Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk

Köpa Gaming-pc

Hej! Är ute efter att köpa en gaming-pc på inet för 15-20000kr, gärna som är så framtidssäkrat som möjligt. Prioritera gärna ett bygge där det går att beställa snarast! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1620590/datorbygge

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk

Ser väldigt bra ut! Finns det någon anledning att gå på en dyrare CPU liknande 7 9700x?
Jag tänker bara så att det är så framtidssäkrat som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkalle:

Ser väldigt bra ut! Finns det någon anledning att gå på en dyrare CPU liknande 7 9700x?
Jag tänker bara så att det är så framtidssäkrat som möjligt!

Du kan ju såklart välja att fläska på med bättre cpu eller gpu, men personligen tycket jag detta är en bra bas.
AM5 plattformen ger dig möjlighet att uppgradera om behovet finns.
Jag skulle dock välja mer gpu först i så fall.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Skrivet av metalmac:

Du kan ju såklart välja att fläska på med bättre cpu eller gpu, men personligen tycket jag detta är en bra bas.
AM5 plattformen ger dig möjlighet att uppgradera om behovet finns.
Jag skulle dock välja mer gpu först i så fall.

Ah härligt! Vad är alternativet till en lite bättre gpu?

Permalänk
Medlem

Hos inet, just nu ingett.
Men beggat kan du nog hitta.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk

Har läst mycket om 7900 XT:n, den kommer i lager 7 februari, är den värd sina pengar?

Permalänk
Medlem

Skulle så klart vara maximum

https://www.inet.se/datorbygge/b1620609/datorbygge

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga första bygget kanon 1440p, andra bygget bra 4k.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem

Vänta, vänta och vänta..

Priserna har ökat på grafikkorten och nya kort kommer i februari från Nvidia (dom lär dock ta slut direkt) men även amd kommer med nya kort i mars.

Har du riktigt tur kanske även 9800x3d går ner en aning alternativt kommer på rea så kan du få en betydligt bättre och mer långlivad dator.

RX 9070xt lär landa runt 7900xt i pris och förmodligen va någonstans mellan xt och xtx fast med mycket bättre rt prestanda. Så både 9070xt samt 9070 lär bli otroligt mycket mer prisvärda än dagens kort. Samt med tanke på att dom redan finns hos butikerna så lär dom även inte ta slut direkt som Nvidias kort gjorde då amd och butikerna har 1-2 månader till på sig nu att bygga upp lager.

Edit: ska du promt köpa dator idag så skulle jag köra något i stil med detta
https://www.inet.se/datorbygge/b1620615/data

Gjort om tidigare tips..

Psun skulle jag inte ta i med tång, två år garanti tyder på att det snålat in rejält och tillverkaren vågar inte lova att den håller.

Kylare bytt till mer prisvärd modell.

Billigare chassi

Aningen mindre ssd för att få ner budget, lagring är alltid enkelt att lägga till i framtiden vid behov.

Sen sista biten, gpu och cpu! Cpu är drygt och svårt att byta i efterhand medans gpu är otroligt enkelt att sälja i framtiden och sedan peta i en ny utan någon större risk att ha sönder något.
CPU bytt till den bästa gaming cpun som går att köpa

GPU bytt till en 7800xt då den helt klart är svagare än 7900xt men mycket mer prisvärd.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vänta, vänta och vänta..

Priserna har ökat på grafikkorten och nya kort kommer i februari från Nvidia (dom lär dock ta slut direkt) men även amd kommer med nya kort i mars.

Har du riktigt tur kanske även 9800x3d går ner en aning alternativt kommer på rea så kan du få en betydligt bättre och mer långlivad dator.

RX 9070xt lär landa runt 7900xt i pris och förmodligen va någonstans mellan xt och xtx fast med mycket bättre rt prestanda. Så både 9070xt samt 9070 lär bli otroligt mycket mer prisvärda än dagens kort. Samt med tanke på att dom redan finns hos butikerna så lär dom även inte ta slut direkt som Nvidias kort gjorde då amd och butikerna har 1-2 månader till på sig nu att bygga upp lager.

