Permalänk
Medlem

@medbor: Inte det som händer när ett grafikkort/en skärm inte kan visa 23,976. Den dubblar/repeterar bildrutor en gång i minuten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@medbor: Inte det som händer när ett grafikkort/en skärm inte kan visa 23,976. Den dubblar/repeterar bildrutor en gång i minuten då.

Jag vet, men det är ett fel av mjukvaran som spelar upp filmen skulle jag säga

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av medbor:

Att spela upp en sådan källa i 24 fps (0.1% uppsnabbat) kan ingen människa på jorden märka skillnad på. Det skulle röra sig om 130 bildrutor snabbare än orginal på en 90 minuters film. Det vill säga filmen blir då 5 sekunder snabbare.

Problemet ligger inte i huruvida man ser eller upplever skillnad på 24 eller 23.976, utan snarare att signalen skickas ut korrekt samt även hanteras riktigt. Panasonic hade längre felet att deras TV-apparater forcerade 23.976 till 24 vilket gav en duplicerad bildruta vad 46e sekund. Väldigt störande faktiskt. :/

Visa signatur
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Det är ett så märkligt steg bakåt vi tagit under 2000-talet. Såg en stund på ett program om Gullan Bornemark igår (på vanlig TV). Det innehöll bland annat klipp från 1961, som självklart var i 50 fps (ja, jag vet, 50 fields per second, inte 50 frames per second, men det spelar ingen roll i sammanhanget).

Filmen är troligt inspelad med 25 bildrutor i sekunden på vanlig film, 16 eller 35 mm. 50 fält i sekunden är bara varannan rad från skanningen av film till video i interlaceformat. Bildhastigheten är fortfarande 25 bildrutor i sekunden. Vid en korrekt de-interlace ska de ursprungliga filmrutorna återställas till en 25 fps-ström. Men ofta är det enklare att interpolera varje fält än att försöka baka ihop raderna. Så samma bildruta igen. Först en ny bildruta baserade på ojämna linjer från ursprungsrutan. Sedan en ny bildruta baserad på ursprungsrutans jämna linjer. Kodas videoströmmen på det sätter är den 50 fps. Men bilden är fortfarande baserad på 25 filmrutor i sekunden.

När SVT bestämde för 15 år sedan bestämde sig för att 720p istället för 1080i var det för att man verkligen vill slippa interlace.

Permalänk
Bildexpert 📺

Att det förekommer 23,976 och 29,97 (som är 24 respektive 30 * (1001/1000)) handlar om att färgsynken i ntsc-systemet gav interferens på svartvita tv-apparater. Det problemet är ju ur världen sedan 30-40 år tillbaka. Men traditionen lever kvar.

Captain Disillusion förklarar snabbt och enkelt:

I övrigt 4+ minuter snabb intro till frame rate värd att betrakta.

Det viktiga här är att det är rätt metadata och den metadatan tas hand om på sätt sätt. Så man slipper hack var 42:a sekund och liknande.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Filmen är troligt inspelad med 25 bildrutor i sekunden på vanlig film, 16 eller 35 mm. 50 fält i sekunden är bara varannan rad från skanningen av film till video i interlaceformat. Bildhastigheten är fortfarande 25 bildrutor i sekunden. Vid en korrekt de-interlace ska de ursprungliga filmrutorna återställas till en 25 fps-ström. Men ofta är det enklare att interpolera varje fält än att försöka baka ihop raderna. Så samma bildruta igen. Först en ny bildruta baserade på ojämna linjer från ursprungsrutan. Sedan en ny bildruta baserad på ursprungsrutans jämna linjer. Kodas videoströmmen på det sätter är den 50 fps. Men bilden är fortfarande baserad på 25 filmrutor i sekunden.

När SVT bestämde för 15 år sedan bestämde sig för att 720p istället för 1080i var det för att man verkligen vill slippa interlace.

Klippet i fråga var från början inte från en film, utan från en direktsändning i TV, så jag skulle tro att originalet var 50i. Det må kallas "25 fps", men det har flytet hos 50 fps, och det hade det gamla svartvita klippet i fråga.

En tangent är att jag, när jag förra året började experimentera med att digitalisera familjens videoband, provade olika tekniker för deinterlacing. Minns inte exakt vilka som fanns, men den jag gillade mest tror jag inte ens gjorde någon interpolering, utan den dubblerade bara linjerna (men minns inte säkert). Detta gav tydliga artefakter, men jag föredrog ändå den pga flytet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Alling: Då var det filmat i 50i på videokamera och hade då halva vertikala upplösningen så fort man rör sig. Varje bild är i praktiken 288 linjer. Man vinner istället den dubbla temporala upplösningen och får 50 fält i sekunden. Vanligt för direktsänt, nyheter, reportage etc. Nackdelen med sådant material idag är att det inte finns någon mer kvalitet att vinna ut, jämfört med det som filmades på 16 eller framför all 35 mm film som kan skannas in på nytt och leverera HD-kvalitet.

