Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem

älskar dessa kort men e dessa värkligen`` till pc spelaren snarare arbetaren ???

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av joche_87:

Jag måste uppgradera. vet inte vilket av fps de är men säg att de är 75 fps i 1440P i Bf. nu förstår man ju varför de inte går så bra i spel längre med ett gtx 1080ti.

<Uppladdad bildlänk>

svar de e ej bra i spelet haha=)

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Ja de var ju inget stort lyft från 4090 , förändrar egentligen ingenting.. Men men, kommer bli ett köp ändå om jag lyckas knipa ett FE.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av flovv:

Jag tycker ni är för snälla när ni skriver att det är "energieffektivt" när det är sämre än föregångarna, 4080/4090.
~25% snabbare än 4090, men drar samtidigt ~30% mer ström i spel 1440p.
Känns verkligen som vi går bakåt i utvecklingen när det kommer till att vara energieffektivt.
Förstår inte hur ni tänkter när ni ser det som possitivt.

Effektivitetskurva, när man försöker pusha det extremt blir det mindre effektivt. Även ta hänsyn till gddr7. Underclocka 5090 så det drar 400w och det kommer säkerligen fortfarande vara bättre än 4090. Men jag håller med om att det inte är mycket positivt.

Skrivet av lasseTM:

5080 kommer med stor sannolikhet vara 10% snabbare än 4080S om ens det…
4090 -> 5090 var den största prestanda förbättringen och den var 25-30% resterande kort kommer nog ligga 10% snabbare än sin super variant.

Kanske något mittemellan det vi skriver

10% låter lite väl lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Med de sjuka priser på hårdvara som idag råder. Så är PC spelandet dessvärre inte för alla! Vilket bara är bedrövligt och sorgligt tycker jag. Att ha t ex soc eller vara arbetslös och älska PC spelandet. Är inte längre någonting att tänka på. Iallafall inte att ens försöka hänga med i någon mån rent hårdvaru mässigt. Och ett kort som kostar nästan 30k är ju sinnesjukt. Vilket endast känns ledsamt 👎🏻😢

Hur menar du , Går att köpa helt ok maskin för 12tusen. Man måste inte ha det värsta för att vara pc spelare. Det är inget som har förändrats över åren..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Trodde det skulle vara bättre. Är mer taggad för UDNA nu, ryktas ju om multi chip lösning och AMD kommer återigen släppa flaggskepp kort.
Men ja kör man singelplayer games så är frame generation nice, personligen vill ja ha riktiga frames med minimalt lagg på min 360hz skärm.

väntar även jag på UDNA. Mitt 7900 xtx får hänga med ett år till.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga?

Har jag råd med ett 5090?
Ja. 30k som klumpsumma är rätt saftigt, men delat på den tiden man lär använda kortet blir det relativt lite pengar om året. Har andra hobbies som är dyrare.

"Bor" jag vid min dator?
Ja, mer eller mindre. Det första/sista jag gör om dagarna är att sätta på/stänga av den.

Hade jag kunnat tänka mig uppgradera GPU trots att kag inte egentligen behöver?
Absolut, beroende på diverse faktorer men nytt är alltid kul.

Med det sagt.
Nu när jag läst recensionen för 5090 har jag bara en sak att säga: vilket jävla magplask...
Marginell prestandaökning (en av de sämre mellan generationer jag sett på länge), noterbart högre pris än sin föregångare och högre förbrukning/värmeutveckling/ljudnivå till råga på allt.
Jag ser inte alls hur RTX 5090 förtjänar "Utmärkt", på sin höjd "Bra(Grön) Produkt".

På pappret tillhör jag en av dom perfekta målgrupperna för detta kortet, men det har inte ens ryckt till i köpfingret.
Vet inte när jag senast varit så ointresserad av en ny generations toppkort.
Nä, Nvidia ni får två av denna lanseringen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

But can the kitchen run Crysis?

