Fläktlös musikserver kan bli din för 300 000 kronor

Permalänk
Medlem

Dessa produkter hör till dem som skulle va roliga att få testa i praktiken. Se om jag får ut kanske 5% bättre ljud för 10x priset. 😂 Lite som dedär HiFi PSUerna som ska rena strömmen, kan ju kosta bara 10.000kr det.

Men kunderna för detta lär väl va dem som sätter 100.000 kr i ett par högtalare, då är det ju relativt billigt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Fattar ej meningen, billigare. Köp en standard server ställ den i ett annat rum, ljudet går digitalt till en förstärkare eller DAC i rummet man lyssnar? Den kan låta bäst den vill sen, vad gör det?

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Så företaget har inte uppdaterat den alls och kör med gamla Xeon CPU's och håller samma pris som för två år sedan? Vad är nyheten?

Moderkortet är ett Intel® C621 från ASUS: WS C621E SAGE
CPUerna är Xeon Silver 4210 med basfrekvens på 2.2ghz
Minnena är 12st 4gb helt vanliga DDR4 stickor.

Inte ens när maskinen var ny var den nått fartvidunder när den lanserades 2019.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Extreme Server erbjuder kylflänsar i koppar.

Läs hela artikeln här

Varför inte lite ugnfläkt snack, jag har i min Electrolux..spis/ugn som fläkten går igång så fort man startar ugnen ..(snacka om energi slöseri...dom sa skydda elektroniken teknik..ehh ??)

Permalänk
Medlem

Lura förmögna med lite förstånd och dålig smak på deras pengar, typ...

Jag har då inte sett fulare högtalare tidigare, har även svårt att tro att fulheten bidrar till bättre ljud.
Precis som jag inte heller kan övertygas om att servern ger bättre ljud än en RPi

Är så man får hålla sig ifrån att titta efter var dom satt hållaren för toalettpapper

Bildkälla: TAIKO AUDIO hemsida...

Begränsningen i ljudåtergivning beror på vad man matar in och vad som händer i digital till analog omvandling, samt givetvis den förvrängning som alltid i någon grad sker i analoga delen.

Har under mitt liv sett audiofiler gå i extas över rörförstärkare som komprimerat och förvrängt ljudet som det enda sanna.
Sprungit på människor som kämpat med att återge ljudet så likt ursprunget som deras plånbok kan köpa, ingen har egentligen uppnått målet, för hur kan dom, när lyssningsrummet alltid ger sin färg på ljudet.

Och nu TAIKO AUDIO som i en blandad förvirring för hela spektrumet in under ett tak, genom att samla som det verkar alla audiomyter som någonsin existerat.

Vad det egentligen säger är "Ingen affärsidé är dålig, så länge man kan hitta en dåre som köper den!"

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Man undrar ju varför just Hi-Fi är ett område där så få har förståelse för att vissa anser att det är värt att spendera pengar.
Folk bränner stora pengar på allt möjligt som jag personligen tycker är skrattretande - bilar, båtar, smycken osv. Men det är på något sätt okej. Däremot om någon köper en förstärkare för en miljon, då är den personen automatiskt klassificerad som idiot för resten av livet. Märkligt sätt att se på saker och ting.

Låt folk investera sina surt förvärvade i vad som ger dem värde - det är min filosofi.

Vad just gäller audiofilutrustning så är det trivialt att demonstrera (blint eller inte) hur t.ex. en miljonanläggning utklassar ett mer prisvärt system på samtliga parametrar. Grejen är att det finns väldigt många som inte bryr sig om skillnaden. De hör definitivt skillnad, dock. Den som påstår något annat har fastnat i något slags religiös övertygelse om att de har rätt och alla andra har fel.

On-topic: har inte hört Taiko men det ser ut som ett väldigt snyggt bygge.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Lägg till en nätverks-switch som är designad för ljud så låter alla ettor och nollor ännu bättre.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Asså folk är så dumma när det kommer till ljud och köper dyr hårdvara men alla missar det absolut enklaste tricket, byt ut systemfonten system mot san serif så får man mjukare 1:or och rundare 0:or och det gör mer för ljudet än någon hårdvara, folk missar vikten av ett mjukt och runt typsnitt när man lyssnar på sina digitala musik.

