Nvidia lyfter skynket av Geforce RTX 5000-serien "Blackwell"

Permalänk
Skrivet av Conqvistadoren:

Alltså jag börjar bli så jädra less på "gnällgänget" här på Sweclockers som förpestar varenda nyhet med negativitet så jag kommer snart sluta läsa kommentarer. Jag tycker det nått en sådan nivå att syftet med Sweclockers går förlorat. Det ska handla om "nördar som gillar teknik och utveckling", men i verkligheten är det samma gäng som gnäller i alla trådar om precis allt. Antingen får ni börja moderera bort meningslöst gnäll (observera att jag inte menar konstruktiv kritik) eller slutar jag läsa kommentarer och därmed besöker sidan mer sällan också.

Det är ett forum, så förstår inte vad du förväntar dig. Om det är jobbigt att folk diskuterar det positiva OCH det negativa, då kanske forum i allmänhet inte är något för dig?

Visa signatur

MB: Asrock X670E Pro RS
CPU: R9 7900X
RAM: 2x16GB Kingston Fury Beast CL36 6000MT DDR5
GPU: ASUS TUF 6950XT
PSU: Corsair RM1000X v3 1000W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDeathLord:

Ja du kul sitter på en 4090 och läsa 5 serier mera snabbare galet blir besviken at 4090 blir nja si so nu aja blir 5080 super längre fram

Va?

Iaf, enda anledningen att byta från 4090 till 5080 Super med 24GB (om ett sådant kommer) lär vara om man är fullständigt kär i MFG. Iövrigt lär skillnaden vara måttlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Bisarr liknelse. Nej, uppgiften är inte frånkopplad det aktuella programmet. Det råkar endast vara så att en del av bildrutorna är interpolerade. Tänker du kalla RT för bedrägeri också?

Det är frånkopplat, frame generation är en intern process som använder de färdiga bilderutorna som lagrats i frame-buffern, efter det att att datan som skickats från CPU'n har bearbetats av GPU'n. Inga fler bilder renderas än de som skickas över från CPU'n.

Varför skulle jag kalla RT för bedrägeri? Ray-Tracing är en renderingsteknik, det är inte Frame Generation.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Framegen på mitt 4080 är komplett jävla värdelöst. Den mängd med input-lag som FG ger gör varenda spel komplett ospelbart, så att då tro att "multiframegen" skulle vara något att hänga i julgranen blir ju lite skrattretande.

Tycker alltid det är anmärkningsvärt att inte folk gnäller mer på hur ospelbart det blir om man aktiverar FG.

Detta är varför jag komplett och totalt ignorerar allt som har med framegen samt upscaling att göra och endast och bara bryr mig om native rastrering. Jag vill inte ha någon jävla inputlag eller artefakter på min skärm. Jag tar hellre lägre fps, högre förbrukning och sänkta inställningar, än att behöva leva med falska rutor och långsamma svarstider samt microstutters överallt. Blä.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Dom absolut tyngsta och snyggaste spelen med en massa path tracing är ju i allmänhet inte dom snabbaste liren på marknaden.

Cyberpunk PT kommer flyta väldigt bra på dom här korten, det är det viktigaste. Sedan hur man kommer fram till dessa bildrutor är sekundärt.

Hade nog hoppats på lite mera rå Oumph, men jag är imponerad av DLSS och det är ungefär lika viktigt för mig. Totala paketet som räknas.

Sen får vi se om det är värt 27999 eller vad det blir. Men kontot är laddat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Vad ska "folk som inte förstår" göra då tycker du?

Visa sitt missnöje genom att använda plånboken, det är något som nvidia förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, det kommer alltid bättre produkter med tiden

Nej, ett 5080 idag med 16GB är ingen bra produkt om du ska använda det till 4k. Inte till det här priset.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Det är ett forum, så förstår inte vad du förväntar dig. Om det är jobbigt att folk diskuterar det positiva OCH det negativa, då kanske forum i allmänhet inte är något för dig?

Det var inte det jag skrev eller hur? Men för att ändå kommentera det du hittade på att jag sa: Gnälla är inte att diskutera positivt och negativt. Du kan diskutera vad tusan du vill i dina forumtrådar - jag pratar här om kommentarer till nyhetsartiklar. Jag vill inte vada i helt meningslösa, negativa gnällinlägg till varje nyhetsartikel.

