Stora förluster med PCIe 4.0 på ett RTX 5080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

"Bättre" moderkort ger inte mer prestanda, så billigaste moderkortet som ger de uttagen man behöver är ju oftast bäst, sedan lägger man den sparade budgeten på något vettigt: mer RAM, bättre CPU/Grafik, bättre kylning, mer lagring eller på ett bättre nätaggregat (mitt val).

Kan de absolut både direkt och indirekt. Överclockning (inkl. auto & pbo), vrm's, kylning m.m. Brukar vara mycket större skillnad med Intel dock, men så länge ens cpu inte drar mer ström än vad moderkortet kan ge så brukar det inte bli så stora skillnader. Däremot spelar även eg. ram timings roll per moderkort, och utan manuell överclockning så kan det med XMP/EXPO aktiverat ge skillnader på över 10% slutprestanda vilket inte är ingenting heller. Tyvärr är det mer komplicerat än vad man önskar tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan de absolut både direkt och indirekt. Överclockning (inkl. auto & pbo), vrm's, kylning m.m. Brukar vara mycket större skillnad med Intel dock, men så länge ens cpu inte drar mer ström än vad moderkortet kan ge så brukar det inte bli så stora skillnader. Däremot spelar även eg. ram timings roll per moderkort, och utan manuell överclockning så kan det med XMP/EXPO aktiverat ge skillnader på över 10% slutprestanda vilket inte är ingenting heller. Tyvärr är det mer komplicerat än vad man önskar tänka.

Alla tre moderkorten som nämndes är kompetenta nog för att kunna driva CPU och RAM på maxinställningar, det vill säga att välja ett dyrare moderkort för att det är "bättre" och ge magiskt mer prestanda är ju en ren överdrift. Utan det är ju bättre att lägga pengarna på säg ett bättre nätaggregat.

Så länge CPUn stöds av moderkortet så skall det vara OK att använda den (VRM och liknande är ju designade för att klara dem) och XMP/EXPO stöds väl numera av alla moderkort (även AMD A620 baserade moderkort är OK ur den synpunkten).
Men dyra moderkort med överdrivna VRMs har ju en plats, för extremöverklockning, som en vanligt Gamer/datoranvändare så har man sällan nytta av de extra funktionerna, vilket gör att det helt enkelt inte är värt att kunna rekommendera en sådan produkt till allt och alla.

Det vill säga att det billigaste moderkortet som uppfyller kraven man har på olika interface räcker för de allra flesta, är det som krävs. Har man högre ställda krav och överklockning i åtanke så får man ju välja ett moderkort som har det som krävs för det användningsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Alla tre moderkorten som nämndes är kompetenta nog för att kunna driva CPU och RAM på maxinställningar, det vill säga att välja ett dyrare moderkort för att det är "bättre" och ge magiskt mer prestanda är ju en ren överdrift. Utan det är ju bättre att lägga pengarna på säg ett bättre nätaggregat.

Så länge CPUn stöds av moderkortet så skall det vara OK att använda den (VRM och liknande är ju designade för att klara dem) och XMP/EXPO stöds väl numera av alla moderkort (även AMD A620 baserade moderkort är OK ur den synpunkten).
Men dyra moderkort med överdrivna VRMs har ju en plats, för extremöverklockning, som en vanligt Gamer/datoranvändare så har man sällan nytta av de extra funktionerna, vilket gör att det helt enkelt inte är värt att kunna rekommendera en sådan produkt till allt och alla.

Det vill säga att det billigaste moderkortet som uppfyller kraven man har på olika interface räcker för de allra flesta, är det som krävs. Har man högre ställda krav och överklockning i åtanke så får man ju välja ett moderkort som har det som krävs för det användningsområdet.

Jo jag håller med i det här fallet, lär vara minimal skillnad och svårt att veta vilken är bättre (speciellt med just de valda ram) utan att testa. Chipset spelar ingen större roll i sig heller. Gällande vrm, xmp/expo etc. så är det dock inte svart och vitt, utan samma ram moduler kan prestera bättre på ett moderkort än annat, detsamma gäller cpu att bättre vrms & kylning kan låta cpu klocka högre och under längre tid (du säger "extremöverclockning", men med alla olika automatiska överclockningar så blir det ju relevant även om man inte gör något manuellt).

