Dags att byta ut min Core 2 quad Q6600 / GTX1060

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut min Core 2 quad Q6600 / GTX1060

Det var (uppenbarligen) länge sedan jag byggde ny burk,
så jag tar tacksamt emot alla tips på förbättring av mitt startpaket.
Jag har aldrig byggt något med vattenkylning, men luft verkar fortfarande vara gångbart.
Det blir nog mest nyare spel på nya burken,
men en del cpu-krävande program och virtuella maskiner blir det nog också.

Det viktigaste är att chassit ska vara lättjobbat, och helst så tyst och kallt som möjligt.
Budgeten är inte spikad, någonstans runt 50K som max,
men det är ju alltid trevligt att inte slänga pengar i onödan.

Grafikkort och SSD är inte hyperviktigt, de kan jag ev. strunta i (eller skaffa senare).

Det jag är mest osäker på är chassi / modermodem / nätagg / kylning,
där finns det antagligen utrymme för förbättring.

Permalänk
Medlem

Är du seriös med att du kört med en C2Q fram till nu?

Permalänk
Medlem

Du kommer tyvärr inte hitta ett RX 9070 XT för 8000 kr inom det närmsta året, skulle jag tro. Behöver du verkligen 192 GB RAM?! Dubbel och trippelkolla i så fall så att moderkortet stödjer EXAKT de minnena du beställer i den konfiguration (4x48 GB).

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Är du seriös med att du kört med en C2Q fram till nu?

Helt seriös, det har funkat ok hittills, men nu börjar det bli svårt när många spel kräver minst 4gb vram...
Hade jag skaffat 6gb vram isf den 3gb jag har så hade det funkat ännu längre.
Min äldre dator är en 233mmx

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

Helt seriös, det har funkat ok hittills, men nu börjar det bli svårt när många spel kräver minst 4gb vram...
Hade jag skaffat 6gb vram isf den 3gb jag har så hade det funkat ännu längre.
Min äldre dator är en 233mmx

Ställer mig lite frågande hur stort behov du har av en dator för närmare 40k om något från 2007 fungerat fram till nu? Nytt ska du ju köpa, men kanske finns små smidiga alternativ, typ Zotac Magnus-liknande, som skulle kunna fungera?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens använd en i5 4400 till kontorsarbete/surf.

Du skall alltså går från C2Q till 9950x3d och 200gb ram?

Du säger samtidig att ett 1060 6gb hade räckt ett tag till?

Innan du lägger 38k i sjön hade jag gjort en liten behovs analys

För 6-7k på billigteknik.se får du i7 7700k/16gb/GTX1070ti
Nytt får du i3 14100 med 32gb ram och ett b580 för typ 10-11k

Båda alternativ ger dig en monsteruppgradering

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Ställer mig också lite frågande vad du ska använda datorn till om du använt en halv smartphone som dator utan problem fram tills nu. Kommer du göra något som faktiskt kräver 192GB RAM? Det är inte automatiskt så att datorn blir snabbare med mer minne om du inte har något som kommer fylla upp det. Jag hade väl snarare satsat på lite större disk om det är så att jag hade velat ha en dator som är framtidssäker. Annars ser det väl bra ut. På en budget på 50k hade jag väl kanske köpt ett Nvidiakort istället om det är så att man vill spela spel men det är inget fel på 9070XT heller. Du kan nog spara in en tusenlapp på kylaren om du tar en Peerless Assassin istället (https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Du kommer tyvärr inte hitta ett RX 9070 XT för 8000 kr inom det närmsta året, skulle jag tro. Behöver du verkligen 192 GB RAM?! Dubbel och trippelkolla i så fall så att moderkortet stödjer EXAKT de minnena du beställer i den konfiguration (4x48 GB).

Priserna läggs till automagiskt, jag valde bara produkt.
Jag behöver mycket ram både för program, vm, och ramdrive.
Jag ska kolla QVL, men först måste jag ju bestämma vilket modermodem det blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag kan inte ens använd en i5 4400 till kontorsarbete/surf.

Du skall alltså går från C2Q till 9950x3d och 200gb ram?

Du säger samtidig att ett 1060 6gb hade räckt ett tag till?

Innan du lägger 38k i sjön hade jag gjort en liten behovs analys

För 6-7k på billigteknik.se får du i7 7700k/16gb/GTX1070ti
Nytt får du i3 14100 med 32gb ram och ett b580 för typ 10-11k

Båda alternativ ger dig en monsteruppgradering

De program (och spel) som finns, både nu och i framtiden, kräver en viss prestanda.
Själva uppgraderingen är helt irrelevant,
det finns inget program som funkar bättre för att jag hade en sämre burk förut.
Min nya burk måste vara baserad på mina nuvarande behov, inte på vad jag behövde för ~20 år sedan.

Permalänk
Medlem

Ett billigare förslag som lär räcka långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

https://komponentkoll.se/bild/RSgBk.png

Jag har aldrig byggt något med vattenkylning, men luft verkar fortfarande vara gångbart.

Det viktigaste är att chassit ska vara lättjobbat, och helst så tyst och kallt som möjligt.

Grafikkort och SSD är inte hyperviktigt, de kan jag ev. strunta i (eller skaffa senare).

Min senaste köpta stationära dator var också q6600. Jag köpte laptops medan jag studerade, och sen fick jag en 3770 begagnad för några år sedan

Det var en stabil plattform, och mycket uppgraderingar fungerar fint med den generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Ställer mig också lite frågande vad du ska använda datorn till om du använt en halv smartphone som dator utan problem fram tills nu. Kommer du göra något som faktiskt kräver 192GB RAM? Det är inte automatiskt så att datorn blir snabbare med mer minne om du inte har något som kommer fylla upp det. Jag hade väl snarare satsat på lite större disk om det är så att jag hade velat ha en dator som är framtidssäker. Annars ser det väl bra ut. På en budget på 50k hade jag väl kanske köpt ett Nvidiakort istället om det är så att man vill spela spel men det är inget fel på 9070XT heller. Du kan nog spara in en tusenlapp på kylaren om du tar en Peerless Assassin istället (https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...).

När jag spelar kan jag ta ur två stickor för högre hastighet,
förra gången jag byggde var det samma hastighet oavsett minnesmängd.
Ingen dator är någonsin framtidssäker, men jag har redan 90tb disk, det borde räcka ett tag.
Jag glömde nog nämna att jag sitter i Linux, så jag undviker Nvidia.

Kylaren du nämnde är en av flera jag kollade på, jag kommer nog att byta till den.
När jag fått fler råd gör jag en uppdaterad lista med nya komponenter, den första var bara ett exempel.
Jag är fortfarande osäker på val av låda, nätagg och modermodem.

Finns det något bra ställe där man kan jämföra specar på komponenter, som håller sig uppdaterad?
Prisjakt verkar ha mer eller mindre dött, och komponentkoll verkar inte funka på samma sätt, man kan inte jämföra alla specar rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

De program (och spel) som finns, både nu och i framtiden, kräver en viss prestanda.
Själva uppgraderingen är helt irrelevant,
det finns inget program som funkar bättre för att jag hade en sämre burk förut.
Min nya burk måste vara baserad på mina nuvarande behov, inte på vad jag behövde för ~20 år sedan.

Men nu säger du emot digsjälv. Du skrev såhär:

"Hade jag skaffat 6gb vram isf den 3gb jag har så hade det funkat ännu längre."

Då antar jag att om ditt 1060 hade haft 6gb VRAM istället för de 3gb det har nu. Så hade din Q6600 med 1060 rullat vidare ett tag till? Du nämner även att kraven från spel på 4gb VRAM är ditt stopp. Vilket är helt klart logiskt.
Jag bara undrar varför man vill wasta 8000kr på 192gb RAM?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle du kunna köpa en RTX 5090 (när det teoretiskt finns i lager), om du verkligen vill ha maximal FPS. Vilka spel tänkte du köra och i vilken upplösning? Använder du mycket AI lokalt ger Nvidia överlägsen prestanda, även om jag håller med dig om Nvidias dåliga beteende mot konsumenter och Open Source.

För att få ett ännu tystare system hade jag tittat på en större AIO för CPUn, speciellt eftersom X3D versionerna kan producera en hel del värme. Är enkla att installera och de brukar vara tystare än motsvarande luftkylare. Arctic Liquid Freezer III har fått bäst resultat i GNs test.

Visa signatur

Utan spaning, ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Ett billigare förslag som lär räcka långt.

https://komponentkoll.se/bild/MlkeQ.png

Processorn är nog svag för annat än spel, och minnet är inte tillräckligt för vm.
Det jag är ute efter är mest bang/buck, inte nödvändigtvis det billigaste som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

https://komponentkoll.se/bild/RSgBk.png

Verkar som att du bara lagt på en massa dyrt ungefär som att dyrt är lika med bäst !

Så är det verkligen inte i det här fallet. Du kommer få ut mycket mycket mer om du bygger dator för fem- sextusen och gör så inom ett intervall på fyra till fem år.

något liknade det här skulle du kunna bygga vidare på och detta presterar ju typ hundra gånger bättre än den där Quad.

Detta med kommer ju ge ett abnormt uppsving. ja behåller du GTX1060 så kommer du se en abnorm skillnad bara av det.

