Permalänk

Dålig Prestanda

Hej på er. Jag har köpt en ny dator med följande specs:

Radeon RX 7800XT Gaming OC Nitro+
Amd Ryzen 7 5800x
Corsair Vengance 32 gb 3200 mhz ram
Asus Strix b450-F Gaming moderkort

Jag hade tidigare en betydligt sämre dator. Men jag upplever inte den förväntade prestandaförbättringen som jag borde göra.
På CS2 strugglar jag med 140-200 fps ca, blir noterbara lagg när fpsen droppar vid många händelser samtidigt.
Låg på 200 fps med tidigare dator, det enda jag känner är att det är mycket mer smooth hela tiden, men somsagt är inte upplevelsen det jag vill, finns det något jag missat? Alla drivrutiner är up to date osv.
Alla tips mottages!
Tack

Permalänk
Viking

Vad får du för resultat i cs2 benchmark?:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=324088...

Det ser ut som att du tidigare hade en 3800X. Och en generation äldre processor skulle jag inte beskriva som betydligt sämre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vad får du för resultat i cs2 benchmark?:
https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=324088...

Det ser ut som att du tidigare hade en 3800X. Och en generation äldre processor skulle jag inte beskriva som betydligt sämre.

Nej just processormässigt är det väl inte den största skillnaden, det är väl grafikkortet egentligen.
Men jag förväntar mig trots det att spelet ska rulla på bättre, och jag läser där folk har liknande setup som ligger på 3-400 fps åtminstonde, jag ska köra cs2 benchmark o titta!

Permalänk

Här är resultatet av cs2 benchmark

Permalänk
Medlem

Du har slagit på PBO+CO för cpu och XMP/DOCP för ram?
FPS i CS2 styrs mer av snabb cpu än snabb gpu.

Permalänk

Här är medelfps enligt amds programvara.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Du har slagit på PBO+CO för cpu och XMP/DOCP för ram?
FPS i CS2 styrs mer av snabb cpu än snabb gpu.

Jag är inte skitbra i detta område, det första du skrev är lite grekiska för mig.

Permalänk
Medlem

5700x3d och 7800xt, 3600 cl16 32gb ram
415 fps benchmark
360 fps avg i spel
Har 1440p skärm men kör 1280x960 med comp inställningar

7700k och 1070 får jag ca 150 fps med så låter väldigt lågt det du har. Kör du 1440p med höga inställningar?

Permalänk

Enligt amds programvara så utnyttjas bara 50% av cpun och 66% på grafikkortet. Ska det vara så eller kan man göra något för att öka den siffran?

Permalänk
Skrivet av Mokarn:

5700x3d och 7800xt, 3600 cl16 32gb ram
415 fps benchmark
360 fps avg i spel
Har 1440p skärm men kör 1280x960 med comp inställningar

7700k och 1070 får jag ca 150 fps med så låter väldigt lågt det du har. Kör du 1440p med höga inställningar?

Har 1080p skärm men kör 1280x960. Low på det mesta förutom en shader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkalle:

Enligt amds programvara så utnyttjas bara 50% av cpun och 66% på grafikkortet. Ska det vara så eller kan man göra något för att öka den siffran?

50% av cpu är nog rimligt då vissa kärnor kan ligga på max medan andra inte gör det.
66% av gpu är dock lågt och visar på att gpun är strypt av cpu som inte hinner med.

Någon som är duktigare än mig på att förklara hur du ska göra för att fixa med PBO+CO och XMP men det korta svaret är att det är överklockning. Överklockning som behövs för att få ut så mycket som möjligt av CPU'n.
Utan den överklockningen så är 5800X inte jättemycket bättre än vad 3800X är.

Permalänk
Skrivet av tonii:

50% av cpu är nog rimligt då vissa kärnor kan ligga på max medan andra inte gör det.
66% av gpu är dock lågt och visar på att gpun är strypt av cpu som inte hinner med.

Någon som är duktigare än mig på att förklara hur du ska göra för att fixa med PBO+CO och XMP men det korta svaret är att det är överklockning. Överklockning som behövs för att få ut så mycket som möjligt av CPU'n.

Jag hade överklockat min 3800x i EZ Mode i bios. Likadant har jag gjort med 5800x. Märkte otrolig performance-skillnad efter jag gjorde det med min förra cpu. Men inte nu.

Permalänk
Viking
Skrivet av Krutkalle:

<Uppladdad bildlänk>

Här är resultatet av cs2 benchmark

Ja, det där är alldeles för lågt. Borde vara dubbla i P1

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, det där är alldeles för lågt. Borde vara dubbla i P1

Har du nån tanke på vad det kan bero på

Permalänk
Skrivet av Krutkalle:

Har du nån tanke på vad det kan bero på

Kolla så inte något specialläge är på. AMD har inställningar för att hålla nere värme (Chill) och annat för att minska max-framerate. Vsync på? (kanske inte med det medelvärdet men ändå värt att kolla).

edit: det vill säga, kolla inställningarna i AMD Adrenalin.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

stäng av fTPU i bios, ladda ner process lasso och stäng av hyper threading / SMT, har oxå 5800x med ett rx6800

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk

testa även både med o utansmart acces memory

Visa signatur

Gpu:RX 580 8 GB nitro+|CPU:I7-3770k|16gb ddr3|Seasonic focus 650|

Permalänk
Viking
Skrivet av tonii:

PBO och CO ska absolut inte behövas. Det ger ändå inte mycket i spel.

Däremot är XMP viktigt. Så om @Krutkalle inte har det aktiverat i BIOS så är det steg 1.

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av thecokeman:

stäng av fTPU i bios, ladda ner process lasso och stäng av hyper threading / SMT, har oxå 5800x med ett rx6800

Det ska inte behövas för att få duglig prestanda. Min 5800X gav väl runt 300 avg och 140 P1 om jag minns rätt. Så det är något annat lurt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

PBO och CO ska absolut inte behövas. Det ger ändå inte mycket i spel.

Däremot är XMP viktigt. Så om @Krutkalle inte har det aktiverat i BIOS så är det steg 1.

Vart hittar jag XMP I bios?

Permalänk
Skrivet av Krutkalle:

Vart hittar jag XMP I bios?

XMP i bios är om jag förstår rätt enligt Google att man aktiverar en profil på D.O.C.P. Går sen till advanced mode och till AI overclock tuner. Där ska man kunna välja XMP(?) Där finns endast D.O.C.P STANDARD. Och auto/manual
Följt guiden : https://rog-forum.asus.com/t5/overclocking-tweaking/what-can-...

Permalänk
Permalänk
Skrivet av thecokeman:

testa även både med o utansmart acces memory

Har testar både med och utan. Tycker inte det gör något skillnad.

Permalänk
Skrivet av Krutkalle:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

På dina BIOS bilder läste jag ut att du har en mekanisk hårddisk. "wdc wd10ezex-60wnh4a0". 7200rpm.

Det är något som absolut kan påverka prestandan. Vet inte om det gör det i detta fallet. Om det påverkar i den grad att det skulle vara problemet får de andra här som är mer insatta i det svara på

Permalänk
Skrivet av Unikt användarnamn:

På dina BIOS bilder läste jag ut att du har en mekanisk hårddisk. "wdc wd10ezex-60wnh4a0". 7200rpm.

Det är något som absolut kan påverka prestandan. Vet inte om det gör det i detta fallet. Om det påverkar i den grad att det skulle vara problemet får de andra här som är mer insatta i det svara på

Läste lite till nu och såg att du har en SSD för windows partitionen. Vilken disk kör du CS ifrån?

Permalänk
Skrivet av Unikt användarnamn:

Läste lite till nu och såg att du har en SSD för windows partitionen. Vilken disk kör du CS ifrån?

CS är installerat på samma disk. alltså SSDn

Permalänk
Viking
Skrivet av Krutkalle:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Ja, DOCP kallas det på Asus för AM4. Så ställ de till profil 1 som du gjort i andra bilden.
Alltså så de körs i 3600 cl18-22-22…

Visa signatur

Permalänk
Viking

Vad har du för kylare på din 5800X? Det är en ganska varm CPU, så se till att den inte når för höga temperaturer. För då klockar den ner hastigheten.
Använd programmet HWinfo för att övervaka temps och användning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Vad har du för kylare på din 5800X? Det är en ganska varm CPU, så se till att den inte når för höga temperaturer. För då klockar den ner hastigheten.
Använd programmet HWinfo för att övervaka temps och användning.

Kör en Corsair ICUE H100 Elite. Nu har jag inte tittat hwmonitor men kikade tempsen via amds programvara och där låg inte cpu över 65 grader när jag spelade

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, DOCP kallas det på Asus för AM4. Så ställ de till profil 1 som du gjort i andra bilden.
Alltså så de körs i 3600 cl18-22-22…

Det finns bara DOCP Standard som alternativ där.