AMD dementerar Radeon RX 9070 XT 32GB

Permalänk
Melding Plague

AMD dementerar Radeon RX 9070 XT 32GB

PR-skeptiker noterar lucka i uttalandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, 32GB på ett mellanklasskort hade ju varit alldeles för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte förvånad, 32GB på ett mellanklasskort hade ju varit alldeles för bra för att vara sant.

Det är väl en ypperlig USP om man vill tilltala AI-massan utan att gå i direkt strid mot Nvidias försprång inom området?

Jag är i alla fall försiktigt optimistisk!

Permalänk
Medlem

AMD skulle ju bara kunna låta det vara öppet för någon partnertillverkare att släppa en special edition senare. Dessa behöver inte heller vara pigga på att lansera ett sådant kort samtidigt som sina vanliga varianter, men att hålla på med att förbjuda partners att använda minneskretsar av högre kapacitet är bara svineri. Låt andra hålla på med sånt. ☺️

Permalänk
Medlem

Skulle inte det vara ett relativt billigt sätt att tävla med Nvidia? Nvidia kanske är snabbare men en del vill ha större mängd minne så då blir AMDs kort attraktivt?
Känns alltid som att även om AMD är lite billigare så är det så marginellt så har det blivit Nvidia varje gång för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det var ingen som sade mellanklass, utan betydligt högre pris. Jag är också väldigt skeptiskt till detta, speciellt i H1 2025, men möjligtvist senare. AMD dementerade inget egentligen, bara namnet 9070 XT 32GB. Såklart det inte skulle heta 9070 XT utan något annat, det kan ju inte ens vara likadant kort pga. kräver fler minnesplatser, annan design.

Kan heta Radeon AI 9900 PRO 32gb, vem vet med Amd.

Permalänk
Medlem

The more the merrier. Personligen har jag inte jättestor lust att nedgradera från 24 GB, det förekommer då och då att jag nästan får slut.

Ett 9070 XTX med 32 GB skulle kunna sitta riktigt fint.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Skulle inte det vara ett relativt billigt sätt att tävla med Nvidia? Nvidia kanske är snabbare men en del vill ha större mängd minne så då blir AMDs kort attraktivt?
Känns alltid som att även om AMD är lite billigare så är det så marginellt så har det blivit Nvidia varje gång för min del.

Ursäka en uppriktig och okunnig fråga, men i vilka situationer tjänar man som privatanvändare prestandamässigt på att ha dubbelt så mycket videominne mht att 16 GB ändå anses duga för 5080? Får man fler FPS i vissa situationer i spel eller hur påverkar det?

Permalänk
Inaktiv

Perfekt, 16GB är för lite 2025 märks redan nu på 4080 korten i vissa spel.

Och är det snart vi får se 5080Ti med 24GB och smältandes kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

Ursäka en uppriktig och okunnig fråga, men i vilka situationer tjänar man som privatanvändare prestandamässigt på att ha dubbelt så mycket videominne mht att 16 GB ändå anses duga för 5080? Får man fler FPS i vissa situationer i spel eller hur påverkar det?

Man använder kortet till annat än spel . Det är väl den vanligaste orsaken .Sen visst det finns spel som verkligen är på gränsen till 16 GB om man vill utnyttja kortet maximala kraft men dom är ganska få .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Man använder kortet till annat än spel . Det är väl den vanligaste orsaken .Sen visst det finns spel som verkligen är på gränsen till 16 GB om man vill utnyttja kortet maximala kraft men dom är ganska få .

Går det åt vid typ videoredigering då eller i vilka andra situationer än spel är det vanligt? Jag menar inte att vara en framstegshatare utan det är ju bra att man får mer men funderar bara på vilket sätt man höjer prestandan med dubbelt videominne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

Går det åt vid typ videoredigering då eller i vilka andra situationer än spel är det vanligt? Jag menar inte att vara en framstegshatare utan det är ju bra att man får mer men funderar bara på vilket sätt man höjer prestandan med dubbelt videominne.

Man kanske sysslar med AI där mer Vram behövs . Finns massa program som kräver mycket Vram . Det är därför det finns företags kort med mycket mer Vram

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Känns mer logiskt att det handlar om deras Workstation-serie som alltid har dubbla mängden minne placerat på båda sidorna av kretskortet jämtemot deras konsumentvariant.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Professionella Appleanvändare har uppgraderat med lödkolven sedan lödkolven uppfanns, samma uppgradering borde går göra här.
Skämt åsido. AMD har problem med ekonomi på grafikkortsidan, de bör prioritera att få in kort som genererar pengar in. De exklusiva korten även om de skulle bli bra för konsumenter, så är det inte säkert det blir ekonomisk bra för Amd. Då en liten försäljning ska driva utvecklingskostnader och allt det andra.