Men som du säger hade jag också rekommenderat det billigaste som har alla funktioner som TS vill ha. Jag menar man tjänar så mycket mer på att betala någon tusing extra för en lite bättre processor till skillnad från att betala flera tusen mer på moderkort som ger minimal skillnad. Poängen var bara att (någon) prestandaskillnad finns.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet...

Jag ska köpa ett ASUS TUF Gaming 1000W Gold nätaggregat, och 1TB kingston fury och 2TB kingston fury eller 4TB kingston fury.

Och vad tycker ni om den här som ja ska använda till min verticala gpu bracket:

https://www.amazon.se/gp/product/B0CXJKXN29/ref=ox_sc_act_tit...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Bra skrivet...

Jag ska köpa ett ASUS TUF Gaming 1000W Gold nätaggregat, och 1TB kingston fury och 2TB kingston fury eller 4TB kingston fury.

Och vad tycker ni om den här som ja ska använda till min verticala gpu bracket:

https://www.amazon.se/gp/product/B0CXJKXN29/ref=ox_sc_act_tit...

Jag skiter nog i att köpa en vertical gpu bracket, för då måste jag lägga ut 2000kr.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem

Den här då, den har väll full hastighet när det kommer till m.2 slotsen ? MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI

https://www.msi.com/Motherboard/MAG-B850-TOMAHAWK-MAX-WIFI/Sp...

https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/MAGB850TOMAHAWK...

på sida 18

Stämmer det eller inte ? om man bortser från PCI-E3 sloten som man får avaktivera, då ska det vara 4st m.2 slots va ? och PCIe 5.0 på gpun, om jag beställer en 9800X3D processor ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Den här då, den har väll full hastighet när det kommer till m.2 slotsen ? MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI

https://download-2.msi.com/archive/mnu_exe/mb/MAGB850TOMAHAWK...

på sida 18

Stämmer det eller inte ? om man bortser från PCI-E3 sloten som man får avaktivera, då ska det vara 4st m.2 slots va ? och PCIe 5.0 på gpun, om jag beställer en 9800X3D processor ?

Skrivet av MSI:

4x M.2
M.2_1 Source (From CPU) supports up to PCIe 5.0 x4 , supports 22110/2280 devices
M.2_2 Source (From CPU) supports up to PCIe 5.0 x4 , supports 2280/2260 devices
M.2_3 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x2 , supports 2280/2260 devices
M.2_4 Source (From Chipset) supports up to PCIe 4.0 x4 , supports 2280/2260 devices

Tre med full bandbredd och en med halv bandbredd (x4 = full bandbredd, x2 = halv bandbredd).
Man avaktiverar inte PCI-E3 slotten, utan man halverar dess bandbredd om man sätter en SSD i M.2_3 uttaget, det vill säga antingen så har PCI-E3 x4 lanes och M.2_3 inga lanes eller så har de x2 lanes var.

Men ja med en 9800X3D på det moderkortet så får du PCI-e 5.0 på GPU med x16 lanes och 4 stycken M.2 (varav en som bara har halv bandbredd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tre med full bandbredd och en med halv bandbredd (x4 = full bandbredd, x2 = halv bandbredd).
Man avaktiverar inte PCI-E3 slotten, utan man halverar dess bandbredd om man sätter en SSD i M.2_3 uttaget, det vill säga antingen så har PCI-E3 x4 lanes och M.2_3 inga lanes eller så har de x2 lanes var.

Men ja med en 9800X3D på det moderkortet så får du PCI-e 5.0 på GPU med x16 lanes och 4 stycken M.2 (varav en som bara har halv bandbredd).

Okej, det var ju bra! men bara halva bandbredden kvar på M2_3 ? Kan man inte få full bandbredd på alla 4 ?