Okej, vet man när i februari detta sker? Är ju inte stressad direkt men alltid kul o få en ny dator

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vänta, vänta och vänta..

https://www.inet.se/datorbygge/b1620615/datahttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1620615/data

Gjort om tidigare tips..

Psun skulle jag inte ta i med tång, två år garanti tyder på att det snålat in rejält och tillverkaren vågar inte lova att den håller.

Billigare chassi

Aningen mindre ssd för att få ner budget, lagring är alltid enkelt att lägga till i framtiden vid behov.

Sen sista biten, gpu och cpu! Cpu är drygt och svårt att byta i efterhand medans gpu är otroligt enkelt att sälja i framtiden och sedan peta i en ny utan någon större risk att ha sönder något.

GPU bytt till en 7800xt då den helt klart är svagare än 7900xt men mycket mer prisvärd.

9800x3d kan ju vara värd 1000kr extra idag då kanske? funkar samma kylare till den?
Chassit är försenat leverans, finns det något likvärdigt man hade kunnat kika på? Jag har rätt dålig koll, tänker så allt får plats osv

Permalänk
Medlem

Prisvärt och uppgraderingsbart bygge där allt finns i lager.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/mfc3AST0eO-i0W1Hjh8LERZvmHo/krutkalle

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta, vänta och vänta..

https://www.inet.se/datorbygge/b1620615/datahttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1620615/data

Gjort om tidigare tips..

Billigare chassi

Vad är anledningen till att ni väljer onödigt långsamma minnen? Varenda AMD-kotte siktar väl på 6000-30 idag om de kan och om det blir så att de hör till de 10%(?) som har otur p.g.a. silikonlotteriet så är det ju bara att ställa ned till 5800 eller 5600.

I värsta fall blir det då en latens på 30/5600*2000 = 10.71 ns
Att jämföra med de ni rekommenderar 36/5200*2000 = 13.84 ns
Även övriga primärtimings drar ner: 6000-30-36-36 vs 5200-36-40-40.

Prisskillnaden till de "Alastor Moody" visar är väl negligerbar, 150 kr på en budget på 20K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Vad är anledningen till att ni väljer onödigt långsamma minnen? Varenda AMD-kotte siktar väl på 6000-30 idag om de kan och om det blir så att de hör till de 10%(?) som har otur p.g.a. silikonlotteriet så är det ju bara att ställa ned till 5800 eller 5600.

Prisskillnaden till de "Alastor Moody" visar är väl negligerbar, 150 kr på en budget på 20K.

Jag ändrade inte av misstag, 6000mts CL30 eller cl36 brukar jag alltid rekommendera. Sen är det samtidigt ingen direkt prestanda skillnad med en x3d cpu och är mer eller mindre bara relevant på en icke x3d cpu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Tack för bygget! Såg att chassit fanns i svart, det faller mig lite mer i smaken.
Jag har ju viljan att lägga ca 2500 till, det är inte värt i dagsläget att dra till med en dyrare cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Därför du kommer in i bilden som har lite bättre koll på minnen då.
Jag försöker bara rekommendera det som fungerar bra, så det inte ska bli problem.
Sen är det så klart alltid så att Inet kollar över grejerna också, så det är kompatibelt.

Visa signatur

Raspberry pi 400

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Jag har själv dålig koll, rekommenderar du datorn Alastor bifogade mest?

Permalänk

Alastor bygge är bra. Om du själv bygger den så får du den 500-1000kr billigare genom köpa delarna på olika ställen.

modekortet t.ex: https://www.amazon.se/Gigabyte-B650-EAGLE-AX-GIGABYTE/dp/B0CS...

Permalänk
Skrivet av spiker1977:

Alastor bygge är bra. Om du själv bygger den så får du den 500-1000kr billigare genom köpa delarna på olika ställen.

modekortet t.ex: https://www.amazon.se/Gigabyte-B650-EAGLE-AX-GIGABYTE/dp/B0CS...

Den processorn är fullt tillräcklig , ingen mening att maxs ut budgeten o lägga 2700 till på en CPU ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vänta, vänta och vänta..

Gjort om tidigare tips..

Billigare chassi

Garanti på en PSU har bara med hur mycket pengar tillverkaren vill lägga på att ersätta folk i framtiden. Ren gimick idag. Har ingenting med deras ”tilltro” på det

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Krutkalle:

Den processorn är fullt tillräcklig , ingen mening att maxs ut budgeten o lägga 2700 till på en CPU ?

Tex såhär : behövs det ändras något annat?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/ov43AVfle1TUA11AutJHkBLnucg/dator

Permalänk

Om det finns rum i budgetten, bara köpa dyrare CPU.

https://komponentkoll.se/bygg/bqxrl

För 20 lax skulle jag ungefär göra denna.

Som folk skrev så är 5070ti och 9070xt kommande närmaste månaden. Inte att jag förväntar något stort med dom men....

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning spelar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Garanti på en PSU har bara med hur mycket pengar tillverkaren vill lägga på att ersätta folk i framtiden. Ren gimick idag. Har ingenting med deras ”tilltro” på det

Yes du påstår det igen, har du fakta som backar upp detta? Skulle va väldigt unikt i sånt fall för just konsument psuer för persondatorer nämligen.. Bara en sån enkel sak som fläkten i psn, du kommer aldrig få en fläkt med någon form av premium lager i en PSU med 2 års garanti,.

Skulle personligen kalla det där för vad du tror, jag själv tror att du har väldigt fel då marginalerna är på tok för små och plockar man isär en PSU på 800 watt som har 2 års garanti och en som har 10 års garanti så kan jag garantera dig att komponenterna där i kommer va av högre kvalité och kommer nog även va en betyderligt bättre design och skydd på den som har 10 års garanti.

Sen självklart kan det finnas även dåliga med 10 års garanti, därav att man håller sig borta från nonames om man vill va säker och håller sig till typ seasonic, Corsair osv.

Om inte annat så förklara hur det kommer sig att inte titanium/platinum psuer kommer med 2 års garanti? Och varför inet inte har en ända psu med platinum cert som har under 10 års garanti? Detta är på grund av att man för att uppnå högre effektivitet behöver ha bättre design och bättre komponenter som i sin tur gör att psun även kommer hålla längre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes du påstår det igen, har du fakta som backar upp detta? Skulle va väldigt unikt i sånt fall för just konsument psuer för persondatorer nämligen.. Bara en sån enkel sak som fläkten i psn, du kommer aldrig få en fläkt med någon form av premium lager i en PSU med 2 års garanti,.

Skulle personligen kalla det där för vad du tror, jag själv tror att du har väldigt fel då marginalerna är på tok för små och plockar man isär en PSU på 800 watt som har 2 års garanti och en som har 10 års garanti så kan jag garantera dig att komponenterna där i kommer va av högre kvalité och kommer nog även va en betyderligt bättre design och skydd på den som har 10 års garanti.

Sen självklart kan det finnas även dåliga med 10 års garanti, därav att man håller sig borta från nonames om man vill va säker och håller sig till typ seasonic, Corsair osv.

Om inte annat så förklara hur det kommer sig att inte titanium/platinum psuer kommer med 2 års garanti? Och varför inet inte har en ända psu med platinum cert som har under 10 års garanti? Detta är på grund av att man för att uppnå högre effektivitet behöver ha bättre design och bättre komponenter som i sin tur gör att psun även kommer hålla längre.

1. I förra veckan köpte jag en Bosch dammsugare. Om jag köpte ett paket med 16 dammsugarpåsar för 699:- Så ökade min garanti från 2 år till 5 år. Började någon tysk mera tro på sin produkt borta på Bosch AG i Berlin för jag öppna lädret för en hög med damsugar påsar? Refurbly erbjuder begagnade Iphones med 2 års garanti. Apple ger 1 år på nya. Tror refurbly mera på just sina exemplar än Apple på dom nya i appstore ? Är Refurblys lurar handplockade? Så det där med "vågar" finns inte. Allt är en kalkyl bara.

2. Det agget du "Inte skulle röra med tång" byggs av CWT och dom gör även dina "fin-agg" som Corsair då...

3. Jag hade självklart inte gjort just detta köpet. Helt enkelt pga. att det är i fel prisklass.
Men att bara följa garanti tiden som en måttstock är helt fel.

Till TS. För 50kr mer har du beQuiet Pure Power12 850w. Den PSUn är det du ska ha istället.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs