TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du tänker rätt men skriver fel!

Vad du såg var inte att fördelarna med mini-LED väger över på något sätt. Du såg hur en specifik produkt kunde använda en viss teknik (mini-LED i detta fall) för ett optimalt resultat bredvid en annan specifik produkt med annan teknik som där inte användes helt optimalt.

Hade du istället haft TCL C805 eller Philips PML9009 (vilka också är mini-LED) i jämförelsen hade du förmodligen sett helt andra resultat som kanske inte alls övertygade någonstans.

Hade du jämfört Sony A95L mot X95L hade du rimligen sett ytterligare ett annat resultat. Förmodligen mycket mer snarlikt och det hade kanske inte alls varit självklart att du utifrån den jämförelsen valde X95L.

Vad jag kämpar med så ofta och så länge är att jämförelser mellan olika produkter transponeras till jämförelser mellan teknik. Man såg random OLED-produkt A vara sämre än random mini-LED-produkt B och drar den felaktiga slutsatsen att det är skillnaden mellan OLED och mini-LED. Så köper man mini-LED-produkt X (som är en något helt annat) och tror att den är bättre än alla OLED. ¯\_(ツ)_/¯

Händer hela tiden, om och om igen.

Jag tror du missförstår mig, eller så är jag dålig på att uttrycka mig.
Jag likt många av mina vänner och bekanta har varit rätt övertygade om att Oled är den klart bästa tekniken (givet jämförelser i samma prisklass). Det har jag tyckt de senaste åren (rätt eller fel vet jag ju inte det är min subjektiva åsikt/tro). Begriper såklart att man inte jämför tekniker på en budget modell och en premium, om jag nu lyckades uttrycka något som skulle kunna tolkas så.
Att jämföra med A95 kanske inte är heller helt rättvist om man ska gå efter pris? A80L i 83” har ett rekpris på 55k
X95L 85” har ett rek på 53k
A95L 77” har ett rek på 68k

Med tanke på priset känns det absolut mest rimligt att jämföra A80L och X95L. Sen förstår jag absolut att ens behov är subjektivt. Om jag nästan uteslutande kollade på tv i ett mörkt rum skulle jag valt A80L. Personen jag svarade verkade dock ha rätt liknande förutsättningar som jag, så därför kanske den bör kika på en mini-led och jämföra själv?

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajlet76:

Nu börjar man landa i nått, hoppas jag
Från att kolla på så billig och stor tv som möjligt, hoppas jag nu göra ett val i en mellanklass tv.

I och med att jag köper ny tv så vill jag helst ha en 65" då jag tyckte det var stor skillnad mellan 55-65"
Men hur ska man tänka här?

Jag sitter 2,7 till 3 meter från TV.

55" QLED Q60D 4K Smart TV (2024)
Gray, 55"
TQ55Q60DAUXXC
6 490 kr med studentrabatt
Spara 5 500 kr (Ord.pris 11 990 kr)

65" QLED Q60D 4K Smart TV (2024)
Gray, TQ65Q60DAUXXC
Pris 7 490 kr med studentrabatt
Spara 5 500 kr (Ord.pris 12 990 kr)

Mellan de två övre blir det lätt att motivera en 1000kr för 65" då det är rätt storlek som jag önskar.

Eller ska man ta en mindre Q70D och få en bättre tv fast 55" då är det samma pengar som en 65" Q60D om man skulle nöja sig med en 55".
Q60D har 60Hz paneler och Q70D har 120Hz panel?

55" QLED Q70D 4K Smart TV (2024)
Black, TQ55Q70DATXXC
pris 7 490 kr med studentrabatt
Spara 3 500 kr (Ord.pris 10 990 kr)

Sedan finns det ett tredje alternativ men till 2000-3000kr extra beroende på val av TV utförande ovanför

65" QLED Q70D 4K Smart TV (2024)
Black, 65"
TQ65Q70DATXXC
9 490 kr med studentrabatt
Spara 3 500 kr (Ord.pris 12 990 kr)

Jag fick tips tidigare i tråden att kolla Powers annonsblad och då finns 65" Q70D till 500kr mer from 21/11.