Antingen ska man ju ha alla 4 på full, om man har en på hälften så tycker jag att den sloten är inget o ha..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lutar åt att köpa ASRock x870e Nova wifi, det är dyrt.. men jag tänker att jag går ner lite i hårddisk utrymme, så i stället för att köpa en 4tb kingston fury som köper jag en 2tb kingston fury.. eller ska jag köpa ASRock x870 riptide wifi för en tusing mindre o köpa en 4tb kingston fury ? Jag vet riktigt inte vad jag ska göra, o imorgon ska jag köpa datorn(utan grafikort)
eller ska jag köpa msi mag b850 tomahawk max wifi o köpa en 4tb i stället ?

eller ska jag köpa asrock b850 riptide wifi, det kostar bara 3300 men finns inte på lager, det står beställningsvara 13 vardagar(då menar dom inte helger va ? )

Snälla hjälp mig, kom med förslag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Jag kom o tänka på en sak, om den platsen är x2 vad är det utav ? hur snabbt kan en PCIe gen4 köra ? om jag sätter din en som läser/skriver i 7000mb/s blir det då automatiskt 3500mb/s eller är det snabbare ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Okej, det var ju bra! men bara halva bandbredden kvar på M2_3 ? Kan man inte få full bandbredd på alla 4 ?

Antingen ska man ju ha alla 4 på full, om man har en på hälften så tycker jag att den sloten är inget o ha..

Seriöst har du nog hakat upp dig lite för mycket på "full hastighet".

Det finns få eller inga scenarion som du kommer märka att du har halv hastighet förutom benchmarks.

Om du är nojjig, sätt då in en M.2 i den slot med halv hastighet som du planerar att ha saker som det inte spelar nån roll på...T.ex. film och serier. Eller kanske spel som inte är så seriösa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag kom o tänka på en sak, om den platsen är x2 vad är det utav ? hur snabbt kan en PCIe gen4 köra ? om jag sätter din en som läser/skriver i 7000mb/s blir det då automatiskt 3500mb/s eller är det snabbare ?

PCIE4 är ca 2 GB/sekund per lane. Så 2 lanes = ca 4 GB/S (teoretisk max)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

PCIE4 är ca 2 GB/sekund per lane. Så 2 lanes = ca 4 GB/S (teoretisk max)

Jag fattar inte, hur snabbt uppskattar du att man kommer köra dom i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Jag fattar inte, hur snabbt uppskattar du att man kommer köra dom i ?

Angivelser som x2, x4, x8, x16 anger antal banor

Generationen anger banornas hastighet

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Rörande din tidigare fråga.

Om du sätter in en M.2 som i teorin klarar 7000, så kommer den bara klara skriv och läs på ca 3500-4000. Om du sätter den i en PCIe4 med 2 banor. Med 4 banor är teoretisk max närmare 8000.

Men du kommer som sagt inte ha ens i närheten av 3500 ens på dessa i normal användning. Kanske vid stor filkopiering från en annan M.2 disk men allt annat har andra begränsningar...

Så mitt tips är att sluta stirra dig blind på antalet "lanes" eller andra begränsningar. Du vill ha windows disken på det snabbaste, allt annat kan kvitta...om du inte har väldigt specifika krav. Och det har du inte, då hade du inte behövt fråga

Välj moderkort baserat på andra funktionaliteter, inte M.2 lanes och hastigeter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Rörande din tidigare fråga.

Om du sätter in en M.2 som i teorin klarar 7000, så kommer den bara klara skriv och läs på ca 3500-4000. Om du sätter den i en PCIe4 med 2 banor. Med 4 banor är teoretisk max närmare 8000.

Men du kommer som sagt inte ha ens i närheten av 3500 ens på dessa i normal användning. Kanske vid stor filkopiering från en annan M.2 disk men allt annat har andra begränsningar...

