Permalänk
Medlem

Har länge förut tittat på att köpa en beggad server hos bargain hardware.
Kom preics att tänka på att de även säljer beggade diskar https://www.bargainhardware.co.uk/components/enterprise-hdds-...
210 pund + skatt för beggad 20TB låtar ganska billigt ändå.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VinterSolen:

Har länge förut tittat på att köpa en beggad server hos bargain hardware.
Kom preics att tänka på att de även säljer beggade diskar https://www.bargainhardware.co.uk/components/enterprise-hdds-...
210 pund + skatt för beggad 20TB låtar ganska billigt ändå.

Nja,

UK = Kostnader för import in i EU på minst någon hundralapp i hanteringsavgift.
250 GBP är ju närmre 3k. Det kostar typ 4k att köpa en ny 20 TB-disk i handel idag.

+ man slipper allt som har med import/export vid garantiärenden, fullgod garanti etc.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Typiskt nog har Proshop.se sålt disken med en utlovad "femårig tillverkarens garanti", och till ett betydligt högre pris än vad andra återförsäljare, som hddprice, tar för OEM-diskar med sina egna garantier. Tyvärr har det nu visat sig att Seagate inte erbjuder någon garanti för diskar sålda via Proshop.se, trots vad som utlovades.

Jag har verifierat mitt serienummer med Seagate och fått bekräftat att disken har sålts genom andra kanaler och troligtvis är en OEM-disk, vilket betyder att den inte omfattas av tillverkarens garanti längre. Jag betalade ett premiumpris på 3600 kr för att få en ny disk med fem års garanti, men jag fick en disk fårn 2021 och utan garanti, vilken soppa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TechTonic:

Typiskt nog har Proshop.se sålt disken med en utlovad "femårig tillverkarens garanti", och till ett betydligt högre pris än vad andra återförsäljare, som hddprice, tar för OEM-diskar med sina egna garantier. Tyvärr har det nu visat sig att Seagate inte erbjuder någon garanti för diskar sålda via Proshop.se, trots vad som utlovades.

Jag har verifierat mitt serienummer med Seagate och fått bekräftat att disken har sålts genom andra kanaler och troligtvis är en OEM-disk, vilket betyder att den inte omfattas av tillverkarens garanti längre. Jag betalade ett premiumpris på 3600 kr för att få en ny disk med fem års garanti, men jag fick en disk fårn 2021 och utan garanti, vilken soppa

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad säger Proshop då? Som absolut minimum måste du väl kontakta dem och påpeka att de lovat en garanti på 5 år. Åtminstone om något faktiskt har hänt med disken.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Vad säger Proshop då? Som absolut minimum måste du väl kontakta dem och påpeka att de lovat en garanti på 5 år. Åtminstone om något faktiskt har hänt med disken.

Jag har skickat ett mejl till dem för att be dem kontrollera informationen. Det vore bra för deras del att ta reda på vilken typ av diskar de har sålt, eftersom de kanske själva är omedvetna om detta.

Med tanke på transportskadan ville jag säkerställa att det fanns en garanti kvar, så att jag kunde känna mig trygg med att överföra data till disken. Jag ville undvika en situation likt den tidigare, där disken gav upp efter bara två månader. Det var verkligen en besvikelse att få reda på att garanti inte ingick alls. Nu börjar jag bli otålig; jag beställde diskar för första gången i juni 2024, och har fått två DOA-enheter samt en som gav upp efter två månader, samt en utan tillverkares garanti fast är såld med sådan.

Att köpa en disk har visat sig vara som att köpa honung eller olivolja – med lite tur får man den äkta varan, annars är det något helt annat i paketet. ^^

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TechTonic:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Reklamera köpet om de inte levererat det som är utlovat. Bara att skicka tillbaka disken på deras bekostnad om de inte levererat annat än utlovat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechTonic:

Jag har skickat ett mejl till dem för att be dem kontrollera informationen. Det vore bra för deras del att ta reda på vilken typ av diskar de har sålt, eftersom de kanske själva är omedvetna om detta.