Mvh

Vi verkar ha liknande dilemma! Men jag har dragit slutsatsen att det är värt att köra på Q70D! Den är bättre än Q60D på alla aspekter verkar det som. Sedan om man kör på 55 eller 65 är upp till dig, jag kommer nog köra på 65 då storlek spelar roll

Permalänk
Medlem

Jag har kanske tänkt om. Tänkte köpt TV nu under black friday men saken är den att jag inte kommer behöva den förrän jag flyttar till ny bostad i April. Tills dess kanske 2025 års apparater har släppts och det är rea på de skärmarna som är ute nu ändå. Vad tror ni? Köpa nu till bra pris och ställa i förråd och packa upp i April eller vänta och se vad det finns för godis i April?

Permalänk
Skrivet av MunkMomo:

Vi verkar ha liknande dilemma! Men jag har dragit slutsatsen att det är värt att köra på Q70D! Den är bättre än Q60D på alla aspekter verkar det som. Sedan om man kör på 55 eller 65 är upp till dig, jag kommer nog köra på 65 då storlek spelar roll

Lite så ser jag det också.

Sedan om man köper den lite sämre TV om man får kalla Q60D för det så är det 2000kr extra upp till en 65" Q70D och då behöver man inte tycka i efterhand att man skulle satsat från början.

För det man har hemma det är det man kommer ha lång tid fram över i alla fall för min del.

Jag kräver i och för sig inget speciellt då alt är bättre en den tv jag har idag från 2011 på 42"
Men samtidigt är det kul om man kan köpa något från listan som är från Mellansegmentet och även ovanför streckade linjen.
Då känner man att man gjort det bästa ur ens egna perspektiv med hjälp från listan och han som gjorde den

Det jag åxå noterat i listan är att Q60D är under den streckade linjen vilket beskrivs vad det är för något.
Q70D är ovanför strecken i Mellanklassen.

"Mellanklassen är inte bäst och långt i från sämst
Mellanklassen rymmer både förenklingar och förbättringar. Det är här ”över strecket” går mellan modeller som har något extra, likt en FALD eller 4K/120 samt de modeller som inte har något extra och därför är "under strecket". Modeller som inte har något extra i fråga om teknik fast fortfarande kan ha en högre nivå på finish och funktioner över basklassen faller "under strecket". Samtliga modeller använder LCD-teknik och i de flesta fallen en blandning av IPS och VA-varianter i olika storlekar."

Samsung

Q80C 50 tum | FALD
Q80B 50 tum (2022) | FALD
Q70C, 75C, 77C
Q70B, 75B, 77B (2022)<---------------------------------- Och här i mellan
The Serif 55+ tum<--------------------------------------- hamnar Q60D om jag fattar rätt???
The Frame 55+ tum

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

The Frame 43 och 50 tum
The Frame 32 tum
Q60–67C<--------------------------------Det är väll här Q60D hamnar om jag fattar rätt???
Q60–67B (2022)
The Serif <55 tum
Q50A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

U7K är en rätt bra modell, mycket bättre reflexfilter än de du tittar på och håller hög ljusstyrka.

LG QNED80 är väldigt lik TCL C655-modellen med skillnaden att den har LG:s kanske inte mest lyckade lösning med en kantbaserad lokal dimming.

Stort tack, i god ordning, du är verkligen en klippa för oss alla med frågor i tråden

Jag börjar landa i Samsung QD80, den ligger bra i pris (just nu), starkt OS med gott om appar, ser ut att vara av bra kvalité och funkar fint till det den ska användas till (serier, filmer, mörkt rum).

Har sneglat på OLED men då är det några tusenlappar upp och då det endast blir några timmars TV tittande i veckan (3-4) så känns det inte värt det (för mig), samt att jag inte vill riskera burn in då TVn kan stå på passivt på ett helt annat sätt än min Alienware gör.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag vet att dessa tre alla är absolut budget för den storleken, men känner att det hade varit kul med riktigt stor tv.

TCL 85V6B - https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-85v6b/10343...

Samsung 85" TU85DU7105KXXC - https://www.webhallen.com/se/product/370518-Samsung-85-TU85DU...

LG 86" 86UR76006LC - https://www.webhallen.com/se/product/363941-LG-86-86UR76006LC...

Kan ni hjälpa mig välja mellan dessa? Alla är ungefär lika stora och kostar detsamma. Tänker kanske huvudsakligen använda en extern mediaspelare, men skadar inte om operativsystemet inte suger fullständigt. Tänkte hänga den på väggen och platthet är premierat.

Är ingen finsmakare på bildkvalitet, men vill givetvis inte behöva konstant tänka på att bilden är dålig.

Har ni någon rekommendation eller är det lite vilket som på dessa?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av eFoppa:

Jag tror du missförstår mig, eller så är jag dålig på att uttrycka mig.
Jag likt många av mina vänner och bekanta har varit rätt övertygade om att Oled är den klart bästa tekniken (givet jämförelser i samma prisklass). Det har jag tyckt de senaste åren (rätt eller fel vet jag ju inte det är min subjektiva åsikt/tro). Begriper såklart att man inte jämför tekniker på en budget modell och en premium, om jag nu lyckades uttrycka något som skulle kunna tolkas så.
Att jämföra med A95 kanske inte är heller helt rättvist om man ska gå efter pris? A80L i 83” har ett rekpris på 55k
X95L 85” har ett rek på 53k
A95L 77” har ett rek på 68k

Med tanke på priset känns det absolut mest rimligt att jämföra A80L och X95L. Sen förstår jag absolut att ens behov är subjektivt. Om jag nästan uteslutande kollade på tv i ett mörkt rum skulle jag valt A80L. Personen jag svarade verkade dock ha rätt liknande förutsättningar som jag, så därför kanske den bör kika på en mini-led och jämföra själv?

Min poäng är att du gör en utmärkt analys mellan flera olika produkter, inklusive pris. Däremot beskriver du ditt val av slutliga val av produkt som att du valde teknik. Du jämför TV-modeller precis som man ska göra och beskriver det som att mini-LED hade mest värde för dig. Fast det var inte tekniken mini-LED i sig självt som gav mest värde för dig från jämförelsen, utan det var TV-modellen Sony X95L. Nio av tio andra TV-modeller med mini-LED hade inte gett dig samma slutsats.

En av anledningarna till att jag började den här guiden var precis de resonemangen som hela tiden kom och man gjorde ibland rejäla felköp där man tror sig köp en viss teknik och i den processen köper fel TV för sina syften. Detta feltänkt kommer från båda hållen, dels dem som frågar om vilken teknik ska köpa, dels dem som redan gjort ett val mellan produkter fast beskriver det som ett val av teknik. Feedback-loopen är då sluten.

Så här har forumdialogen sett ut i minst 10 år nu:

A: "Jag ska ha en ny TV för film och har hört att OLED är bäst?"

B: "Nejdå, jag såg en jämförelse i butiken och en QLED Samsung QN95D var mycket bättre än den OLED B4 de hade bredvid. Mycket mer punsch i bilden"

A: "Wow!?! Jag som trodde OLED var the shit! Fasen vad bra, då köper jag en Andersson QLED6550UHD. Eftersom den också är en QLED är den rent av bättre än OLED. Tack för tipset!"

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung Q70 vs. Q60

Den här frågan dyker upp varje år så länge som modellerna funnits.

Q70 är överlägsen Q60. Det är en no-brainer om man har någon som helst önskan om högre kvalitet. Ljusstyrkan, panelen överlag. 120 Hz-panelen, kvaliteten på konstruktionen etc. Enda anledning att välja en Q60 framför en Q70 ska vara ifall man anser att storleken är det enda viktiga, då Q60 ofta kostar mindre per tum.

Q60 är en snikmodell, en sminkad budgetmodell och lite schabbligt byggd med ganska varierande olika paneler. Modellen får lite högre ljusstyrka (≈400 nits) och QLED-stämpeln (med försvinnande liten effekt på färgomfånget) så att den kan placera sig ovanför Samsungs basmodell i BU/CU/DU-serien. Q60 är ett då bättre val än BU/CU/DU-serien främst för att Q60 når högre i ljusstyrka (400 mot 200–300 nits) men annars ingen större skillnad där.

