Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Fast det är 20 mellan 40 & 60 och bara 10 mellan 30 & 40 så 40 är närmare 30. 🤪

Fast man pratar frame time när man pratar om 40fps och då är det halvvägs mellan 30 och 60.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fasiken vad irriterande det är att man inte kan stänga av automatiska uppdateringar av spel. Även om man bockar av alla alternativ i settings så forsätter den ändå att ladda ner och installera uppdateringar. Vill man t.ex. spela ett spel på skiva v1.0 så måste man koppla bort internet från PS5:an för att få behålla den versionen...

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast man pratar frame time när man pratar om 40fps och då är det halvvägs mellan 30 och 60.

Jag vet och det var ett dåligt försök till ett skämt från min sida. Trodde det var tydligt med smilyn men som sagt, ett dåligt försök att vara lite rolig.
Finns en anledning till att jag inte jobbar som komiker. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Fasiken vad irriterande det är att man inte kan stänga av automatiska uppdateringar av spel. Även om man bockar av alla alternativ i settings så forsätter den ändå att ladda ner och installera uppdateringar. Vill man t.ex. spela ett spel på skiva v1.0 så måste man koppla bort internet från PS5:an för att få behålla den versionen...

Varför vill man inte applicera patchar? Finns det några rimliga exempel där spelen blir sämre av det? 🙂 Idag känns det ju som att i princip varenda spel redan har en stor day one-patch som ligger och väntar för att fixa de värsta problemen.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För mig är 40 närmare 60 än 30. Jag gissar att frame time är mkt bättre i 40 än 30 (närmare 60).

Skrivet av ktd:

Fast det är 20 mellan 40 & 60 och bara 10 mellan 30 & 40 så 40 är närmare 30. 🤪

Det är framtimen som är betydligt lägre på 40(120hz) läget som gör att det känns betydligt rappare än va det verkar. Ett kanonkompliment till vanliga 30 och 60fps. Är det stor skillnad grafiskt mellan 30 och 60 så väljer jag oftast 40 fps när det finns. Känns mer som 50+ och funkar lika bra i 9/10 spel. Finns vissa ex fightingspel med blockning och snabba rörelser där man vill maxa fpsen. Outlaws känns som ett spel som det skulle kvitta faktiskt.

Om du märker stor skillnad på 40 och 60fps är du säker på att du ha en tv med 120hz och vrr och allt aktiverat på Ps5an? Låter märkligt att det skulle va ”ospelbart”.
Kollar man grafen här på end to end input lag så skiljer det kopiösa mängder tid mellan 30 och 60fps mode medans 40 till 60 inte skiljer alls mycket:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-why-ratchet-and...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Varför vill man inte applicera patchar? Finns det några rimliga exempel där spelen blir sämre av det? 🙂 Idag känns det ju som att i princip varenda spel redan har en stor day one-patch som ligger och väntar för att fixa de värsta problemen.

Det hör inte till normalfallen men det finns en del utvecklare som efter release nedgraderade till 30fps, tex The Last Guardian.
I andra fall kan det röra sig om upplösning eller buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

När dom gör patchar som inte förbättrar spelen, The Last Guardian är ett exempel där man får 60fps om man har spelet på skiva men bara 30fps efter patcharna (som inte går att välja bort om du köper digitalt).

Sen vill jag själv bestämma när/om jag vill att spelen ska patchas eller ej. Ett annat exempel är om man blir utan bredband under en period men kör hotspot med mobilen, då vill man kanske inte att en patch på 30GB ska laddas ner av ens månatliga surfmängd. I andra delar av världen så har många en gräns per månad även på sitt bredband, lär ju kännas rätt surt för dom.

Kan även vara saker som tas bort i patcherna, Stellar Blade t.ex. Kanske inte är jätteviktigt men det är själva principen att få välja själv.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Det är framtimen som är betydligt lägre på 40(120hz) läget som gör att det känns betydligt rappare än va det verkar. Ett kanonkompliment till vanliga 30 och 60fps. Är det stor skillnad grafiskt mellan 30 och 60 så väljer jag oftast 40 fps när det finns. Känns mer som 50+ och funkar lika bra i 9/10 spel. Finns vissa ex fightingspel med blockning och snabba rörelser där man vill maxa fpsen. Outlaws känns som ett spel som det skulle kvitta faktiskt.

