Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sifear:

Hade inte du ett vanligt 9070 som du var nöjd att du köpt? Eller fick du buyer remorse och ville ha et XT igen?

Det stämmer som du säger, jag avbokade den och ska nog köra på XT varianten istället.
Ingen brådska för min del, jag kan vänta lite till när jag ändå har väntat sedan december.. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Det stämmer som du säger, jag avbokade den och ska nog köra på XT varianten istället.
Ingen brådska för min del, jag kan vänta lite till när jag ändå har väntat sedan december.. 😂

Du vet att 9500 ser ut att vara de nya lägsta priset för ett XT eller vad hoppas du ska förändras om du väntar lite till?

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Sifear:

Du vet att 9500 ser ut att vara de nya lägsta priset för ett XT eller vad hoppas du ska förändras om du väntar lite till?

Det är en bra fråga.. 😅
Förvänta mig faktiskt inget, jag är medveten om att priset är runt där för en XT som du säger. Men jag vill nog ha ett kort som jag verkligen tycker om rent estetiskt också.
Who knows, maybe someday I might just got lucky and get a XT for 9K? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Min poäng kvarstår. Antingen är inet skojare eller så har korttillverkarna dubbla msrp vilket borde reflekteras i sweclockers och övrigas betyg på dessa kort.

Sweclockers recenserade inga MSRP-kort av 9070-serien och de väntade tills de visste priset på korten innan de satte betyg på dem, så det påverkade inte Sweclockers.

Men Sweclockers har förstås ett annat problem i att AMD bara gav dem några av de mest överklockade korten att testa, där särskilt 9070-kortet är överklockat nästan 20%. Även om Sweclockers försöker vara tydliga med att det är överklockade kort de testar så kommer säkert många bara kolla på t.ex. prestandaindexet och tro att de billigare korten presterar liknande.

Permalänk

De flesta missar nog pudelns kärna vad gäller priserna. Greppet som är kopplat av både nvidia och amd sen RTX3000/RX6000-launchen är att påstå att Rekpris är (X), medan man fakturerar (Y) ut ur fabrikerna gentemot grossisterna och partnertillverkarna, som troligen är alldeles för nära (X), vilket innebär att (Z),slutpris till kund, blir omöjligt att hålla.

Som exempel, säg att Amd fakturerar 4000 spänn netto för ett 9070XT-chip mot Powercolor och Sapphire. Detta omöjliggör ett pris till kund i Sverige på 8000, då det inte går att få en vettig marginal till alla led i kedjan som är involverade. Troligen innebär det tillochmed förlust.
Det kan däremot kanske funka om priset till kund är 10500.

Kedjan är att tillverkaren ska ha låt säga 30% påslag/marginal på BOM (Bill of Material) dvs alla ingående komponenter, VRM, PCB, fläktar, shroud, retailkartong osv + en fast post för vad fabriken kostar med anställda och avskrivningar och övrig drift.

Sen kanske Sapphire säljer direkt till inet/komplett osv, som ska ha mellan 5% och 15% marginal, kanske finns det en eller två generalagenter/distributörer emellan också som adderar en marginal åt sig själva, jag vet inte.

Det jag misstänker är det nya paradigmet är att Amd/Nvidia inte längre accepterar pre-2020 marginaler på sina chip. I det här exemplet så ska chippet säljas av Amd för 2500 till korttillverkarna, men det gör det inte, det säljs för 4000. Trots att det omöjliggör MSRP som utlovats, lämnas kaoset som uppstår i knäna på butikerna och korttillverkarna. Det jag är helt säker på är att Inet/Komplett osv har ett inköpspris som totalt omöjliggör försäljning för 8000 spänn.

Vad som fattas i den här debatten är att Inet och övriga retailers borde träda fram och berätta vad som egentligen pågår.

(2500 och 4000 kan vara helt fel siffror, det kanske ska vara 750 och 2000, eller 3500 och 5000, bara ett exempel)

Permalänk

Mycket rabalder över ett mellanklasskort minst sagt.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Tack för ditt bidrag!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Inte så konstigt då grafikkort i toppklass har orimligt höga priser oavsett inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

Mellanklass är det nya high end, ingen casual gamer med familj och "normal" inkomst är speciellt sugen att betala 20-30000:- för en komponent i sin speldator.

Edit: ingen kanske är att ta i, onekligen finns det en hel del som gärna betalar 20-30000:- för en komponent.

Permalänk
Skrivet av xc:

Mellanklass är det nya high end, ingen casual gamer med familj och "normal" inkomst är speciellt sugen att betala 20-30000:- för en komponent i sin speldator.

Edit: ingen kanske är att ta i, onekligen finns det en hel del som gärna betalar 20-30000:- för en komponent.

Allt är relativt!

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Då är det inte värt att köpa något alls.
Msrp är 8000kr och för msrp så är då det mest prisvärda kortet på marknaden med 7700xt på andra plats.
<Uppladdad bildlänk>

Så även för 9500kr så är det fortfarande mer prisvärt än allt nvidia har med tanke på att deras kort också ligger runt 2000-3000kr över msrp (ytterst få kort dyker upp för msrp men försvinner lika fort)

Helt rätt att jag inte tycker något är värt att köpa om man inte kan hitta 9070 xt för 7k. Marknaden behöver förändras om jag ska personligen ska köpa ny dator igen.

Lutar mot att grafikkortsmarknaden tar död på sig själva och att betala månadsavgift för spel-streaming kommer ta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Helt rätt att jag inte tycker något är värt att köpa om man inte kan hitta 9070 xt för 7k. Marknaden behöver förändras om jag ska personligen ska köpa ny dator igen.

Lutar mot att grafikkortsmarknaden tar död på sig själva och att betala månadsavgift för spel-streaming kommer ta över.

Nvidia vill nog helst att gamers skaffar gforce now så dom kan sälja grafikkorten till ai istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Kommer inte ske så länge korten försvinner lika fort som dom hamnar på butikshyllorna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Marknaden kommer inte förändras så länge de finns folk som är beredda att betala,sen kan man alltid skapa ett konstgjort behov och ge sken av det skulle handla om bristvaror i syfte att höja priserna rejält de hör till gamet.

Allt KOSTAR och de kommer inte bli billigare framöver+och "ALLA" ska ha sin del...talas alltid om marginaler som blir mer och mer absurda rent bedrägeri i många fall...för att skapa en konstgjord "profit".Marginaler som i sin tur leder till marginalisering dvs mellan dom som har och inte har samt dom som lever från lön till lön och dom på botten som inte äger nånting.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Här är en bra förklaring från Buildzoid till varför GPU marknaden ser ut som den gör

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här är en bra förklaring från Buildzoid till varför GPU marknaden ser ut som den gör

https://youtu.be/KqKJN7MGZGQ?si=bAFgHNshBLkHhCxy

Mvh

Bra poäng. Snabbt räknat, ifall AMD vill ha samma vinstmarginal per mm² som på 9800X3D så hade 9070xt behövt kosta i runda slängar 32000kr 😅

Permalänk

Har alla hoppat till 9070 helt plötsligt riktigt PEPEGA!Lol ..RIP 5090 werever you are;)

The hype is strong in this one.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Inet säger sig ha ungefär 200st 9070XT/9070 i lager just nu. Någon strykande åtgång på dessa kort vid den "nya prisnivån" verkar det inte vara, förutsatt att lagerstatus är korrekt.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Bra poäng. Snabbt räknat, ifall AMD vill ha samma vinstmarginal per mm² som på 9800X3D så hade 9070xt behövt kosta i runda slängar 32000kr 😅

Ja, att både Nvidia och AMD fortfarande säljer grafikkort till privatpersoner är nästan ren välgörenhet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av eloj:

Inet säger sig ha ungefär 200st 9070XT/9070 i lager just nu. Någon strykande åtgång på dessa kort vid den "nya prisnivån" verkar det inte vara, förutsatt att lagerstatus är korrekt.

Kan dom släppa dessa nu då så man kan beställa 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Scalper skatten kan bara tas ut en gång, dvs på msrp korten. Scalpers kommer inte köpa upp nästa laddning med kort som släpps.

Permalänk
Skrivet av Lilla Tiger:

Inte så konstigt då grafikkort i toppklass har orimligt höga priser oavsett inkomst.

De kommer komma massvis med 5000 kort framöver och även kampanjer på dessa,är inte alltför orolig.

Bsra gå in på komplett och kika,de är på gång.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightsource:

De kommer komma massvis med 5000 kort framöver och även kampanjer på dessa,är inte alltför orolig.

Bsra gå in på komplett och kika,de är på gång.

Och? Du menar att dessa inte kommer vara helt sjukt prissatta?

Permalänk
Skrivet av xc:

Och? Du menar att dessa inte kommer vara helt sjukt prissatta?

