Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Varför behöver du använda dig av härskarteknik när du svarar? Det vill säga förminska mig genom ord som "offerkofta", "jobbigt att läsa forum" mm. Jag har varken någon "offerkofta" eller har problem med åsikter på internet, att läsa forum mm och det var heller inte det jag skrev. Det blir svårt att diskutera med dig när du "hittar på" vad jag tycker och vad jag skrivit.

Det "påhittade" som du påstår att jag svarat på var att folk gnäller om exempelvis pris i form av one-liners (dina ord). Det är väl precis det jag sa att du kallar gnäll på? Sen att du tog min kommentar för något det inte var, det står för dig.
Med det sagt så kan du inte förvänta dig ett forum utan negativa one-liners. Det ingår lite i att ha öppna forum. Det är bara att lära sig ignorera de kommentarer som man inte känner bidrar till något, för någon annan kanske känner att de gör det.

Kände själv att offerkofta var lite väl hårt, varvid jag redigerade bort det ca 5s efter att jag publicerade svaret.

Visa signatur

MB: Asrock X670E Pro RS
CPU: R9 7900X
RAM: 2x16GB Kingston Fury Beast CL36 6000MT DDR5
GPU: ASUS TUF 6950XT
PSU: Corsair RM1000X v3 1000W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Det som har hänt är ju att spelkort inte längre existerar i et vakum. Snarlika kretsar som sitter i spelkort säljs för flera 100 000 kr i nuläget.

Ser man det med AI-ögon är 5090 ett rent kap, ser man det med gaming-ögon är det ocker.

Det är inte så lätt att lösa det problemet faktiskt, även om Nvidia skulle få för sig att börja med välgörenhet kommer de inte kunna stoppa scalpers från att bli ett extra mellanled som ändå driver upp priserna.

Det bästa vi kan hoppas på är att produktionskapaciteten som nu bygggs upp plötsligt blir överflödig pga minskad enterprise-efterfrågan.

Då får vi billigare grafikkort, men det lär i gengäld leda till långsammare utveckling av prestandan därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Är nog få som säger att priserna är bra, men t ex 5080 priset är "bättre" än många befarat då det gick rykten om att det skulle landa på 1199$.
Blir dock lite fel när du jämför med GTX 580 då dollarn är 38% dyrare än då och inflationen varit 37% sedan det lanserades. + Moms på förändringen.
Skulle GTX580 släppts idag så skulle det kostat 8686kr på bara inflation, ökad dollarkurs och moms på det.

Det ska dock poängteras att sådana rykten kan vara från nvidia själva för att agera som "price anchoring", där konsumenterna sedan blir nöjda när det faktiska priset blir lägre än vad som tidigare ryktades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Att spela upp en film på en sekundär skärm är i så fall också, per definition, rendering.

Men nej, i det här kontextet är intepolering inte rendering, då bilderna inte skildrar speldatan, utan är en interpolering mellan arbiträra bilder i framebuffern.

Rendering (i datorsammanhang) är att generera en bild utifrån in-data. Film är uppspelning av redan genererade bilder. FG genererar bilder genom att interpolera in-data. Det är alltså per definition rendering.

Permalänk
Medlem

Helt klart trevlig överraskning att Jensen väljer att hålla ner priserna någotsånär på 5070 och 5080, trodde jag faktiskt inte.
Ska bli intressant att se hur dom kommer göra i det lägre segmentet i höst när eventuellt 5060 mm kommer.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle kunna tänka mig att köpa 5070, men 12GB känns för lite.
Kommer köra 4K och VR en del, men känner inget behov av några extrema grafik inställningar.

Man kanske bör hoppas på AMD istället, om man vill ha ett grafikkort för under 10K för detta?
Raster prestanda och mer grafikminne är väl prio för VR?

Nja. Amd och VR går inte ihop så bra, och endast nyligen har eg. Pimax börjat stödja AMD överhuvudtaget. Nvidia presterar också bättre i högre upplösningar generellt och ibland blir det bättre bild med deras dlaa eller t.o.m uppskalning/dlss i VR.¨
Fast jag har heller inte testat 7900xt eller 7900xtx själv på VR, bara det jag sett på internet, men även 4080 presterar bättre än 7900xtx i högupplöst vr. Flera andra VR har fortfarande inget stöd för AMD alls, så det beror på vilket headset man ska använda också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Fast ska jag vara helt ärlig har inte konsolspel jag spelat på 30fps kännts oresponsiva

Men det beror på att din input device handkontrollen är långsammare än sirap jämfört med mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Rendering (i datorsammanhang) är att generera en bild utifrån in-data. Film är uppspelning av redan genererade bilder. FG genererar bilder genom att interpolera in-data. Det är alltså per definition rendering.

Ja vi kan ju debattera saken hela dagen, och vända upp och ner på alla detaljer, men i slutändan så kvarstår ett faktum.

Frame Generation ökar inte prestanda.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Förstår inte hur man kan vara "positivt överraskad" av priset när det, än en gång, höjs med en bra bit.
Nvidia-fanboys börjar bli värre än Apple-fanboys.

Clownpriser som accepteras av clownerna som köper korten från clownföretaget. 🤡

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen kunde de ju inte hålla de priserna i praktiken, men det visste ju ingen då.

Ingen visste att efterfrågan skulle explodera p.g.a. kryptoboom kombinerat med att hela världen skulle börja sitta isolerade hemma. Nu är vi inte i närheten av hur det var den gången, lyckligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja vi kan ju debattera saken hela dagen, och vända upp och ner på alla detaljer, men i slutändan så kvarstår ett faktum.

Frame Generation ökar inte prestanda.

Jag har demonstrerat att påståendet är falskt men jag kan inte stoppa dig från att hålla fast vid det.

Permalänk
Medlem

Nvidia har en video som visar PT Cyberpunk på vad jag förmodar är ett 5090, är så fallet pratar vi rätt ynkliga 20% i rå path tracing förmåga. Är det ett 5080 dom använt (vilket kanske inte är så troligt) så ser det bättre ut. Att uppgradera för 20% rå förmåga, det är magstarkt.

https://www.youtube.com/watch?v=qQn3bsPNTyI&t=145s

Gjorde denna

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har demonstrerat att påståendet är falskt men jag kan inte stoppa dig från att hålla fast vid det.

Det har du verkligen inte, men om det hjälper dig att sova på natten, så får du gärna tro det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

DLSS med Visual Transformers (ViT) är ju otroligt spännande!

ViT är en bättre metod jämfört med CNN i bemärkelsen: CNN är effektiv på att "se" saker som "detta är en linje", "detta är en kant", "detta är ett cirkelsegment" etc. Men CNN kan bara se lokala egenskaper.

ViT kan även "se" saker som "denna yta i nedre högra hörnet kommer påverkas av ljuskällan i toppen av bilden".

Enda egentliga nackdel med ViT är att den är långt mer beräkningsintensiv jämfört med CNN. Enligt Nvidia ska 5000-serien vara första gången det är praktiskt möjligt att köra ViT i realtid med en FPS lämplig för spel. Detta kommer göra DLSS bättre, blir spännande att se om det blir ett relevant lyft även i praktiken.

Var ViT verkligen endast för 5000-serien? Vad jag förstod skulle detta även fungera på övriga RTX-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nvidia har en video som visar PT Cyberpunk på vad jag förmodar är ett 5090, är så fallet pratar vi rätt ynkliga 20% i rå path tracing förmåga. Är det ett 5080 dom använt (vilket kanske inte är så troligt) så ser det bättre ut. Att uppgradera för 20% rå förmåga, det är magstarkt.

Gjorde denna
<Uppladdad bildlänk>

Baserat på specifikationer så bör 5090 ge 20-40% mer prestanda vid samma förutsättningar gentemot 4090. Alltså utan Jensens dribbleri med olika varianter av frame gen och DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Även fast dessa titlar är best case så är det ganska imponerande ändå. Kan 5070 vara 20-25% snabbare än 4070 över 10+ titlar så blir det en ganska trevlig förbättring. Enda som skaver lite är mängden VRAM men det kommer väl åtgärdas vid Super-serien.

Tänkte oxå, "inte så illa" först.
Problemet är 4070TiS inte är så mkt snabbare än 4070S dock...

Permalänk
Medlem

Alltså jag börjar bli så jädra less på "gnällgänget" här på Sweclockers som förpestar varenda nyhet med negativitet så jag kommer snart sluta läsa kommentarer. Jag tycker det nått en sådan nivå att syftet med Sweclockers går förlorat. Det ska handla om "nördar som gillar teknik och utveckling", men i verkligheten är det samma gäng som gnäller i alla trådar om precis allt. Antingen får ni börja moderera bort meningslöst gnäll (observera att jag inte menar konstruktiv kritik) eller slutar jag läsa kommentarer och därmed besöker sidan mer sällan också.

vem som gnäller? kan jag väl be någon moderera bort ditt inlägg. Snacka om självmålet.

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Baserat på specifikationer så bör 5090 ge 20-40% mer prestanda vid samma förutsättningar gentemot 4090. Alltså utan Jensens dribbleri med olika varianter av frame gen och DLSS.

Det är ju rätt stor skillnad på 20 och 40%, och det äär ju i just dom tunga pathtracing spelen man vill ha högre prestanda. Det blir till att följa utvecklingen.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det är ju rätt stor skillnad på 20 och 40%, och det äär ju i just dom tunga pathtracing spelen man vill ha högre prestanda. Det blir till att följa utvecklingen.

Det är egentligen mest en gissning baserat på att kretsen inte är enormt mycket större samtidigt som bandbredd mot VRAM ökat enormt. Det kommer nog variera från last till last hur stort prestandahoppet blir.

Permalänk
Medlem

När kommer dessa till Sverige?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är egentligen mest en gissning baserat på att kretsen inte är enormt mycket större samtidigt som bandbredd mot VRAM ökat enormt. Det kommer nog variera från last till last hur stort prestandahoppet blir.

Man kan heller inte förneka att det står 245 FPS med allt DLSS-trickery. Och DLSS-trickery är rätt bra grejer nuförtiden. Jag vet inte, är riktigta prestandahoppet inte så stort kanske 4090't behåller värdet lite bättre och man kan uppgradera en bra bit under vad nypriset för dessa nu blir.

Tycker nog 5070 och dom lägre klasserna år vart guldgruvan var denna gång, vad jag sett än.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nja. Amd och VR går inte ihop så bra, och endast nyligen har eg. Pimax börjat stödja AMD överhuvudtaget. Nvidia presterar också bättre i högre upplösningar generellt och ibland blir det bättre bild med deras dlaa eller t.o.m uppskalning/dlss i VR.¨
Fast jag har heller inte testat 7900xt eller 7900xtx själv på VR, bara det jag sett på internet, men även 4080 presterar bättre än 7900xtx i högupplöst vr. Flera andra VR har fortfarande inget stöd för AMD alls, så det beror på vilket headset man ska använda också.

Jag kommer börja med PSVR2 för att i framtiden gå över till typ Quest 5 eller nästa Index.

Skiljer det mycket emellan 7900 XTX och 4080?
4080 är annars runt 1000Kr dyrare om man jämför på prisjakt.

De kommande korten ligger ju lite lägre i pris, för runt eller strax över $500 så får man förmodligen 12GB från Nvidia och 16GB från AMD.
Frågan är då om 12GB är tillräckligt och om AMD ändå kommer rulla på bra med Quest, Index och PSVR2.
Bland annat Pimax kanske är lite mer nischade? AMD hade säkert ett finger med i spelet när det kommer till PS5:ans VR lösning och Quest är typ största aktören vilket bör prioriteras när det kommer till kompabilitet.

VR är högst betydelse, men kommer även köra 4K/120 på 55" LG C1 TV som också har VRR support.

Permalänk
Medlem

Det ska handla om "nördar som gillar teknik och utveckling", men i verkligheten är det samma gäng som gnäller i alla trådar om precis allt.

Det är detta du vill gnälla över, ja?

Testa att skriva något positivt om ämnet själv istället om du tycker det är för mycket gnäll.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Hoppas det går att förboka ett 5090 snart. Så fantastiskt att någon äntligen släpper nytt inom premium-segmentet. Till slut kanske vi når 4K med Max-grafik och 120fps.

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Medlem

Vilken nivå hamnar ett kommande 5060/Ti? Ett 4080?

Permalänk
Medlem

Jag såg att någon skrev att Jensen sade AI ca 205 gånger jämfört med ca 155 för AMD haha.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Gjorde denna
<Uppladdad bildlänk>

Kollar man specifikationerna måste det ligga en hund begraven i den här jämförelsen.

~33% fler RT-kärnor
~36% fler CUDA-kärnor
~80% högre minnesbandbredd

Då räknar vi inte med eventuella förbättringar de gjort på kärnorna/arkitekturen.

Vi får se när testerna kommer men jag förväntar mig betydligt mer än 20% ökning.

Permalänk
Medlem

Äsch, blir ett 60xx lagom till Witcher 4

Permalänk
Medlem

Intressanta charts med dubbla prestandan i "full raytracing" vs föregångarna för de flesta korten, Visserligen med MFG, men det är även FG på i 4000-seriens jämförelsekort.

Känns som att 5080 under alla omständigheter borde passera 4090 i RT-prestanda? Det skulle göra iaf Cyberpunk och Alan Wake spelbara i 4k med full RT även utan FG.

Permalänk

Vad skönt att Nvidia faktiskt gör det lätt för en denna gången. Nästan 8k för ett 5070 och bara 12 GB VRAM? Näe, det får bli Radeon 9070 eller 9070 XT med 16 GB VRAM! 🙂

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || Google Pixel 8 Pro