Regeringen vill göra köp på Temu och Shein dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Om de är giftiga varor enligt svensk/eu lag och inte får säljas borde de inte stoppa köp av dessa varor då?

Ja, det är jäkla märkligt att de får säljas här överhuvudtaget då de inte är kontrollerade enligt säkerhetsstandarden som krävs för etablerade handlare som måste visa att de är säkra. Först nu har EU börjat titta på om även kinesiska handlare behöver följa lagen så som alla andra.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förslaget går ut på att avskaffa lågprissidornas tullfrihet.

Läs hela artikeln här

Bra!
1. Inte många europeer skulle acceptera vare sig lönerna eller arbetsvillkoren.
2. Att ta ut material från återvinnings-cyklerna bör beläggas med straff-räntor. Mycket av kläderna göras på plast från PET-flaskor. Det är inte möjligt att återvinna dessa kläder
3. Vi behöver lägga extra straff-avgifter på all "ultra fast fashion". Vi måste ta oss ur "slit och släng" normerna, de är inte hållbara

Mitt förslag
1. Justera priser till att bygga på Svenska/Europerika lönenivåer för de anställda.
2. Lägg till 25% straffränta för att man förstör återanvändbara material
3. Lägg på 100% straffränta på all "ultra fast fashion"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Typisk den svenska giriga regeringen.

Köper mycket där som inte går att få tag i någon annanstans.

Inget som stoppar dig från att fortsätta handla där. Om du inte kan hitta prylarna någon annanstans är det inte märkvärdigt att det kostar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ett tips är annars att söka på nätet efter saker man vill köpa:

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/skydda-forvara/skyd...

Varför skulle jag köpa ett skal till en 4-5 år gammal iPad? Apple iPad Mini 7th Gen (2024) är det jag har.

Du belyser enbart min utmaning med svenska butiker ännu mer

Tog Clas Ohlson nära 9 månader efter lanseringen innan de började sälja skärmskydd till iPhone 15 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det gjorde ju inte jag i inlägget du citerade? Första orden i det var "Fast säg att biltema säljer en bilbarnstol"
Så du kanske gjorde det men inte "vi".

Det lät som att du menade att om man kan hålla biltema ansvarig så kan man hålla kinesiska företag ansvariga. Varför du drar upp biltema annars i en tråd om Temu är oklart i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Underbara nyheter!

Ja underbara nyheter och skydda butiker som dollarstore bara för att Temu konkurrerar mot dom med samma varor. Enda jag köper är hårdare krav på elektronik, resten är bara ren dynga och trakasserierna mot dom , trakasserier beställda av näringslivet.

Permalänk
Medlem

Ta det steget längre och förbjud dessa skräpsidor helt i stället, usch!

Permalänk
Medlem

De kan lika gärna tvinga oss att köpa från deras favorit bolag istället när de ändå håller på.

Permalänk
Medlem

"
Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser, rakt ut till konsumenterna i EU. Därför vill vi ta bort tullfriheten för de här varorna. Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens. – Elisabeth Svantesson.
"

Sålänge du betalar för det så är det ok att akicka giftiga varor

Lite fultolkning, jag vet. Men det såg för roligt ut för å låta bli 😆

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag visste inte att köp från Biltema var privatimport av köparen eller att biltema inte har ett ansvar för vad de importerar?

En importör kan ställa krav på hur en produkt tillverkas och följa upp det, hur många privatimportörer gör det?

Så fungerar det allt som oftast inte. Precis samma produkter som säljs idag av Jula, Rusta etc., kan du köpa som privatperson på Aliexpress. De köper mycket på "spot", bara att de köper container istället för styck. Såklart kan de ställa en massa krav, inget barnarbete, marknadsmässig lön, ingen PFAS osv. Men om du någon gång har kommunicerat och verkat i kinesiskt närligsliv så vet du att dessa krav är något man i många fall bara rundar med ett intyg och sedan skiter högaktningsfullt i. De har en helt annan kultur och mindset i Kina än vi i norra europa.
Så det är inte så svartvitt som lobbyister/politiker vill styra detta till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det lät som att du menade att om man kan hålla biltema ansvarig så kan man hålla kinesiska företag ansvariga. Varför du drar upp biltema annars i en tråd om Temu är oklart i så fall.

De kan ju inte komma åt Temu på något vettigt sätt och kan de det kommer det komma en Temu version 2 osv. Därför behöver de få folk att sluta handla där och handla från företag som importerar och kan hållas ansvariga. Exempelvis Biltema, som behöver se till att de samarbetar med pålitliga partners i bland annat kina.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Vadå inte betala någon tull? är tull något som inte är importskatt? Jag betalar ju både avgift 75kr + skatt på allt utanför EU om det är värt 1 krona...

Ja det finns även en tullavgift.
Du har moms, importdeklarationt samt tull.
Idag betalar du bara moms plus importdeklaration om du handlar för mindre än 1800:-. Går du över det så blir det till tullavgift.

Ex så kan en sak för 2000:- beläggas med 25% moms + 75:- importdeklaration + 20% tullavgift.

Sen verkar folk i allmänhet (syftar inte på citatet ovan nu) missa att svenska butiker (dva importörer) har ett ANSVAR vilket i praktiken försvinner när folk privatimporterar.

Köper du en mobilladdare från dessa sidor är det DU som privatimportör som skall se till att enheten ex upplever säkerhetskrav. Det blir jäkligt trixiga om du ger bort eller säljer laddaren och något går fel.

Sen, som jag sagt tidigare, så är "folk" jäkligt dumma.
Gå inte och köp en elsak för 7:- som skall sitta i dygnet runt, även när ni är borta på semester.
Gå heller inte och köp tallrikar till ungarna i plast för 2:-

Eller folk som köper en bilbarnstol i svensk butik för 5000:- då den är toptestad men sen köper ett fäste för 72:- som är en bockad bit plåt från andra sidan världen för att fästa stolen i bilen, som saknar korrekta fästen. Hallå lixom.

Sunt förnuft?!

Sen finns det ju ett annat utbud från andra sidan världen som kan vara svårt att hitta här. Men jag tror att majoriteten av dem som köper billigt, i många fall, skräp från dessa sidor INTE är dem som jagar en specifik sak som inte går att få tag på i sverige utan de köper saker kag nämde ovan för att de helt enkelt är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför skulle jag köpa ett skal till en 4-5 år gammal iPad? Apple iPad Mini 7th Gen (2024) är det jag har.

Du belyser enbart min utmaning med svenska butiker ännu mer

Tog Clas Ohlson nära 9 månader efter lanseringen innan de började sälja skärmskydd till iPhone 15 Pro.

Som jag förstår det så har din ipad samma storlek som de tidigare modellerna men annars gav en sökning detta https://www.phonelife.se/surfplattor-skydd/apple-ipad/ipad-mi...

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Storebror vill ha en del av kakan och döljer de bakom agendor som vanligt. Bara att nämna "miljö" så dansar den stora massan efter och viftar med armarna.

Lågkvalitets och lågpriskonsumtion är bland det värsta vi har och ja, det är en otrolig miljöbov genom att slösa material som kunde gått till en maskin som håller i 10-20 år istället för 1-2...
Slöseriet av litum i alla dessa prylar är också stort på totalen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska ha tullar över huvud taget är det väl lika bra att det även gäller på onödigt skrot från Kina (som är det mesta som beställs, oavsett vad nördarna här handlar) och inte bara på t. ex. kvalitetsprodukter från Nordamerika.

Permalänk
Medlem

Bör absolut vara så. Faktum är att många här tycker nog som mig även vill ha ännu hårdare tag mot dessa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

"Vi måste försvåra för de kinesiska e-handelsföretagen som kan skicka giftiga varor till orimligt låga priser, rakt ut till konsumenterna i EU. Därför vill vi ta bort tullfriheten för de här varorna. Det skulle göra att det blir bättre och schysstare konkurrens."

Så istället ska vi bli tvingade till att köpa samma giftiga varor till orimligt höga priser hos Clas Ohlson, Biltema, Rusta och Kjell&Co i Sverige?

Själv beställer jag främst saker via Temu eller Amazon pga att utbudet i Sverige är extremt dåligt.

Nu i dagarna jag försökt hitta butiker i Stockholm som vill sälja mig ett skyddsfodral/skal till en iPad Mini 2024. Verkar inte finnas något alls bortsett från Apples original.

På Temu och Amazon kan jag köpa tillbehör till nära nog allt. Inte heller alltid Temu är billigare än Amazon.

Jag undrar jag, exempelvis:
https://www.teknikmagasinet.se/tablet-skydd/apple/ipad-mini/i...

Kanske samma produkter i slutändan och kanske inte fysisk bitik. Men vitsen är att nån ska stå för kostnaden av de skyddsmekaniker gentmot konsument som finns idag med kontroll/verifikation.

Sen beror det väl iofs på företags-struktur och var bolaget finns osv men teknikmagasinet som exempel misstänker jag behöver förhålla sig till Svenskt regelverk vid försäljning av varor.

Sen att det finns bättre utbud på mindre reglerade marknader är väl knappast en förvåning men utbudet är inte heller kärnfrågan. Det är att försöka styra marknaden så att de verksamheter som försöker idka verksamhet enligt regler i Sverige inte missgynnas. Det är, tycker jag fullt rimligt att verksamheter i Sverige inte ska straffas för att aktörer som inte behöver förhålla sig till regelverket säljer produkter på samma marknad.

Sen kan man ju fundera över om det inte finns bättre sätt att förhindra att skadliga varor säljs till Svenska konsumenter. Men detta handlar bara om att försöka ge Svenska aktörer bättre förutsättningar att bedriva verksamhet.

Och i ärlighetens namn, är det verkligen viktigt att kunna köpa billigt kraft till lägre än lågt pris?

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Självklart ska de ha samma villkor som vanliga Svenska handlare så helt rätt och inte en dag förtidigt.

Att vissa produkter innehåller miljögifter m.m. är en annan fråga och det finns inte kapacitet att testa allt som säljs och produceras

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Musikälskare

Bara ur en säkerhetsvinkel är detta välkommet, bara på dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra, bara dumheter med tullfrihet för vissa.

Beställer jag en hoodie från USA så får jag betala tull på den (och tullavgift, lysande) men inte om jag beställer den från kina - sjukt.
Utanför EU borde vara tull på allt eller inget - bestäm er.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Äntligen. Hoppas det går igenom. Inge rolig läsning att retur kläder bränns upp 2000 mil i någon öken utomlands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Skillnaden är att då är de testade och godkända så de inte innehåller giftiga eller farliga ämnen. Och skulle det vara något fel så är det butikens ansvar att återta produkten.

Köper du från Temu och Shein så är du privatimportör och granskningen ligger på dig som importerar varorna att de inte är skadliga.
Det lägger ansvaret på individen och inte butiken.

En importör testar inte produkter, de har bara ett skriftligt intyg från grossist eller tillverkare i landet de köper ifrån att de följer relevanta lagar och regleringar.

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Hoppas de tar en titt på Fyndiq och CDON också. Rätt säker på att båda av dessa säljer giftigt skräp direkt från Kina. Dollarstore har tydligen sålt en hel del giftiga prylar också och åkt fast, vilket inte förvånar. Det borde vara höga böter för detta beteende. Folk är inte kloka nog att låta bli att handla Kina-skräp så det behövs mer reglering för vårt eget bästa.

Stavfel
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Ta bort tullfriheten för kina kanske skulle flytta tillbaka vissa jobb till europeiska aktörer också

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-betalar-du-mer-i-fr...

Märkligt att det uppdateras så pass långsamt, förstår att Kina inte vill att det ska grottas i detta och uppdateras.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag står bakom det här.
Stoppa skiten.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

Det roliga är att 80% av produkterna på Temu finns på Amazon samt svenska butiker som Jula, Biltema m.fl.

Precis. Den här lagen kommer inte få bort produkterna utan den kommer bara se till att produkterna blir fem gånger dyrare.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra!
1. Inte många europeer skulle acceptera vare sig lönerna eller arbetsvillkoren.
2. Att ta ut material från återvinnings-cyklerna bör beläggas med straff-räntor. Mycket av kläderna göras på plast från PET-flaskor. Det är inte möjligt att återvinna dessa kläder
3. Vi behöver lägga extra straff-avgifter på all "ultra fast fashion". Vi måste ta oss ur "slit och släng" normerna, de är inte hållbara

Mitt förslag
1. Justera priser till att bygga på Svenska/Europerika lönenivåer för de anställda.
2. Lägg till 25% straffränta för att man förstör återanvändbara material
3. Lägg på 100% straffränta på all "ultra fast fashion"

Varför är det viktigt för dig att inte bara kontrollera dina egna köp utan också bestämma över andras köp?
Du kanske gör köp som många andra inte gillar. Äter du kött? Det är många som tycker det är förkastligt. Respekterar du deras rätt att förbjuda dig att äta kött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hade säkert varit jättebra om det fungerade. Går inte att kontrollera dessa miljontals olika produkter som tillverkas varje dag i Kina.

Ser inga logistiska svårigheter i att angripa det kategorivis. I det här fallet är det väl främst kläder som påstås vara ett problem, rimligen kan man då nöja sig med pålagor på just kläder, eller möjligen textilier i stort om kineserna skulle försöka komma runt det genom att sälja tröjor som gardiner eller nåt.

Återigen är det ju dock en fråga om huruvida miljöproblemet faktiskt är primärt, eller om det är ett svepskäl för att få folkets stöd för skattepålagor.

Tillägg: därmed är det inte sagt att jag avskyr alla former av skatter, mest bara önskar att man kunde göra uttagen på ett ärligare vis. Anser att man inte har mandat att ta ut skatter som måste förtäckas och kallas annat i en demokrati. Får inte skatteuttaget folkets stöd med full transparens ska det helt enkelt inte göras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Rimligt! Visserligen är jag för all försäljning med så få led som möjligt men det skall vara lika konkurrens på en marknad.