Så mitt tips är att sluta stirra dig blind på antalet "lanes" eller andra begränsningar. Du vill ha windows disken på det snabbaste, allt annat kan kvitta...om du inte har väldigt specifika krav. Och det har du inte, då hade du inte behövt fråga

Välj moderkort baserat på andra funktionaliteter, inte M.2 lanes och hastigeter

Okej,... tack för hjälpen.. då blir det nog ett asrock x870 riptde wifi och en 4tb m.2.

eller jag funderar på om jag ska köra ett asrock b850 riptide wifi i stället... men den har som sagt 13 vardagars leveranstid.

hm...... den ena har crossfire, o det har jag inte nytta för.... men den finns inne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och då var äntligen relevant info ute, man förlorar hela 1% prestanda om man kör ett RTX 5090 i en PCI-e 4.0 slott jämfört med en PCI-e 5.0 slott: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-pc...

Det vill säga att ett RTX 5090 inte har ett större bandbreddskrav vad en 16x PCI-e 4.0 slott kan ge, vilket betyder att ett RTX 5080 inte heller kräver mer än så, och därav inte flaskhalsas ifall man sitter på ett moderkort som "bara" har PCI-e 4.0 som bäst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Hej!

Jag har en fråga, sånna därna verticala gpu brackets... jag vet ingen som är PCIe 5.0, och nu kommer frågan, om jag endå köper ett sånt PCIe 4.0 och sätter på ett RTX 5080, gör jag stor skillnad ? eller är det samma skillnad som dom här testerna jag har sett på youtube som är PCIe 3.0 och 4.0 att det inte är så stor skillnad...

Vad tycker ni ? jag ska köpa en helt ny dator och jag funderar på jusst detta....

Mvh

Här har vi test med RTX 5090 där den övergripande sammanfattningen av resultatet var en skillnad på 1-4% att gå från PCIe 5.0 x16 till PCIe 3.0 x16 (det senare är i princip jämförbart med 4.0 x8, om man så vill):

Dvs, ingen direkt faktor att gå hela vägen tillbaka till PCIe 3.0 så länge man har x16.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Här har vi test med RTX 5090 där den övergripande sammanfattningen av resultatet var en skillnad på 1-4% att gå från PCIe 5.0 x16 till PCIe 3.0 x16 (det senare är i princip jämförbart med 4.0 x8, om man så vill):

https://www.youtube.com/watch?v=L1NPFFRTzLo

Dvs, ingen direkt faktor att gå hela vägen tillbaka till PCIe 3.0 så länge man har x16.

Jag såg det där klipper idag, alltså så är det inte så stor skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu har jag väntar en dit på att min pc ska sättas ihop, den 19e blir det en månad... och anledningen till att jag har fått väntat är pga att dom har inte det moderkort jag har beställt, det är ASRock b850 riptde wifi. Och då tänkte jag föreslå några andra alternativ...

Jag har som krav att det ska köras på i full hastighet när det kommer till gpun, altså PCIe 5.0 16x. Och jag vill ha minst 3st m2 plaster som inte delar några lanes med gpun.. men övriga pci platser är jag inte så noga med.. då kommer jag med alternativ som kostar lika mycket då jag inte har några pengar över, nån 500ing hit och dit spelar inte så mycket roll, och moderkortet som jag skulle ha haft kosta 3300kr Och jag har ett gigabyte rtx 5080 gaming oc som jag ska sätta in där.

Då har jag lite förslag, den här: ?
https://www.inet.se/produkt/1904416/gigabyte-b850-aorus-elite...
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B850-AORUS-ELITE-WIFI7/s...

eller kanske den här: ?
https://www.inet.se/produkt/1904443/msi-mag-b850-tomahawk-max...

Jag förstår inte riktigt det här så jag ber er om hjälp här....

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Nu har jag väntar en dit på att min pc ska sättas ihop, den 19e blir det en månad... och anledningen till att jag har fått väntat är pga att dom har inte det moderkort jag har beställt, det är ASRock b850 riptde wifi. Och då tänkte jag föreslå några andra alternativ...

Jag har som krav att det ska köras på i full hastighet när det kommer till gpun, altså PCIe 5.0 16x. Och jag vill ha minst 3st m2 plaster som inte delar några lanes med gpun.. men övriga pci platser är jag inte så noga med.. då kommer jag med alternativ som kostar lika mycket då jag inte har några pengar över, nån 500ing hit och dit spelar inte så mycket roll, och moderkortet som jag skulle ha haft kosta 3300kr Och jag har ett gigabyte rtx 5080 gaming oc som jag ska sätta in där.