Finns säkert något i köket som kan köra Doom i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Nvidia har redan demonstrerat DLSS i Cyberpunk med 5090, ser fortfarande ut som smörjmedel över hela skärmen så fort det var i rörelse. Skaffa glasögon.

Du pratar om framegeneration, när ska folk lära sig skillnaden? och du tittar på komprimerade youtube videor.

Du kanske ska prova dlss i cyberpunk på en 1440p eller högre skärm innan du yttrar dig.

Permalänk
Medlem

För hög prislapp i min smak, blir minst ett 5080 för under 15K om det ska kallas rimligt.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Gud vad folk är negativa. Grymt kort! Någon som har koll på vad det minsta ITX-chassiet som skulle kunna husera ett skulle kunna vara?

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Onödigt att testa mot 4080 Super vs 4080. Skillnaden är knappt märkbar <5%. Kör du lätt fabriksklockat 4080 så går det som ett 4080 Super. 4080 är inte "gammalt" jämförelse mot Super då de går under samma generation och endast är en förfining.

4070ti vs 4070ti super har 10-11% i skillnad i 4k on average enligt GamerNexus. Det blir således missvisande hur stort hopp man gjort mellan generationerna när man väljer att exkludera detta kort.

Jag tror att målgruppen för de som kan tänkas köpa ett 5080 är dem med 4070 ti super/4080/4080 Super, varför det hade vart nice om swec valde att plocka in dessa i jämförelsen för kommande 5080 recensionen. Som minimum iaf plocka in 4070 ti super då detta kort presterar så pass mycket bättre än 4070 ti och det har vart ett populärt kort.

Permalänk
Medlem

Frame gen på typ 5070ti kommer bli sjukt, märker man inte latensen och matchar skärmens refresh rate lär ju kanske 1/3 framgent räcka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

4070ti vs 4070ti super har 10-11% i skillnad i 4k on average enligt GamerNexus. Det blir således missvisande hur stort hopp man gjort mellan generationerna när man väljer att exkludera detta kort.

Jag tror att målgruppen för de som kan tänkas köpa ett 5080 är dem med 4070 ti super/4080/4080 Super, varför det hade vart nice om swec valde att plocka in dessa i jämförelsen för kommande 5080 recensionen. Som minimum iaf plocka in 4070 ti super då detta kort presterar så pass mycket bättre än 4070 ti och det har vart ett populärt kort.

Den primära målgruppen är ju knappast de som redan sitter på ett 4000-kort. Ni som uppgraderar varje generation är verkligen en minoritet.

Själv är jag spekulant på 5090/5080 och jag har inte köpt ett grafikkort sedan 2070..

Permalänk
Medlem

Ett 4090Ti m a o.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Du pratar om framegeneration, när ska folk lära sig skillnaden? och du tittar på komprimerade youtube videor.

Du kanske ska prova dlss i cyberpunk på en 1440p eller högre skärm innan du yttrar dig.

Pratar specifikt om DLSS, hade jag menat framegen hade jag skrivit framegen. Har inte spelat i lägre än 1440p på drygt ett decennium men visst, fortsätt hitta på saker.

Permalänk
Medlem

Sitter på orginalversionen av 4080 som jag köpte vid lansering och var väl kanske lite sugen på ett 5080, men 16GB VRAM suger ju rätt hårt på ett sådant nytt och dyrt kort. 16GB är ju vad jag har på mitt nuvarande kort, känns inte så framtidssäkert. Och inte vill jag ha något 600W monster som kostar 30k heller, blir nog pass på den här generationen tills vidare.

De stora prestandahoppen brukar komma när man byter tillverkningsprocess, men både 4080 och 5080 är ju 5nm. Kanske nästa generation om typ två år att vi får se 3nm, det kan bli mera intressant.

Bästa kortet i närtid blir nog 5070 Ti om man sitter på något lite äldre, det kan bli en hyfsat prisvärd uppgradering. Sedan 5090 visst om man sysslar med rendering och annat, men för spel är det ju knappast värt.