Permalänk
Medlem

Är det full Displayport 2.1 på dessa?
(UHBR20?)

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpc:

När kommer man att kunna förhandsbeställa 5090 från Inet eller Webhallen? Blir garanterat köp!

Chatta med Inet idag angående førhandsbokning av 5090 och release, fick svar: ca slutet av månaden typ.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem

Alltså jag börjar bli så jädra less på "gnällgänget" här på Sweclockers som förpestar varenda nyhet med negativitet så jag kommer snart sluta läsa kommentarer. Jag tycker det nått en sådan nivå att syftet med Sweclockers går förlorat. Det ska handla om "nördar som gillar teknik och utveckling", men i verkligheten är det samma gäng som gnäller i alla trådar om precis allt. Antingen får ni börja moderera bort meningslöst gnäll (observera att jag inte menar konstruktiv kritik) eller slutar jag läsa kommentarer och därmed besöker sidan mer sällan också.

Vore en rimlig start att "moderera" bort din kommentar då?

I mitt perspektiv är både positiva och negativa kommentarer värdefulla.

Permalänk
Medlem

Är det gnäll att tycka att det är snålt med 12 GB VRAM på 5070 och att tycka att det är snålt med 16 GB VRAM på 5080 och 5070 TI? Problemet är ju att det riskerar att bli en begränsande faktor snabbare i framtida spel än hur länge hårdvaran faktiskt skulle prestera väl. Är väl inte orimligt som konsument att tycka att Nvidia borde prestera bättre på den aspekten. Att det är 12 GB VRAM redan på 5070 bådar sedan inte gott för 5060 modeller. Är det rimligt att man behöver punga ut över 10k kronor för att få ett Nvidia kort med bra prestanda med 16 GB VRAM?

Gnäll om gnället är väl om något ännu värre?

Ska man som konsument bara glatt naivt acceptera allt Nvidia har presenterat som gospel? Detta trots att deras siffror inte lär stämma och att prestandan som de presenterat i sina grafer är med frame-gen etc. 5070 lär omöjligt prestera som ett 4090 sett till rå prestanda.

Jag bryr mig inte så mycket om priset på 5090, det är en high-end produkt som lär prestera därefter, problemet är ju alla andra grafikkort som de på ett eller annat sätt artificiellt begränsas, det är ett problem. Att de också presenterar siffror som inte är jämförbara mellan sina olika generationer, det är också ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Nej, ett 5080 idag med 16GB är ingen bra produkt om du ska använda det till 4k. Inte till det här priset.

Riktigt märkligt att det bara är 16gb och brorsan har 32gb! 5080 borde fått 24gb iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är frånkopplat, frame generation är en intern process som använder de färdiga bilderutorna som lagrats i frame-buffern, efter det att att datan som skickats från CPU'n har bearbetats av GPU'n. Inga fler bilder renderas än de som skickas över från CPU'n.

Varför skulle jag kalla RT för bedrägeri? Ray-Tracing är en renderingsteknik, det är inte Frame Generation.

FG interpolerar bilder, i serie, baserat på tidigare bildrutor. Det är inte frånkopplat.

Det är per definition rendering (medelst interpolering). RT interpolerar också en hel del information.

Permalänk

Lär inte leda till högre försäljning för Nvidia

Har man redan ett 4070 Ti Super kort eller liknande verkar det inte finnas någon större anledning att uppgradera till 5070/5070 Ti.

Ett 5080 kort skulle kanske ha varit intressant, men har fortfarande bara 16 GB och lär inte hänga med i särskilt många år. Inte ett särskilt långsiktigt köp.

Givetvis skulle man prestandamässigt vilja ha ett 5090 kort, med det har två problem.
1. Inköpspriset utgör en en ganska hög inköpsbarriär. Hur många kommer att få lov från sin respektive att köpa det?

2. 5090-kortet kommer att blir märkbart kostsamt att använda. Låt oss säga åtta timmars gaming per dag med 70% av maxförbrukning, blir typ 1.200 kWh eller något i stil med 2.400 kr per år bara för grafikkortet. Lite beroende på vart i landet man bor. I Norrland är det i regel billigare och i Skåne dyrare.