Extremt konstigt att du satt på det där... jag som tyckte jag var envis med 2600k och GTX1070. jag har till o med hittat en I5 2500k och en 2600k i grovsopen nyligen här där jag bor som jag tog vara och byggde nån extraburk på.

Sån gammal core eran är ju mer för att kunna köra äldre os om man vill kunna köra vissa spel som inte är portade till nya OS. Så din dator kan ha ett visst värde på begagnatmarknaden. Det har gått från skrot till att bli inne som retro hehehe... Widows XP och DOS kanske

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Men nu säger du emot digsjälv. Du skrev såhär:

"Hade jag skaffat 6gb vram isf den 3gb jag har så hade det funkat ännu längre."

Då antar jag att om ditt 1060 hade haft 6gb VRAM istället för de 3gb det har nu. Så hade din Q6600 med 1060 rullat vidare ett tag till? Du nämner även att kraven från spel på 4gb VRAM är ditt stopp. Vilket är helt klart logiskt.
Jag bara undrar varför man vill wasta 8000kr på 192gb RAM?

Jag kommer att köra matte-program som äter både kärnor och minne, om man dessutom vill kunna köra ramdrive och vm samtidigt så blir behovet större.

Min Q660 hade nog kunnat köra ett tag till (läs: månader, inte många år),
men begränsningarna finns ju fortfarande där.
Mina nya behov kräver en ny dator, så tiden 6gb vram räckte hade nog varit ganska begränsad den också.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 9 7900 på AM5 har tolv kärnor.

Kostar bara hälften och med skillnaden mot Core duo som är gigantisk så är det omöjligt att bli besviken.
https://technical.city/en/cpu/Core-2-Quad-Q9400-vs-Ryzen-9-79...

Jämfört med det dyrare alternativet så kommer man knappt märka nån skillnad.

https://technical.city/en/cpu/Core-2-Quad-Q9400-vs-Ryzen-9-99...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

Jag kommer att köra matte-program som äter både kärnor och minne, om man dessutom vill kunna köra ramdrive och vm samtidigt så blir behovet större.

Det bästa man kan göra i sådan här fall är att kolla vad ditt program kräver och vad man rekommenderar. Det står nånstans...

Kan det finnas en inställning i det här programmet som gör att man använder grafikkortet också vilket så klart förklarar varför du klarat dig så länge. Vi kan ju nämna SETI bara som ett litet exempel. Där saknar ju processor och mängd ram helt egentlig betydelse därför att allt går på grafikkortet.

Förutom det.
Det finns ju grafikkort som är mer riktade mot "Workstation" Som har hetat liknade Qudro, i dag ofta AXXX

Det är kort som är lite sämre på just gaming men samtidigt lite bättre på bildbehandling, Videoredigering, CAD och kanske "DATA". ofta för dyrt för hemmafixare då det är svindyrt. Vi snackar kort som kostar allt från tretusen upp till hudratjugo lax och mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jag:

När jag spelar kan jag ta ur två stickor för högre hastighet,
förra gången jag byggde var det samma hastighet oavsett minnesmängd.

Jo men varför ska du stoppa tillbaka dem sen? Det är mer det jag ifrågasätter. Inte ens om du kör Gentoo och kompilerar allt behöver du ju 192GB RAM till vanligt användande. 2GB per tråd ger ju typ 64GB som gcc kommer ta om du kompilerar på 32 trådar. Det är inte så att datorn blir långsammare med 192 men det är ju onödigt om du aldrig kan fylla det. Och som sagt, kolla att minnena (och mängden) garanterat funkar på moderkortet också.

Edit: såg att du svarat på det ovan. I så fall är det ju bara att köra.

Och Nvidia på Linux är ju inga större problem nu för tiden. Ska du bygga en sån där dator hade du ju kunnat köpa ett billigt AMD-kort för Linux och stoppa in ett nvidiakort och köra vfio om du ska spela (kör själv den varianten och det är på alla sätt trevligare än att hålla på med wine)

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan kört vidare på något likt det du har valt i ditt första inlägg om pengarna finns för det, dock om nu minne är viktigt och budget finns så skulle jag nog våga påstå att konsument komponenter är inte vad du vill ha då max minne på AM5 på konsument moderkort är mer eller mindre 96gb då det är max två moduler som gäller om du inte vill riskera att datorn blir obrukbar, även om det fungerar i början så är det ett problem som kan uppstå med tiden även fast det fungerar felfritt säg första halvåret.

Ända jag skulle byta ut är kylaren mot en Spirit (noctua är helt enkelt inte värt pengarna) Sen angående vattenkylare så har dom alltid en begränsad livslängd och med tanke på hur länge du haft din nuvarande dator så skulle jag absolut inte ens tänka tanken på en AIO som vissa rekommenderat.

Visa signatur

here we go!