Om du märker stor skillnad på 40 och 60fps är du säker på att du ha en tv med 120hz och vrr och allt aktiverat på Ps5an? Låter märkligt att det skulle va ”ospelbart”.
Kollar man grafen här på end to end input lag så skiljer det kopiösa mängder tid mellan 30 och 60fps mode medans 40 till 60 inte skiljer alls mycket:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2021-why-ratchet-and...

Exakt! 👍

Outlaws är det spelet jag mest känt att 40 är bättre än något annat. Flyter på rejält i strider också.

Permalänk
Medlem

Jag kan spela på 40FPS mode om jag inte kört 60FPS innan för sänker jag från 60FPS till 40FPS så ser det förjävligt ut.
Provade sänka från 60FPS till 40FPS i Alan Wake 2 och va inte ett fan.

Permalänk
Medlem

Köpte Skydance's Behemoth till PSVR2 och fan vad mäktigt det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

https://youtu.be/YH1fKISnSgE

Köpte Skydance's Behemoth till PSVR2 och fan vad mäktigt det är!

Det är ett spel jag ska spela när jag känner mig mer bekväm med VR. Jag är fortfarande nybörjare.

Permalänk
Medlem

Jag vill kunna spela mina spel som jag har på skriva med PS Portal. Vad är chansen att Sony gör något åt det? Alltså ett undantag för Portal med tvånget att ha skrivan i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag vill kunna spela mina spel som jag har på skriva med PS Portal. Vad är chansen att Sony gör något åt det? Alltså ett undantag för Portal med tvånget att ha skrivan i.

Näst intill obefintlig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Bara göra din egen disc changer :>

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med PS Protal. När jag inte är på hemnätverket har jag dålig bildkvalité och får upp notiser om problem med nätverket. Har ingen aning om vad det är. Jag får pop-up-notis hela tiden. Jag börjar misstänka att det är problem med hårdvaran.

Påminner mkt om problemen som beskrivs i den här tråden: https://www.reddit.com/r/playstation/comments/18ohzor/what_do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag har ett problem med PS Protal. När jag inte är på hemnätverket har jag dålig bildkvalité och får upp notiser om problem med nätverket. Har ingen aning om vad det är. Jag får pop-up-notis hela tiden. Jag börjar misstänka att det är problem med hårdvaran.

Påminner mkt om problemen som beskrivs i den här tråden: https://www.reddit.com/r/playstation/comments/18ohzor/what_do...

Kör du via din ps5 eller via Streaming? Är det via din ps5 så har du för dåligt nätverk hemma, är det via streaming så har du dåligt internet där du är.
Grovt svar.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kör du via din ps5 eller via Streaming? Är det via din ps5 så har du för dåligt nätverk hemma, är det via streaming så har du dåligt internet där du är.
Grovt svar.

Okej. Jag kör via PS5. Jag har inte nätverkskabel till ps5. Men upplever inga problem med mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Okej. Jag kör via PS5. Jag har inte nätverkskabel till ps5. Men upplever inga problem med mitt nätverk.

Finns säkert massa stora o små optimeringar att göra både med inställningar och typ kabel till ps5. Jag har en router för 4000kr hemma med cat7 kabel mot ps5an och 1000/1000. Inte upplevt några problem än där jag blivit påverkad av delayen. Sen har jag bara provat utanför en gång i Sverige där vi har bra internet nästan överallt. Tanken är nog inte från början att portal skulle va en maskin, likt Steamdeck mm som du tar med dig och spelar var du tycker utan i första hand en extra spelmöjlighet och skärm hemma när tvn är upptagen. Den kostar trots allt ”bara” 2400kr och är en dualsense med skärm och nätverkkkort för typ 50 spänn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Såklart spekulation men tråd är alltid bättre än wifi. Skulle aldrig lita på remote play utan trådat ethernet. Kör ej portal men kör chiaki remote utan lagg från mobil hotspot.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ja, trådat är bäst.