Med tanke på transportskadan ville jag säkerställa att det fanns en garanti kvar, så att jag kunde känna mig trygg med att överföra data till disken. Jag ville undvika en situation likt den tidigare, där disken gav upp efter bara två månader. Det var verkligen en besvikelse att få reda på att garanti inte ingick alls. Nu börjar jag bli otålig; jag beställde diskar för första gången i juni 2024, och har fått två DOA-enheter samt en som gav upp efter två månader, samt en utan tillverkares garanti fast är såld med sådan.

Att köpa en disk har visat sig vara som att köpa honung eller olivolja – med lite tur får man den äkta varan, annars är det något helt annat i paketet. ^^

Tack för att du agerar försökshamster här. Angående din avslutande mening vill jag bara tillägga att diskköp av "normala" kanaler enligt min erfarenhet är helt utan överraskningar.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Reklamera köpet om de inte levererat det som är utlovat. Bara att skicka tillbaka disken på deras bekostnad om de inte levererat annat än utlovat.

Har man gjort ett köp är säljaren skyldig att leverera det man kommit överens om, alternativt betala skadestånd. Så jag skulle kräva att de levererar en disk med tillverkargaranti på 5 år, alternativt att de betalar mellanskillnaden till vad en mer seriös säljare har för pris, snarare än att kräva att häva köpet (vilket de naturligtvis kommer gå med på, eftersom det är lättare och billigare för dem).

Permalänk
Medlem

Själv har jag köpt ett par (i mitt tycke) billiga Seagate-diskar från compu-mail.se som är "manufacturer refurbished". Har inte haft dem så länge, men de verkar funka. Jag gör alltid en test med "badblocks" det första jag gör med nya diskar. Inte den mest utförliga testen, men fyller dem med "random" data och läser tillbaka, dvs endast 1 pass. Det gick igenom. Sedan skapade jag en zpool (ZFS) och lekte lite med dem och fick ett läsfel på en av dem. SMART-infon säger nu "Reported_Uncorrect: 1" men inga "Current_Pending_Sector" eller "Reallocated_Sector_Ct" eller annat. Jag testade den igen med badblocks, två pass den här gången, men inga ytterligare fel, så förhoppningsvis var det en engångsgrej...

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för att du agerar försökshamster här. Angående din avslutande mening vill jag bara tillägga att diskköp av "normala" kanaler enligt min erfarenhet är helt utan överraskningar.

Skrivet av trudelutt:

Har man gjort ett köp är säljaren skyldig att leverera det man kommit överens om, alternativt betala skadestånd. Så jag skulle kräva att de levererar en disk med tillverkargaranti på 5 år, alternativt att de betalar mellanskillnaden till vad en mer seriös säljare har för pris, snarare än att kräva att häva köpet (vilket de naturligtvis kommer gå med på, eftersom det är lättare och billigare för dem).

Vi får se hur detta går. Jag har föreslagit att de byter ut disken till en med 5 års garanti, vilket var min ursprungliga önskan, eller erbjuder ett återköp så jag kan köpa en ny.

Om jag vill ha OEM-diskar kan jag få dem från HDDprice för 30-40 % lägre pris, så i det avseendet känns det lite missvisande.

Var köper ni era diskar ifrån? Har ni fått tillverkarens garantier eller har ni stött på samma problem när ni har kollat? Jag är nyfiken på era erfarenheter!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TechTonic:

Vi får se hur detta går. Jag har föreslagit att de byter ut disken till en med 5 års garanti, vilket var min ursprungliga önskan, eller erbjuder ett återköp så jag kan köpa en ny.

Återköp är sämsta alternativet för dig. Yrka på täckköp istället!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechTonic:

Om jag vill ha OEM-diskar kan jag få dem från HDDprice för 30-40 % lägre pris, så i det avseendet känns det lite missvisande.

Var köper ni era diskar ifrån? Har ni fått tillverkarens garantier eller har ni stött på samma problem när ni har kollat? Jag är nyfiken på era erfarenheter!

Nya diskar så är det Inet eller Dustin.
Beg diskar så sweclockers marknad, tradera/ebay eller servershop24.

Grundregel är att alltid testa diskarna innan man tar dem i drift. Har tex fått returnera några till både Dustin och servershop24 då de fått smart-fel vid test.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Nya diskar så är det Inet eller Dustin.
Beg diskar så sweclockers marknad, tradera/ebay eller servershop24.

Grundregel är att alltid testa diskarna innan man tar dem i drift. Har tex fått returnera några till både Dustin och servershop24 då de fått smart-fel vid test.

Måste prova Inet.se nästa gång

Svaret jag fick från Proshop var i linje med vad jag förväntade mig av hddprice från, som visade sig ha utmärkt support. Tyvärr är Proshop service helt tvärtom, som jag trodde skulle vara bättre med ett btydligt högre pris, blivit en besvikelse. På deras hemsida anges att det är fem års tillverkares garanti.

Det svar jag fick tillbaka var helt annat än förväntat.

Permalänk
Medlem

Ändrad text i beskrivningen

Både hddprice.se och robertelectronics.com verkar ändrat från "ny disk" till "skick som ny" / "Condition: LIKE NEW" - i princip vad vi konkluderat här långt tidigare och är iallafall ärligare än att PÅSTÅ att diskarna är nya. Mer text på "svenska" under (verkar direktöversatt från den engelska sidans motsvarande):

> Batch avlägsnat från stor utrustning, tillverkad för 1-2 år sedan, som ny, Har redan arbetat SMART 0 timer(Data kan bli nulstillet,)
> Rabatteret pris, gratis RMA när som helst i 5 år

Well, YMMV men priserna verkar ligga neråt halva nypriset på hyggligt stora enheter (ex. 14 och 16 TB).

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Både hddprice.se och robertelectronics.com verkar ändrat från "ny disk" till "skick som ny" / "Condition: LIKE NEW" - i princip vad vi konkluderat här långt tidigare och är iallafall ärligare än att PÅSTÅ att diskarna är nya. Mer text på "svenska" under (verkar direktöversatt från den engelska sidans motsvarande):

> Batch avlägsnat från stor utrustning, tillverkad för 1-2 år sedan, som ny, Har redan arbetat SMART 0 timer(Data kan bli nulstillet,)
> Rabatteret pris, gratis RMA när som helst i 5 år

Well, YMMV men priserna verkar ligga neråt halva nypriset på hyggligt stora enheter (ex. 14 och 16 TB).

Jag beställde 2 st exos x16 där nyss och väntar på dem.
Har beställt där innan och de har hållt bättre än mina nya toshiba mg08.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Exos X16 16TB. SMART var nollat, men inte Seagate FARM log (Field Access Reliability Metrics). Enligt FARM har den 1.4 år power on hours och 30 power cycles. Badblocks hittade inga fel. Så jag beställde ett par till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mx:

Jag köpte en Exos X16 16TB. SMART var nollat, men inte Seagate FARM log (Field Access Reliability Metrics). Enligt FARM har den 1.4 år power on hours och 30 power cycles. Badblocks hittade inga fel. Så jag beställde ett par till.

Jaha så man kan nolla de? Det visste jag ej!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mx:

När du fått fler får du gärna lägga en kommentar här och säga om det funkade lika bra andra gången. Läser lite på bla Trustpilot och det verkar som att en del diskar är döda vid leverans från dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

De senaste två hade 3.3 år power on time och 23 power cycles. Inga fel enligt smartctl eller badblocks. Inte en lika bra deal som den första, men inte dåligt nog för att returnera.