Då har jag lite förslag, den här: ?
https://www.inet.se/produkt/1904416/gigabyte-b850-aorus-elite...
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B850-AORUS-ELITE-WIFI7/s...

eller kanske den här: ?
https://www.inet.se/produkt/1904443/msi-mag-b850-tomahawk-max...

Jag förstår inte riktigt det här så jag ber er om hjälp här....

Mvh

B850 AORUS ELITE WIFI7 verkar iaf ha 3 st full speed portar. 1 med PCIe 5.0 och 2 med 4.0 Verkar inte tappa hastighet på nått annat om du kör så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

B850 AORUS ELITE WIFI7 verkar iaf ha 3 st full speed portar. 1 med PCIe 5.0 och 2 med 4.0 Verkar inte tappa hastighet på nått annat om du kör så.

Då tror jag jag byter.... om jag utav nån anledning skulle vilja ha 4st m2... men hittills har jag 2st.

Då får jag ju samma märke på moderkort och grafikkort

Lyser det där aorus märket på moderkortet ? Det stora.. ? eller är det bara en detalj som inte lyser ?

För på ett annat moderkort så lyser det iaf, titta här, jag såg senare att det är till höger på bilden o det lyser inte.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-AORUS-ELITE-WIFI7#k...

Nej vet ni vad jag kom på med det moderkortet, det har "bara" en 4 kontakt och en 8 kontakt för cpun.... gör det nånting när det gäller överklockning?

Den som jag beställde först har 2st 8or för cpun

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Då tror jag jag byter.... om jag utav nån anledning skulle vilja ha 4st m2... men hittills har jag 2st.

Då får jag ju samma märke på moderkort och grafikkort

Lyser det där aorus märket på moderkortet ? Det stora.. ? eller är det bara en detalj som inte lyser ?

För på ett annat moderkort så lyser det iaf, titta här, jag såg senare att det är till höger på bilden o det lyser inte.

https://www.gigabyte.com/Motherboard/X870-AORUS-ELITE-WIFI7#k...

Nej vet ni vad jag kom på med det moderkortet, det har "bara" en 4 kontakt och en 8 kontakt för cpun.... gör det nånting när det gäller överklockning?

Den som jag beställde först har 2st 8or för cpun

Du vet väl att B850 Riptide finns i lager hos andra butiker än Inet?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14363689

Nackdelen med B850 Aurus Elite är att de två undre PCI-E-slotsen är ganska värdelösa eftersom de bara är PCI-E 3.0 x1, vilket man inte kan göra så mycket med. Om man aldrig tror sig ha behov av dem så spelar det ju inte så stor roll dock.

X870 Aurus Elite fyller heller inte dina behov, men tolkade det som att du länkade den främst för att diskutera dess RGB-belysning?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du vet väl att B850 Riptide finns i lager hos andra butiker än Inet?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14363689

Nackdelen med B850 Aurus Elite är att de två undre PCI-E-slotsen är ganska värdelösa eftersom de bara är PCI-E 3.0 x1, vilket man inte kan göra så mycket med. Om man aldrig tror sig ha behov av dem så spelar det ju inte så stor roll dock.

X870 Aurus Elite fyller heller inte dina behov, men tolkade det som att du länkade den främst för att diskutera dess RGB-belysning?

Varför det ? det skulle ju vara ett plus att den lyser, men det gör inte aorus elite... vad har den mer för nackdelar då ? (mer än att den inte har 2st 8 pins till cpun, jag vet inte hur mycket skillnad det ger men endå)

Har det begränsningar när det gäller m2 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Varför det ? det skulle ju vara ett plus att den lyser, men det gör inte aorus elite... vad har den mer för nackdelar då ? (mer än att den inte har 2st 8 pins till cpun, jag vet inte hur mycket skillnad det ger men endå)

Har det begränsningar när det gäller m2 ?

För att det på produktsidan för X870 Auros Elite uttryckligen står att den primära PCI-E-sloten nedgraderas till x8. Det kan inte bli tydligare än så:

Citat:

* The M2B_CPU and M2C_CPU connectors share bandwidth with the PCIEX16 slot.

When the M2B_CPU or M2C_CPU connector is populated, the PCIEX16 slot operates at up to x8 mode.

Jag antar att det är den din "Varför?"-fråga gällde?

För B850 Aurus Elite och dess två undre PCI-E-slots som är PCI-E 3.0 x1 så är min invändning att bandbredden på dessa är för låg för det mesta man kan tänkas vilja plugga in där. Ljudkort och liknande funkar fint, men de flesta andra kort är mer än PCI-E 3.0 x1. Riptide-kortet som du tittade på först (och som du fortfarande kan köpa nu direkt) har en PCI-E 4.0 x4-slot istället vilket känns betydligt mer användbart.

Du behöver inte 2 st 8-pin till CPU:n. Själv har jag bara en av mina inkopplad då den andra inte fyller någon funktion med 9800X3D annat än möjligen med rejäl överklockning, om ens då.

Har vilket begränsningar gällade M.2? Du har pratat om så många olika moderkort nu att det ibland börjar bli jobbigt att hålla koll på vilken modell du syftar på när du inte uttryckligen skriver det.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

För att det på produktsidan för X870 Auros Elite uttryckligen står att den primära PCI-E-sloten nedgraderas till x8. Det kan inte bli tydligare än så:

För B850 Aurus Elite och dess två undre PCI-E-slots som är PCI-E 3.0 x1 så är min invändning att bandbredden på dessa är för låg för det mesta man kan tänkas vilja plugga in där. Ljudkort och liknande funkar fint, men de flesta andra kort är mer än PCI-E 3.0 x1. Riptide-kortet som du tittade på först (och som du fortfarande kan köpa nu direkt) har en PCI-E 4.0 x4-slot istället vilket känns betydligt mer användbart.

Du behöver inte 2 st 8-pin till CPU:n. Själv har jag bara en av mina inkopplad då den andra inte fyller någon funktion med 9800X3D annat än möjligen med rejäl överklockning, om ens då.

Har vilket begränsningar gällade M.2? Du har pratat om så många olika moderkort nu att det ibland börjar bli jobbigt att hålla koll på vilken modell du syftar på när du inte uttryckligen skriver det.

Ja, då köper jag inte det, för den har begräsningar på gpun...

Men jag har ju köpt datorn på inet, då är det ju så att jag avbokar mitt moderkort på den sidan, o köper ett på en annan sida o skickar det till inet, för dom ska bygga ihop datorn. Men det låter jobbigt, jag har redan skickat dit chassit, för dom inte hade det på lager, men så fort jag skickade chassit så fick dom in det igen...

Den 19e har det gått en månad sen jag beställde datorn...

Jag väntar nog lite till....

Det va gigabyte kortet jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Men ja förlorar väll inte så mycket i prestanda om jag kör gpun på x8 endå va ? eller gör jag det ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Men ja förlorar väll inte så mycket i prestanda om jag kör gpun på x8 endå va ? eller gör jag det ?

Sannolikt inte, nej. Särskilt inte vid PCI-E 5.0.

Ser dock inte varför du inte bara köper moderkortet du redan kommit fram till att du vill ha. Men men, gör som du vill. Nu bör du i alla fall ha lärt dig vad du ska leta efter i specifikationerna för att se om de uppfyller dina krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Sannolikt inte, nej. Särskilt inte vid PCI-E 5.0.

Ser dock inte varför du inte bara köper moderkortet du redan kommit fram till att du vill ha. Men men, gör som du vill. Nu bör du i alla fall ha lärt dig vad du ska leta efter i specifikationerna för att se om de uppfyller dina krav.

men det kommer ju aldrig.. jag väntar och jag väntar.... jag vill ju ha min dator nu!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

men det kommer ju aldrig.. jag väntar och jag väntar.... jag vill ju ha min dator nu!!

Köp det från en av butikerna som har det i lager då.

I annat fall så borde du nu veta hur du ser ifall saker delsr bandbredd eller ej.

Visa signatur