Permalänk
Medlem

Jag har idag en Huawei 4G-router, HUAWEI B535-232, på landet. Den gör sitt jobb på många sätt men när jag jobbar på distans därifrån sitter jag med min laptop i ett annat hus, tvärsöver gården, och då tycker jag att jag får sämre signaler nu än tidigare. Det har funkat helt ok men numera har jag konstant dålig "mottagning" från min dator och jag tappar då och då kontakten helt. Detta trots att modemet har bra 4G-mottagning och sitter jag i samma hus som modemet är det inga problem. Vet inte vad det beror på men funderar på om en modernare router kan hjälpa. Min dator, en Lenovo X13 Gen 1, ska ha Wi-Fi 6 (802.11ax) men routern har Wi-Fi 5 (802.11ac). Kan en router med 802.11ax hjälpa upp situationen eller är avståndsproblemet något som hellre löses på annat sätt?

Visa signatur

Antec P183, Asus Z170 Pro Gaming, Intel Core i7 6700K, Antec Signature 650, Intel X25-M 80 Gb SSD, Samsung F1 1 Tb HD, Asus GTX 1070 Strix, Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jberling:

Jag har idag en Huawei 4G-router, HUAWEI B535-232, på landet. Den gör sitt jobb på många sätt men när jag jobbar på distans därifrån sitter jag med min laptop i ett annat hus, tvärsöver gården, och då tycker jag att jag får sämre signaler nu än tidigare. Det har funkat helt ok men numera har jag konstant dålig "mottagning" från min dator och jag tappar då och då kontakten helt. Detta trots att modemet har bra 4G-mottagning och sitter jag i samma hus som modemet är det inga problem. Vet inte vad det beror på men funderar på om en modernare router kan hjälpa. Min dator, en Lenovo X13 Gen 1, ska ha Wi-Fi 6 (802.11ax) men routern har Wi-Fi 5 (802.11ac). Kan en router med 802.11ax hjälpa upp situationen eller är avståndsproblemet något som hellre löses på annat sätt?

Om du har en lång nätverkssladd på säg 10 - 15 meter, testa att använda en gammal router som access-punkt och se om det fungerar bättre? Ananrs låna en av en kompis, bara för att se hur effekten blir med bättre täckning.

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en router till min lgh (ett våningsplan, 75m² & router placerad i hallen/mittenrummet). Fördel om den går att väggmontera.

Den kommer användas till vardagliga saker, tv, stream, ps5, surf och lite automatisering såsom lampor, robotdammsugare, röststyrning mm.

Jag har tittat på följande två modeller, vad skiljer dem åt och räcker de för mitt användande?

TP-Link Archer Air R5 AX3000

Asus RT-AX59U AX4200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Jag är ute efter en router till min lgh (ett våningsplan, 75m² & router placerad i hallen/mittenrummet). Fördel om den går att väggmontera.

Den kommer användas till vardagliga saker, tv, stream, ps5, surf och lite automatisering såsom lampor, robotdammsugare, röststyrning mm.

Jag har tittat på följande två modeller, vad skiljer dem åt och räcker de för mitt användande?

TP-Link Archer Air R5 AX3000

Asus RT-AX59U AX4200

Skiljer nog väldigt lite i praktiken. I teorin är 59U något högre specad på den trådlösa kapaciteten (AX4200 vs AX3000). Om du kommer märka någon skillnad i praktiken? Sannolikt inte.

Det är nog snarare vad du prioriterar rent estetiskt och användarmässigt. Personligen gillar jag ASUS-appen som är smidig, TP-link har säkert något liknande. Jag har en 59U själv och är lite bias givetvis men kan varmt rekommendera den. Kommer med stor säkerhet fungera för dina behov och yta utan att jag såklart 100% kan lova det. Förutsättningar för trådlösa nätverk påverkas av en mängd faktorer, inkl. externa sådana (grannar etc.)

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Prismässigt vilken är bäst? Enligt Ratings.com så har BE550 fått ganska hög betyg, men hittade inte de andra routers i deras tester.

kanske ASUS om du vill hålla ner kostnaden men ändå få en bra router med stöd för Openwrt, men är du beredd att betala mer så är det bara välja vilken som, men som sagt med TP-Link är du fast med deras firmware, finns en del info om "Flint 2" routern på nätet.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

kanske ASUS om du vill hålla ner kostnaden men ändå få en bra router med stöd för Openwrt, men är du beredd att betala mer så är det bara välja vilken som, men som sagt med TP-Link är du fast med deras firmware, finns en del info om "Flint 2" routern på nätet.

Är Openwrt en stor fördel för någon som inte kan så mycket om det? vad är fördelarna.
Kan det inte inom närmaste framtid också bli att TP-link också får stöd för Openwrt, eller är det omöjligt.
Vad är nackdel med att vara fast med TP-link firmware.

Jag vill bara få en bra router och kan lägga lite större summa för att säkra mig om att routern blir bra, men jag har ju bara hastighet som är 1000/1000 så jag kanske inte har användning av BE550 som går 2.5Gbps, men det kanske jag kan göra ifall det blir aktuellt för högre hastigheter även om det kan ta några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är Openwrt en stor fördel för någon som inte kan så mycket om det? vad är fördelarna.
Kan det inte inom närmaste framtid också bli att TP-link också får stöd för Openwrt, eller är det omöjligt.
Vad är nackdel med att vara fast med TP-link firmware.

Jag vill bara få en bra router och kan lägga lite större summa för att säkra mig om att routern blir bra, men jag har ju bara hastighet som är 1000/1000 så jag kanske inte har användning av BE550 som går 2.5Gbps, men det kanske jag kan göra ifall det blir aktuellt för högre hastigheter även om det kan ta några år.

Stor fördel med OpenWrt (eller iaf stöd för det) är att du kan installera det och då fortsätta få uppdateringar till din router. Köper du en som inte har stöd för OpenWrt så är du fast med tillverkarens inbyggda mjukvara och får då inte längre uppdateringar när tillverkaren anser enheten vara EOL (end of life).

De har en fullständig lista över enheter som stöds: https://openwrt.org/toh/views/toh_available_16128 och ja, där finns TP-link enheter om du filtrera på det under brands.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Stor fördel med OpenWrt (eller iaf stöd för det) är att du kan installera det och då fortsätta få uppdateringar till din router. Köper du en som inte har stöd för OpenWrt så är du fast med tillverkarens inbyggda mjukvara och får då inte längre uppdateringar när tillverkaren anser enheten vara EOL (end of life).

De har en fullständig lista över enheter som stöds: https://openwrt.org/toh/views/toh_available_16128 och ja, där finns TP-link enheter om du filtrera på det under brands.

TP-link fanns, men inte BE550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

TP-link fanns, men inte BE550.

finns ingen WiFi 7 router med stöd för Openwrt ännu, lär väl komma i framtiden men tror routrar med Mediatek SoC har bäst chans då Openwrt sammarbetar med Mediatek.

edit: flnns men kostar en slant.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

finns ingen WiFi 7 router med stöd för Openwrt ännu, lär väl komma i framtiden men tror routrar med Mediatek SoC har bäst chans då Openwrt sammarbetar med Mediatek.

Linksys Velop WRT Pro 7 OpenWRT
https://www.inet.se/produkt/5414406/linksys-velop-wrt-pro-7-o...

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

där ser man, men känns inte så prisvärd.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Hej, jag skulle behöva en router till min lägenhet (3a, 64 kvm med relativt tjocka betongväggar), jag gamear och har lite smarta enheter som kommer anslutas trådlöst, routern kommer sitta i hallen. Har ni några rekommendationer för ca 1000-1500 kr?

Tänkte att man kanske kunde fynda något bra nu på black friday!

Den här har jag kikat på:
Asus rt-ax59u

Permalänk
Medlem
Skrivet av willberj:

Hej, jag skulle behöva en router till min lägenhet (3a, 64 kvm med relativt tjocka betongväggar), jag gamear och har lite smarta enheter som kommer anslutas trådlöst, routern kommer sitta i hallen. Har ni några rekommendationer för ca 1000-1500 kr?

Tänkte att man kanske kunde fynda något bra nu på black friday!

Den här har jag kikat på:
Asus rt-ax59u

Hej,

Asus RT-AX59U har diskuterats en hel del bakåt i tråden, bland annat här:

Jag är själv nöjd ägare och kan rekommendera den. Bör absolut kunna täcka hela din yta och lägenhet utan att såklart kunna lova det till 100% baserat på material och andra nätverk i närheten.

Gaming utförs bäst med trådad anslutning är min åsikt men alla har inte den möjligheten

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus RT-AX59U tillslut i hopp om att den skulle täcka hela bostaden själv, men tror jag måste köpa en ny laptop och mobil också, mobilen får 60mbps nästan varje gång (men ibland 400mbps?) och laptopen typ 2-20mbps(!) varje gång jag testar.

TV boxarna (android tv baserade från telia) verkar få 700mbps på samma våning som routern och 400mbps på våningen under.
Ska följa upp det lite mer men om det håller sig så verkar det ju inte fel på täckningen från routern iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Köpte en Asus RT-AX59U tillslut i hopp om att den skulle täcka hela bostaden själv, men tror jag måste köpa en ny laptop och mobil också, mobilen får 60mbps nästan varje gång (men ibland 400mbps?) och laptopen typ 2-20mbps(!) varje gång jag testar.

TV boxarna (android tv baserade från telia) verkar få 700mbps på samma våning som routern och 400mbps på våningen under.
Ska följa upp det lite mer men om det håller sig så verkar det ju inte fel på täckningen från routern iaf...

Vad har du för yta på bostaden? Testar du i närheten av routern? Vad är det för modell på laptopen och mobilen?

Vilket Wifi-band testar du mot, 2,4GHz eller 5GHz?
Säkerställ om möjligt att alla enheter går på 5GHz för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad har du för yta på bostaden? Testar du i närheten av routern? Vad är det för modell på laptopen och mobilen?

Vilket Wifi-band testar du mot, 2,4GHz eller 5GHz?
Säkerställ om möjligt att alla enheter går på 5GHz för bästa prestanda.

Ja precis jag kom fram till exakt det att vissa enheter envisar sig med att byta till 2.4ghz när det egentligen inte behövs. Men känns ändå som att det borde kunnat vara bättre än det var på 2,4ghz...
Har just nu löst det genom att stänga av 2,4ghz i routern, men skulle ju vara kul att kunna ha igång det men att enheterna bara använder det när det faktiskt blir bättre än 5ghz.

På 5ghz får jag just nu ca 100mbit/s på grejerna längst bort från routern.
Det är två våningar på 50kvm per våning, betong i golv och vissa väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja precis jag kom fram till exakt det att vissa enheter envisar sig med att byta till 2.4ghz när det egentligen inte behövs. Men känns ändå som att det borde kunnat vara bättre än det var på 2,4ghz...
Har just nu löst det genom att stänga av 2,4ghz i routern, men skulle ju vara kul att kunna ha igång det men att enheterna bara använder det när det faktiskt blir bättre än 5ghz.

På 5ghz får jag just nu ca 100mbit/s på grejerna längst bort från routern.
Det är två våningar på 50kvm per våning, betong i golv och vissa väggar.

Låter helt normalt då, 5GHz tappar ju en del kring räckvidden och penetrerar inte lika bra som 2,4GHz men har då betydligt bättre "throughput".

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Låter helt normalt då, 5GHz tappar ju en del kring räckvidden och penetrerar inte lika bra som 2,4GHz men har då betydligt bättre "throughput".

Ja just nu känner jag mig rätt nöjd för en tusenlapp, men fick slå på 2,4ghz igen för jag kom på att jag har några enheter som bara har det men låter dom köra på eget SSID.

Men jag var ju beredd på att eventuellt behöva köpa en till för att ha en per våning men just nu ser det ut som att jag slipper det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja just nu känner jag mig rätt nöjd för en tusenlapp, men fick slå på 2,4ghz igen för jag kom på att jag har några enheter som bara har det men låter dom köra på eget SSID.

Men jag var ju beredd på att eventuellt behöva köpa en till för att ha en per våning men just nu ser det ut som att jag slipper det.

Kan du inte separera banden så en 2.4 och 5? Sen köra olika saker per band?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Är denna bra? https://www.komplett.se/product/1311313/datorutrustning/natve...
Vero V6M router. Den har sjunkit ganska mycket i pris. Men den ser lite konstig ut. Är det en router eller kommer jag behöva köpa till fler grejer? stod något om mesh, jag kan inte mycket om vad mesh är

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är denna bra? https://www.komplett.se/product/1311313/datorutrustning/natve...
Vero V6M router. Den har sjunkit ganska mycket i pris. Men den ser lite konstig ut. Är det en router eller kommer jag behöva köpa till fler grejer? stod något om mesh, jag kan inte mycket om vad mesh är

den säljs ut, mycket hårdvara för pengarna, dock inte lätt lägga in Openwrt, hittade en recension, du får avgöra.

https://www.pcforalla.se/article/2498029/acer-connect-vero-w6...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Det blev en Archer BE550 för mig. Drog igång den nyss och det blev ganska stor skillnad.

Samma placering som tidigare mellan router och dator. 1 gbps in i lägenheten

Huawei Ax3 (WiFi 6)
21 november 2024, 01:38
239.21 Mbit/s Ned
344.23Mbit/s Upp

277.42 Mbit/s Ned
317.73 Mbit/s Upp

BE550 (MLO-påslaget som eget nät)
21 november 2024, 22:59
944.59 Mbit/s Ned
946.51 Mbit/s Upp

Än så länge glad

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det blev en Archer BE550 för mig. Drog igång den nyss och det blev ganska stor skillnad.

Huawei Ax3 (WiFi 6)
239.21 Mbit/s Ned
344.23Mbit/s Upp

277.42 Mbit/s Ned
317.73 Mbit/s Upp

944.59 Mbit/s Ned
946.51 Mbit/s Upp

Än så länge glad

Är det där Wifi hastigheterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är det där Wifi hastigheterna?

Det är från Bredbandskollen, via WiFi.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det är från Bredbandskollen, via WiFi.

vad får du för hastighet trådad? Funderar på att köpa samma router. Hur stor yta har du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

vad får du för hastighet trådad? Funderar på att köpa samma router. Hur stor yta har du.

Bra fråga! Kör enbart trådlöst i lägenheten, förutom någon plejd-gateway. Kan säkert mäta i helgen om jag hittar en lång kabel

85 kvm. Sitter väl kanske 8 meter ifrån, ej fri sikt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Huawei Ax3 (WiFi 6)
239.21 Mbit/s Ned
344.23Mbit/s Upp

277.42 Mbit/s Ned
317.73 Mbit/s Upp

944.59 Mbit/s Ned
946.51 Mbit/s Upp

Än så länge glad

Rapportera gärna om du upplever strul med BE550. Är inne på ny router och läst en del har problem med just BE550 och BE800. Så vågar inte slå till. Valen står mellan ASUS RT-BE92U, BE550, BE800.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Håll er borta från det där skräpet.

Citat:

It is integrated with OpenWRT 19.07/LuCI software, improving user experience with a web-based interface for easy router settings management and configuration.

Detta är garanterat inte riktig OpenWrt med möjlighet att uppgradera och installera paket från officiella kanaler.

19.07 har varit end of life i flera år. Att de inte uppgraderat tyder starkt på att det är en sönderhackad OEM-fork som inte kan uppdateras. Det är rimligt att anta att den inte säkerhetsuppdateras på ett seriöst sätt med så gammal bas.

Inte ens kommande 24.10 har helt fördigt stöd för WiFi 7/be än så länge.

Det är för övrigt idioter till svenska återförsäljare som satt OpenWrt i produktnamnet, inte Linksys. Att göra så strider mot policyn för trademark, så det öppnar för att @Inet, Dustin & co kan bli stämda.

Permalänk
Medlem

BE550, AX59U eller Flint 2

Kommer beställa hastigheten 1000/1000
3rum ca 80m2 lägenhet.

Kommer Openwrt göra så stor skillnad? Eller är det bara firmware updates? För jag tänker att BE550 som idag inte stöds av Openwrt, är ju ganska ny, och kommer säkert köra med firmware uppdateringar i några år innan den blir EOL

Skiljer sig några hundralappar i prisskillnad, 1000-2100kr, är dock inget som kommer göra mig fattig.

Hur ska man tänka här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du inte separera banden så en 2.4 och 5? Sen köra olika saker per band?

Som sagt så kör jag separata SSID på dom för att hålla det isär. Eller kan man göra det på något annat sätt menar du?