Ännu en snabb explainer om just detta:

Permalänk
Bildexpert

Den vertikala upplösningen är ju egentligen halverad främst i rörelser, och lägger man då till rörelseoskärpan är det långt ifrån alltid som det är särskilt påtagligt (under förutsättningen att avflätningen gör ett bra jobb). Och sedan går det, likt med allt annat, att skala upp videomaterial med vissa algoritmer och verktyg som förbättrar bildkvalitén något men det kommer fortfarande att se ut som video naturligtvis.

Samtidigt var ju video länge känt för att vara just dåligt, även inom branschen. Jämfört med film var det dyrt, klumpigt, osmidigt att redigera, gav dålig bild etc men kunde samtidigt skapa nya möjligheter för distribution och broadcast, vilket var avgörande även om mycket fortsattes att göras på film av TV-bolagen just eftersom kvalitén var så pass mycket högre. Svårt att tro det idag men så sent som tidiga 90-talet slutade SVT producera nyhetsinslag på 16mm.

Också knivigt med de fallen som råmaterialet är på film men postproduktion gjord på video. Det blir en påtaglig flaskhals som kräver mycket jobb att komma runt. Serien om Bert från 1994 är ett praktexempel på det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

”Vanliga” TV-sändningar via det marksända nätet (DVB-T), kabel (DVB-C), satellit (DVB-S) eller internet (DVB-IP). Syftar på att du flera gånger skrivit att det måste vara ”via app”. Varför vill du det?

Hej, vill ej ha någon tvbox eller liknande (har även kostnadsfri Telia play+ via app

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatking:

Hej, vill ej ha någon tvbox eller liknande (har även kostnadsfri Telia play+ via app

SVT1 HD, SVT2 HD, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen, TV4, TV6 och TV Finland kan du se med antenn. Har du kabeltv i bostaden så är säkert några kanaler till tillgängliga som DVB-C. Många TV-apparater har t.o.m. DVB-S2 numera, men där behöver du programkort/abonnemang. Inga svenska kanaler sänds okrypterat på satellit. DVB-T2, DVB-C, och kanske DVB-S2 är inbyggt i dagens TV-apparater, så där behöver du ingen box och abonnemang.

Duger inte Telia Play (Play+ heter den inte sedan flera år) som ingår med någon annan tjänst du betalar för så får du titta efter alternativen.

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det tror jag säkert! Menade inte HD-kanaler, utan HD-innehåll i allmänhet. De har överlag varit notoriskt usla på att gå högre än 25 fps dock, men jag vet inte hur det är med det i dagsläget.

Varför vill du inte använda DVB? Känns som att vi inte fått hela problemet klart för oss.

24 P är också standard på blu-ray . Kanske inte är så konstigt när alla biograffilmer också i princip är med 24 bilder per sekund . Förr i tiden var vanlig analog tv i pal med 50 bilder per sekund men det var varannan linje . Typ först 1 3 5 7 9 12 . Sen 2 4 6 8 10
Jag tänker inte räkna upp till 625 😀

Permalänk

Nu har nog saker hänt sedan 2020

Men på en Telia sida står sett att de flesta sändningarna är i 720 . Frågan är om de konverterar 1080 i sändningar till 720
De flesta tv-kanalerna på vanlig Digital kabel TV är väl fortfarande 1080i på HD Kanaler alltså via antenn anslutningen .
Det kanske helt enkelt så att 1080 i inte finns på TV som skickas över internet . Hos Tele2 är det tydligen också så att antingen är 720 eller 1080p alternativet 1080i finns inte ens på bildinställningar

Sen beror ju också bildkvalitet på sådan kodek stremhastighet och kvalitén i hårdvaran
Boxen du får av Telia eller Tele2 eller Atlanta är nog inte på samma nivån som en Nvidia Shield eller Apple tv
Och du kanske får bäst resultat om d låter tv:n skala upp bilden istället för boxen från operatören

Självskrivning
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spindel100:

24 P är också standard på blu-ray . Kanske inte är så konstigt när alla biograffilmer också i princip är med 24 bilder per sekund . Förr i tiden var vanlig analog tv i pal med 50 bilder per sekund men det var varannan linje . Typ först 1 3 5 7 9 12 . Sen 2 4 6 8 10
Jag tänker inte räkna upp till 625 😀

Nu har jag inte hela kontexten från den här fem år gamla tråden färsk i minnet, men min poäng i det inlägg du citerade var att man historiskt ofta bara hade fått 25 fps på strömningstjänster, och att det möjligen fortfarande var så år 2020.

Jag är inte helt säker på vad din poäng är, men om den är att 25 fps-begränsningen på många strömningstjänster inte gjorde något så håller jag inte med. Det var i allra högsta grad ett problem, eftersom innehåll producerat i 50 fps (såsom sport och nyheter) därmed flöt avsevärt sämre än på "vanlig TV" (DVB).

För protokollet kan det vara nämnvärt att såväl 50i som 50p är vanligt förekommande på (digital) linjär-TV än idag. SVT sände i 720p50 och TV4 i 1080i50 senast jag kollade.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers