Synka filer mellan två Unraid servrar

Permalänk
Medlem

Synka filer mellan två Unraid servrar

Hejsan Alla,

Som det står i rubriken, jag letar efter en lösningen att på enkelt sätt synka filer mellan min två Unraid servrar.

Main servarna (A) är igång hela tiden, och den stängs av aldrig. Min backup server (B) kommer att starta en gång per vecka.
När B är igång då kommer att A starta kopieringen av alla filer och mappar.
Då undra jag, vad händer med om jag tar bort filer från A eller B?

Säg att jag ta lägger till 20 filer eller ta bort 100 filer på A server. vad händer med B?
Kommer den andra att återställa filer?
Måste jag har synk från båda två.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om målet är att ha backup och inte synkade mappar så spana in ett system som har filversioner. Jag vet inte om unraid har något bra, men borg backup är ett populärt alternativ.

Med en synk kan du ofta välja om du vill ha en mirror (b blir identisk med a, tar du bort från a så tas det bort på b) eller en push (filer skickas bara till b, tar du bort på a är de kvar på b).

Problemet blir om du skriver över en fil. Säg att du skriver en bok, sparar, tar backup och sedan inser att du råkade ta bort flera kapitel precis innan du sparade. Nu är din backup överskriven och värdelös. Med versioner kan du då istället säga att du vill ha backupen som den såg ut ett tidigare datum.

Permalänk

Jag är faktiskt mitt i utvecklingen av ett unraid plugin som underlättar backup mellan två unraid servrar.
Kravet är att du använder ZFS som filsystem på båda maskinerna. Gör du det är du välkommen att prova mitt plugin, men notera att det inte är färdigt. När jag är nöjd med det kommer det finnas i community applications.

https://github.com/Piratkopia13/unraid-buddybackup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piratkopia13:

Jag är faktiskt mitt i utvecklingen av ett unraid plugin som underlättar backup mellan två unraid servrar.
Kravet är att du använder ZFS som filsystem på båda maskinerna. Gör du det är du välkommen att prova mitt plugin, men notera att det inte är färdigt. När jag är nöjd med det kommer det finnas i community applications.

https://github.com/Piratkopia13/unraid-buddybackup

Nice, får ta en titt.
Unraid folket själva har sagt att dom börjat titta på en egen inbyggd backup lösning, men lär nog ta 6+ månader innan vi får se något av det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.