Q60 är också det där klassiska felköpet när man tror sig köpa en teknik snarare än olika produkter. Typexemplet är när man funderar på LG:s OLED B eller C, men vill ha något ljusstarkare och därför köper en QLED (som ju sägs vara ljusstarkt), vilket då påfallande ofta blir just Q60. Därmed plockar man hem en TV som är sämre på alla sätt med möjligt undantag för att visa storslalom mitt på dagen. Fast där äts nog den lilla fördelen med 400 möjliga nits upp av att Q60-reflexfiltret lämnar mycket mer blänk än något av de existerande OLED-modellernas reflexfilter ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven78:

Jag har kanske tänkt om. Tänkte köpt TV nu under black friday men saken är den att jag inte kommer behöva den förrän jag flyttar till ny bostad i April. Tills dess kanske 2025 års apparater har släppts och det är rea på de skärmarna som är ute nu ändå. Vad tror ni? Köpa nu till bra pris och ställa i förråd och packa upp i April eller vänta och se vad det finns för godis i April?

Min rekommendation blir: Vänta!

TV-cykeln går generellt så att årets modeller lanseras under våren men har då höga introduktionspriser. Först till hösten och Black Friday får då årets modeller sina första större prissänkningar. Detta formeln har varit lag under en lägre tid även om vi senaste året börjar se tecken på att detta är på väg att luckras upp.

Reor kommer och går men generellt går priserna ner på årets modeller (2024) från och med nu som ni till största delen är släppta.
Ingen kan dock garantera dig att X modell kommer vara på rea eller ha X pris under våren då vi inte äger en spåkula så vill du vara helt 100% säker så bör du såklart köpa den i sådant fall.

Lycka till!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av johanandersson:

Jag vet att dessa tre alla är absolut budget för den storleken, men känner att det hade varit kul med riktigt stor tv.

TCL 85V6B - https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-85v6b/10343...

Samsung 85" TU85DU7105KXXC - https://www.webhallen.com/se/product/370518-Samsung-85-TU85DU...

LG 86" 86UR76006LC - https://www.webhallen.com/se/product/363941-LG-86-86UR76006LC...

Kan ni hjälpa mig välja mellan dessa? Alla är ungefär lika stora och kostar detsamma. Tänker kanske huvudsakligen använda en extern mediaspelare, men skadar inte om operativsystemet inte suger fullständigt. Tänkte hänga den på väggen och platthet är premierat.

Är ingen finsmakare på bildkvalitet, men vill givetvis inte behöva konstant tänka på att bilden är dålig.

Har ni någon rekommendation eller är det lite vilket som på dessa?

TCL 85V6B, Samsung TU85DU7105 eller 86UR7600.

Det är som att köpa potatis. Visst de finns mjöligare och fastare men det är fortfarande potatis. Basklassen är precis så här rolig.

Det som kan vara skillnad mellan mjöligare eller fastare potatis är att du har en önskan om platthet. Där kan Samsung B/C/DU8 och LGs Ux8-serie (x = olika bokstäver för olika år) vara lämpligare val eftersom de är just plattare modeller utan att var bättre på något annat sätt. Poängen med dessa, jämfört med de du väljer mellan, är just plattheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

TCL 85V6B, Samsung TU85DU7105 eller 86UR7600.

Det är som att köpa potatis. Visst de finns mjöligare och fastare men det är fortfarande potatis. Basklassen är precis så här rolig.

Det som kan vara skillnad mellan mjöligare eller fastare potatis är att du har en önskan om platthet. Där kan Samsung B/C/DU8 och LGs Ux8-serie (x = olika bokstäver för olika år) vara lämpligare val eftersom de är just plattare modeller utan att var bättre på något annat sätt. Poängen med dessa, jämfört med de du väljer mellan, är just plattheten.

Tack.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Den här frågan dyker upp varje år så länge som modellerna funnits.

Q70 är överlägsen Q60. Det är en no-brainer om man har någon som helst önskan om högre kvalitet. Ljusstyrkan, panelen överlag. 120 Hz-panelen, kvaliteten på konstruktionen etc. Enda anledning att välja en Q60 framför en Q70 ska vara ifall man anser att storleken är det enda viktiga, då Q60 ofta kostar mindre per tum.

Q60 är en snikmodell, en sminkad budgetmodell och lite schabbligt byggd med ganska varierande olika paneler. Modellen får lite högre ljusstyrka (≈400 nits) och QLED-stämpeln (med försvinnande liten effekt på färgomfånget) så att den kan placera sig ovanför Samsungs basmodell i BU/CU/DU-serien. Q60 är ett då bättre val än BU/CU/DU-serien främst för att Q60 når högre i ljusstyrka (400 mot 200–300 nits) men annars ingen större skillnad där.

Q60 är också det där klassiska felköpet när man tror sig köpa en teknik snarare än olika produkter. Typexemplet är när man funderar på LG:s OLED B eller C, men vill ha något ljusstarkare och därför köper en QLED (som ju sägs vara ljusstarkt), vilket då påfallande ofta blir just Q60. Därmed plockar man hem en TV som är sämre på alla sätt med möjligt undantag för att visa storslalom mitt på dagen. Fast där äts nog den lilla fördelen med 400 möjliga nits upp av att Q60-reflexfiltret lämnar mycket mer blänk än något av de existerande OLED-modellernas reflexfilter ger.

Tack så mycket för ytterligare klargörning om skilnaderna mellan dessa två
Nu blir valet lättare och ett par tusen extra är det alla gånger värt nu efter denna läsningen

Tycker det var roligt att du nämnde sminkad budgetmodell, Jag har en XC70 Volvo utan AWD och det kallar vi för sminkad gris
Jag ångrar så här i efterhand att jag inte la lite extra på just AWD och automatväxlad låda.
Så nu får jag leva med min sminkade budget XC70

Tack åter igen @Laxpudding för ditt angagemang och uthållighet i att orka med att svara oss på Sweclockers forumet

Permalänk

Hej!

Jag letar efter en prisvärd 75" som inte är kantbelyst samt har en panel som klarar 120+ hz. Och då kommer Philips 75PUS8949 upp till ett ganska bra rabaterat pris. Dock hittar jag inte mycket alls om denna modell. Vad tänker @Laxpudding om denna?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swerkelina:

Hej!

Jag letar efter en prisvärd 75" som inte är kantbelyst samt har en panel som klarar 120+ hz. Och då kommer Philips 75PUS8949 upp till ett ganska bra rabaterat pris. Dock hittar jag inte mycket alls om denna modell. Vad tänker @Laxpudding om denna?

PUS89-modeller ingår i Philips "The One"-koncept. Detta har det skrivits mycket om. I grunden basmodeller med extra funktioner likt 4K/120-kapacitet, lite bättre högtalare etc. men inget särskilt i övrigt.

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite trögt med 2023 modeller. Fasen oxå, undrar om jag inte väntat för längre... Trodde det skulle vara enklare att plocka en 23:a trots att det är såhär sent. Det har då inte varit nån lågkonjunktur här inte.

Permalänk
Skrivet av MunkMomo:

Vilket mått har du från soffan till tv?
Och hur mäter man på bästa sättet?
Från displayen till ansiktet eller från displayen till soffans framkant?

Kollade mitt avstånd fram till TV på olika sätt.

Från panelen till soffans främre kant är det ca 2,2 meter och till där man sitter i soffan ca 2,5 meter.

Kollar sedan på vilken tv man ska ha för att matcha det måttet och det ser ut som man ska mäta mellan soffan och fram till panelen man tittar på? Och då fungerar det fint med en 55" tv. Vill inte ha för stor TV som tar över möbleringen
Bodde i hus tidigare med 32m2 vardagsrum och där hade man lätt haft 85" kanske större

Tycker en 65" nu när man mäter storleken och har en bänk idag på 180cm så tar en 65" upp nästan hela 180cm bänken samt den lilla vägen den står emot och mitt vardagsrum är mindre en vanliga 4,2*4,5 meter. Har tv på en av långsidorna och soffan 70 cm ut från fönstren som är bakom soffan andra långsida.

Man kommer ju se en enda stor tv som tar över alt om man köper en för stor

Permalänk
Medlem

Ska byta ut en gammal LG oled 65b7 från 2018. Har fått en del inbränningar så det börjar bli dags.
Den ska användas i ett ljust vardagsrum med många fönster. Används främst ihop med AppleTv 4k för diverse serier, filmer och sport. Ps5/xbox series X används också ibland.
Budget ca 20 k.

Tankarna går mellan dessa:
Samsung 65" 4K OLED TV TQ65S90DATXXC 18 000 kr Power
LG OLED65C44LA 19 000 kr Power
LG 65 G3 20 000 kr NetOnNet

Är någon att föredrar framför de andra?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Daniel87:

Ska byta ut en gammal LG oled 65b7 från 2018. Har fått en del inbränningar så det börjar bli dags.
Den ska användas i ett ljust vardagsrum med många fönster. Budget ca 20 k.

Tankarna går mellan dessa:
Samsung 65" 4K OLED TV TQ65S90DATXXC
LG OLED65C44LA
LG 65 G3

Är någon att föredrar framför de andra?

G3:n helt klart då MLA-panelen lyfter den en god bit över de andra i fråga om ljusstyrka vilket är det lämpliga för det rum du beskriver.

Permalänk

Som sagt så kan man alltid hitta en tv där man läger på en 500kr till för bättre spec.

Jag står i valet mellan dessa nu och 55" blir fint hemma hos mig.

Den ena är ju en Hisense 55" ULED U7K | FALD+ML på toppklassen i listan för 7990kr passar fint då jag har en retur vara att lämna in där.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/hisense-55u7kq/103580...

Och den andra en Samsung 55" QLED-TV TQ55Q70DATXXC på mellanklassen för 7490kr/studentpris via Samsung direkt.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/samsung-tq55q70datxxc...

Det måste ju vara värt alla dagar i veckan att ta Hisensen eller är jag fel ute?

Vad velig man är med TV att man snart har suttit 2 veckor och mer för att köpa en TV

Permalänk
Medlem

@Laxpudding det blev en TCL MQLED80 i slutändan efter att ha jämfört mot Samsung Q80D i butik.

Jag gillar att det är Google TV istället för Tizen då vi kör Google på allt annat hemma, samt att bilden (i mina ögon) såg bättre ut i butik.

Jag gillar också att den har mini-LED för att få ut en riktigt bra HDR upplevelse när det kommer till filmer och serier utan att behöva ha eventuell OLED inbränning i bakhuvudet.

Jag har två veckor på mig att testa den och om det av någon anledning inte blir bra så har jag öppet köp, dock är jag väldigt imponerad (av det lilla) av det jag hunnit kika på hittills.

Stort tack för dina rekommendationer och det gedigna arbete du gör

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min poäng är att du gör en utmärkt analys mellan flera olika produkter, inklusive pris. Däremot beskriver du ditt val av slutliga val av produkt som att du valde teknik. Du jämför TV-modeller precis som man ska göra och beskriver det som att mini-LED hade mest värde för dig. Fast det var inte tekniken mini-LED i sig självt som gav mest värde för dig från jämförelsen, utan det var TV-modellen Sony X95L. Nio av tio andra TV-modeller med mini-LED hade inte gett dig samma slutsats.

En av anledningarna till att jag började den här guiden var precis de resonemangen som hela tiden kom och man gjorde ibland rejäla felköp där man tror sig köp en viss teknik och i den processen köper fel TV för sina syften. Detta feltänkt kommer från båda hållen, dels dem som frågar om vilken teknik ska köpa, dels dem som redan gjort ett val mellan produkter fast beskriver det som ett val av teknik. Feedback-loopen är då sluten.

Så här har forumdialogen sett ut i minst 10 år nu:

A: "Jag ska ha en ny TV för film och har hört att OLED är bäst?"

B: "Nejdå, jag såg en jämförelse i butiken och en QLED Samsung QN95D var mycket bättre än den OLED B4 de hade bredvid. Mycket mer punsch i bilden"

A: "Wow!?! Jag som trodde OLED var the shit! Fasen vad bra, då köper jag en Andersson QLED6550UHD. Eftersom den också är en QLED är den rent av bättre än OLED. Tack för tipset!"

Jag kollade mitt inlägg igen och ser att det absolut kan tolkas som du säger. 👍 Jag va nog lite otydlig i vad jag menade. Min poäng va att X95L nog är en modell personen i fråga kan vara intresserad av. Inte för att det är mini-led i sig utan för att den har en väldigt bra bild (svärta, ljusstark osv). Jag utgick lite från mina egna tidigare fördomar att Oled i samma prisklass alltid är en överlägen teknik (så är det väl under vissa förutsättningar? Men inte i alla fall)
Oavsett så är ju alla 3 av de modellerna som nämndes och säkert de nyare (2024) utmärkta tv, om än lite dyrare än vad majoriteten vill betala.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Söker tips och råd angående LG C4 eller Philips OLED 809, båda 77".
Har idag en CX 65" som funkar fint men skulle vilja ha något större.
Sambon gillar ambilight så lutar lite mer åt en Philips, jag är nöjd med LG så lutar väl mest åt den. Hur står sig Philips mot LGn?
Tycker det är en fördel att det går att teckna 5 års garanti på LG, osäker på hur det är på Philips.
Kommer användas till film och spel(ps5, switch).

Tar gärna emot andra förslag också, budget 20-25k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Söker tips och råd angående LG C4 eller Philips OLED 809, båda 77".
Har idag en CX 65" som funkar fint men skulle vilja ha något större.
Sambon gillar ambilight så lutar lite mer åt en Philips, jag är nöjd med LG så lutar väl mest åt den. Hur står sig Philips mot LGn?
Tycker det är en fördel att det går att teckna 5 års garanti på LG, osäker på hur det är på Philips.
Kommer användas till film och spel(ps5, switch).

Tar gärna emot andra förslag också, budget 20-25k.

Jag hade Philips 706 och gick till C3 och upplevelsen var mycket bättre med LG. Bilden är mer balanserad hos LG, framförallt vid lägre ljusnivåer. Bilden på Philips kunde bli platt som satan när man behövde sänka ljusstyrkan på kvällen.

Många förespråkar Philips för ljusa rum eftersom de oftast är mer inställda för det scenariot. Så kändes det med 706 men jag tycker den inte gör det bättre än C3. Tycker C3 ger en lika bra bild när man exempelvis byter över till 2.2 Gamma.

Största nackdelen med Philips var deras usla programvara. Konstant problem med buggar som oftast påverkade funktionen påtagligt. Det kunde dröja år innan de fixade en bugg och ibland försvann de aldrig.

Är man inte helt galen i Ambilight hade jag undvikit Philips. De sjönk otroligt mycket i mina ögon efter jag hade 706. Även om deras nuvarande modeller kanske är mer buggfria så ser jag ingen fördel med att välja dem över LG/Sony/Samsung när det gäller OLED.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag hade Philips 706 och gick till C3 och upplevelsen var mycket bättre med LG. Bilden är mer balanserad hos LG, framförallt vid lägre ljusnivåer. Bilden på Philips kunde bli platt som satan när man behövde sänka ljusstyrkan på kvällen.

Många förespråkar Philips för ljusa rum eftersom de oftast är mer inställda för det scenariot. Så kändes det med 706 men jag tycker den inte gör det bättre än C3. Tycker C3 ger en lika bra bild när man exempelvis byter över till 2.2 Gamma.

Största nackdelen med Philips var deras usla programvara. Konstant problem med buggar som oftast påverkade funktionen påtagligt. Det kunde dröja år innan de fixade en bugg och ibland försvann de aldrig.

Är man inte helt galen i Ambilight hade jag undvikit Philips. De sjönk otroligt mycket i mina ögon efter jag hade 706. Även om deras nuvarande modeller kanske är mer buggfria så ser jag ingen fördel med att välja dem över LG/Sony/Samsung när det gäller OLED.

Tack för ditt svar! Det där med programvaran lät inte kul, använder en hel del streaming appar. Lutar nog ännu mer åt en LG nu, ska försöka övertala sambon att skippa ambilight eller alternativt köpa någon fristående lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tack för ditt svar! Det där med programvaran lät inte kul, använder en hel del streaming appar. Lutar nog ännu mer åt en LG nu, ska försöka övertala sambon att skippa ambilight eller alternativt köpa någon fristående lösning.

