Anmäl dig till Roborock Challenge!

Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Nu lägger vi till 1 ohm i kabelresistans och behåller kontaktresistansen oförändrad.
Strömmen blir jämt fördelad (försumbar skillnad under 0.01A)

Jo, detta är en slags passiv lastbalansering (med serie/"shunt"-resistor) där du inför en känd resistans som delvis dominerar variationerna som finns i t.ex. kablage, stiftövergångar etc.

Problemet? Du inför rena förluster i systemet. Extremfallet 1ohm skulle ge 100W värme vid 10A... Men själva strömbalanseringen är såklart fantastisk
Men, även med värden som är i samma storleksordning som kabelimpedansen kan det göra stor hjälp utan att bränna för mycket, men förluster blir det oavsett.

Testa t.ex. hur strömmen fördelar sig i fallet 1mΩ vs 5mΩ men så lägger man till 10mΩ till båda ledarna...

Storleksordningen tar jag ur luften, har inte koll på den för dessa kablage.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis så
Varje pinne på en 6/8-pin ska ju klara väldigt mycket mindre ström per styck. 150W ger oss 12.5A max, och detta begränsas av GPUn. Dessutom tåligare pinnar och kablarna är grövre

Enligt spec på nya kontakten så ska all denna ström alltid rymmas på en och en halv kabel med mindre pinnar och tunnare ledare. Och det är normalfallet utan ojämn belastning

För att jämföra: 600W skulle fördelas på 6 ledarpar med nya kontakten. Det motsvarar att använda 1.5 ledare på en 8-pin, alltså ändra den till en 3-pin + sens… (i teorin). Vi har halverat antalet effektiva ledare och minskat deras kapacitet, och skippat balanseringen helt…

Sen har de nya pinnarna andra problem som att alla 16 ska i samtidigt och har begränsat antal isättningar

Vad jag vet har inte alltid 8pin varit balanserat mellan 8pin kontakterna? Bara för man har flera kablar fram så är det ju inte säkert att gpu balanserar dem

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Fel. Detta är mycket vanligt, t.ex. för att man vill använda en viss typ av kontaktdon/kablage av olika tänkbara skäl som footprint, kostnad, produktionsskäl etc.
Det som är mindre vanligt är att man gör det på det genomuselt underdimensionerade sätt som gjorts i dessa don där en eller inte ens två ensamma ledare har en chans att klara maxlast...

Är elektronikutvecklare med >10 års erfarenhet, klenspänning och lågspänning, så min källa är inte nån hobby-elektroniker på swec eller reddit...

Varför tror du att nvidia har designat korten så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag vet har inte alltid 8pin varit balanserat mellan 8pin kontakterna? Bara för man har flera kablar fram så är det ju inte säkert att gpu balanserar dem

8-pin måste vara frånskilda för att det ska fungera med multi-rail PSU. Man får inte kortsluta matningen mellan 2 eller flera kontakter. Pins i samma kontakt kan vara ihopkopplade men det är inte ett krav. Man kan dela på dom om man vill, så länge dom matas från samma rail. Nackdelar är bland annat ökad kostnad och komplexitet.
Så ett kort med flera 8-pin blir automatiskt balanserat i och med detta. Skulle gå att fixa på 12V-2x6 också men eftersom det inte är ett krav skulle jag gissa att dom flesta tillverkarna struntar i det för att spara pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

8-pin måste vara frånskilda för att det ska fungera med multi-rail PSU. Man får inte kortsluta matningen mellan 2 eller flera kontakter. Pins i samma kontakt kan vara ihopkopplade men det är inte ett krav. Man kan dela på dom om man vill, så länge dom matas från samma rail. Nackdelar är bland annat ökad kostnad och komplexitet.
Så ett kort med flera 8-pin blir automatiskt balanserat i och med detta. Skulle gå att fixa på 12V-2x6 också men eftersom det inte är ett krav skulle jag gissa att dom flesta tillverkarna struntar i det för att spara pengar.

Fast du kan väl uppnå det utan att balansera?
så länge de går in via varsin omvandlare 12V-> 1.5V

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fast du kan väl uppnå det utan att balansera?
så länge de går in via varsin omvandlare 12V-> 1.5V

Hmm, balansera kanske är fel ord att använda eftersom det inte är anledningen till uppdelningen.
Men det borde bli en "utjämnade effekt", typ balansering, när man delar upp VRM mellan flera kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Om man överhuvudtaget måste diskutera varför kontakter smälter är ju något fundamentalt fel.

