Ojämn kvalitet kan bidra till smälta 12V-2x6-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har inte påstått att MBA korten använder 12vhpr jag sade amd (ink alla aib) har någon/några modeller 12vhpr

Vad jag kan se så är det endast Asrock 9070 XT Taichi och ev Sapphire 9070 XT Nitro+ som kommer att ha 16 pin. (dvs custom pcb) Det är av 18 bekräftade AIB modeller. Asus. XFX. Gigabyte och PowerColor har inga planerade 16 pin modeller än så länge.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Aris (Hardware Buster / Cybenetics) tappar det i ny video.

Både tragiskt och komiskt att Aris (mannen bakom Cybenetics) inte klarar av att erkänna att han fel, utan väljer att ladda upp en video där han helt tappar det och skriker in i kameran över hur rätt han har, likt ett litet barn. Vet inte om det är språkbarriären eller hans ego som ligger bakom.

Synd att han svärtar ner Cybenetics annars så fläckfria rykte.

Permalänk
Medlem

Ja sure ok. Men AMD har dåliga drivrutiner..................

Hallå?

😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

Både tragiskt och komiskt att Aris (mannen bakom Cybenetics) inte klarar av att erkänna att han fel, utan väljer att ladda upp en video där han helt tappar det och skriker in i kameran över hur rätt han har, likt ett litet barn. Vet inte om det är språkbarriären eller hans ego som ligger bakom.

https://www.youtube.com/watch?v=W1W8YYOPSu4

Vilken pajas! Byta ämne helt till att ’jag vill bara ert bästa, det är inte bra med 20 ampere per kabel’, det han sa var att det var omöjligt med sådan ström, nu visar han bara att han inte förstår vad han säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tror inte man skall lastbalansera på PSU sidan. Eftersom det redan finns balansering på flertalet GPU skulle det bli konkurerande FET:ar som skall göra samma jobb, det skulle bli jätteknäppt.

Men hela den här idén med att man skall parallellkoppla AWG18 för att i slutändan dra 50A genom dom är ju rätt knäpp den med. Det gäller oavsett kontakt. Ta fram en standard som kör två feta multistrand silikonkablar så är vi av med detta problem.

Så 8-10mm2 kablar? Låter jobbigt för Sff och böjradie in till gpu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så dyr produkt med en för konsumenter extrem effekthungrig produkt som redan när produkten/kablarna är nya kan skapa problem. Hur kan kort/kontakt/kabel vara EU godkänt.
Borde följa med en brandvarnare som själv kan bryta strömmen till datorn. Grafikkort över 300W är inte lämpliga konsumentprodukter. (redan 300w är mycket)

Miljö skäl.
Livslängd. värme=kortare livslängd på el komponenter
Värme. Skapar så mycket värme i rummet så många som spelar mycket försöker att flytta själva datorn till annat rum för att slippa dessa problem.
Ljud. Man måste trycka in mängder med sval luft i chassit för att inte överhetta enheterna.
Damm. När man måste få in stora mängder luft så kommer även stora mängder dam in i datorn som minskar möjligheten till att kyla datorn som då även kan skapa en eldsvåda.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Sikta på Powercolor, som ser ut att ha gjort allt rätt från början.

Vad har dem gjort som dem inte andra har?

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Vad har dem gjort som dem inte andra har?

The POwercolor Red Devil - 3 x 8 pin power.
Klanta inte till det med annat, vid ev. inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342085:

https://www.youtube.com/watch?v=W1W8YYOPSu4

Ja, som jag skrev i en av de andra trådarna så är det där verkligen under all kritik. Han får ta och skärpa sig ordentligt, ta bort videon, skämmas och lägga ut en ursäkt.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

The POwercolor Red Devil - 3 x 8 pin power.
Klanta inte till det med annat, vid ev. inköp.

Antar du menar AMD kort nu? haha

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEGISEN:

Antar du menar AMD kort nu? haha

Stämmer. Nvidias prototyp-kort hade 4 x 8 pin vid interna tester. Se vad vi har nu.. he he
Hoppas eländet åtgärdas snarast.

Permalänk
Medlem

Så 8-10mm2 kablar? Låter jobbigt för Sff och böjradie in till gpu

Böjradie och stelhet kan styras med vilket material man väljer som skal och hur många/grova strån/ledare som är inuti sladden. 1000 tunna trådar är sjukt lätta att böja, framförallt jämfört med en ensam på 3.5mm i diameter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Böjradie och stelhet kan styras med vilket material man väljer som skal och hur många/grova strån/ledare som är inuti sladden. 1000 tunna trådar är sjukt lätta att böja, framförallt jämfört med en ensam på 3.5mm i diameter

Så enkel är inte 10mm2 att böja även i MK form... Inte om du inte vill ha tryck på donet i dess nuvarande placering.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Så enkel är inte 10mm2 att böja även i MK form... Inte om du inte vill ha tryck på donet i dess nuvarande placering.

Jag har en massa AWG8 med silikonhölje som jag använder i modellflyget och dom skulle inte vara några problem. Jag tror vi skulle prata AWG6 här, skulle nog vara bra mycket enklare än de kluster med kablar vi har idag iallafall. Ordentlig multistrand är mycket, mycket böjligare än det vi har idag.

Nu drar jag ju upp mot 250A på AWG8 också.. Men inte i timmar i sträck...

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men erkänn att det blir sjukt snygg kabeldragning när man via skruvstycket fått till de perfekta böjarna på en 5mm solid.

Permalänk
Medlem

Kanske är en lösning att ha två kablar och även dra från två pci-e? 🤔

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer att fällas av svensk lag.
Konsumentköplagen, kommer att klassa felet som ursprungligt fel, tillverkningsfel.
Dom åker garanterat dit , alternativet är att dom mutar domstolen.
Repris på Samsung Galaxy Note 7

Felet kommer att uppstå även med godkända kablar, det är parallellkopplingen av strömförsörjningen som orsakar felet, byglingen på grafikkortet är Nvidias fel.

Permalänk
Medlem

Inför på sikt en ny kontakt som ensam kan hantera nuvarande strömförbrukning och kommande behov 1000W?
typ
EC5 är klassade för upp till 120 ampere kontinuerlig belastning

(behåll den nuvarande för bakåtkompatibilitet)

Förbjud parallellkopplade kablar till strömförsörjningen, 3st strömmatningar som är lastbalanserade är ok för det är 3 separata strömförsörjningar.

Jag vet inte men finns det någon annan produkt som använder 3 separata strömmatningar med kontakter på kablarna?
(byglade i båda ändar)
Är det bara Nvidia som gör fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur absurt är det inte att dessa högteknologiska produkter för tiotusentals kronor har dålig kvalitet på kontakterna??

Det känns så himla oseriöst.

Fast är det så dålig kvalitet? Av videon att döma, så är Corsairs kablar HELT undermåliga. Ser ut att vara samma skräpkablar som jag köpte från Aliexpress, PCIe 8-pin splitters där kablar kunde lossna ifrån kontakten. Typ på den nivå är det. Inte konstigt att det blir problem då. Tror Corsair får kolla över deras quality check helt seriöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Fast är det så dålig kvalitet? Av videon att döma, så är Corsairs kablar HELT undermåliga. Ser ut att vara samma skräpkablar som jag köpte från Aliexpress, PCIe 8-pin splitters där kablar kunde lossna ifrån kontakten. Typ på den nivå är det. Inte konstigt att det blir problem då. Tror Corsair får kolla över deras quality check helt seriöst...

Jag har för mig att dom dyraste Corsair PSU har mycket bättre kablar än deras billigare PSU, bara att satsa på dom dyraste PSU och skita i dom något billigare varianterna.

Ska man våga köpa 5070TI eller bör man köpa 9070 är ju stora frågan nu om man inte vill ha brända datorer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Konsumentköplagen, kommer att klassa felet som ursprungligt fel, tillverkningsfel.

Felet kommer att uppstå även med godkända kablar, det är parallellkopplingen av strömförsörjningen som orsakar felet, byglingen på grafikkortet är Nvidias fel.

Under vilken lag kommer de fällas? 🤔 Konsumentköplagen är ju mellan privatperson och åf

Visa signatur

Permalänk

Vilket djävla fjanteri.
12 Volt räcker inte till numera när komponenterna drar 500 watt.
Skicka med en egen strömadapter till vägguttaget med grafikkorten.
Alternativt att branschen går samman och lanserar 24 volt eller mer.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt med skäl för att hålla sig borta från de där kontakterna. Strul i 2 generationer nu, Inte fan vill man att det börjar kortsluta och brinna inne i en så vanlig pryl som en dator.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kostar det verkligen så mycket extra att bygga in kontroll på samtliga sladdar? Dom små är ju oxå helt onödiga. I prakten gör dom inget, dom kontrollera bara att dom är anslutna men sen dom övriga 12 sladdarna kan vara hur som helst.

Hade dom byggt in kontroll på alla andra sladdarna så hade dom kunnat ta bort dom två små helt och hållet.

Dom små ser till så att ett nätagg/sladd som inte är godkännd för 600w fortarande kan fungera med kontakten. Ett 300w kort kan t.ex. använda den här kontakten med tre av dom "små sladdarna" urkopplade också funkar det utmärkt på ett nätagg/sladd som bara kan leverera 300w. Ett 5090 däremot skulle märka att tre av dom små inte är anslutna och därför inte försöka dra 600w ur ett nätagg/kabel som bara är gjord för 300w.

Problemet med snebelastning har inget med det att göra, dom "små kablarna" funkar som dom ska. I teorin kan man även använda dom små kablarna som säkerhetskontakt som ser till så att kontakten är helt itryckt eftersom kortet inte kommer dra 600w om det inte har kontakt med alla 4 småpins, i verkligheten verkar inte en helt itryckt kontakt garantera fullgod kontakt på alla stift så det är inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det beror helt och hållet på ifall 12V2x6 standarden kräver separat lastbalansering eller inte. Är 12V2x6 designad så att den inte ska behöva det så är det ju kabeldesignen som får ta smällen alternativt förklara vilka kvalitetsbrister/handhavande fel berörda kablar har haft. Med tanke på att alla nätagg glatt levererar ström helt utan någon separat mätning för ledarna kan jag inte se varför det skulle vara ett krav på andra sidan dvs. GPU sidan.

