Här är priserna på Geforce RTX 5070 Ti-korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Något mer? 2000 kr plus är något mer?
Raytracing som bara spelar roll i typ ett spel och ändå kräver uppskalning som alla var emot på forumet för bara någon månad sedan. Lyftet i rt jämfört med 4070ti super är ju i stort sett noll enligt många siter.

Ja okej det är mer än något mer

Raytracing lär bli mer och mer viktigt ju längre tiden går. Tänk när de nya spelkonsollerna dessutom kommer ut, som kommer ha bättre raytracing prestanda. Känns rätt dumt att köpa ett 7900 XT just nu, så här sent i tiden. Bättre att vänta på 9700 serien isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nice att räkna bort inflationen 😅

11900 kr i december 2022 blir 12500 kr idag enligt SCB. Ja, nu har jag helt ändrat mig, köp bara köp!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

RTX 5070 Ti för 10 579 kr är prisvärt med hänsyn tagen till den marknad som råder idag och vilka alternativ som finns i den prestandaklassen av grafikkort.

Sen kan vi alla hoppas på att Intel och AMD i framtiden kan tävla mot Nvidia även i toppsegmentet, men så är inte läget idag

För övrigt så finns det utmärkta kort i de lägre prisklasserna, Intel Arc B580 är fantastiskt för vad det är och oerhört god prestanda per krona.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iRonNuke:

Raytracing lär bli mer och mer viktigt ju längre tiden går. Tänk när de nya spelkonsollerna dessutom kommer ut, som kommer ha bättre raytracing prestanda. Känns rätt dumt att köpa ett 7900 XT just nu, så här sent i tiden. Bättre att vänta på 9700 serien isåfall.

Är väl 3 år kvar till nya konsollerna kommer? Då är ditt 5070ti gammalt. Egentligen gammalt redan idag för rt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Man kan tänka utanför lådan och lägga pengar på drivmedel i stället och besöka intressanta platser utanför datorvärlden.

Nu är det ju så att jag lever ganska så länge med mina datorbyggen, någonstans mellan 5-7 år.
Dessutom så har jag långt ifrån det dyraste man kan ha.
Så lite pengar till drivmedel finns 🚙
Men Tack för omtanken 😊

Permalänk
Medlem

Ville inte bara köpa vilket kort som helst så vänta tills fler poppa upp... dum idé då va allt slutsålt o en av korten släpptes inte förens 15:59 enligt inets mail. Fick beställt ett Prime från komplett 15:05 men lyckades inte få tilldelning xD. Fattar inte varför de inte kunde visa priserna innan släppet så man kunde planera. Hälften av korten som var uppe släpptes ju inte äns...

Hade suttit kvar på mitt 2080 2 år till om den där jädrans 8GB vramen inte tog slut i vissa spel nuförtiden och jag e ju expert på att ha igång 2 spel samtidigt villket inte hjälper.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

RTX 5070 Ti för 10 579 kr är prisvärt med hänsyn tagen till den marknad som råder idag och vilka alternativ som finns i den prestandaklassen av grafikkort.

Sen kan vi alla hoppas på att Intel och AMD i framtiden kan tävla mot Nvidia även i toppsegmentet, men så är inte läget idag

För övrigt så finns det utmärkta kort i de lägre prisklasserna, Intel Arc B580 är fantastiskt för vad det är och oerhört god prestanda per krona.

Mvh

Är "driver headroom" problemet fixat med b580 nu? Känns ju lite värdelöst när man behöver 9800X3D för få ut den fulla prestanda.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon361937:

Mm, det förvånar inte en för det finns knappt grafikkort kvar på marknaden till bra pris och folk vill säkra upp sig.

Instämmer de två första punkter du nämnde, gällande tillgångar borde det inte vara något problem eftersom ÅF har haft korten sedan i december. Den sistnämnda borde vara bra för vi har redan fått en förhandstitt på det.
Det känns inte som 7K series kommer få FSR4 eftersom det är mer hårdvarubaserad i GPUs där dem inte besitter som 9K series, bl a AI m.m. åtminstone vad jag har hört men man kan alltid hoppas..!

Beror lite på vad som behövs för FSR4. Är det AI prestanda så kan man ju hoppas att i alla fall 7900xt har tillräckligt.

9070 har säkert mer prestanda där, men det kanske inte behövs så mycket för uppskalning, DLSS 4 kommer väl fungera på väldigt gamla kort och 7900xt motsvarar väl typ 3090?

Skrivet av iRonNuke:

Glöm inte bort att handheld verkar bli stort framöver. Nintendo, Xbox och Playstation är ju påväg med nya handheld som spelen ska rulla rätt bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

9070 har säkert mer prestanda där, men det kanske inte behövs så mycket för uppskalning, DLSS 4 kommer väl fungera på väldigt gamla kort och 7900xt motsvarar väl typ 3090?

Enligt nvidia själva så kommer dlss med multiframegen vara exklusivt till 50xx-serien.
Men dlss 4 kommer såklart få lite fart på äldre kort igen.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Enligt nvidia själva så kommer dlss med multiframegen vara exklusivt till 50xx-serien.

Yes, men framegen är för egen del minst intressant. 2X kanske, men mer än så behöver jag inte på min 4K/120Hz skärm.

Förutom det så stödjer ju resten ända från 2000-serien och framåt. Uppskalning är nog mest intressant för egen del.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när Reflex 2 och DLSS 4 börjar rulla ut på bred front? Har för mig jag läste att det var några spel som fått DLSS 4 men det kanske är upp till utvecklarna?

Det går väl även själv att bytta ut dll filen med något program tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Någon som vet när Reflex 2 och DLSS 4 börjar rulla ut på bred front? Har för mig jag läste att det var några spel som fått DLSS 4 men det kanske är upp till utvecklarna?

Det går väl även själv att bytta ut dll filen med något program tror jag.

Du kan tvinga DLSS4 via nvidia appen.

Vex går igenom hur: https://youtu.be/j6oGO9CWUZ0?si=nb4rL4cPnFwW71NE

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska nöjd då med mitt 4070 Ti Super som Amazon sålde för 8500:- för snart ett år sedan även om det redan är för mycket för ett grafikkort

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / AOC AG276QZD2 240Hz QD-OLED / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Yes, men framegen är för egen del minst intressant. 2X kanske, men mer än så behöver jag inte på min 4K/120Hz skärm.

Förutom det så stödjer ju resten ända från 2000-serien och framåt. Uppskalning är nog mest intressant för egen del.

Nä det är möjligt men jag som spelar mest med 3x1440-skärmar och 8gb vram med mitt 3070 är detta en stor uppgradering. Jag kommer sitta på detta i iaf 4-5 år. Och jag tror ju knappast att jag kommer få samma prestanda för en mycket billigare peng.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)

Permalänk
Medlem

Hittade ett riktigt kap, och ni tycker Power är fula med sina priser
https://www.computersalg.se/i/24009488/gigabyte-geforce-rtx-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

wow, som hittat!!! hoppas inte scalpers hinner att köpa slut på korten :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryze:

130.323,00 SEK betyder faktiskt ungefär 6 879 DKK, vilket jag tror är MSRP i Danmark.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Calathea:

Köpte ett 4070 ti super för 9886 kr som jag inte öppnat än, vänta o hoppas på amd eller att 5070 ti msrp kommer i lager igen?

Någon som har en åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Någon som har en åsikt?

Åsikt om vadå? Ingen vet ju varken hur amds kommer vara eller priser på 5070 ti framöver. Det får du själv avgöra.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Osmanix:

Åsikt om vadå? Ingen vet ju varken hur amds kommer vara eller priser på 5070 ti framöver. Det får du själv avgöra.

Jamen vad bra, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Någon som har en åsikt?

Hade väntat tills den 28:e när AMD visar upp sina kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Jamen vad bra, tack för hjälpen

Nä men ärligt, försöker inte vara otrevlig. Men det är väl omöjligt för oss andra att veta och ha ngn åsikt om du ska behålla ditt kort eller inte? Finns väl många faktorer som kan spela in med. Hur länge vill du framtidssäkra för? Har du råd med ett dyrare? Vad kommer 5070 ti kosta vid nästa släpp? Vad kommer amds kort kosta och prestera?
Du har frågat två gånger om andras åsikter bara idag, du får ta det lugnt och ha lite is i magen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Någon som har en åsikt?

Vill du börja spela och använda kortet direkt, kör. Är du beredd att vänta någon vecka tills AMD släpper sina nyheter, vänta. Hade jag varit dig och om jag hade haft ett okej kort så hade jag väntat.

Permalänk
Medlem

Bottar köpte allt eller satte mig jag vid fel tid...

- jaha det var igår 15:00 alltså. Hade väl trott man fick varning en dag iförväg åtminstone.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av janko96:

Hade väntat tills den 28:e när AMD visar upp sina kort.

Skrivet av Osmanix:

Nä men ärligt, försöker inte vara otrevlig. Men det är väl omöjligt för oss andra att veta och ha ngn åsikt om du ska behålla ditt kort eller inte? Finns väl många faktorer som kan spela in med. Hur länge vill du framtidssäkra för? Har du råd med ett dyrare? Vad kommer 5070 ti kosta vid nästa släpp? Vad kommer amds kort kosta och prestera?
Du har frågat två gånger om andras åsikter bara idag, du får ta det lugnt och ha lite is i magen.

Skrivet av bloodshed:

Vill du börja spela och använda kortet direkt, kör. Är du beredd att vänta någon vecka tills AMD släpper sina nyheter, vänta. Hade jag varit dig och om jag hade haft ett okej kort så hade jag väntat.

Tack allihopa, jag väntar och ser vad AMD erbjuder åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Köp ett 7900XTX för samma pris och få mer prestanda.
Jag betalade 10500 för mitt

Specifikt rasteriserad och upskalningsfri prestanda vill sägas, till ett högre pris i skrivande stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Varför är köpet så bra för? Prestanda likt 7900xt/7900xtx i raster till mer/nästan samma pengar.

I moderna spel som använder modern ljussättning är 5070ti mycket snabbare än 7900XTX. Såpass att det faktiskt skulle ge bättre värde att köpa ett 5070ti för 19000:- framför att köpa ett 7900XTX för 12000:-, och det redan innan "fakeframes".

Lägger man över 10 lax på ett grafikkort vill man ju gärna kunna spela moderna och kommande spel med allt de har att bjuda på också, inte bara legacy/retro-titlar.

Vi får hoppas att AMD får ordning på FSR och FG med 9070XT - nästa vecka vet vi förhoppningsvis hur det blir med det.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

I moderna spel som använder modern ljussättning är 5070ti mycket snabbare än 7900XTX. Såpass att det faktiskt skulle ge bättre värde att köpa ett 5070ti för 19000:- framför att köpa ett 7900XTX för 12000:-, och det redan innan "fakeframes".

https://tpucdn.com/review/msi-geforce-rtx-5070-ti-gaming-trio-oc/images/dlss-alan-wake-2.png

Lägger man över 10 lax på ett grafikkort vill man ju gärna kunna spela moderna och kommande spel med allt de har att bjuda på också, inte bara legacy/retro-titlar.

Vi får hoppas att AMD får ordning på FSR och FG med 9070XT - nästa vecka vet vi förhoppningsvis hur det blir med det.

Modern ljussättning? Menar du ray tracing? Att AMD och 7900 XTX är sämre på det är ju inget nytt, varför jämförelsen klart är orättvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JakeHimself:

Modern ljussättning? Menar du ray tracing? Att AMD och 7900 XTX är sämre på det är ju inget nytt, varför jämförelsen klart är orättvis.

Varför i hela världen skulle jämförelsen vara orättvis bara för att AMD är dåliga på RT?