Det är inte alls konstigt. Vid all överföring av DC är varmgång ett problem. DC Laddkablar till bilar, truckar, likströmssvetsning, vid alla sådana aktiviteter måste man ha koll på kontaktdon och ledare. Ofta vätskekyler/luftkyler man ledare för att hålla nere temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Moderna nätagg är ju dock single rail i grunden. Det verkar inte vara norm att ens varje 8 pin är separerad: begränsningar för överström och överspänning osv verkar oftast bara specas på hela 12V linan.
I trådarna här hittills har det iallafall inte kommit fram något konkret bevis att aggen konsekvent särskiljer de olika kontakterna såvitt jag vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Hmm, balansera kanske är fel ord att använda eftersom det inte är anledningen till uppdelningen.
Men det borde bli en "utjämnade effekt", typ balansering, när man delar upp VRM mellan flera kontakter?

Men den fördelningen kan enbart bero på om gpu använder "vrm" för olika kontakter? För i princip så kan allt gå igenom en eller två då också?

Sen även med multi rail så har väl de samma potential så i princip så kortsluter de inte? Så de behöver inte separeras pga dc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Moderna nätagg är ju dock single rail i grunden. Det verkar inte vara norm att ens varje 8 pin är separerad: begränsningar för överström och överspänning osv verkar oftast bara specas på hela 12V linan.
I trådarna här hittills har det iallafall inte kommit fram något konkret bevis att aggen särskiljer de olika kontakterna såvitt jag vet.

Fortfarande inte okej att designa GPUn så att det finns risk att olika rails från PSUn blir sammankopplade.
Kontakterna i PSUn kan vara kopplade tillsammans, det jag skrev syftade på kontakterna på grafikkortet.

Men den fördelningen kan enbart bero på om gpu använder "vrm" för olika kontakter? För i princip så kan allt gå igenom en eller två då också?

Sen även med multi rail så har väl de samma potential så i princip så kortsluter de inte? Så de behöver inte separeras pga dc.

Är inte helt hundra på om jag är med på vad du menar nu så rätta mig om jag har fel. Men det känns ganska orimligt om man har t.ex. 24 fas VRM och sen kopplar 20 av dom till en kontakt resten av dom till två andra kontakter? Det går ju i teorin men tror inte någon hade designat det så.

Även om det är samma potential så är det inte tillåtet att designa grafikkort så att man riskerar att koppla ihop olika rails från PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är inte alls konstigt. Vid all överföring av DC är varmgång ett problem. DC Laddkablar till bilar, truckar, likströmssvetsning, vid alla sådana aktiviteter måste man ha koll på kontaktdon och ledare. Ofta vätskekyler/luftkyler man ledare för att hålla nere temperaturen.

Det är precis det jag menar: att tillverkare av sladdarna har för låg marginal på varmgången och korten ingen temp-givare eller kontroll över hur mycket varje pin levererar. Det är elektronik som kostar över 28 000:- och saker smälter, och har gjort sedan förra generationen. Finns en del i handhavande men att marginalerna i kostnadseffektivitet och kvalitet ger detta resultat är sjukt. Knappt några anser längre att det uppenbart är undermåliga produkter utan försöker diskutera andra lösningar.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Varför tror du att nvidia har designat korten så?

Ignorans, inkompetens, dumsnålhet, risktagande för att uppnå något annat designmål så att man tummade på kvalité. Något sådant.

Skrev i annan tråd:
Nvidia har all data från ATX-standard och kablagespecifikationer och har tagit ett huvudlöst ingenjörsbeslut, det är faktiskt rätt så oerhört.
Nvidia har hela skulden, allt som händer hade kompetenta ingenjörer lyft vid en riskanalys (det har säkerligen gjorts), inget är en överraskning. Sitter garanterat några ingenjörer och skäms på Nvidia, är oroliga, och andra som tänker "jag varnade för detta!".

Att peka på att det är PSU som är skyldigt lösa detta, som vissa ihärdigt gör, är helt uppochner. PSU har ju nämligen aldrig löst detta, så hur i hela friden kan man då få släppa en produkt som inte är anpassad för (det på förhand helt kända) systemet det ska sitta i

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Ignorans, inkompetens, dumsnålhet, risktagande för att uppnå något annat designmål så att man tummade på kvalité. Något sådant.

Skrev i annan tråd:
Nvidia har all data från ATX-standard och kablagespecifikationer och har tagit ett huvudlöst ingenjörsbeslut, det är faktiskt rätt så oerhört.
Nvidia har hela skulden, allt som händer hade kompetenta ingenjörer lyft vid en riskanalys (det har säkerligen gjorts), inget är en överraskning. Sitter garanterat några ingenjörer och skäms på Nvidia, är oroliga, och andra som tänker "jag varnade för detta!".