Jag tycker många tänker fel att om en tillverkare kan göra en produkt och några skulle köpa denna, så är det per automatik ekonomisk bra för tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

Behöver inte vara det dubbla, bara mer. Har inte bra koll själv men sett en hel del kommentarer om litet minne och smal minnesbuss så var en allmän fundering.
Hade X3D cpuerna i tankarna med så var väl lite därför även om et inte går att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

När du får slut på grafikkortsminne får du 1 fps. Det finns ett icke spelrelaterat sug efter grafikkort med mer minne för att t.ex köra bättre AI modeller eller använda större scener i Blender osv men Nvidia och ATI har begränsat den här marknanden till sina professionella kort som kostar 100 000 kronor för att de kan. Men ATIs andel av den här elitmarknanden borde vara mikroskopisk nu, grafikkortsmarknaden är 90% Nvidia idag och antalet fireprokort som säljs borde vara sisådär 0.1-1% av ATI's 10%. Om ATI inte gör något så kommer de till slut att bli utkonkurrerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

När du får slut på grafikkortsminne får du 1 fps. Det finns ett icke spelrelaterat sug efter grafikkort med mer minne för att t.ex köra bättre AI modeller eller använda större scener i Blender osv men Nvidia och ATI har begränsat den här marknanden till sina professionella kort som kostar 100 000 kronor för att de kan. Men ATIs andel av den här elitmarknanden borde vara mikroskopisk nu, grafikkortsmarknaden är 90% Nvidia idag och antalet fireprokort som säljs borde vara sisådär 0.1-1% av ATI's 10%. Om ATI inte gör något så kommer de till slut att bli utkonkurrerade.

ATI? Köptes inte dom upp av AMD för +15 år sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

Kan snart köra ramdisk på GPU och ha ändå över till spela

Edit fick med fel citat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

När du får slut på grafikkortsminne får du 1 fps.

Det är inte sant.
(Kanske går att hitta något scenario det stämmer, men inte som generellt uttalande).

Grafikkort som använder PCI Express kan låna minne från datorns vanliga RAM minne.
Så när grafikkortets egna VRAM tar slut så lånar det från RAM.
Vanliga RAM minnet har inte lika hög minnesbandbredd som grafikkortets VRAM och det blir troligtvis också högre latens att gå över PCI Express bussen för att komma åt minne, jämfört med det minne som är fastlött direkt på grafikkortet.
Så ja prestandan blir lidande.
Men det behöver inte innebära bara 1 FPS.

Många av Intels processorer från 2010-talet och frammåt har integrerad grafik och många av AMDs nyare processorer har integrerad grafik.
Där GPU inte har något dedikerat VRAM, utan får alltid dela på minnet från RAM.
Så dessa grafiklösningar "har ju slut på VRAM innan de ens börjat" om man vill se det på det viset.

Finns ändå många som har spelat på iGPU (integrerad grafik) och fått mer än 1 FPS.

Även PlayStation 5 har en lösning med delat minne och även Apples M-serie Macar har delat minne och både PlayStation 5 och moderna Macar kan spela spel i mer än 1 FPS.

Permalänk
Medlem

32 gb på ett mellanklasskort hade varit guld för ex deepseek. Den är inte i behov av beräkningskraft utan mest bara vram mängd.
Att då kunna få 3-4 kort till samma pris av 1 5090 hade resulterat i att de permanent varit slutsålda.

Permalänk
Medlem

De kanske släpper ett med 24Gb likt RX 7900 XTX ?

Permalänk
Medlem

Detta låter lovande. Speciellt om det presterar bättre än 5070 ti.

Skulle säga att det blir en bra utmanare till även de som tittar på 5080. Det är det redan med 16 GB men det blir en annan edge.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaugust:

Att köra spel i högre upplösning som 4k, aktivera raytracing, att ha ultra inställnigar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

32 gb på ett mellanklasskort hade varit guld för ex deepseek. Den är inte i behov av beräkningskraft utan mest bara vram mängd.
Att då kunna få 3-4 kort till samma pris av 1 5090 hade resulterat i att de permanent varit slutsålda.

Q4 versionerna flyter rätt bra även på uråldrig hårdvara - 7B/8B går i bekväm lästakt på min uråldriga xeonserver, 32B rätt långsam, 1.5B onödigt snabb. Det är med två st E5-2470v2, så tre minneskanaler per cpu. Då kör jag 1066mt/s ram nu, ska prova slänga i lite 1600mt/s i helgen om jag hittar tid.

Har inte benchmarkat på något vis men känner att för ren reasoning och diskussion är 32B utmärkt, inte hunnit testa kod-varianterna än.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Att köra spel i högre upplösning som 4k, aktivera raytracing, att ha ultra inställnigar osv.

Vram spelar ingen roll om kortet ändå inte har spelbar fps med de settings 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Är det verkligen sagt att 9070 XT ska ha 32 GB eller är det någon dålig läcka? Känns som lite väl mycket VRAM i mitt tycke. Säkert bara en över-hype som vanligt. Tror mer på typ 20 eller 24 GB. Men grymt vad det är fokus på VRAM nuförtiden. Inte behövs så mycket VRAM till spel direkt.

Permalänk

Känns som att VRAM hypen är något "overblown" och därmed dessa rykten.
Nu har jag ju inte spelat de här VRAM tunga spelen typ Indiana Jones, The Last of Us, Resident evil etc.
Har dock inte stött på problem med mitt 3060ti 8 GB i 1440p.

Sen är ju 8GB utdaterat idag och det borde inte säljas kort med den mängden.

Min poäng är att ett 32GB på ett 9070xt är rätt löjligt då det spås prestera på en nivå strax under RTX 4080.

För att utnyttja dessa 32 GB får du ju spela i 4k och dra på path, raytracing etc.
Ha det så kul att spela i 20 FPS i framtidens spel med detta "kort" (som inte existerar såklart).

VRAM för entusiaster på entusiast-kort? JA
4k, raytracing hela köret.

Är man inte entusiast så får man ju lugna sig lite.. 16 GB blir utmärkt till det här kortet. Den dagen 16 GB är utdaterat är det här kortets "speed" också fullkomligt utdaterat.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

Tycker ai och smältande kontakter är väldigt 3 imdb movie känsla..

Permalänk
Medlem

Började svara på någons svar från chatgpt men det togs bort eller editerades innan jag han svara så lägger ett löst svar:

Först och främst, klassiskt chatgpt säger man till den att googla får man kanske bättre resultat.

1. Nvidia är generellt snabbare än AMD för AI, lite som är optimerat specifikt för AMD.

2. Ja rocm funkar på Windows, vissa saker saknar men såvitt jag vet är det mest saker som rör instinct-acceleratorerna.
Jag använder inte precis allt men HIP använder jag till blender och har kört ollama utan issues förut.

3. AMD verkar snickra på en del AI-grejer, Amuse funkar till exempel väldigt bra när jag testat det.

Men i slutänden är det fortfarande så att om du ska arbeta med något involverande att träna AI, eller något som specifikt använder cuda, så finns det ingen anledning att välja ett AMD kort för det över Nvidia, en del cuda går att översätta till rocm, mycket AI går att lösa, men nvidia är bättre där. Jag kör blender en del, funkar utmärkt på mitt kort, men Nvidia-kort är betydligt snabbare, även de som är i övrigt lägre prestanda klass.

Jag skulle nog dock säga att man för mindre krävande saker skulle överväga Mac mini eller Mac studio istället om man vill bege dig in på AI- du får en Mac mini med 32GB enhetligt minne för 14k till exempel. Lite billigare än att bygga en hel rigg runt ett 4090 eller 5090!

Om man vill köpa ett AMD-kort för spel men ändå vill kunna "leka" med AI-grejer så är det inget problem. Det är också lite så att modeller som får plats på ett 16GB kort är så snabba på moderna kort att det inte spelar enorm roll om det är AMD eller nvidia. Detta om man mest vill leka alltså.

Jag vill mest leka med att köra flera modeller samtidigt och/eller köra större modeller så kör på ek gammal Xeon server med 96GB ram.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Känns som att VRAM hypen är något "overblown" och därmed dessa rykten.
Nu har jag ju inte spelat de här VRAM tunga spelen typ Indiana Jones, The Last of Us, Resident evil etc.
Har dock inte stött på problem med mitt 3060ti 8 GB i 1440p.

Sen är ju 8GB utdaterat idag och det borde inte säljas kort med den mängden.

Min poäng är att ett 32GB på ett 9070xt är rätt löjligt då det spås prestera på en nivå strax under RTX 4080.

För att utnyttja dessa 32 GB får du ju spela i 4k och dra på path, raytracing etc.
Ha det så kul att spela i 20 FPS i framtidens spel med detta "kort" (som inte existerar såklart).

VRAM för entusiaster på entusiast-kort? JA
4k, raytracing hela köret.

Är man inte entusiast så får man ju lugna sig lite.. 16 GB blir utmärkt till det här kortet. Den dagen 16 GB är utdaterat är det här kortets "speed" också fullkomligt utdaterat.

Provat köra LLM modeller lokalt? Jo de kan kräva en hel del, sen är VRAM löjligt billiga även för gddr7 kretsarna, att gå från 16 till 32 hade reflekterat i under 500kr skillnad på priserna.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.