Hur mycket satir och skämt måste man märka denna post med mån tro?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Låt folk köpa den där, det skadar säkert inga husdjur eller barn Snygg är den iaf!

Prisvärt? Nej…
Låter bättre? Nej..
Exklusivare? Ja!

Är det prisvärt med smycken för 300 000 lax? Nya fälgar för 200 000 lax till Porschen? Konst?
Listan kan göras hur lång som helst, fåfänga och viljan att vara eller äga något som ingen annan eller få har är väldigt stor. Kolla in något av de stora auktionshusen om ni tvivlar.

Ni glömmer väl inte bort att detta är ett teknikforum fullt med massa töntiga personer med datorer som har fönster, RGB och massa annan onödigt dyr hårdvara.

Det gäller att tönta sig med rätt saker annars blir man hånad av en annan tönt.. haha

Edit:
Stavning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast detta är ju en dator, inte någon förstärkare eller liknande...?

Det är en musikserver byggd för att få musiken att låta som den är smekt av guldpläterade jungfruänglar. En Raspberry Pi med en extern hårddisk för typ 1/300 av priset för det jobbet precis lika bra.

Skrivet av Trigger:

Låt folk köpa den där, det skadar säkert inga husdjur eller barn Snygg är den iaf!

Prisvärt? Nej…
Låter bättre? Nej..
Exklusivare? Ja!

Är det prisvärt med smycken för 300 000 lax? Nya fälgar för 200 000 lax till Porschen? Konst?
Listan kan göras hur lång som helst, fåfänga och viljan att vara eller äga något som ingen annan eller få har är väldigt stor. Kolla in något av de stora auktionshusen om ni tvivlar.

Ni glömmer väl inte bort att detta är ett teknikforum fullt med massa töntiga personer med datorer som har fönster, RGB och massa annan onödigt dyr hårdvara.

Det gäller att tönta sig med rätt saker annars blir man hånad av en annan tönt.. haha

Edit:
Stavning

Fåfänga och statusprylar är inte bra för varken den som köper det eller värden i övrigt och bör motarbetas då gott det bara går. Dessutom är det nog med myter i audiofilvärlden och sånt gör skräp gör det verkligen inte bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Jag känner mig trög….

Musik Streaming server.
Du lagrar alltså ditt musikbibliotek bestående av okomprimerade(gissningsvis) låtar på den?
Digitalt ut från den till en dac med andra ord?

Men varför vill man ha den i lyssningsrummet?
Varför inte typ nere i källaren eller nåt?

Försöker verkligen förstå varför den ska vara fläktfri.

Haha, du har inte sett priset för audiofilernas kablar! Du får en meter kabel för det priset så att ha den i källaren går bort

Och alla audiofiler vet att trådlös överföring ger brus. Att det är digitalt bryr de sig inte om för de VET.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

När jag blir president över hela världen skall lurendrejare arbeta i kolgruvorna.

Hur röstar jag in dig?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Man undrar ju varför just Hi-Fi är ett område där så få har förståelse för att vissa anser att det är värt att spendera pengar.
Folk bränner stora pengar på allt möjligt som jag personligen tycker är skrattretande - bilar, båtar, smycken osv. Men det är på något sätt okej. Däremot om någon köper en förstärkare för en miljon, då är den personen automatiskt klassificerad som idiot för resten av livet. Märkligt sätt att se på saker och ting.

Låt folk investera sina surt förvärvade i vad som ger dem värde - det är min filosofi.

Vad just gäller audiofilutrustning så är det trivialt att demonstrera (blint eller inte) hur t.ex. en miljonanläggning utklassar ett mer prisvärt system på samtliga parametrar. Grejen är att det finns väldigt många som inte bryr sig om skillnaden. De hör definitivt skillnad, dock. Den som påstår något annat har fastnat i något slags religiös övertygelse om att de har rätt och alla andra har fel.