Ambilight är en gimmick och inte ett skäl (enligt mig) att välja Philips. Köp några LED-lister och tejpa upp bakom TV:n i sådant fall om det är så extremt viktigt för hemfriden

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampo...

(Ja, det är inte samma sak som Ambilight men close enough!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Laxpudding kan säkert ge en mer nyanserad bild av Philips senaste modeller men jag tycker fortfarande Philips är budgetmärket bland OLEDs. De gör få saker bäst eller ens näst bäst och ändå är de ofta ganska dyra. Inte heller lika testade som de övriga tre märkena vilket gör att man alltid inte vet om alla brister för än det är för sent.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Har nu funderat och funderat vilken tv jag ska köpa. Blir ju inte klok på TCL och modellerna Lagt ner massa timmar på jämföra och läsa.
Kan inte bestämma mig vilken jag ska välja! Tänker Laxpudding får göra det åt mig haha..

Kommer från en Samsung Q70B 65" som jag var väldigt nöjd med bildmässigt, men en liten olycka så finns den inte kvar längre

Vill gärna gå upp 2 snäpp i storlek till 85"
Vilken av dessa 3 modeller ska man välja, dom kostar ju samma och har väl egentligen samma spec. Vilken är den bästa?
85" T8B
https://www.komplett.se/product/1308388/tv-ljud-bild/tv/tcl-8...
85" C745
https://www.elon.se/tcl-85-85c745
85" QLED870
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Eller ska jag ge efter och nöja mig med en 75" Miniled ? Det tar ju emot litegrann...
https://www.elon.se/tcl-75-75c805-100226 eller https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Maxbudgeten är egentligen 15k, men kan nog trolla fram en extra tusing och tigga ihop mat resten av månaden.
Ska man vänta och ha is i magen till riktiga black friday nästa fredag och det kommer något ännu mer pangerbjudande eller är det som ligger ute nu vad som kommer komma?

Permalänk
Medlem

Fick frågan av en polare vad man ska köpa. Förstår mig på i det något högre segmentet men budgetmodellerna är helt omöjligt för mig att ser skillnader, ingen local dimming, 120hz, hdr(över 400nits) på någon.
Han hade kikat på
ser typ ingen skillnat för 1000 spänn till till qned80
Eller om man tittar samsung q60D.
Han letar i typ 6000kr klassen, men har utöver det inte så stora krav så länge man inte köper grisen i säcken.
Han har apple tv eller inbyggda appar så inge fancy pance.
Några modeller man borde ha utkik på utöver de?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fick frågan av en polare vad man ska köpa. Förstår mig på i det något högre segmentet men budgetmodellerna är helt omöjligt för mig att ser skillnader, ingen local dimming, 120hz, hdr(över 400nits) på någon.
Han hade kikat på
ser typ ingen skillnat för 1000 spänn till till qned80
Eller om man tittar samsung q60D.
Han letar i typ 6000kr klassen, men har utöver det inte så stora krav så länge man inte köper grisen i säcken.
Han har apple tv eller inbyggda appar så inge fancy pance.
Några modeller man borde ha utkik på utöver de?

Dessa 2 borde ni kolla på! 55" är väldigt litet idag

https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/tcl-55t8b/1034379.911...

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/tcl-65v6b/1034377.911...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ambilight är en gimmick och inte ett skäl (enligt mig) att välja Philips. Köp några LED-lister och tejpa upp bakom TV:n i sådant fall om det är så extremt viktigt för hemfriden

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/belysning-lampo...

(Ja, det är inte samma sak som Ambilight men close enough!)

Haha det där blir perfekt ju

Skrivet av Clasito:

Laxpudding kan säkert ge en mer nyanserad bild av Philips senaste modeller men jag tycker fortfarande Philips är budgetmärket bland OLEDs. De gör få saker bäst eller ens näst bäst och ändå är de ofta ganska dyra. Inte heller lika testade som de övriga tre märkena vilket gör att man alltid inte vet om alla brister för än det är för sent.

Ja, synd att det var svårt att hitta bra tester vilket gjorde mig mer tveksam till köp.
Ingen superstress så kan avvakta lite innan jag beställer, förhoppningsvis säljer dom inte slut direkt.