Permalänk
Medlem

PS Plus Essential från 7 Januari 2025:

• Suicide Squad: Kill the Justice League

• Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

• The Stanley Parable: Ultra Deluxe

https://blog.playstation.com/2025/01/01/playstation-plus-mont...

Permalänk
Medlem

Lyckades kamma hem ett PS5 pro för 7395 kr på Elgiganten outlet.

Känns nästan som lite för bra för att vara sant. Någon som har gjort liknande? Blir intressant att se vad Elgigantens definition av ”Mindre spår av användning” är och hur fasen det kan vara 3000 kr. billigare.

Någon som vet om sparfiler finns uppladdat på Sonys servrar från PS4? Vill minnas att det hanterades lite sisådär förr i tiden i alla fall. Kommer förmodligen att passa på att köra igenom TLOU 2 igen men i NG+ eller vad det heter. Så länge sparfilerna finns kvar då…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Såklart spekulation men tråd är alltid bättre än wifi. Skulle aldrig lita på remote play utan trådat ethernet. Kör ej portal men kör chiaki remote utan lagg från mobil hotspot.

Ska testa. Men behöver jag ändra port forward-inställningar när jag byter från wifi till Ethernet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Lyckades kamma hem ett PS5 pro för 7395 kr på Elgiganten outlet.

Känns nästan som lite för bra för att vara sant. Någon som har gjort liknande? Blir intressant att se vad Elgigantens definition av ”Mindre spår av användning” är och hur fasen det kan vara 3000 kr. billigare.

Någon som vet om sparfiler finns uppladdat på Sonys servrar från PS4? Vill minnas att det hanterades lite sisådär förr i tiden i alla fall. Kommer förmodligen att passa på att köra igenom TLOU 2 igen men i NG+ eller vad det heter. Så länge sparfilerna finns kvar då…

Så länge du haft PSN aktivt och valt att synka så plockas saves för PS3, PSP, PSVITA, PS4 och PS5.

Har kunnat återläsa mina utan problem. Även för de streamade PS3-spelen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ska testa. Men behöver jag ändra port forward-inställningar när jag byter från wifi till Ethernet?

Nej så länge du har mac med låst ip är det plug n play

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej så länge du har mac med låst ip är det plug n play

Varje nätverkskort har en unik mac-adress och får därför olika IP-adresser av routern. Du behöver öppna portar till den nya IP-adressen.

Ignorera pilen, jag tog en bild från nätet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varje nätverkskort har en unik mac-adress och får därför olika IP-adresser av routern. Du behöver öppna portar till den nya IP-adressen.

https://support.boingo.com/servlet/rtaImage?eid=ka03q000000pbZS&feoid=00N1M00000FPmsm&refid=0EM3q0000013bZo

Ignorera pilen, jag tog en bild från nätet.

Behöver jag göra andra inställningar? Som att ha en statisk ip-adress? Jag tror att jag ändrade det angående wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Spel som Stellar Blade censurerade de genom patchar men har man spelet på skiva så kan man köra v 1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Behöver jag göra andra inställningar? Som att ha en statisk ip-adress? Jag tror att jag ändrade det angående wifi.

Det är alltid bra att sätta en statisk IP-adress för dom enheter man behöver komma åt på något vis. Då vet man alltid vilken IP-adress den har, så det tycker jag absolut att du ska göra. Annars är det ingenting du behöver ändra utöver att öppna portarna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Spel som Stellar Blade censurerade de genom patchar men har man spelet på skiva så kan man köra v 1.0

Ganska överskattat spel dock tycker jag. Det är ju en liten trend om att spel inte ska vara cringe. Stellar blade hyllades som "anti woke" men är samtidigt väldigt mkt cringe. Sällan har jag spelat ett spel med sämre dialog.