Visst. Om vi pratar om förstärkare och högtalare så är det väl sant att man lätt hör skillnad på ett Sonos system eller en förstärkare från NAD eller Denon som spelar på ett par Kipsch högtalare.
På den analoga sidan finns det absolut vinster att hämta även om vinsten i förhållande till merkostnaden minskar rätt ordentligt så fort man kommit bara en liten bit uppåt. Och det finns en gräns när man inte längre hör skillnad beroende på vilken komponent man pratar om.
Att jämföra 0,5 kvadrats kablar som man fått på köpet med några gamla högtalare med 4 kvadrats kabel av hyfsad kvalitet gör absolut skillnad på ljudet. Det vet jag. Om man däremot jämför kablar för 10 000 kr/meter med kablar för 100 000 kr/meter så är det ingen som hör skillnad vid blindtest. Det är bara placebo som gör att folk hävdar att dom hör skillnad där. (Det finns blindtester gjorda på den typen av saker där man konstarerat att ingen hör skillnad. Inte ens audiofilerna som hävdar att dom minsann kommer att höra skillnad.

Men när man pratar om en server som skall lagra ljudfilerna så finns det ingen som helst vinst i att lägga mer pengar på det. Det är fortfarande ettor och nollor som skall lagras och sedan transporteras till en DAC.
Valfri skitdator klarar det utan att du kan höra någon skillnad på slutresultatet.
Det enda som har betydelse där är att lägga tillräckligt med pengar på den för att den skall bli tillräckligt tyst (helst ljudlös) och ha tillräcklig lagring.
Det behövs inga 300 000 till 400 000 kr för det. Valfri rPi klarar det galant med några externa SSD. Alternativt har man servern i ett annat rum så behöver man inte bry sig om den har en fläkt som låter.

Summa summarum. Det finns gott om saker i en HiFi anläggning som det kan vara värt att lägga en del pengar på. Som DAC, förstärkare, högtalare mm. Och det finns saker som det inte är värt att lägga speciellt mycket pengar på ur perspektivet ljudkvalitet. Som Nätverkskabel, lagringsserver, kablar för digitala signaler (så länge som du inte har väldigt långa signalvägar)

Den här servern är definitivt vad dom kallar Snake oil skulle jag säga. Du hör ingen skillnad på musik som spelas från den eller från vafri rPi eftersom det är din DAC som har betydelse. Det enda som är speciellt med den är designen och så mycket kostar det inte att fräsa ett chassi i metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Dessa produkter hör till dem som skulle va roliga att få testa i praktiken. Se om jag får ut kanske 5% bättre ljud för 10x priset. 😂 Lite som dedär HiFi PSUerna som ska rena strömmen, kan ju kosta bara 10.000kr det.

Men kunderna för detta lär väl va dem som sätter 100.000 kr i ett par högtalare, då är det ju relativt billigt.

Högtalare för 100 000kr kan ändå ge något. Ja, alltså, om man inte är audiodil och placerar dem i ett rum med dålig akustik.

Den här servern är däremot byggd av idioter, för idioter. Angränsar till bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Högtalare för 100 000kr kan ändå ge något. Ja, alltså, om man inte är audiodil och placerar dem i ett rum med dålig akustik.

Den här servern är däremot byggd av idioter, för idioter. Angränsar till bedrägeri.

De hifi demos jag har varit på så har man antingen använt Tidal eller Qobuz som musikkälla inkl Focal Diva Utopia demon för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De hifi demos jag har varit på så har man antingen använt Tidal eller Qobuz som musikkälla inkl Focal Diva Utopia demon för någon månad sedan.

Och jag gissar på inte mer än en heltäckningsmatta i rummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Och jag gissar på inte mer än en heltäckningsmatta i rummet...

Det är i hifibutikens demorum men är man intresserad av något så brukar en demo hemma inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Separat musikdator när man kan streama snabbt och tyst från vanlig NAS ståendes någon annanstans i bostaden? Någon köper nog prylen men tycks inte drabba en fattig.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Jag har full förståelse för folk som lägger mycket pengar på ljud. Om jag hade mycket pengar skulle jag också göra det. Vad jag däremot har noll förståelse eller respekt för är ormolja och folk som lägger mycket pengar på det.

Tänk om det gällde datorer istället (vilket det ju tekniskt sett gör i det här fallet). Vad sägs om vibrationsdämpande material på värmespridaren för att minimera jitter och få ett mer harmoniskt flyt i spel? Eller kanske high-end skärmkablar för bättre skärpa och djupare färger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, eller typ en RPi 5:a.

Processorn i RPi 5 är för klen vilket gör att ettorna och nollorna i FLAC-filerna blir rundade och man tappar kvalité i framförallt de högre frekvenserna. Tack vare att Xeon-processorerna är så kraftfulla klarar de av att leverera skarpare ettor och nollor som ger ett klarare ljud och en mer öppen ljudbild.
-Audiofiler som är beredda att betala 300 000:- för en glorifierad NAS, troligen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Undrar om det är samma företag som tillverkade hFX-chassina…? Minns dessa från tidigt 2000 när HTPC trendade. Minns att tystpc.nu sålde dessa som smör

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd

Hörde kärlkirurgerna pratade på lunchen. En hade köpt en HiFi nätverkskabel till sin förstärkare för 2ooo:-

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det gör såklart skillnad på någon nivå, men ’diminishing returns’ är verkligen övertydligt, och i vissa fall är det rena lögner (svarva cd-skivor till exempel)

I slutänden är det ju högst subjektivt vad man tycker är värt ett visst belopp, och det är faktiskt helt okej

Permalänk
Medlem

Veckans clickbait från Edin?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Skrivet av xfade:

Hörde kärlkirurgerna pratade på lunchen. En hade köpt en HiFi nätverkskabel till sin förstärkare för 2ooo:-

God utbildning inom ett område gör en inte automatiskt till expert inom andra områden…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

God utbildning inom ett område gör en inte automatiskt till expert inom andra områden…

De hade nog dessutom råd, så utlägget kanske inte behövde lika mycket granskning som för en ensamstående trebarnsmamma som jobbar på äldrevården.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så sant!

En slaktare kan säkert göra lika fina snitt, däremot så vet kirurgen hur man syr, typ...
Bara en lite rektion på kunskap.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd

Skrivet av Kwirek:

De hade nog dessutom råd, så utlägget kanske inte behövde lika mycket granskning som för en ensamstående trebarnsmamma som jobbar på äldrevården.

Skrivet av Bengt-Arne:

Så sant!

En slaktare kan säkert göra lika fina snitt, däremot så vet kirurgen hur man syr, typ...
Bara en lite rektion på kunskap.

Jag vet varför de gör det, för att de andra skall säga Woow.. = )
TP-kabeln kommer inte att göra något för ljudet..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Rent lurendrejeri som vanligt när det kommer till sk audiophile grejer. Påminner mig om vad som precis hänt med Mend It Mark:s YT kanal där en person köpte en förförstärkare från Tom Evans Audio för £25k, den gick sönder och kunden skickade den till Tom Evans som ville ha ett par £1k för att fixa felet, kunden tyckte att det lät extremt dyrt så bad Tom att skicka den till Mend It Mark istället vilket Tom gjorde med kommentaren "men han kommer inte att kunna fixa den öht". Mend It Mark inte bara fixade den utan fixade den ganska snabbt och billigt varpå Tom Evans Audio nu har tvingat YT att plocka bort videon pga copyright.

Louis Rossmann har lovat att lägga upp videon på sin kanal och när han väl gör det så kan jag rekommendera videon för de som vill se hur insidan ser ut på en sådan dyrgrip (hint: den suger).

Mend It Marks video om att den blivit nertagen:

Luis Rossman första video om detta:

Luis Rossman andra video om detta:

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Gurrrra:

Det är en musikserver byggd för att få musiken att låta som den är smekt av guldpläterade jungfruänglar. En Raspberry Pi med en extern hårddisk för typ 1/300 av priset för det jobbet precis lika bra.

Fåfänga och statusprylar är inte bra för varken den som köper det eller värden i övrigt och bör motarbetas då gott det bara går. Dessutom är det nog med myter i audiofilvärlden och sånt gör skräp gör det verkligen inte bättre.

Jag tycker också att det är galenskap och förstår fullt ut att det är ett heltokigt pris för vad det är. Tycker dock det blir tramsigt när massa teknikintresserade bemödar sig med att förfasas över saker som detta. Låt en ev spekulant bestämma om denne vill hosta upp pengarna för denna? Det finns garanterat flera i denna tråden som köpt rgb och ett alldeles för dyrt moderkort och säkert en icke prisvärd gpu också…

Om nu någon köper denna server, hur skadar det mer än någon annan onödig pryl som inte behövs för att klara av livets nödtorft? Pengarna hamnar ju i någon annans ficka och vem vet, den fickan kanske delar med sig till bättre saker, är inte det bra?

Pengar är värt olika mycket för olika människor och den tilltänkta köparen är nog inte arbetarklass..

Visa signatur