Skrivet av Lussarn:

Tror inte man skall lastbalansera på PSU sidan. Eftersom det redan finns balansering på flertalet GPU skulle det bli konkurerande FET:ar som skall göra samma jobb, det skulle bli jätteknäppt.

Men hela den här idén med att man skall parallellkoppla AWG18 för att i slutändan dra 50A genom dom är ju rätt knäpp den med. Det gäller oavsett kontakt. Ta fram en standard som kör två feta multistrand silikonkablar så är vi av med detta problem.

Lastbalansera behöver man inte men däremot att avsäkra vore ju en sund ide. Att skicka 40 ampere på en kabel speccad för 8A helt utan någon sorts övervakning och där man inte kan kvalitetssäkra kontakten känns galet i min värld som elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Lastbalansera behöver man inte men däremot att avsäkra vore ju en sund ide. Att skicka 40 ampere på en kabel speccad för 8A helt utan någon sorts övervakning och där man inte kan kvalitetssäkra kontakten känns galet i min värld som elektriker.

Nvidia har och borde vetat att nätagget inte lastbalanserar. Även gamla PICe var inte heller bra när det gäller balansera lasten (men bättre säkerhetsmarginaler gjorde chansen för ett problem betydligt lägre).

Om man nu skulle lastbalansera på nätaggregats sidan, hur gör man det utan strypa flödet av ström kortet kräver? Sen insåg jag annat problem när man just ska tvinga lasten på andra kablar, är att kontakten kommer bli varmare (för de med sämre kontakt tvingas föra över mer ström).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nvidia har och borde vetat att nätagget inte lastbalanserar. Även gamla PICe var inte heller bra när det gäller balansera lasten (men bättre säkerhetsmarginaler gjorde chansen för ett problem betydligt lägre).

Om man nu skulle lastbalansera på nätaggregats sidan, hur gör man det utan strypa flödet av ström kortet kräver? Sen insåg jag annat problem när man just ska tvinga lasten på andra kablar, är att kontakten kommer bli varmare (för de med sämre kontakt tvingas föra över mer ström).

Jag skrev ju avsäkra... Skickas det ut 50% mer än max under en längre tid ska den bryta bercis som elcentralen i ditt hus gör om du kopplar in 100 saker i en grendosa....

Lastbalansering lär ju rimligen göras på lastsidan men i fallet med en defekt kontakt på ett eller flera stift så ska det inte lastbalanseras utan brytas så inte kabeln/kontakten överbelastas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag skrev ju avsäkra... Skickas det ut 50% mer än max under en längre tid ska den bryta bercis som elcentralen i ditt hus gör om du kopplar in 100 saker i en grendosa....

Lastbalansering lär ju rimligen göras på lastsidan men i fallet med en defekt kontakt på ett eller flera stift så ska det inte lastbalanseras utan brytas så inte kabeln/kontakten överbelastas.

Jo men ska säkringen bara slå av den kabeln?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo men ska säkringen bara slå av den kabeln?

Självklart. Sen borde man naturligtvis lösa hur en eventuell felkod ska presenteras. En lysdiod eller en knapp för återställning av överströmsskydd t.ex. hade varit bra men vad jag vet så stänger nättagg bara av sig rakt up och ner när deras skydd löser ut och sen får användaren felsöka bäst hen vill. Oavsett så är det oacceptabelt i min värld att bara elda upp kabeln tills säkringen löser ut, spelar ingen roll vad som är på andra sidan av kabeln. En lastbalansering för GPUn hjälper ju bara ifall typ en del av GPUn skulle råka dra mer ström än vanligt under en tid, det hjälper inte för felaktiga kontakter.

Permalänk
Skrivet av Maximo:

Dom små ser till så att ett nätagg/sladd som inte är godkännd för 600w fortarande kan fungera med kontakten. Ett 300w kort kan t.ex. använda den här kontakten med tre av dom "små sladdarna" urkopplade också funkar det utmärkt på ett nätagg/sladd som bara kan leverera 300w. Ett 5090 däremot skulle märka att tre av dom små inte är anslutna och därför inte försöka dra 600w ur ett nätagg/kabel som bara är gjord för 300w.

Problemet med snebelastning har inget med det att göra, dom "små kablarna" funkar som dom ska. I teorin kan man även använda dom små kablarna som säkerhetskontakt som ser till så att kontakten är helt itryckt eftersom kortet inte kommer dra 600w om det inte har kontakt med alla 4 småpins, i verkligheten verkar inte en helt itryckt kontakt garantera fullgod kontakt på alla stift så det är inte tillräckligt.

Tycker ändå dom har hoppat över några steg i utvecklingen när ett 5090 fungerar precis som det ska även fast man klipper 4 av 6 kablar. Varför inte sätta sens på alla kablarna?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1