Microsoft raderar knep för att kringgå Windows 11-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Så sjukt mycket fungerande elektronik som blir skrot. Finns många som bara suckar, slänger och köper nytt. Ett tydligt tecken på att ett företag blivit för stort.

Fast nu får vi ändå lugna oss lite. Det går fortfarande att använda även om MS propaganda påstår att det är lika med att sitta med en atombomb i ditt hus.

Låt oss inte progagera vidare den felaktiga bilden.

Sen tror jag personligen att MS inte när dumma, när de märker att en stor del fortfarande använder 10 så kommer de säkerligen fixa någon subscription för uppdateringar som redan hittats om för 1 år.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Körde in 24H2 i förra veckan, blev 3 dagar innan rollback då datorn hängde sig i 30s stötar utan att ge felmeddelanden, samt att grafikdrivarna kraschade ett flertal gånger och jag fick uppleva blackscreens samt att det tog tiotals sekunder att öppna program. Körde DDU på grafikdrivarna och uppdaterade chipsets+enheters firmware utan att något problem löstes. Detta är också problem som jag inte hade stött på alls under två års användning och som magiskt slutade efter jag rullade tillbaka 24H2 uppdateringen.

Står i alla fall mig solklart att Microsofts enda syfte är att patcha sönder w10 så att alla kommer att tycka att oj var rapp och responsiv W111 är nu då. fatta att ni är blåsta.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

tycker det här liknar oron som var när datumet slog från 1999 till 2000 - jag skrattade och bryde mig inte utan gejmade vidare. Det var ganska kul för det lät på en del som jordens undergång. mitt svar till såna vara att men testa det genom att sälla fram datumet på datorn. All media var fulla med ett från o med 2000 kl 00.00 dör din dator. Ja bara jahopp slutade läsa skiten...

Er skiter jag så länge jag inte är ute på skummare porrsidor och håller på med Pirat. har inget viktigt på datorerna, allt jag gör när jag spelar är att rycka på powernapen och går in i ett spel. och om jag skulle råka på nått enligt dig dödsfarligt virus som kan krypa ut till soffan och äta upp mig tydligen. Eller vad är ni så oroliga för ?

Enligt vissa låter det som livsfarligt.

Enligt mig skiter jag i det. er skrattar jag bara. inget kommer hända. Ger mig sjutton på att dom mest paranoida av er sitter på köpta antivirus också. Skulle inte det skydda er ? "Evilgrean"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av v3_nazgul:

Om bara MS hade upphört med bakåtkompatibilitet också. Finns ingen anledning att kunna köra program från 90-00talet.
Är det såviktigt behåll den gamla datoorn för det då. Vilket sorts opertivsystem hade vi haft om vi sluppit allt mök för att kunna köra dessa program. MS borde starta om och rensa ut allt skräp från 90-00talet.

This.

Man kan ju hålla tummarna att om Windows 12 kommer med TPM krav, att de även skrivit om skiten utan all legacy kod. Gick nyligen över till Linux och det upplevda prestandalyftet är enormt! Det enda jag saknar är spelstödet, därav dualbootar jag W11 (spelar mest The Finals och det fungerar 25% av gångerna i Linux med 30% sämre framerate).

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem

Man bytte i rättan tid till Linux. Jag gillade i N t E Windows 10 (vilket jag har informerat om i tidigare trådar) men jag avskydde Windows 11...

Bytt är bytt och kommer aldrig åter...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, precis... scenariot är ju snarare att Svenne Svenssons dator senare är med i något enormt botnät och ställer till sattyg och/eller samlar in Svennes kontouppgifter per automatik, och liknande, snarare än att någon lägger tid på Svenne personligen.

Sen kommer Svenne argumentera för att hans schweizerostliknande brandvägg som han blivit varnad för flera gånger på ett entusiastforum han hänger på inte gick att förutse att den var en risk när sattyg ställs till med.

Permalänk
Medlem

Går det inte att installera med en Win11 iso som har bypass och sen win update?

uppgradera = windows update
Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Går det inte att installera med en Win11 iso som har bypass och sen win update?

Inte Windows Update iallafall inte utan att göra register ändringar om det fortfarande går. Man får inte den stora XXH2 uppdateringen via Windows Update om man inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte Windows Update iallafall inte utan att göra register ändringar om det fortfarande går. Man får inte den stora XXH2 uppdateringen via Windows Update om man inte har officiellt stöd

Ok, provade med en gammal testdator jag hade som har Win 11 21H2.
Jag fick det mest Microsoftiska svaret som bara Microsoft kan leverera:
"You're up to date!" Så jag är uppdaterad Trots att jag har Win 11 21H2
Följande av:
"Your device is missing important security updates. Make sure to keep your device on and plugged in so updates can complete." Med ett rött utropstecken

Så enligt MS så är den uppdaterad. Men saknar viktiga säkerhetsuppdateringar! eeeeh vad?!
Och inget finns att ladda ner via WU och inget ligger på kö att installeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy!:

Ok, provade med en gammal testdator jag hade som har Win 11 21H2.
Jag fick det mest Microsoftiska svaret som bara Microsoft kan leverera:
"You're up to date!" Så jag är uppdaterad Trots att jag har Win 11 21H2
Följande av:
"Your device is missing important security updates. Make sure to keep your device on and plugged in so updates can complete." Med ett rött utropstecken

Så enligt MS så är den uppdaterad. Men saknar viktiga säkerhetsuppdateringar! eeeeh vad?!
Och inget finns att ladda ner via WU och inget ligger på kö att installeras

Precis det jag pratar om. Du måste installera den manuellt genom att skapa en installationsmedia. Hämta hem ISO filen från MS hemsida och använd Rufus för att ta bort systemkravet och starta sedan installationsprogrammet i Windows så kan du göra en in-place upgrade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har EU sagt något om att Microsoft lägger ner stödet för Windows 10 och samtidigt sätter den tekniska ribban så pass mycket högre för Windows 11? I praktiken innebär det ju att ett företag med tydlig monopolställning tvingar företag och privatpersoner att kassera fullt fungerande hårdvara som blir obrukbar om man dels vill vara skyddad och/eller inte vill/kan installera Linux?

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Har EU sagt något om att Microsoft lägger ner stödet för Windows 10 och samtidigt sätter den tekniska ribban så pass mycket högre för Windows 11? I praktiken innebär det ju att ett företag med tydlig monopolställning tvingar företag och privatpersoner att kassera fullt fungerande hårdvara som blir obrukbar om man dels vill vara skyddad och/eller inte vill/kan installera Linux?

Tror tyvärr inte EU har så mycket att säga. Vi är sedan tidigare. bortskämda med att det går att installera senaste Windowsoperativet på gamla bojsänken. Win 11 stödjer väl upp till 7-8 år gamla datorer? Chrome os stödjer sina enheter i typ 7 år, sen kan man kasta dem. Mobiler stödjs i bästa fall i 8 år. Microsoft har anpassat sig till övriga branschen vilket såklart är synd men hela branschen har ju tyvärr förvandlats till en Cash-grab bransch med influencers som säljarna.

Permalänk
Medlem

Det känns onaturligt nog som att Windows blir sämre ju längre Microsoft utvecklar det, och jag håller på att tappa tålamodet med både operativsystemet och företaget. Tidpunkten att prova Linux är definitivt här! (För mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binkey:

Det känns onaturligt nog som att Windows blir sämre ju längre Microsoft utvecklar det, och jag håller på att tappa tålamodet med både operativsystemet och företaget. Tidpunkten att prova Linux är definitivt här! (För mig.)

Detta stämmer mycket bra, det är som att det hoppade ibland, men nu blir det inga mer hopp på den där windows-kurvan. Alla framtida windows om de inte gör typ ett Windows 7 "remaster" kommer bli asjobbiga och dåliga.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Alltså ni vet att det går att köra vidare ett OS trots att det inte får några säkerhetsuppdateringsr längre? Det blir alltså inte "skrot" dagen då MS slutar supporta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alltså ni vet att det går att köra vidare ett OS trots att det inte får några säkerhetsuppdateringsr längre? Det blir alltså inte "skrot" dagen då MS slutar supporta det.

Självklart blir det inte skrot direkt. Men om det finns en säkerhetsbrist gällande något med internet så blir det i stort sett oanvändbart den dagen det blir uppdagat.

Permalänk
Medlem

Varför vill Microsoft att vi ska ha windows 11?

Det enda som jag kan se är att AI är den stora skillnaden i win 10 och 11.Windows 10 var good enough.
Så varför vill Microsoft att vi ska ha ai? Inte för våran skull.Som säljargument har det inte funkat alls.Så det måste vara för deras skull? Datainsamling, injectionpromps, försäljning av data ? Kan det vara så att i slutändan kommer os:et inte kunna fungera utan AI utan du måste prenumerera och betala kontinuerlig avgift för att det ska fungera ?
Bara jag som är paraniod kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitGob:

Det enda som jag kan se är att AI är den stora skillnaden i win 10 och 11.Windows 10 var good enough.
Så varför vill Microsoft att vi ska ha ai? Inte för våran skull.Som säljargument har det inte funkat alls.Så det måste vara för deras skull? Datainsamling, injectionpromps, försäljning av data ? Kan det vara så att i slutändan kommer os:et inte kunna fungera utan AI utan du måste prenumerera och betala kontinuerlig avgift för att det ska fungera ?

AI? Det skulle jag inte säga. Det är väldigt lite AI i Windows 11 enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitGob:

Jag tror ju även att framtida Windows OS kommer gå under någon subscription och behöva streamas, typ som en Azure moln dator. Plus subscription för deras 365 och utöver det subscription för AI stöd.

Det märks tydligt att man först är ute efter att skapa ett beroende som är gratis och sedan ta betalt när det är för besvärligt att dra sig ur! (rant)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Jag tror ju även att framtida Windows OS kommer gå under någon subscription och behöva streamas, typ som en Azure moln dator. Plus subscription för deras 365 och utöver det subscription för AI stöd.

Det märks tydligt att man först är ute efter att skapa ett beroende som är gratis och sedan ta betalt när det är för besvärligt att dra sig ur! (rant)

Det är nog inte särskilt troligt att ett operativsystem skulle streamas...

Att det däremot går mot en ren prenumerationstjänst, som kräver regelbunden uppkoppling för att inte stängas av, det ser jag som helt givet. Jag hade nog trott att redan Windows 11, innan det ens hade släppts, skulle bli en sån. Vad som än kommer efter, lär garanterat bli det, i alla fall för privatpersoner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är nog inte särskilt troligt att ett operativsystem skulle streamas...

Att det däremot går mot en ren prenumerationstjänst, som kräver regelbunden uppkoppling för att inte stängas av, det ser jag som helt givet. Jag hade nog trott att redan Windows 11, innan det ens hade släppts, skulle bli en sån. Vad som än kommer efter, lär garanterat bli det, i alla fall för privatpersoner.

Det är dagen då jag kommer lägga ner datoranvändandet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BitGob:

Det har inte med AI att göra. Det är TPM som är det viktiga. MS vill att alla med Windows knyter sitt MS-konto till en hårdvara med TPM. På så sätt kan MS erbjuda identitetssäkrade tjänster på samma sätt som Google och Apple.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svedinaren:

Håller med dock om att ev slopa bakåtkompatibilitet. Kan virtualisera gammal hårdvara och api så länge som det behövs men hålla nuvarande API städat. Jobbigt? Japp. Inte ens ms själva kan ta bort gamla kontrollpanelen så det lär ju inte hända i närtid.

Köra virtualiserat funkar ju bara delvis... Win 95 går köra virtualiserat på 8:gen Intel cpu, på 11:gen så går det inte längre.

Dvs man behöver spara äldre HW även om man tänker köra gamla saker virtualiserat.

(Är det någon som lyckats så skulle jag gärna vilja veta vilken virtualiserare som använts.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tror tyvärr inte EU har så mycket att säga. Vi är sedan tidigare. bortskämda med att det går att installera senaste Windowsoperativet på gamla bojsänken. Win 11 stödjer väl upp till 7-8 år gamla datorer? Chrome os stödjer sina enheter i typ 7 år, sen kan man kasta dem. Mobiler stödjs i bästa fall i 8 år. Microsoft har anpassat sig till övriga branschen vilket såklart är synd men hela branschen har ju tyvärr förvandlats till en Cash-grab bransch med influencers som säljarna.

Nu är det ju så att datorbranchen har blivit mer mogen så 10 år gamla datorer är fortfarande OK för normal användning. Min 7 år gamla Threadripper stöds tex inte (om de inte ändrat det nyligen) och den klarar det mesta man kastar på den.

Vad gäller smarta mobiler har den mognaden inte kommit ännu, men är ju på väg åt det hållet.
Var ju stor skillnad på 90-talet när en 3-4 år gammal dator var i det närmaste obrukbar.

Permalänk
Medlem

Knäppt att artikeln är märkt med "Populärt" ...

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk

Enligt Steam så tappar Linux 0.2% , Mac 0.2% och w11 över 1%.

W10 är den enda som har fått fler användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför avbryta ett populärt koncept? Alla älskar ju tvång.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Modellören:

Enligt Steam så tappar Linux 0.2% , Mac 0.2% och w11 över 1%.

W10 är den enda som har fått fler användare.

Jag vet inte om man kan lita på Steams survey för såna siffror; det är ju slumpmässigt om man får den eller inte, och ibland verkar det bli stora skillnader (antagligen i region?).

Windows 7 mer än dubblade sin marknadsandel på Steam så sent som mitten av 2021. Sannolikheten att det beror på att massvis av Steam-användare bytte OS till det är nog inte så stor.
Minns att jag läste något om att en sannolik orsak var något om att PUBG(?) blev populärare i Kina eller något åt det hållet, men det var ju nästan 4 år sedan nu, så minnet är bra luddigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av FUtech:

Mycket bättre att ge bort os:et och sedan låsa det och bara låta folk installera program genom deras store och där ta 30%. Göra en apple alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Visst blir det skrot av många datorer som inte fungerar med Windows 11. Å andra sidan så kan många moderna (Win 11 kompatibla) datorer som är hyllvärmare/kommer ifrån konkurslager. De kan säljas billigt till någon behövande. Vi måste idag inse att "recycling" är ett måste. Allt vi köper behöver inte vara sprillans nytt. Dock kan det vara svårt att avgöra om säljaren är seriös. Vi måste lära oss "knepen" för att inte bli lurade, då vi köper "second hand". Det finns datorer från 2000 kr och uppåt, och som fungerar för Windows 11. Lite skavanker, mindre repor får vi acceptera då varan är billig.