Så ligger man redan på 4000-serien finns inte jättestor anledning att uppgradera, såvida man inte har onödigt mycket pengar och köper ett 5090-kort.

Så Nvidias marknadsandel för försäljning av grafikkort till gamers och hemanvändare lär inte explodera av denna lansering.

Det verkar mer troligt att NVIDIA kommer att sälja sina kretsar till stora datacenter fokuserade på AI.

Permalänk
Medlem

Någon info om när förbokning kan tänkas dyka upp hos återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Är det gnäll att tycka att det är snålt med 12 GB VRAM på 5070 och att tycka att det är snålt med 16 GB VRAM på 5080 och 5070 TI? Problemet är ju att det riskerar att bli en begränsande faktor snabbare i framtida spel än hur länge hårdvaran faktiskt skulle prestera väl. Är väl inte orimligt som konsument att tycka att Nvidia borde prestera bättre på den aspekten. Att det är 12 GB VRAM redan på 5070 bådar sedan inte gott för 5060 modeller. Är det rimligt att man behöver punga ut över 10k kronor för att få ett Nvidia kort med bra prestanda med 16 GB VRAM?

Gnäll om gnället är väl om något ännu värre?

Ska man som konsument bara glatt naivt acceptera allt Nvidia har presenterat som gospel? Detta trots att deras siffror inte lär stämma och att prestandan som de presenterat i sina grafer är med frame-gen etc. 5070 lär omöjligt prestera som ett 4090 sett till rå prestanda.

Jag bryr mig inte så mycket om priset på 5090, det är en high-end produkt som lär prestera därefter, problemet är ju alla andra grafikkort som de på ett eller annat sätt artificiellt begränsas, det är ett problem. Att de också presenterar siffror som inte är jämförbara mellan sina olika generationer, det är också ett problem.

Nej, det är inte gnäll. Det är konstruktiv kritik, vilket jag inte har några problem med och TILLFÖR någonting. Typiska gnällinlägg är oftast oneliners i stil med: Bu fake frames, allt är för dyrt (5090 ska kostat 2999:-), alla som köper 5090 är idioter för det är för dyrt, osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av pontieee:

Riktigt märkligt att det bara är 16gb och brorsan har 32gb! 5080 borde fått 24gb iaf.

Dom sparar väl det till 5080ti senare?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk

Det var inte det jag skrev eller hur? Men för att ändå kommentera det du hittade på att jag sa: Gnälla är inte att diskutera positivt och negativt. Du kan diskutera vad tusan du vill i dina forumtrådar - jag pratar här om kommentarer till nyhetsartiklar. Jag vill inte vada i helt meningslösa, negativa gnällinlägg till varje nyhetsartikel.

Det "gnäll" du gråter över är ju i regel bara någon som diskuterar något negativt över lanseringen (t ex priset). Om du läser min kommentar för vad den är (ett faktiskt svar på din gnälliga kommentar), så kanske det inte blir så jobbigt att läsa ett forum dig. Alla tänker inte som du gör, så du kan ju inte förvänta dig att det bara kommer vara glada, positiva kommentarer i ett forum?
"Den som ger sig in i leken, får leken tåla" stämmer ganska bra på forum.

Med det sagt så ska det ju fortfarande vara schysst på ett forum.

Visa signatur

MB: Asrock X670E Pro RS
CPU: R9 7900X
RAM: 2x16GB Kingston Fury Beast CL36 6000MT DDR5
GPU: ASUS TUF 6950XT
PSU: Corsair RM1000X v3 1000W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Är det ingen som reagerar på hur de redovisar korten nuförtiden? Varför blanda in frame gen och skit, ge oss rådata.

Vi går verkligen åt fel håll. Och det är skrämmande att så många här uppmuntrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

För 10 år sedan fick konsumenterna den största kretsen, nu säljer de inte ens den till konsumenter längre. Vi får det som egentligen skulle varit x80-kort som x90-kort, x80-kort som skulle varit x70 eller x60 egentligen. Tragiskt att folk inte förstår det och bara köper oavsett.

När man vill uppgradera är det ju prestanda och pris som är viktigt, inte namnet.

Det är knappast möjligt att sälja den häftigaste kretsen i spelkort just nu. Den säljs i moduler om 8 kort för uppåt 6 miljoner kronor och är dessutom slutsåld för 2025 om man skall tro ryktena.

Hade samma krets sålts som spelkort hade Amazon, Microsoft, OpenAI och en uppsjön mindre företag (och scalpers) köpt hela produktionen direkt från fabrik (eller så hade korten kostat över halvmiljonen per styck).

Hur skall Nvidia göra för att vanliga spelare skall kunna köpa kretsar alls i nuläget?

Stympa dem och sänka minnet kanske räcker, vilket gamers nästan får hoppas annars lär de inte få tag på några kort förrän AI-vågen är över. Precis som med 3000-serien under krypto-vågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Har man redan ett 4070 Ti Super kort eller liknande verkar det inte finnas någon större anledning att uppgradera till 5070/5070 Ti.

Ett 5080 kort skulle kanske ha varit intressant, men har fortfarande bara 16 GB och lär inte hänga med i särskilt många år. Inte ett särskilt långsiktigt köp.

Givetvis skulle man prestandamässigt vilja ha ett 5090 kort, med det har två problem.
1. Inköpspriset utgör en en ganska hög inköpsbarriär. Hur många kommer att få lov från sin respektive att köpa det?

2. 5090-kortet kommer att blir märkbart kostsamt att använda. Låt oss säga åtta timmars gaming per dag med 70% av maxförbrukning, blir typ 1.200 kWh eller något i stil med 2.400 kr per år bara för grafikkortet. Lite beroende på vart i landet man bor. I Norrland är det i regel billigare och i Skåne dyrare.

Så ligger man redan på 4000-serien finns inte jättestor anledning att uppgradera, såvida man inte har onödigt mycket pengar och köper ett 5090-kort.

Så Nvidias marknadsandel för försäljning av grafikkort till gamers och hemanvändare lär inte explodera av denna lansering.

Det verkar mer troligt att NVIDIA kommer att sälja sina kretsar till stora datacenter fokuserade på AI.

Problemet är att Nvidia inte riktigt har konkurrens, AMD skjuter sig själva i foten varje generation och underpresterar. Vi får hoppas att AMDs fördröjning av lanseringen av deras grafikkort gör att de faktiskt sätter ett riktigt bra pris, men allt över 5070 kan Nvidia gör i princip vad de vill, AMD har inte något svar där. Kräver ju att AMD sätter ett bra pris på sitt "RX 9070 XT" (snacka om missvisande namn, bara ett "T" som saknas för att folk ska missta det för ett Nvidia kort).

Likväl kommer ju AMDs kort inte konkurrera med Nvidias toppkort, så hur bra kommer priset att bli? Nvidia kommer fortsätta sälja eftersom de inte behöver plocka marknadsandelar, de är dominerande på marknaden redan som det är, det är upp till AMD och intel att försöka plocka marknadsandelar och hittills har AMD alltid gjort ett dåligt jobb. Och det här kommer från någon som genuint är sugen på att köpa ett AMD kort, men priset måste vara rätt. Vill AMD sälja grafikkort måste de prissätta grafikkorten bättre än tidigare, det räcker inte att prestera marginellt bättre i rå prestanda och sedan vara några procent billigare, de måste sticka ut som det i särklass bästa alternativet.

Likväl i high-end så kommer Nvidia fortsatt ha fria tyglar, så de lär bibehålla sin marknadsandel iaf. där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tolkar man Nvidias grafer på pixelnivå så är 5070 mer än 30% snabbare än 4070 i FC6 och Plauge.
Det lägger 5070 på eller strax över 4070Ti Super nivå.

https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-super-founders-edition/images/rt-far-cry-6-2560-1440.png
https://tpucdn.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-super-founders-edition/images/rt-a-plague-tale-requiem-2560-1440.png
(Är väl FG på Plauge dock, men inte MFG iaf)

Även fast dessa titlar är best case så är det ganska imponerande ändå. Kan 5070 vara 20-25% snabbare än 4070 över 10+ titlar så blir det en ganska trevlig förbättring. Enda som skaver lite är mängden VRAM men det kommer väl åtgärdas vid Super-serien.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är det ingen som reagerar på hur de redovisar korten nuförtiden? Varför blanda in frame gen och skit, ge oss rådata.

Vi går verkligen åt fel håll. Och det är skrämmande att så många här uppmuntrar detta.

Håller helt med. Den data som redovisas är helt beroende av spelets implementering av diverse teknologier och kan inte appliceras brett. Visst, det kan vara intressant, men att krasst säga att 5070 är som 4090 i prestanda utan att vara tydlig med att det är med DLSS4 multiframe gen är extremt vilseledande. Rastering borde definitivt ha huvudfokus.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

GTX 580 4100kr.
RTX 5080 14100kr.

Ändå jublar folk över att priserna är bra.

Snacka om att förväntningarna är andra nu mot då.

Visst kunde vara ännu värre men betalar fortfarande inte 14000kr för grafikkort.

5090 kostar nästan vad mamma betalade för sin begagnade bil.

Är nog få som säger att priserna är bra, men t ex 5080 priset är "bättre" än många befarat då det gick rykten om att det skulle landa på 1199$.
Blir dock lite fel när du jämför med GTX 580 då dollarn är 38% dyrare än då och inflationen varit 37% sedan det lanserades. + Moms på förändringen.
Skulle GTX580 släppts idag så skulle det kostat 8686kr på bara inflation, ökad dollarkurs och moms på det.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaparslet:

Det "gnäll" du gråter över är ju i regel bara någon som diskuterar något negativt över lanseringen (t ex priset). Om du tar av dig offerkoftan och läser min kommentar för vad den är (ett faktiskt svar på din gnälliga kommentar), så kanske det inte blir så jobbigt att läsa ett forum dig. Alla tänker inte som du gör, så du kan ju inte förvänta dig att det bara kommer vara glada, positiva kommentarer i ett forum?
"Den som ger sig in i leken, får leken tåla" stämmer ganska bra på forum

Varför behöver du använda dig av härskarteknik när du svarar? Det vill säga förminska mig genom ord som "offerkofta", "jobbigt att läsa forum" mm. Jag har varken någon "offerkofta" eller har problem med åsikter på internet, att läsa forum mm och det var heller inte det jag skrev. Det blir svårt att diskutera med dig när du "hittar på" vad jag tycker och vad jag skrivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

För att Moores lag är död och den faktiska prestandaökningen mellan generationer är för låg för att driva tillräcklig försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

FG interpolerar bilder, i serie, baserat på tidigare bildrutor. Det är inte frånkopplat.

Det är per definition rendering (medelst interpolering). RT interpolerar också en hel del information.

Att spela upp en film på en sekundär skärm är i så fall också, per definition, rendering.

Men nej, i det här kontextet är intepolering inte rendering, då bilderna inte skildrar speldatan, utan är en interpolering mellan arbiträra bilder i framebuffern.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Var det jag blev besviken på när dom visa up nvidia benchmark enda rådata de hade var från Farcry. Luktar nästan falsk marknadsföring när de säger att 5070 presterar som 4090.. så får man läsa den små finstila texten.. 🤣

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

För annars går det inte att hävda att 5070 skulle prestera som ett 4090, det är inte möjligt sett till specifikationerna på kortet. Jag har egentligen inte något emot frame gen som teknik, problemet är att den används för att ge en missvisande bild av prestandan. Ännu värre när grafikkorten har begränsat med VRAM så att det tidigare börjar bli ett problem att utnyttja all teknik Nvidia utvecklat. Det kanske är tillräckligt med VRAM de kommande två åren, men sedan? Hur många har inte äldre grafikkort än så..?

Men ja, jag håller med, det är inte en positiv utveckling i hur korten marknadsförs. Än värre personerna som försvarar Nvidia och den här trenden. Tekniken är ju på pappret bra, men det är ju ett mervärde till korten, inte primära argumentet till varför man bör köpa kortet. Problemet blir ju långsiktigt om varje ny generation DLSS etc. bara kommer stödja framtida grafikkort, då blir det i sig en artificiellt begränsning av äldre hårdvara. Ytterligare ett sätt för Nvidia att sälja grafikkort, men negativt för konsumenter.

(Det finns självklart skäl till varför en ny generation DLSS skulle kunna ha problem att köra på äldre hårdvara, men frågan är om det kommer vara fallet, för annars kan de bara generera fler frames för varje generation grafikkort och marknadsföra det som mycket bättre än vad det egentligen är).