Hoppande/lagg var 10-15 sekund i tv ljudet

Permalänk
Medlem

Hoppande/lagg var 10-15 sekund i tv ljudet

Som rubriken lyder, upplever jag lagg/konstig hoppande var 10-15:e sekund eller så. Jag har ingen aning om varför detta händer, men här är felsökningen jag gjort.

1. Testade kabeln från min switch, samma video inget lagg.

2. Testade videon på YouTube tv-appen - inget lagg.

3. Bytte HDMI-port på min GPU, fortfarande lagg.

4. Testade en annan hdmi-kabel till min datorskärm istället, inget lagg.

5. Försökte inaktivera vissa ljudenheter och tog även bort sound enhancment i ljudinställningarna fortfarande lagg.

Så mitt problem verkar som att när jag ansluter min dator till min tv börjar lagget som i videon (länk längst ner), detta är ett problem ”överallt”, till exempel streama filmer på hemsidor, på YouTube etc från min dator, inte från andra enheter med samma kabel eftersom provade samma video på Youtube fast på mitt Nintendo switch och inget lagg uppstod.

HDMI-kabeln är en 30m optisk fiberkabel, klassad för 4k120Hz.

TV:n är TCL 75C61B

PC-specifikationer:
Sapphire Radeon Rx 7900xtx
Ryzen 7 7700x
TUF gaming b650 plus Wi-Fi
Corsair Vengance 32gb 4800Mhz 6000 OC

Länk till videon: https://imgur.com/a/audio-stuttering-issue-4mwBh1E

All hjälp uppskattas, tack!

Permalänk
Inaktiv

Låter som en dålig kabel? Byt den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Nej, hur kommer du fram till den slutsatsen? Det låter extremt osannolikt från första början + det faktum att TS har provat en annan kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1MP44:

1. Testade kabeln från min switch, samma video inget lagg.

Så mitt problem verkar som att när jag ansluter min dator till min tv börjar lagget som i videon (länk längst ner), detta är ett problem ”överallt”, till exempel streama filmer på hemsidor, på YouTube etc från min dator, inte från andra enheter med samma kabel eftersom provade samma video på Youtube fast på mitt Nintendo switch och inget lagg uppstod.

Så, din "switch" i punkt1 är ett Nintendo Switch? För oss utan nintendo så är en switch nånting annat. Bara för tydlighetens skull.

Windows problem? Dator/grafikkort-problem?
Prova annan dator och/eller en on-the-fly Linux-USB?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem som dig för bara någon vecka sedan. Har 7900XTX, likadant moderkort, 15m 4K120 HDMI.
Problemet försvann när jag bytte drivrutin så testa om det hjälper.
Enhetshanteraren -> Ljud-, video- och spelenheter -> AMD High Definition Audio Device -> Egenskaper -> Uppdatera drivrutin -> Välj drivrutiner på min dator -> Låt mig välja från en lista.. -> High Definition Audio Device(Alltså den som inte är från AMD)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Nej, hur kommer du fram till den slutsatsen? Det låter extremt osannolikt från första början + det faktum att TS har provat en annan kabel.

Han testar kabeln från hans switch och får inget lagg , osv.

Kanske missförstått honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Han testar kabeln från hans switch och får inget lagg , osv.

Kanske missförstått honom.

Okej, jag ser hur det TS skrev i första punkten kan tolkas olika! Jag tolkade det som att har testat den optiska kabeln med sitt Nintendo Switch och då fungerade det utan problem.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Så, din "switch" i punkt1 är ett Nintendo Switch? För oss utan nintendo så är en switch nånting annat. Bara för tydlighetens skull.

Windows problem? Dator/grafikkort-problem?
Prova annan dator och/eller en on-the-fly Linux-USB?

Ja precis, det är mitt nintendo switch som jag testat kabeln genom också. Vet inte hur native 4k det är så möjligt att min sladd har problem att skicka alla signaler på "riktig" 4k... Ska försöka annan dator, har min flickväns so mjag skulle kunna testa, men den klarar knappt sims så får se haha. On the fly Linux låter ju intressant, har en rasperry pi med linux annars som kanske skulle kunna vara test i detta fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Okej, jag ser hur det TS skrev i första punkten kan tolkas olika! Jag tolkade det som att har testat den optiska kabeln med sitt Nintendo Switch och då fungerade det utan problem.

Ja precis. Testade youtube appen på mitt nintento switch och ljudet var inte "trasigt". Däremot får jag bara problemet från min dator med denna kabel, inte med andra kablar så lutar mig mot att den faktiskt är kabeln och att den inte orkar med hög upplösning då nintendo switchet inte är real 4k60FPS utan brukar väl vara kring 30 vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Nu var det iofs länge sedan jag hade en Switch, men den kör väl bara 1080p?
Jag tror också på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nu var det iofs länge sedan jag hade en Switch, men den kör väl bara 1080p?
Jag tror också på kabeln.

Ja det kan stämma faktiskt! Tänkte mest att den skalar upp till 4k, men du har nog rätt. Det låter mer och mer som det är kabeln som strular. Ska köpa ny kabel och testa resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Jag hade liknande problem som dig för bara någon vecka sedan. Har 7900XTX, likadant moderkort, 15m 4K120 HDMI.
Problemet försvann när jag bytte drivrutin så testa om det hjälper.
Enhetshanteraren -> Ljud-, video- och spelenheter -> AMD High Definition Audio Device -> Egenskaper -> Uppdatera drivrutin -> Välj drivrutiner på min dator -> Låt mig välja från en lista.. -> High Definition Audio Device(Alltså den som inte är från AMD)

Testade detta och tyvärr funkade det inte... Väldigt synd då detta lät lovande. Uppskattar verkligen hjälpen iaf då du hade liknande problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon362173:

Ja troligtvis är det nog så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1MP44:

Ja precis, det är mitt nintendo switch som jag testat kabeln genom också. Vet inte hur native 4k det är så möjligt att min sladd har problem att skicka alla signaler på "riktig" 4k... Ska försöka annan dator, har min flickväns so mjag skulle kunna testa, men den klarar knappt sims så får se haha. On the fly Linux låter ju intressant, har en rasperry pi med linux annars som kanske skulle kunna vara test i detta fall

Syftet är ju att eliminera felkälla efter felkälla. Om problemet försvinner om man t.ex kör Linux istället för Windows, så pekar ju det lite åt Windows. Om samma kabel funkar på en enhet, eller två men inte på tredje, well, då kanske det är enheten. Om kabeln inte funkar nånstans? Well, kabeln.
Förutsätter ju att alla enheter skickar ut samma signal.

Enligt resterande inlägg så kanske det pekar åt kabeln, om den nu funkar vid vanlig användning, men krånglar i krävande 4K-ändamål.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Syftet är ju att eliminera felkälla efter felkälla. Om problemet försvinner om man t.ex kör Linux istället för Windows, så pekar ju det lite åt Windows. Om samma kabel funkar på en enhet, eller två men inte på tredje, well, då kanske det är enheten. Om kabeln inte funkar nånstans? Well, kabeln.
Förutsätter ju att alla enheter skickar ut samma signal.

Enligt resterande inlägg så kanske det pekar åt kabeln, om den nu funkar vid vanlig användning, men krånglar i krävande 4K-ändamål.

Ja precis, låter klokt. Ska eventuellt fixa en sån där USB Eller en annan dator för att säkerställa om kabeln är kaputt!

Permalänk
Medlem

Har en TCL 55C61B. Av en slump upptäckte jag samma problem med ljudet från dator till tv om aktiva signalläget är 1920x1080. I 2560x1440 och 3840x2160 fungerar det utan bekymmer.

Permalänk
Bildexpert 📺

En av de stora missuppfattningarna om ljud över HDMI (och DP) är just detta. HDMI-kabeln kan inte påverka ljudet av samma anledning som en nätverkskabel inte kan påverka ljudet på Youtube. Ljud är kodad data inbakad med bilden i en dataström. Är det fel på kabeln kommer inget innehåll fram, vare sig ljud eller bild.

När det hackar är det i någondera änden av kabeln som felet finns. Och ibland är det dolda fel, så kudos till @Wcx för att upptäcka detta.

Detta skulle kunna vara en fråga om exakt signaltiming och att man eventuellt får olika resultat med 1920x1080 beroende på om man kör det som 1080p eller 1920x1080, 60 Hz eller 59,94 Hz och så vidare.

Regelbundna hack i bild eller ljud är ofta resultatet av upprepande/borttagande av information för att tidsmässigt gå jämt upp. Ett klassiskt exempel är när en film kodad i 23,976 Hz (1000/1001 av 24) spelas upp som 24,00 Hz då var tusende bildruta måste repeteras för att gå jämnt upp. Detta blir då ett kort hack i bilden med 42 sekunders mellanrum.