Permalänk

BIOS-versionen är ifrån 2022-07-25. Jag har sett att det finns uppdateringar efter detta, kan detta spela någon större roll i det hela?

Permalänk
Viking
Skrivet av Krutkalle:

Det finns bara DOCP Standard som alternativ där.

Andra bilden syftar jag på.

Skrivet av Krutkalle:

BIOS-versionen är ifrån 2022-07-25. Jag har sett att det finns uppdateringar efter detta, kan detta spela någon större roll i det hela?

Det kan göra det. Så lika bra att uppdatera.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Andra bilden syftar jag på.

Det kan göra det. Så lika bra att uppdatera.

Andra bilden är satt på profile 1. Så den är satt till rätt tror jag(?)

Permalänk
Viking
Skrivet av Krutkalle:

Andra bilden är satt på profile 1. Så den är satt till rätt tror jag(?)

Under DRAM Status står det på bilden 2133MHz, vilket är fel. Men om du sparade inställningarna efter att du tog bilden så kanske de är rätt inställda nu. Du kan kolla vad det står för hastighet i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Under DRAM Status står det på bilden 2133MHz, vilket är fel. Men om du sparade inställningarna efter att du tog bilden så kanske de är rätt inställda nu. Du kan kolla vad det står för hastighet i aktivitetshanteraren.

Ja av nån anledning ändras inte det? Under AI Tweaker står det memory frequency 3600mhz men i aktivetetshanteraren 2133

Permalänk
Viking
Skrivet av Krutkalle:

Ja av nån anledning ändras inte det? Under AI Tweaker står det memory frequency 3600mhz men i aktivetetshanteraren 2133

Och du trycker Exit och sen spara?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Krutkalle:

CS är installerat på samma disk. alltså SSDn

Och allt är ominstallerat sen du bytte dator? Jag menar så du inte bara flyttade över disken mellan utan gjorde en riktigt ominstallation?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Och du trycker Exit och sen spara?

Japp! Exit och sen sparar inställningarna samt att de visar vad som ändrats. Håller på o bli tokig snart, typ sämre fps än vad jag hade med föregående dator

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Och allt är ominstallerat sen du bytte dator? Jag menar så du inte bara flyttade över disken mellan utan gjorde en riktigt ominstallation?

Ja datorn är helt återställd, för förtydligande är det en ny dator, eller ja för mig ny. Köpte den lätt begagnad. Men fabriksåterställd och allt installerat på nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutkalle:

Japp! Exit och sen sparar inställningarna samt att de visar vad som ändrats. Håller på o bli tokig snart, typ sämre fps än vad jag hade med föregående dator

Kan ju vara så "enkelt" att den inte klarar att köra minnesprofilen du väljer stabilt och då defaultar moderkortet till lägre minneshastighet vid misslyckad minnesträning.

Men man kan inte alltid lita på vad som visas i Aktivitetshanteraren. Testa cpu-z och kolla vad det visar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

DRAM Status visar bara namnet på varje enskild sticka, så där kommer det alltid stå 2133 MHz för dessa stickor eftersom den baserar namnet på SPD-profilen eller nåt. Det viktiga är vad som står precis ovanför, d.v.s. Memory i Information-rutan.

Permalänk

Ominstallerat drivrutiner. DDUat allt gammalt. Försökt allt men fpsen ökar inte…. Vad kan man mer göra? Bottleneckar cpun?