Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag slutade betala för F1-abonnemanget för någon prishöjning sedan, men visst fäller jag en tår varje helg. Har det varit en spännande säsong än så länge?

F1tv har en hemsida på YouTube som heter FORMULA 1, där finns en del video som också finns på F1tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Menade mer Toyota vanliga personbilar intresset just nu för biltillverkarna ligger på Hybrider/el så tror V10or lockar lika mycket intresse.

Okej, svårt att tolka på det du skrev att du refererade till Toyotas personbilar som drivs med vätgas Det är ett annat kapitel och OT.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Okej, svårt att tolka på det du skrev att du refererade till Toyotas personbilar som drivs med vätgas Det är ett annat kapitel och OT.

Poängen är ett hybrider är mer relevanta för bil tillverkarna största anledning varför Audi valde köpa Sauber var pågrund av 2026 reglementet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag tror att MBS hintar om detta för att han tror att det gör honom mer omtyckt av F1 fansen och får honom att verka som att han bryr sig om sporten (och gör att han får frågor om det istället för sedlighetsfrågor).
Det här med v10 är väl något som främst lockar äldre män och inte de medelklassspar som numera utgör en stor del av fansen.
F1 är ju större än någonsin vad gäller tittare, varför ändra på ett vinnande koncept? Racingen har också varit rätt bra förra säsongen enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Poängen är ett hybrider är mer relevanta för bil tillverkarna största anledning varför Audi valde köpa Sauber var pågrund av 2026 reglementet.

Jag vet att det är mer relevant för bil tillverkarna

Skrivet av Hejss:

Jag tror att MBS hintar om detta för att han tror att det gör honom mer omtyckt av F1 fansen och får honom att verka som att han bryr sig om sporten (och gör att han får frågor om det istället för sedlighetsfrågor).
Det här med v10 är väl något som främst lockar äldre män och inte de medelklassspar som numera utgör en stor del av fansen.
F1 är ju större än någonsin vad gäller tittare, varför ändra på ett vinnande koncept? Racingen har också varit rätt bra förra säsongen enligt mig.

Att det bara tilltalar äldre män är la en överdrift, tror majoriteten här inne uppskattar ljudet från en F1 V10 motor, men sen vet alla här också att hybrider är med 99% säkerhet här för att stanna

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Jag vet att det är mer relevant för bil tillverkarna

Att det bara tilltalar äldre män är la en överdrift, tror majoriteten här inne uppskattar ljudet från en F1 V10 motor, men sen vet alla här också att hybrider är med 99% säkerhet här för att stanna

Jag menar att det är den målgruppen som slutar titta pga motorerna. Känns som att majoriteten inte bryr sig så värst mycket om det.

Jag har personligen aldrig sett ett race på plats men det känns som att det skulle bli lite drygt att höra v10-ljudet ett helt race, även om det kanske kunde vara kul att se en v10-bil köra några uppvisningsvarv innan racet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag menar att det är den målgruppen som slutar titta pga motorerna. Känns som att majoriteten inte bryr sig så värst mycket om det.

Förstår vad du menar bättre nu Tror inte heller stora skaran bryr sig om det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag har personligen aldrig sett ett race på plats men det känns som att det skulle bli lite drygt att höra v10-ljudet ett helt race, även om det kanske kunde vara kul att se en v10-bil köra några uppvisningsvarv innan racet.

att höra v10'orna gjorde 90% av sporten.. när man satt vid banan och bilarna drog förbi så vibrerade hela skelettet.. nu så är det skit tråkigt att kolla på vid banan

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det fortfarande babblas om F1's "Relevans för bilindustrin" när F1 i princip ALDRIG har varit en platform för tillverkare vare sig för utveckling eller reklam.
Visst har det funnits några spinoff produkter från F1 som letat sig ner till vanliga bilar, men vad är det som säger att den utvecklingen inte skulle skett ändå?

Nej F1 är en ren racingserie där eventuella likheter med traditionella bilar är rena slumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förstår inte varför det fortfarande babblas om F1's "Relevans för bilindustrin" när F1 i princip ALDRIG har varit en platform för tillverkare vare sig för utveckling eller reklam.
Visst har det funnits några spinoff produkter från F1 som letat sig ner till vanliga bilar, men vad är det som säger att den utvecklingen inte skulle skett ändå?

Nej F1 är en ren racingserie där eventuella likheter med traditionella bilar är rena slumpen.

Om det nu är så att det inte finns några som helst synergier, vare sig för utveckling eller reklam, hur kommer det då sig att de allra flesta team har en tung koppling till en (eller flera) biltillverkare (både nu och historiskt)?

Det är ju snarare företag som RedBull som sticker ut (men de har ju också haft backning av Honda de senaste åren), annars har du Alpine (Renault), Aston Martin, Ferrari, Mercedes, McLaren, Audi (från och med 2026), Cadillac (från och med 2026).

För bara några år sedan hade du även Alfa Romeo (mer sponsor än drivare av teamet kanske), Lotus, Toyota, BMW, and the list goes on.
Så att hävda att bilindustrin inte har någon direkt koppling till F1 är befängt. Jag tror inte heller man ska underskatta kompetensspridningen från F1-stallen till deras moderbolag. Visst, långt ifrån allt man gör i F1 är relevant för vanliga bilproducenter. Men jag är ganska övertygad om att kunskaper som uppkommer hos Mercedes AMG High Performance Power Trains, som kan kasta ganska mycket pengar på att forska på väldigt specifika optimeringar, delas mot Mercedes "vanliga" motortillverkar-division.

Det är liksom inte för intet som motortillverkarna i F1 har krävt att motorerna ska vara mer relevanta för den vanliga bilindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det stämmer ju inte direkt sök bara "F1 inventions that made it regular road cars" på Google kan du läsa om hur mycket som helst som först utvecklades inom F1 som sedan har tagits till vanliga bilar.

Alla F1 stallen idag har koppling till biltillverkare t.ex Red Bull/Racing bulls får hjälp av Honda med deras motorer och Williams köper deras motorer från Mercedes. Resten av stallen drivs/ägs ju av biltillverkare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tre bilföretag som är aktiva inom F1 och de har Haloprodukter direkt kopplade till F1. Dvs relevansen är mycket hög och reklamvärdet är säkert väldigt högt. Barn/tonåringar lär ha sin favvo som bakgrundsbild på mobilen för planscher i sovrummet är det väl inga kids som har längre? Hursomhelst så skapar det ett märkeslojalitet som säkert lever kvar i hela livet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-AMG_One
Mercedes-AMG One är en hybridbil där förbränningsmotorn är en V6:a hämtad från Mercedes-AMG:s formel 1-bilar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_Valkyrie
Designer Adrian Newey
Hybridsystem: Kinetic Energy Recovery System

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ferrari_SF90_Stradale
KERS-system med 3 st elmotorer på 162 kW

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Frågan är hur långvarig Lawson blir i RB..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Så här dålig var han ju inte i RB förra året. Är ju tydligt att det är något med bilen som gör den snudd på okörbar för någon annan än Verstappen. Perez hade väl ett halvår eller så när han faktiskt kunde fightas med Max, tog ett par pole position och vinster. Sedan gjorde olika uppgraderingar av bilen att den helt slog över efter Max preferenser.

Frågan är vad som händer härnäst, men lär aldrig bli en förbättring om de inte har väldig tur och hittar någon med exakt samma preferenser som Max eller slutar att endast prioritera honom. Tillsist ge Tsunoda en chans i Red Bull? Väldigt trist om han i sådana fall också skulle prestera sämre i en Red Bull än nuvarande RB som så här långt ser ut att få ett bra år. Plocka tillbaka Ricciardo? Lär ju inte gå bra med tanke på att han visat sig inkapabel att anpassa körstil efter bil. Hadjar? Någon från F2?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Han körde ju upp sig vad det ska klagas. kommer hela säsongen bestå av klagomål på lawson

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Så här dålig var han ju inte i RB förra året. Är ju tydligt att det är något med bilen som gör den snudd på okörbar för någon annan än Verstappen. Perez hade väl ett halvår eller så när han faktiskt kunde fightas med Max, tog ett par pole position och vinster. Sedan gjorde olika uppgraderingar av bilen att den helt slog över efter Max preferenser.

Frågan är vad som händer härnäst, men lär aldrig bli en förbättring om de inte har väldig tur och hittar någon med exakt samma preferenser som Max eller slutar att endast prioritera honom. Tillsist ge Tsunoda en chans i Red Bull? Väldigt trist om han i sådana fall också skulle prestera sämre i en Red Bull än nuvarande RB som så här långt ser ut att få ett bra år. Plocka tillbaka Ricciardo? Lär ju inte gå bra med tanke på att han visat sig inkapabel att anpassa körstil efter bil. Hadjar? Någon från F2?

Helt ärligt så tror jag bara att Red Bull inte längre har en så stor fördel som innan Perez hade ju liknade marginal till Verstappen under majoritet av hans tid i Red Bull. Syns dock mycket mer när bilen 3-4 snabbast i stället för snabbast så kan gapet mellan Verstappen och andra föraren var P2-P20 istället för P1-P5 som det var innan hände ju ganska ofta att Perez var halv sekund bakom Verstappen även när Red Bull var som bäst.

Albon har även sagt att det inte stämmer att Red Bull bilen är byggd för Verstappen. Skulle ha varit väldigt skumt om den var eftersom att pengarna i formel 1 ligger i konstruktörs mästerskapet och inte förare VM. Så att han en bil som både föraren kan prestera i är extremt viktigt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Han körde ju upp sig vad det ska klagas. kommer hela säsongen bestå av klagomål på lawson

Antar att du inte såg kvalet?

Bilen är sjukt pointy. Snabb men kräver någon av Max kaliber att få ut prestandan ur den. Det är väl väldigt etablerat nu? De kan skruva bort frontend men då blir bilen inte lika snabb som om den har kvar det och man klarar av att hantera det.

Permalänk
Medlem

Intressanta odds på SVS. Blir en tusing på Lewis. Det lär väl pastabagarna på pit wallen sabba för mig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Antar att du inte såg kvalet?

Bilen är sjukt pointy. Snabb men kräver någon av Max kaliber att få ut prestandan ur den. Det är väl väldigt etablerat nu? De kan skruva bort frontend men då blir bilen inte lika snabb som om den har kvar det och man klarar av att hantera det.

Japp såg bara sprinten. Var inte förvånad över att se honom styra akterskeppet till att börja med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Blir intressant race, startpositioner tycker jag inte säger så mycket denna gång då både mclaren och RB verkar käka däck denna omgång.

Blir nog spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Blir intressant race, startpositioner tycker jag inte säger så mycket denna gång då både mclaren och RB verkar käka däck denna omgång.

Blir nog spännande.

Lewis sa att han fick problem redan vid varv 4-5 med sina däck i sprinten i post sprint press conference, men han låg ju först med ostörd luft så ligga först verkar vara en fördel om man vill vinna

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Intressanta odds på SVS. Blir en tusing på Lewis. Det lär väl pastabagarna på pit wallen sabba för mig dock.

https://i.imgur.com/XEM3cQH.png

Ruggigt bra odds på båda Ferrariförarna känner jag. Känns med hänsyn till sprinten att Ferrari har klart bäst deg och är det enda laget som skulle kunna köra en one-stopper.

Ferrari var enda laget som snittade 1:37.x i sprinten. McLaren och Red Bull var långt över 1:38. Hamilton låg på 1:37.5 och Leclerc 1:37.9.

McLaren brukar ju vara bäst med lite soppa i tanken, alltså borde de ha varit bättre i sprinten än i Grand Prix.

Allt talar för att Ferrari borde vara ruggigt bra här, trots detta är oddsen superbra. Hade jag bettat hade jag nog också satsat på Hamilton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Bästa av allt att han är sist.
hoppas han ryker.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Underviktiga bilar: Leclerc och Gasly diskade.
Ham under utredning för att för hög skid wear.

Edit: Ham nu också diskad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Underviktiga bilar: Leclerc och Gasly diskade.
Ham under utredning för att för hög skid wear.

Edit: Ham nu också diskad

Känns ju fruktansvärt klantigt att missa på vikten, 0.5mm för mycket slitage på underredet känns väl lite mera otur.

https://www.formula1.com/en/latest/article/breaking-hamilton-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ferrari fans hann vara glada en dag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Känns ju fruktansvärt klantigt att missa på vikten, 0.5mm för mycket slitage på underredet känns väl lite mera otur.

https://www.formula1.com/en/latest/article/breaking-hamilton-...

Vad gäller vikten så får man väl förmoda att de ändå har bra koll på vad bilen i sig väger, och att problemet mer är att pricka in vad hela paketet ska väga med så liten (men existerande!) säkerhetsmarginal som möjligt.
Den springande punkten är ju rimligen förarens vikt, som ju dessutom varierar över tid.

I båda fallen är det väl i grund och botten samma sak; man har varit lite för girig och råkat snubbla över gränsen. Jag tycker inte det känns som helt olika nivåer av "klantighet".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad gäller vikten så får man väl förmoda att de ändå har bra koll på vad bilen i sig väger, och att problemet mer är att pricka in vad hela paketet ska väga med så liten (men existerande!) säkerhetsmarginal som möjligt.
Den springande punkten är ju rimligen förarens vikt, som ju dessutom varierar över tid.

I båda fallen är det väl i grund och botten samma sak; man har varit lite för girig och råkat snubbla över gränsen. Jag tycker inte det känns som helt olika nivåer av "klantighet".

Just ja det är bara med föraren i F1, kollar normalt sett mest WRC och då finns det minimivikter för både med och utan förare. Ja är det Leclerc som gått ner lite mer än planerat under racet samt lång sista stint och högt däckslitage så är det nog mer på otursidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Just ja det är bara med föraren i F1, kollar normalt sett mest WRC och då finns det minimivikter för både med och utan förare. Ja är det Leclerc som gått ner lite mer än planerat under racet samt lång sista stint och högt däckslitage så är det nog mer på otursidan.

1 kg är brutalt mycket det var ju inte saunahett direkt. men han hade väl vattenläckage igen förutom som hamilton bra nött planka

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x