Microsoft raderar knep för att kringgå Windows 11-krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det har inte med AI att göra. Det är TPM som är det viktiga. MS vill att alla med Windows knyter sitt MS-konto till en hårdvara med TPM. På så sätt kan MS erbjuda identitetssäkrade tjänster på samma sätt som Google och Apple.

Skulle inte TPM kunna tillföras genom USB eller PCIe kort?
Väldigt många äldre datorer som duger gott till skrivmaskiner eller att se video. Har rätt många på jobbet som inte har prestanda problem men behöver bytas om W11 blir krav utan förmåga till uppdatering från 10. Än så länge så går det att uppgradera via work around, men är orolig att det försvinner snart ..

Skrivet av SAFA:

Nu är det ju så att datorbranchen har blivit mer mogen så 10 år gamla datorer är fortfarande OK för normal användning. Min 7 år gamla Threadripper stöds tex inte (om de inte ändrat det nyligen) och den klarar det mesta man kastar på den.

Vad gäller smarta mobiler har den mognaden inte kommit ännu, men är ju på väg åt det hållet.
Var ju stor skillnad på 90-talet när en 3-4 år gammal dator var i det närmaste obrukbar.

Har datorer som är från typ 2019 som inte officiellt går att uppgradera😓

Permalänk
Medlem

Det hjälper ju inte att W11 är klart sämre också. Så mycket retarderade ändringar gjorda. Så mycket funktionalitet borttaget, så många inställningar gömda och mer reklam... Sa jag reklam?

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skulle inte TPM kunna tillföras genom USB eller PCIe kort?
Väldigt många äldre datorer som duger gott till skrivmaskiner eller att se video. Har rätt många på jobbet som inte har prestanda problem men behöver bytas om W11 blir krav utan förmåga till uppdatering från 10. Än så länge så går det att uppgradera via work around, men är orolig att det försvinner snart ..

Har datorer som är från typ 2019 som inte officiellt går att uppgradera😓

Jag vet inte om Win 11 hanterar externa TPM. Jag ser själv inget skäl att trassla med Win 11 förrän tidigast augusti.

Det går att köpa förlängd support för Win 10 från 0patch eller ESU från Microsoft.
Här har du fler options:
https://www.zdnet.com/article/if-your-windows-10-pc-cant-be-u...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det hjälper ju inte att W11 är klart sämre också. Så mycket retarderade ändringar gjorda. Så mycket funktionalitet borttaget, så många inställningar gömda och mer reklam... Sa jag reklam?

Mer reklam? Ser ingen reklam hos mig. Personligen gillar jag ändringarna de gjort. Bara Inställningar appen är mycket bättre i 11:an jämfört med 10:an tycker jag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det här är ingen raketforskning.

Slå på AMD fTPM (kom med Ryzen 1000) eller Intel PTT (kom med Core 4000) i BIOS.

Kör följande regfil och uppgradera sedan:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup]
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU"=dword:00000001

Vill man nyinstallera istället, så gör Rufus det väldigt enkelt för den som inte är så insatt.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Det här är ingen raketforskning.

Slå på AMD fTPM (kom med Ryzen 1000) eller Intel PTT (kom med Core 4000) i BIOS.

Kör följande regfil och uppgradera sedan:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup]
"AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU"=dword:00000001

Vill man nyinstallera istället, så gör Rufus det väldigt enkelt för den som inte är så insatt.

Med den regfilen, kan man uppgradera via Windows Update då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Microsoft kommer med skrotningen av win10 omedvetet (?) skapa det största botnätet någonsin

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

"If it ain't broken don't fix it"

Sammanfattar rätt bra i mitt tycke!

M$ vill helt enkelt inte att vi är kvar på ett helt fungerande os,
och vill att vi kasserar "x antal ton" fungerande datorer, miljöaspekt någon?

"Supporten upphör 2025", jo visst, själv kör jag på Win10 som supportas till 2032.
Om bara viljan fanns så var det inget problem.
Och nej, jag kommer ALDRIG att gå till Win11,
om inte Win12 blir ett fall framåt så blir det en mix av osupportad Win10 (efter 2032)
och Linux vilket jag håller på att lära mig och inte är klockrent för mig.

Har i dagsläget +20 datorer (plus några servers mm) hemma av vilka ca hälften inte "klarar" Win11 av artificella skitkrav från M$,
har kört Win11 på ett antal burkar för att VERKLIGEN ge det en chans,
men insåg rätt snabbt att det inte var något jag gillar.
Ville jag ha ett OS som ser ut som en MAC så köpte jag en MAC, punkt slut!!!

Vet att alla inte tycker som jag o det får man göra,
men låt då även mig tycka som jag gör....

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av McMillan:

"If it ain't broken don't fix it"

Sammanfattar rätt bra i mitt tycke!

M$ vill helt enkelt inte att vi är kvar på ett helt fungerande os,
och vill att vi kasserar "x antal ton" fungerande datorer, miljöaspekt någon?

"Supporten upphör 2025", jo visst, själv kör jag på Win10 som supportas till 2032.
Om bara viljan fanns så var det inget problem.
Och nej, jag kommer ALDRIG att gå till Win11,
om inte Win12 blir ett fall framåt så blir det en mix av osupportad Win10 (efter 2032)
och Linux vilket jag håller på att lära mig och inte är klockrent för mig.

Har i dagsläget +20 datorer (plus några servers mm) hemma av vilka ca hälften inte "klarar" Win11 av artificella skitkrav från M$,
har kört Win11 på ett antal burkar för att VERKLIGEN ge det en chans,
men insåg rätt snabbt att det inte var något jag gillar.
Ville jag ha ett OS som ser ut som en MAC så köpte jag en MAC, punkt slut!!!

Vet att alla inte tycker som jag o det får man göra,
men låt då även mig tycka som jag gör....

De vill inte ha gammal hårdvara på deras operativsystem för att skydda sig ryktesmässigt. De är väl rädd att tusentals datorer med gamla Piledrivers och Haswells ska bli hackad och göra nyheter. De kan bete sig så här för att inget annat OS når upp till samma nivå för gemene användare.

Skrivet av FredrikMH:

Fast Windows 10 hade även det försämringar i GUI jämte Win 7, särskilt vad gällde inställningar. Du ska nog se att det kommer bli än värre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har uppgraderat en massa datorer (som saknar officiellt stöd) med ISO eller USB-minne för att spara tid, så jag har inte testat med Windows Update. Ska se om jag kan prova på nån testdator.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

De vill inte ha gammal hårdvara på deras operativsystem för att skydda sig ryktesmässigt. De är väl rädd att tusentals datorer med gamla Piledrivers och Haswells ska bli hackad och göra nyheter. De kan bete sig så här för att inget annat OS når upp till samma nivå för gemene användare.

Fast Windows 10 hade även det försämringar i GUI jämte Win 7, särskilt vad gällde inställningar. Du ska nog se att det kommer bli än värre.

Ok, om det stämmer, hur kan de då supporta "gammal hårdvara" till 2032 på Win10?

För mig känns det som BULLSHIT.
Har du nån annan förklaring så dela gärna med dig...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

När man inte längre kunde sälja nya datorer (och således licenser) till massorna pga prestandaförbättringar så hittade man på andra ursäkter.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik.:

Härliga kommentarer från somliga här, inget illa menat men…

Ja, det är jättebra att Microsoft vill modernisera mjukvara och hårdvara så det blir säkrare på internet för alla, jag är med på det.
Men vi måste tänka lite större.

Det handlar inte bara om Sverige, där de flesta kanske har råd att uppgradera och hänga med.

Tänk globalt, det finns miljoner, ja hundratals miljoner människor som inte har medel att uppgradera sina datorer.
De kommer att komma på efterkälken desto mera när Windows 10 inte får säkerhetsuppdateringar och då kommer miljontals datorer att bli än värre säkerhetshål.

Då blir Microsoft krav en ganska snedvriden historia.

Jag förstår att Microsoft vill att alla ska hänga med, men hoppas verkligen att de ser problematiken i den stora vida världen.

Jag skulle kunna se ett scenario att privatpersoner får fortsätta använda Windows 10 datorer med säkerhetsuppdateringar och byta när de kan.
Men att Windows, när det gäller för de flesta företagen, att få dem att hänga med om Windows nu garanterar bättre säkerhet med Windows 11.

Mjukvarubolag kan ju inte supporta gamla versioner hur länge som helst, eftersom det inte ger några intäkter samt att de måste utveckla nästa version. Det är nog ändå få bolag som supportar sina mjukvaror lika länge som Microsoft. Sedan är det ju mängder med elektronik som i princip slutar få uppdateringar så fort en ny version kommer (embedded), och detta är ju redan ett gigantiskt problem. Finns nog ex fler optchade Android lurar än Windows 10 datorer. Sedan kan man ju faktiskt köpa förlängd support om man inte vill/kan uppgradera. En ny dator som motsvarar prestandan i en dator ifrån 2015 år trots allt inte så dyr och kanske tom finns begagnad , även om det förstås kan vara några som inte har råd. En uppgraderings kostnad ligger latent i all ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jolu:

Mjukvarubolag kan ju inte supporta gamla versioner hur länge som helst, eftersom det inte ger några intäkter samt att de måste utveckla nästa version. Det är nog ändå få bolag som supportar sina mjukvaror lika länge som Microsoft. Sedan är det ju mängder med elektronik som i princip slutar få uppdateringar så fort en ny version kommer (embedded), och detta är ju redan ett gigantiskt problem. Finns nog ex fler optchade Android lurar än Windows 10 datorer. Sedan kan man ju faktiskt köpa förlängd support om man inte vill/kan uppgradera. En ny dator som motsvarar prestandan i en dator ifrån 2015 år trots allt inte så dyr och kanske tom finns begagnad , även om det förstås kan vara några som inte har råd. En uppgraderings kostnad ligger latent i all ny teknik.

Det här var nog bland det västra bullshit hittills, klart de kan om de vill!!!
De vill att vi ska gå över till 11 för att de har ÄNNU mer kontroll på din dator/användare och information som de kan sälja vidare!!!
Hur naiva är du och dina gelikar?
"jag har inget att dölja"?

Tror jag snart ger upp hur naiva människor är på riktigt...

Var fan finns det människor som INTE är naiva?

Sorry om jag låter grinig/aggressiv men börjar tappa tron på mänskligheten...

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Det är dagen då jag kommer lägga ner datoranvändandet i så fall.

När det finns fullgott alternativ i Linux och som kommer bli allt större på marknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

När det finns fullgott alternativ i Linux och som kommer bli allt större på marknaden.

Det finns Windows Theme over Ubuntu, "Wubuntu" eller "Google Flex". Har inte prövat några av dessa men tror att de kan ersätta Windows 10 i de flesta hemdatorer. Windows 10 används framförallt i datorer som är tillverkade 2018 eller tidigare. Programmen som används i dem tror jag är mer allmänna t ex webbläsare, kontorspaket och bildprogram, och alla de finns i de alternativa operativsystemen. En bonus är att systemkravet blir något lägre.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Fick in en burk med Pentium G4560 (har TPM 2.0) och Win11 dök inte upp i Windows Update på dom ca 10 minuter jag testade. Enklast är att ladda ner en ISO från Microsoft.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Skrivet av McMillan:

Det här var nog bland det västra bullshit hittills, klart de kan om de vill!!!
Etc etc...

Microsoft är ingen välgörenhetsorganisation och har absolut ingen skyldighet att supporta allt sen medeltiden.
Funkar din dator fine och du har foliehatsteorier så kör på Linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorleffe:

Fick in en burk med Pentium G4560 (har TPM 2.0) och Win11 dök inte upp i Windows Update på dom ca 10 minuter jag testade. Enklast är att ladda ner en ISO från Microsoft.

Tack för att du testade! Då vet jag.

Visa signatur

Permalänk

Jag testade idag med att ändra i registret, men funkade inte, istället lades det till på samma ställe att det "gjorts försök att installera felaktigt" och hur många försök det gjorts.

Men hittade ett annat sätt som funkade istället till min i5 core 7400 från kommandotolken. Det flyter på, men tycker mig höra på ljudet att burken får jobba lite hårdare.