Jag bytte till AMD i tisdags men DLSS4 är ju amazing

Permalänk
Medlem

Jag bytte till AMD i tisdags men DLSS4 är ju amazing

För er som missat denna:
https://youtu.be/I4Q87HB6t7Y?si=7zCSPCQ43NclUT-5

Tänk er en värld där Upscaling och Native är "indistinguishable"* från varandra och isåfall hur galet bra grafiken i spel kommer kunna tillåtas att vara i framtiden. Man har ju alltid, trots att man ofta misslyckats pga dålig optimering, behövt ha grafikkortsprestanda i åtanke när man skapar ett spel. Hade grafikkort varit dubbelt så kraftfulla så hade man kunnat ha mycket mer detaljerade bakgrunder tex, eller mer detaljer överlag. Men för att folk ska kunna spela i +60fps så behöver man tona ner sånt ganska mycket. Jag tänker att man kan märka det rätt tydligt i Unreal 5 marketing videos på youtube, till exempel.

Så om upscaling från typ 780p till 1440p kan bli så bra att man på riktigt inte kan särskilja det från native, eller bättre vilket jag tror, så kommer det vara startskottet på en period där till och med competitive shooters har råd att vara lika vackra som cyberpunk i 4k/120fps.

Om jag får lov att drömma lite.

Innan man börjar argumentera för att det aldrig kommer bli så - kolla på videon som hela mitt inlägg är baserat på!

Det är inte speciellt långsökt att tänka sig en väldigt snar framtid där upscaling, antingen FSR eller DLSS(troligtvis sistnämnda) ser bättre ut än Native.
Om man då också får ner latency, vilket man redan kommit långt med, så finns det ingen anledning att spela i native. Inte om det ser sämre ut + ger färre fps som också i sig gör att spelet ser värre ut.

*Omöjligt att särskilja från. Indistinguishable är ett så bra ord bara och jag behövde googla det för att minnas översättningen.

Notera att jag pratar om upscaling(!).
Inte Frame Generation!

Edits: Autocorrect och felstavningar. Inga nya argument eller liknande utan att jag säger det.
Detta är inte heller ett försök att argumentera utan enbart et text för att visa hur hoppfull jag är inför upscaling!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk

DLSS4 Quality är redan bättre än native för mig i många fall. I vissa spel finns ghosting men man märker knappt. Ingenting jag hade sett utan slowdowns + noggrann granskning

Permalänk
Medlem

Well dlss i all ära, fsr må ligga efter men med nästa version så kommer AMD även få stöd för att använda "AI hårdvara" vilket förmodligen betyder att det bara är en tidsfråga innan dom är onpar, och efter det så är det förmodligen inte långt kvar tills det precis som med VRR blir en gemensam standard istället för dessa märkes specifika tekniker.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvictusManeo:

DLSS4 Quality är redan bättre än native för mig i många fall. I vissa spel finns ghosting men man märker knappt. Ingenting jag hade sett utan slowdowns + noggrann granskning

Jag är en inbiten ”native” spelare. Kan väl kalla mig för gammal purist 😂 Vad blir bättre med dlss4 jmf med ej komprimerad upplösning? Du har skrivit att det är bättre och sen något som är sämre.
Ni som kan och vet - Hjälp mig fatta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InvictusManeo:

Skrivet av Big_N:

Jag är en inbiten ”native” spelare. Kan väl kalla mig för gammal purist 😂 Vad blir bättre med dlss4 jmf med ej komprimerad upplösning? Du har skrivit att det är bättre och sen något som är sämre.

Det som gör DLSS Quality bättre är en oerhört katastrof implementering av TAA.
Det finns ingen magi i DLSS som gör att det ser bättre ut än native.

Exempel i CP77 med TAA i native: https://youtu.be/3nfEkuqNX4k?si=iqNDV3oeQYF1tttN&t=651

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Vad blir bättre med dlss4 jmf med ej komprimerad upplösning? Du har skrivit att det är bättre och sen något som är sämre.

Kolla på videon som länkades?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Det här påminer mig mycket om pixel peeping inom fotografering vem zoomar in 300-500% för att evt kunna se någon skillnad?
Det här med grafik i spel har som inom fotografering blivit en materialsport där utrustningen spelar större roll än resultatet.

Permalänk
Medlem

Ger detta ens 0.5 fps sämre så blir det ett ibockat OFF permanent, därefter skiter vi i dess existens.

Alltså en ickefaktor vi aldrig talar om förutom när det skall nämnas som tips till nya spelare på samma sätt som vi säger stäng av V-synk. Aktivera DX11.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Min kompis svar på allt är att man aldrig behöver mer än 60 fps ändå

Permalänk
Medlem

Synd att jag får blåskärm stup i kvarten med nya drivrutinen som har DLSS 4

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Exempel i CP77 med TAA i native: https://youtu.be/3nfEkuqNX4k?si=iqNDV3oeQYF1tttN&t=651

Word 👍
Hur man kan ha misslyckats så bedrövligt med Cyberpunk är svårt att greppa,..om det inte är en teknikdemo för Nvidia dlss.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Big_N:

Det är egentligen ren matematik. När du kör "native" har du rätt mycket de pixlar som renderas. När man kör med DLSS, framförallt när man kör med quality-läget, så används information från flera frames + information i form av rörelsevektorer och liknande.

Så är inget konstigt att DLSS quality kan vara bättre än native, den har mer information att jobba med. Och framförallt har den informat som kan hantera subpixel-problematik, något som i alla fall jag upplever som irriterande artifakter. Blinkade/flimrande pixels, ofta värre med ytor som har relativt liten vinkel mot Z-axeln (axeln "in i bilden").

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så är inget konstigt att DLSS quality kan vara bättre än native, den har mer information att jobba med. Och framförallt har den informat som kan hantera subpixel-problematik, något som i alla fall jag upplever som irriterande artifakter. Blinkade/flimrande pixels, ofta värre med ytor som har relativt liten vinkel mot Z-axeln (axeln "in i bilden").

Hur vet vi att DLSS inte lägger till saker som inte fanns från början? Tex en text eller ett mönster kanske ska vara suddigt och på gränsen till oläsligt 🤔

Permalänk
Skrivet av xc:

Hur vet vi att DLSS inte lägger till saker som inte fanns från början? Tex en text eller ett mönster kanske ska vara suddigt och på gränsen till oläsligt 🤔

Den läser ju in informationen som finns, den skapar inget nytt....
Om saken skall vara suddig så finns väl det någon kod som säger det.

Jag personligen tycker native har ganska mycket artefakter på vissa detaljer, precis som dlss tidigare hade på andra föremål.

Native har oftast problem med hologram/text på rullande skärmar. Blir oftast suddigt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Tack, ska kolla på videon.
Kan det vara spelberoende om det blir bättre eller sämre. Känner att frågan blir väldigt bred för det är väl attribut som blir bättre och vissa som kanske blir marginellt sämre. Jag tar gärna tips på fler yt länkar alternativt till skrivna artiklar.

Skrivet av Yoshman:

Det är egentligen ren matematik. När du kör "native" har du rätt mycket de pixlar som renderas. När man kör med DLSS, framförallt när man kör med quality-läget, så används information från flera frames + information i form av rörelsevektorer och liknande.

Tack för svaret, uppskattar det!
Om du har länkar till artiklar i ämnet alternativt till yt så skulle jag uppskatta det (föredrar artiklar, även akademiska). Jag har inte tidigare fördjupat mig i uppskalning utan bara antagit att ”nativ” måste vara bättre på alla punkter.
Tack på förhand!

Givetvis tar jag emot tips från alla medlemmar som har kunskap inom ämnet. Går utmärkt att pm:a mig oxå 🙂

Permalänk

i spel med forcera TAA ja DLAA/FSR ser extremt mycket bättre ut.

i spel utan forcerad AA från speltillverkaren njae native ser generellt bättre ut dlss/dlaa har en tendens att orsaka en ganska påtaglig blurrighet i bilden jämfört med full upplösning utan AA där dlaa givetvis är den minst påtagliga.

personligen har jag problem med både dlss/fsr(med uppskalning) där jag får extrem smearing/ghosting om jag använder det dlaa till en viss del inte lika påtaglig som med dlss/fsr3(med uppskalning) men fortfarande betydligt mer än helt utan AA.

kan till viss det troligen skyllas på mina VA paneler då dlss/fsr förvärrar ghosingen/smearingen panelen redan gör pga paneltekniken.

måste jag köra uppskalning pga oacceptabel framerate i ett spel så brukar jag generellt välja FSR isf då den generellt ger en skarpare bild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

provat dlss balanced på 4060. visst FPSen blir bättre i helldivers 2, men när det blir action blir liksom texturerna suddiga och typ pixliga och man ser tydligt att det är DLSSen som håller på att typ ladda texturerna på karaktärerna. skit irriterande iaf, kör hellre 70fps stable än dlss och 100fps om fienderna jag skjuter mot närmast (ett event där man ser texturernas kvalitet som mest.).
Nee, jag är inte imponerad av DLSS, det är endast en bra funktion om man ligger under 60fps native...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

provat dlss balanced på 4060. visst FPSen blir bättre i helldivers 2, men när det blir action blir liksom texturerna suddiga och typ pixliga och man ser tydligt att det är DLSSen som håller på att typ ladda texturerna på karaktärerna. skit irriterande iaf, kör hellre 70fps stable än dlss och 100fps om fienderna jag skjuter mot närmast (ett event där man ser texturernas kvalitet som mest.).
Nee, jag är inte imponerad av DLSS, det är endast en bra funktion om man ligger under 60fps native...

Varför kör du inte DLSS Quality då?

Permalänk
Medlem

Olika tillverkare har försökt prångla på oss diverse egna AA varianter sedan hedenhös.
SSAA (följd av MSAA) är guldstandarden fortfarande och ger potentiellt alltid bäst bildkvalitet (och är i princip motsatsen till DSR/FSR).
Resten är kompromisser med allt från skaplig kvalitet till katastrofal.

Permalänk
Medlem

Omg.. jag trodde inte att någon hade svarat på den här tråden och kollade bara för skojs skull nu om kanske en person hade skrivit något men så ser jag det här!

Ber om ursäkt att jag helt ignorerat den här tråden.
Måste gå in i mina inställningar och åter sätta igång notifikationer på åtminstone mina egna trådar haha..

Tack för alla inlägg iallafall!

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)