Så fort tillgången normaliseras så kommer nivåerna justeras.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Svårt det där med att vara balanserad. Vad har 5090 att göra med 9070/XT, de är i två helt olika prestanda-och prisklass och har olika kundkrets?

Var är de massorna av 5000-kort till vettiga priser? Det har gått mer än månad sedan lansering och massor av modeller har inte ens börjat säljas i Sverige än. Både Inet och Komplett håller på att försöka leverera de kort de sålde de första minuterna på lanseringsdagen. Priserna för 5000-serien som redan var höga, har höjts snarare än sänkts hos Komplett. Vad är det för kampanjer du talar om och var ser du att det kommer in massa kort snart? Det verkar ju som du sitter och fabulerar ihop saker eller sitter du på information som vi andra inte har?

Låt oss titta på vad Komplett erbjuder just nu:
5070-kort finns för 9649 & 10090 kr - Dåliga köp med tanke på den prestandan 5070 erbjuder, 22% & 27% dyrare än msrp.
5070ti- kort finns för 13490 kr - Återigen överprissatt och för nära 5080 tills msrp. För mspr kan 5070ti vara ett bra köp, inte det här kortet som är 28% dyrare.
5080-kort finns för 18490 kr & 18790 - 30% & 33% över msrp. En del tycker det är värt det, men över 4000 kr extra för en bättre kylare och lite överklock förefaller tämligen meningslöst när t ex Asus Prime 5080 kylaren är såpass bra.
5090 - null

Det är snarare bristen på kort som gör att de dyrare

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Svårt det där med att vara balanserad. Vad har 5090 att göra med 9070/XT, de är i två helt olika prestanda-och prisklass och har olika kundkrets?

Var är de massorna av 5000-kort till vettiga priser? Det har gått mer än månad sedan lansering och massor av modeller har inte ens börjat säljas i Sverige än. Både Inet och Komplett håller på att försöka leverera de kort de sålde de första minuterna på lanseringsdagen. Priserna för 5000-serien som redan var höga, har höjts snarare än sänkts hos Komplett. Vad är det för kampanjer du talar om och var ser du att det kommer in massa kort snart? Det verkar ju som du sitter och fabulerar ihop saker eller sitter du på information som vi andra inte har?

5070-kort finns för 9649 & 10090 kr - Dåliga köp med tanke på den prestandan 5070 erbjuder, 22% & 27% dyrare än msrp.
5070ti- kort finns för 13490 kr - Återigen överprissatt och för nära 5080 tills msrp. För mspr kan 5070ti vara ett bra köp, inte det här kortet som är 28% dyrare.
5080-kort finns för 18490 kr & 18790 - 30% & 33% över msrp. En del tycker det är värt det, men över 4000 kr extra för en bättre kylare och lite överklock förefaller tämligen meningslöst när t ex Asus Prime 5080 kylaren är såpass bra.
5090 - null

Så fort tillgången normaliseras så kommer nivåerna justeras.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

5090 - null

Scalpers har redan fått prisdumpa sina 5080/5090 under inköpspris så de är bara hålla ut lite till har sagt de innan,de blir en ketchupeffekt.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

?! Släppa... vad? Det är väl bara att klicka på den stora gröna "Lägg i kundvagn"-knappen och checka ut om du vill köpa till överpris.

Som tur är verkar de flesta inte vara intresserade, vilket borde innebära att priset kommer korrigeras på lite sikt. Annars är det tillbaka till det gamla vanliga, med staplar av AMD-kort som står och samlar damm och kostar lagerplats medan AMDs marknadsdelar sakta dalar under 8%... 6%...

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Skrivet av eloj:

?! Släppa... vad? Det är väl bara att klicka på den stora gröna "Lägg i kundvagn"-knappen och checka ut om du vill köpa till överpris.

Som tur är verkar de flesta inte vara intresserade, vilket borde innebära att priset kommer korrigeras på lite sikt. Annars är det tillbaka till det gamla vanliga, med staplar av AMD-kort som står och samlar damm.

Menar såklart 9070xt, de vanliga 9070 finns de ju mängder av att beställa men ser inget 9070xt nånstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Menar såklart 9070xt, de vanliga 9070 finns de ju mängder av att beställa men ser inget 9070xt nånstans?

Okej. Nej, de har inga 9070XT till överpris just nu, men vi kan nog se 9070nonxt-situationen som en liten "preview" på hur det kommer se ut när alla retailers arbetat sig igenom sina XT-beställningar från de första tre minuterna av lanseringsdagen.

Visa signatur