Att peka på att det är PSU som är skyldigt lösa detta, som vissa ihärdigt gör, är helt uppochner. PSU har ju nämligen aldrig löst detta, så hur i hela friden kan man då få släppa en produkt som inte är anpassad för (det på förhand helt kända) systemet det ska sitta i

Frågan är om nvidia kommer rätta till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Skrev i annan tråd:

Fast vi som faktiskt bråkar om just sådana uppenbara saker i yrket (byggbranschen) vet att står det inte i standarder/regelverk/krav/lagar så finns inget ansvar att det måste finnas... Oavsett hur uppenbart man tycker att det är 😬

precis som det idiotiska man började med att uttag i lägenheter nu är förgreningspunkter så det går in 4 kablar+ VU. Inget fel enligt standarden men helt idiotiskt.

Det naiva beslutet kommer leda till en ny standard (förhoppningsvis) som kräver något skydd av kablaget, vart det hamnar får vi vänta och se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friamannen:

Fel. Detta är mycket vanligt, t.ex. för att man vill använda en viss typ av kontaktdon/kablage av olika tänkbara skäl som footprint, kostnad, produktionsskäl etc.
Det som är mindre vanligt är att man gör det på det genomuselt underdimensionerade sätt som gjorts i dessa don där en eller inte ens två ensamma ledare har en chans att klara maxlast...

Är elektronikutvecklare med >10 års erfarenhet, klenspänning och lågspänning, så min källa är inte nån hobby-elektroniker på swec eller reddit...

Nu tänker jag på nätdelen till något som drar ström i en låda, inte 2st 2,5mm med skräpkontakter, ok är 1 st 6mm.
Kul att det finns kunniga personer här, sen har du rätt det går inte alltid att göra en ideal konstruktion.

2 Kablar funkar om dom är långa och har betydligt högre R än kontaktens R och kabeln är ansluten i plint (lågt R och stabil anslutning)
Typ flyttbar manöverpanel.

Skrivet av Friamannen:

Jo, detta är en slags passiv lastbalansering (med serie/"shunt"-resistor) där du inför en känd resistans som delvis dominerar variationerna som finns i t.ex. kablage, stiftövergångar etc.

Problemet? Du inför rena förluster i systemet. Extremfallet 1ohm skulle ge 100W värme vid 10A... Men själva strömbalanseringen är såklart fantastisk
Men, även med värden som är i samma storleksordning som kabelimpedansen kan det göra stor hjälp utan att bränna för mycket, men förluster blir det oavsett.

Testa t.ex. hur strömmen fördelar sig i fallet 1mΩ vs 5mΩ men så lägger man till 10mΩ till båda ledarna...

Storleksordningen tar jag ur luften, har inte koll på den för dessa kablage.

Ville bara visa på konsekvensen av att ha så låg resistans i kabeln att kontaktresistansen är lika stor eller större än kablens R vid parallellkoppling.
Frågan är hur stor del av dom brända korten har felet jag beskrev, mäta är att veta, Både högt o lågt R i kontakten orsakar problem

1R Nä det går självklart inte, men något längre kablar funkar, en intressant sak är shuntmotstånd i vissa GPU adderas till kablen vilket ökar strömbalansen.

20mR shunt på grafikkortet kan lastbalansera passivt men lite stort R stor förlust
är det 2mR dom har använt på en del kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Fortfarande inte okej att designa GPUn så att det finns risk att olika rails från PSUn blir sammankopplade.
Kontakterna i PSUn kan vara kopplade tillsammans, det jag skrev syftade på kontakterna på grafikkortet.

Är inte helt hundra på om jag är med på vad du menar nu så rätta mig om jag har fel. Men det känns ganska orimligt om man har t.ex. 24 fas VRM och sen kopplar 20 av dom till en kontakt resten av dom till två andra kontakter? Det går ju i teorin men tror inte någon hade designat det så.

Även om det är samma potential så är det inte tillåtet att designa grafikkort så att man riskerar att koppla ihop olika rails från PSU.

Alla nätaggregat är singel rail idag (är väl endast lågbudget som kör med flera). När det var lite vanligare, så rekommenderades man delade upp lasten över flera rails. På riktigt dåligt agg så fick man köra med en PICe per rail. Idag är detta helt dött av uppenbara orsaker. Vet inte vad du egentligen fått att det finns "olika rails", du får knappt tag i ett agg med flera rails.

Vad jag vet så är det GPU som först konverterar om 12V till lämplig spänning och delar ut den till de olika delarna på kortet. Jag tror inte någon har designat så strömmen inte går första till en knutpunkt oavsett antalet kontakter, men har innan viss logik för se så kontakterna sitter i och vissa fall balansering/utjämnare (som någon annan nämnt som bra ord för detta).

PICe är inte bättre än den nya kontakten, hur balansering har hanteras. Men varit mer hanterbart just för större marginaler och många fall finns balansering mellan kontakterna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Alla nätaggregat är singel rail idag (är väl endast lågbudget som kör med flera). När det var lite vanligare, så rekommenderades man delade upp lasten över flera rails. På riktigt dåligt agg så fick man köra med en PICe per rail. Idag är detta helt dött av uppenbara orsaker. Vet inte vad du egentligen fått att det finns "olika rails", du får knappt tag i ett agg med flera rails.

Har inget att göra med om multi-rail PSU är vanligt idag eller inte. PCIe-standarden måste ta höjd för att slutanvändaren kan koppla ihop en multi-rail PSU med ett grafikkort som är designat enligt standarden.

I och med detta blir 6/8-pin separerade och en bieffekt blir en form av lastbalansering, även om det inte var den primära orsaken till att man separerade kontakterna.

Exempel:
Hade man kopplat ihop strömmen från två eller fler 6/8-pin på grafikkortet och dessa matas från en single-rail PSU hade man haft en liknande situation som med 12V-2x6, men uppdelat på flera kontakter. Hade en av 6/8-pin haft dålig kontakt och därmed högt motstånd hade strömmen ökat i dom andra kontakterna.

Hade dom matats från en multi-rail PSU är jag osäker på exakt vad som skulle hända, men i praktiken kopplar man då ihop flera "rails" i PSUn. För att undvika detta kräver PCIe CEM att man separerar kontakterna på grafikkortet. Det är alltså inget jag har hittat på. Har inte tillgång till PCIe CEM 5.1, men alla tidigare versioner säger så och det ser förmodligen likadant ut i den senaste versionen.

Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag vet så är det GPU som först konverterar om 12V till lämplig spänning och delar ut den till de olika delarna på kortet. Jag tror inte någon har designat så strömmen inte går första till en knutpunkt oavsett antalet kontakter, men har innan viss logik för se så kontakterna sitter i och vissa fall balansering/utjämnare (som någon annan nämnt som bra ord för detta).

Ja det är väl exakt därför man har VRMs på grafikkortet, jag har väl inte sagt något annat?
Finns exempel på kort som delar upp strömmen i olika "rails" även från 12VHPWR.
Artikeln från igorslab med MSI GeForce RTX 3090 Ti Suprim har länkats tidigare:

Citat:

MSI’s exemplary power distribution solution is particularly noteworthy. Instead of treating all six current-carrying 12V lines of the 12VHPWR connector as a common unit as in the Founders Edition, MSI has divided the power supply into three independent rails. Each of these rails is monitored and protected separately, which not only improves load distribution but also increases safety. If overloads or other anomalies occur on one rail, it is specifically shut down without affecting the entire power supply!

https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Man hade kunnat undersöka andra kort med 8-pin för att se hur det brukar vara kopplat.

Skrivet av Broken-arrow:

PICe är inte bättre än den nya kontakten, hur balansering har hanteras. Men varit mer hanterbart just för större marginaler och många fall finns balansering mellan kontakterna.

Eftersom syftet med uppdelningen av flera 6/8-pin inte var att lastbalansera kan man ha missat ta höjd för problemen man ser nu med 12VHPWR/12V-2X6. Därmed innehåller PCIe CEM brister för hur strömmen ska hanteras.
Jag börjar luta mer åt att Nvidia inte gjort något fel, utan bara har följt gällande standard.
Man kan absolut argumentera för att gamla 6/8-pin är en bättre kontakt. Implementeringen av den nya kontakten är bristfällig eftersom den uppenbarligen kräver någon form av lastbalansering för att uppfylla någorlunda vettiga säkerhetsmarginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Har inget att göra med om multi-rail PSU är vanligt idag eller inte. PCIe-standarden måste ta höjd för att slutanvändaren kan koppla ihop en multi-rail PSU med ett grafikkort som är designat enligt standarden.

I och med detta blir 6/8-pin separerade och en bieffekt blir en form av lastbalansering, även om det inte var den primära orsaken till att man separerade kontakterna.

Exempel:
Hade man kopplat ihop strömmen från två eller fler 6/8-pin på grafikkortet och dessa matas från en single-rail PSU hade man haft en liknande situation som med 12V-2x6, men uppdelat på flera kontakter. Hade en av 6/8-pin haft dålig kontakt och därmed högt motstånd hade strömmen ökat i dom andra kontakterna.

Hade dom matats från en multi-rail PSU är jag osäker på exakt vad som skulle hända, men i praktiken kopplar man då ihop flera "rails" i PSUn. För att undvika detta kräver PCIe CEM att man separerar kontakterna på grafikkortet. Det är alltså inget jag har hittat på. Har inte tillgång till PCIe CEM 5.1, men alla tidigare versioner säger så och det ser förmodligen likadant ut i den senaste versionen.

Ja det är väl exakt därför man har VRMs på grafikkortet, jag har väl inte sagt något annat?
Finns exempel på kort som delar upp strömmen i olika "rails" även från 12VHPWR.
Artikeln från igorslab med MSI GeForce RTX 3090 Ti Suprim har länkats tidigare:
https://www.igorslab.de/en/groundhog-day-the-12v2x6-melting-c...

Man hade kunnat undersöka andra kort med 8-pin för att se hur det brukar vara kopplat.

Eftersom syftet med uppdelningen av flera 6/8-pin inte var att lastbalansera kan man ha missat ta höjd för problemen man ser nu med 12VHPWR/12V-2X6. Därmed innehåller PCIe CEM brister för hur strömmen ska hanteras.
Jag börjar luta mer åt att Nvidia inte gjort något fel, utan bara har följt gällande standard.
Man kan absolut argumentera för att gamla 6/8-pin är en bättre kontakt. Implementeringen av den nya kontakten är bristfällig eftersom den uppenbarligen kräver någon form av lastbalansering för att uppfylla någorlunda vettiga säkerhetsmarginaler.

Vad jag vet använder man flera kontakter för 1 räcker inte till (om man ska hålla sig inom spex), Vissa agg har i många fall 1 kabel med två PICe kontakter. Så nätagg tillverkare verkar inte bry sig om just PCIe CEM. Är väl kanske inte den mest optimala lösningen, framför allt när kabeln från agget inte har så tjocka kablar (delar upp till två från själva kontakten).

Som jag förstått det så har mestadels balanseringen skett på kontakt nivå inte per pinne (Nu har informationen just runt balanseringen på gamla kort i bästa fall bristfälligt). Verkar mest som 3000,4000 och nu 5000 stått mer i rampljuset runt strömmatningen.

Sen är det upp till själva grafikkortet hur strömmen separeras. Men på nätagg sidan så spelar det inte stor roll, så länge man inte kortsluter direkt mot grund på grafikkortet. Att PCIe CEM vill ha fysisk separering mellan kontakterna verkar inte grafikkorten bara ha i steg ett, då tittar jag på MSI GeForce RTX 3090 Ti där det endast verkar vara separerade under första steget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

Frågan är om nvidia kommer rätta till det.

@landahl

Inte så länge folk köper korten.

Permalänk

Jag undrar om Corsair HX1200i ATX 3.1 som kommer medföljande adapter 2x 8pins till 12VHPWR/12V-2X6 är okej att använda till 5080/5090? Eller bör byta ny psu med native 12v-2x6 från psu till gpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Vad jag vet använder man flera kontakter för 1 räcker inte till (om man ska hålla sig inom spex), Vissa agg har i många fall 1 kabel med två PICe kontakter. Så nätagg tillverkare verkar inte bry sig om just PCIe CEM. Är väl kanske inte den mest optimala lösningen, framför allt när kabeln från agget inte har så tjocka kablar (delar upp till två från själva kontakten).

Som jag förstått det så har mestadels balanseringen skett på kontakt nivå inte per pinne (Nu har informationen just runt balanseringen på gamla kort i bästa fall bristfälligt). Verkar mest som 3000,4000 och nu 5000 stått mer i rampljuset runt strömmatningen.

Sen är det upp till själva grafikkortet hur strömmen separeras. Men på nätagg sidan så spelar det inte stor roll, så länge man inte kortsluter direkt mot grund på grafikkortet. Att PCIe CEM vill ha fysisk separering mellan kontakterna verkar inte grafikkorten bara ha i steg ett, då tittar jag på MSI GeForce RTX 3090 Ti där det endast verkar vara separerade under första steget?

Tillverkare av nätagg följer ATX-standarden som till viss del är baserad på PCIe CEM. ATX3.1 refererar till PCIe CEM.
12VHPWR och 12V2X6 på PSUn följer specifikationerna i PCIe CEM. Övriga kontakter behöver inte följa PCIe CEM(på PSU-sidan) och man kan därför dela upp en kabel som ansluter med en kontakt i PSUn(alltså över 150W) till två PCIe 8-pin(2x150W) utan att bryta mot någon begränsning.

Tillverkarna av PSU följer ATX och tänker att allt är lugnt. Nvidia följer PCIe CEM och tänker också att allt är lugnt. Problemet är bristerna i standarden som gör det möjligt att belasta kontakten över max.

På 6/8-pin är kravet att det ska vara uppdelat på kontaktnivå. Kanske finns undantag där man balanserat per pin men eftersom 6/8-pin redan är så pass begränsad med höga säkerhetsmarginaler finns det inte så mycket att vinna på det.

Det stämmer att det är upp till tillverkarna av grafikkortet att separera strömmen. Detta enligt kraven i PCIe CEM. Men är standarden bristfällig blir resultatet dåligt.
Just 3090Ti använder 12VHPWR så det är en speciallösning där man delat upp pinnarna inom samma kontakt. Det finns inget krav i PCIe CEM som säger att man måste göra detta och därför är också 40/50-serien byggda enligt standard, även om det är en betydligt enklare design. Det är valfritt att koppla ihop +12V inom samma kontakt sålänge dessa matas från samma källa.

Permalänk
Medlem

Sluta prata om PSU GPU, FELET FINNS MELLAN PSU GPU

Sluta prata om PSU , alla är byglade på +12V kablarna brinner inte pga PSU. (konstruktionen är hyfsat ok vi kan inte införa en ny standard)
Sluta prata om GPU, 5090 har byglat +12V (detta var dåligt skulle inte införts)

Brända kablar och kontakter kan bara orsakas av något mellan PSU och GPU.

Frågan är varför kontakter och kablar brinner.

Felet skulle kunna vara crimpning av kontaktstiften till kabeln, men så verkar det inte vara.
Då återstår bara kontakterna.
Antingen är det glappkontakt eller så har någon några kontakter fått så låg resistans att den mesta strömmen går den vägen och överströmmen bränner både kontakt och kabel.

Varför kan ingen mäta resistansen i kontakterna?
Vi kan mäta strömmen i kabeln sen mäter vi spänningsfallet över kontakten, med ohms lag får vi fram resistansen i kontakten.

OM ingen på YouTube har mätt så är det uselt.
Barn som har läst grundskolan klara av det (om dom kan det dom fick lära sig) sen hämtar barnet pappas strömtång och multimeter.

Många på tuben är bara intresserade av att få klick och pengar dom skiter fullständigt i alt.
Det finns några få som är bra, varför har dom inte mätt?
Om någon har mätt så borde det vara allmänt känt.

Permalänk
Medlem

Inte så enkelt att mäta fram resistensen på en specifik kabel i detta fall!
För hon/han kontakterna i änden av varje kabel dvs nätaggs och gpu ändarna spelar troligen mer roll än själva kabeln i sig.
Och med det menar jag HUR blir resistansen när just dessa fyra hon/han kontakterna är ihopkopplade.

Mäter man bara kabeln och kabelns två kontakter med tex en multimeter så har man helt tagit bort resistensen mellan två olika sammankopplingar.
Ok men om vi köper två 12VHPWR kontakter och mäter med dom?
Visst lite bättre men du mäter ju fortfarande utan nätaggs/gpu kontakterna.
Om vi löder vi bort 12VHPWR kontakterna på nätagg/gpu och mäter med dom istället?
Visst lite bättre igen MEN är kontakterna i exakt samma position osv med exakt samma resistans?
Högst troligen inte!

Sen har vi ju problemet med att kontakt resistansen kan ändra sig om kabeln rör sig så har man en chassi sida som trycker lite mot kabeln så bör man mäta med samma tryck och tryckt åt samma håll.
Nästa sak är värmen en koppling kan öka resistansen med värme MEN den kan även minska.
Så värme påverkar kontakt resistansen vilket gör att man bör mäta i det värme område som kabeln ska "leva" i.
dvs typ 15+C till nånstans 60-90+C.

Vibrationer kan påverka resistansen och en dator kan ju ha en del fläktar och hårddiskar som ibland kan vibrera en hel del.

Allt som allt 12VHPWR kontakten med den specifikation den nu har är helt enkelt inte bra!

En jämförelse man kan ta är en 2000hp V-8 det är inte speciellt svårt (kan dock kosta en del) att plocka ur 2000hästar ur tex en 6 liters LS V-8 (liten kontakt/kabel).
Frågan är hur länge den håller?
Talar vi om drag and drive events där det ska köras hundratals mil och sen dragraceas på 4-5 banor ja då är det inte många motorer som håller mer än nån/några events.
Talar vi bara dragracing så kan dom hålla i en säsong dock inte ovanligt att dom rasar inom säsongen.

Skulle vi istället bygga en 2000hästars motor på 24liter (större kontakt/kabel) ja då skulle den troligen kunna gå till 100% i många år.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inte så enkelt att mäta fram resistensen på en specifik kabel i detta fall!
För hon/han kontakterna i änden av varje kabel dvs nätaggs och gpu ändarna spelar troligen mer roll än själva kabeln i sig.

Enligt ohms lag är späningsfallet över en komponent vid en given ström = resistansen. R=U/I

Det finns ett möjlig fel jag inte har nämnt och det är resistansen från +12 i PSU till dom olika stiften det skulle kunna vara lite olika resistans p.g.a. olika längder på kablar eller att kopparbanorna på kortet är olika långa grova, kan bara vara Milliohm.

GPU har ofta bränt samma stift och det skulle kunna bero på olika resistans från stiften till +12 på kortet (Milliohm endast)

Detta skulle troligen synas om man tittar på PSU GPU men ingen verkar göra något als, det går även att mäta resistansen vid belastning eller mäta med en Milliohmmeter.

Alt är så enkelt att kolla upp men ingen verkar göra nått.
https://se.farnell.com/gw-instek/gom-804/dc-milli-ohmmeter-0-...
Finns billigare under 1000kr som klarar det vi behöver mäta

Permalänk
Viking
Skrivet av Teknik:

Alt är så enkelt att kolla upp men ingen verkar göra nått.
https://se.farnell.com/gw-instek/gom-804/dc-milli-ohmmeter-0-...
Finns billigare under 1000kr som klarar det vi behöver mäta

Den mäter bara ner till 50mOhm.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

0.1μΩ

Skrivet av Donnerstal:

Den mäter bara ner till 50mOhm.

GOM-804805_Spec_E_1
GOM-804 / GOM-805 Specifications

RESISTANCE MEASUREMENT
Range -- Resolution --- Test Current ------- Accuracy
5mΩ ---- 0.1μΩ --------- 1A ± -------------- (0.1% of reading + 0.2% of range

Du bör kunna mäta längder på kablar ner till cm eller mm. trodde jag hade klantat mig men den ska räcka.

Gillar du instrumentpornografi titta här 40000kr
https://se.farnell.com/hioki/rm3545-02/resistance-meter-0-006...

Finns ännu värre när man nån dag drömmer om en multimeter för att mäta bil el.
Om man nu äger deras mätmojänger så är det bättre att sälja mojängerna o köpa en ny mersedes eller tesla.
https://www.rohde-schwarz.com/se/products/test-and-measuremen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Sluta prata om PSU , alla är byglade på +12V kablarna brinner inte pga PSU. (konstruktionen är hyfsat ok vi kan inte införa en ny standard)
Sluta prata om GPU, 5090 har byglat +12V (detta var dåligt skulle inte införts)

Brända kablar och kontakter kan bara orsakas av något mellan PSU och GPU.

Frågan är varför kontakter och kablar brinner.

Felet skulle kunna vara crimpning av kontaktstiften till kabeln, men så verkar det inte vara.
Då återstår bara kontakterna.
Antingen är det glappkontakt eller så har någon några kontakter fått så låg resistans att den mesta strömmen går den vägen och överströmmen bränner både kontakt och kabel.

Varför kan ingen mäta resistansen i kontakterna?
Vi kan mäta strömmen i kabeln sen mäter vi spänningsfallet över kontakten, med ohms lag får vi fram resistansen i kontakten.

OM ingen på YouTube har mätt så är det uselt.
Barn som har läst grundskolan klara av det (om dom kan det dom fick lära sig) sen hämtar barnet pappas strömtång och multimeter.

Många på tuben är bara intresserade av att få klick och pengar dom skiter fullständigt i alt.
Det finns några få som är bra, varför har dom inte mätt?
Om någon har mätt så borde det vara allmänt känt.

Felet är antingen:
- ingen borde parallellkopplanoch således lastbalansera varje ledare/pinne (både psu och gpu gör fel där)
- vi borde ha kablar/kontakter med en strömförare för varje pol, alltså inte ha 6 av varje på en kontakt, detta fungerar såklart bara om båda parallellkopplar på båda sidor

Den nya kontakten är helt fel anpassad för hur nätagg fungerat senaste decenniet, och ännu mer är nvidias senaste grafikkort sjukt dåliga på att hantera kontaktens brister

Ska Nvidias kort fortsätta fungera som de gör så borde de byta kontakt helt till något liknande detta:

Det andra alternativet är såklart att Nvidia och alla nätagg börjar med individuell mätning av varje pinne på alla kontakter

Det är inte så lätt att man bara kan skylla på sladden eller kontakterna. Den nya kontakten är kass och behöver därför mycket mer bevakning än tidigare lösningar, men det skiter alla i

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Felet är antingen:
- ingen borde parallellkopplanoch således lastbalansera varje ledare/pinne (både psu och gpu gör fel där)
- vi borde ha kablar/kontakter med en strömförare för varje pol, alltså inte ha 6 av varje på en kontakt, detta fungerar såklart bara om båda parallellkopplar på båda sidor

Den nya kontakten är helt fel anpassad för hur nätagg fungerat senaste decenniet, och ännu mer är nvidias senaste grafikkort sjukt dåliga på att hantera kontaktens brister

Ska Nvidias kort fortsätta fungera som de gör så borde de byta kontakt helt till något liknande detta:
<Uppladdad bildlänk>

Det andra alternativet är såklart att Nvidia och alla nätagg börjar med individuell mätning av varje pinne på alla kontakter

Det är inte så lätt att man bara kan skylla på sladden eller kontakterna. Den nya kontakten är kass och behöver därför mycket mer bevakning än tidigare lösningar, men det skiter alla i

PSU ska inte lastbalansera om GPU även gör det då kan det bli rundgång.
PSU skulle kunna ha elektronisk säkring bryta vid typ 15A varna vid 10% över maxvärdet.
Problemet är att att alt blir dyrare och få vill betala.
Jämför med hemmet elcentralen lastbalanserar inte (avsäkrat endast) spisen är lastbalanserad 3fas.

GPU borde lastbalanseras ja, eller så får vi införa en ny kontakttyp

Kan för lite men paralellkoppling upp till 300W kanske kan fungera med nuvarande standard, mer än så måste vara lastbalanserat det är lätt att införa utan att våra prylar blir dyrare att köpa.
Lastbalanserat då borde 600W fungera om kontakterna är av god kvalité, kvalitetskrav läggs till i standarden.

Parallellkoppling är skit men någon borde utreda varför kablarna brinner, det vet vi fortfarande inte.
Dåliga kontakter eller felet jag har tagit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

GOM-804805_Spec_E_1
GOM-804 / GOM-805 Specifications

RESISTANCE MEASUREMENT
Range -- Resolution --- Test Current ------- Accuracy
5mΩ ---- 0.1μΩ --------- 1A ± -------------- (0.1% of reading + 0.2% of range

Du bör kunna mäta längder på kablar ner till cm eller mm. trodde jag hade klantat mig men den ska räcka.

Gillar du instrumentpornografi titta här 40000kr
https://se.farnell.com/hioki/rm3545-02/resistance-meter-0-006...

Finns ännu värre när man nån dag drömmer om en multimeter för att mäta bil el.
Om man nu äger deras mätmojänger så är det bättre att sälja mojängerna o köpa en ny mersedes eller tesla.
https://www.rohde-schwarz.com/se/products/test-and-measuremen...

Fina tips ovan, har kommit till dom självutnämnda ingenjörerna hos Nvidia.

Min Fluke 37 från '89 mäter konduktans, vilket är inverterad resistans. ( = ledningsförmåga ! )

Förklara hur detta kan hjälpa oss med dom nya korten som lanserats och finns ute.

TVÅ fläktar klarar biffen. EN i vardera änden av strömkontakter till kortet. Växla om till PCIe4.
Be till Gud, att Nvidia inte klantar till det ytterligare med nya driv-rutiner.

Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

PSU ska inte lastbalansera om GPU även gör det då kan det bli rundgång.
PSU skulle kunna ha elektronisk säkring bryta vid typ 15A varna vid 10% över maxvärdet.
Problemet är att att alt blir dyrare och få vill betala.
Jämför med hemmet elcentralen lastbalanserar inte (avsäkrat endast) spisen är lastbalanserad 3fas.

GPU borde lastbalanseras ja, eller så får vi införa en ny kontakttyp

Kan för lite men paralellkoppling upp till 300W kanske kan fungera med nuvarande standard, mer än så måste vara lastbalanserat det är lätt att införa utan att våra prylar blir dyrare att köpa.
Lastbalanserat då borde 600W fungera om kontakterna är av god kvalité, kvalitetskrav läggs till i standarden.

Parallellkoppling är skit men någon borde utreda varför kablarna brinner, det vet vi fortfarande inte.
Dåliga kontakter eller felet jag har tagit upp.

PSU kan inte lastbalansera, men den ska kunna mäta och stänga av ledare som överbelastas, det borde inte vara omöjligt

Jag menar en PSU vet ju hur mycket varje kontakt/ledare maximalt aka klara av att leverera över lång tid, så om den håller koll kan den själv stoppa bränder

Som det är nu så slår den inte ifrån förrän hela kapaciteten för alla kontakter överstigs och det kan ofta vara alldeles för sent