Permalänk
Medlem

Ganska tydligt att Nvidia och kanske 5000 i synnerhet inte längre är spelkort i första hand, de lägger mer och mer kisel på annat som främst accelererar sånt som inte alls är spel. Helt klart att deras fokus ändrats

Permalänk
Medlem

Vilket pinsamt kort. Oerhört dålig prestanda i 4K. Men det kommer sälja som smör! Det är ju ett ”värstingkort”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska tydligt att Nvidia och kanske 5000 i synnerhet inte längre är spelkort i första hand, de lägger mer och mer kisel på annat som främst accelererar sånt som inte alls är spel. Helt klart att deras fokus ändrats

Förutom den lilla detaljen att man kan köra path tracing i 4k 240Hz nu då.

Har dragit igenom CP2077 med 100fps och typ 55ms latency på mitt 4090. Nu kan jag få 240fps och 40ms latency, duger åt mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vilket pinsamt kort. Oerhört dålig prestanda i 4K. Men det kommer sälja som smör! Det är ju ett ”värstingkort”.

Hah Ps5 klarar ju 8k, eller hur va det...?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ganska tydligt?

Blackwell har fler shading-unirs per mm2 kisel än vad Ada Lovelace har.

Och vidare, exakt vad i Blackwell kislet accelererar/används inte till spel?

Vad som är tydligt är att det är svårt att nyttja ett större antal (från ett redan stort antal) shading-unirs effektivt. Fylla dem med jobb helt enkelt. Kombinerat med den stora ökningen i bandbredd så får man säga att 5090 är en besvikelse. Får hoppas de mindre chippen är bättre på att nyttja resurserna, så att säga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Pratar specifikt om DLSS, hade jag menat framegen hade jag skrivit framegen. Har inte spelat i lägre än 1440p på drygt ett decennium men visst, fortsätt hitta på saker.

Precis som du hittar på saker? Eftersom dlss ser ut som skit för dig så kan väl du spela in din skärm med mobiltelefonen. För du är rätt unik. För ingen annan verkar ha dina bekymmer.

Permalänk
Medlem

Bra att alla är negativa, då är det större chans att jag får tag på ett. 😄

Skrivet av wly:

Precis som du hittar på saker? Eftersom dlss ser ut som skit för dig så kan väl du spela in din skärm med mobiltelefonen. För du är rätt unik. För ingen annan verkar ha dina bekymmer.

Verkar finnas en och annan som anser sig ha rätt, men troligtvis aldrig testat det.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellbound73:

Med de sjuka priser på hårdvara som idag råder. Så är PC spelandet dessvärre inte för alla! Vilket bara är bedrövligt och sorgligt tycker jag. Att ha t ex soc eller vara arbetslös och älska PC spelandet. Är inte längre någonting att tänka på. Iallafall inte att ens försöka hänga med i någon mån rent hårdvaru mässigt. Och ett kort som kostar nästan 30k är ju sinnesjukt. Vilket endast känns ledsamt 👎🏻😢

Sjuka priser på toppkorten absolut. Men det går att bygga en riktigt stark speldator för under 11 000 kr.

Permalänk
Medlem

Tänk om RTX 6000 serien hade haft samma prestanda som RTX 5000, men istället 30-40% lägre pris och strömförbrukning.

Kommer nog inte hända.
Men hade kännts som större framsteg än 30% högre prestanda till ungefär lika mycket högre pris och strömförbrukning.

Permalänk

Enda anledningen att köpa 5000 serien skulle vara för bandbredden dvs mining men inte för 28k....

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

2+ år har vi väntat....

Permalänk
Medlem

Jag säg nej… inte än i alla fall

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Helt orimligt pris!

Jag tycker smärtgränsen går vid 12000:- för ett grafikkort.

Har ett 7900 xtx och det räcker och blir över för min del.

Visa signatur

OS:Windows 11 23H2 Pro for Workstations 64-bit Build 22631.5116|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| 2 st Kingston SFYRD2000G 2TB, PCIe4|1 st Samsung 990 Pro 1 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow