Krångligare installera Windows utan Microsoft-konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Kommer bara sluta med en massa slask-Microsoft-konton.

1. Skapa slask MS konto vid installation
2. Installera Windows
3. Logga in med slask MS konto, skapa lokalt konto och lägg till det i gruppen Administratörer
4. Logga in med lokalt konto
5. Ta bort MS konto från Windows
6. Glöm att MS kontot finns
7. ???
8. Profit

Detta kan man göra men jag tror fler(troligen även jag) kommer förska hitta "hax" som ändrar detta så det fungerar utan bekymmer och sammtidigt utan min vetskap lägger in en drös med spyware eller ännu värre ransomware.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Än så länge går det fint att välja sign in options -> Domain join instead -> skapa lokalt konto.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Alltså.. jag hade massa att skriva..liknelser med annan industri osv men tänkte det att ni får en dag extra <3

Efter det så kommer jag idiotförklara övriga 😊

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

En gång i tiden sa Microsoft att Windows 10 skulle bli det sista operativsystemet.
Så kommer det nu bli ändå för mig.
Det som MS blivit ska bekämpas.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara se till att vara utan internetuppkoppling så går det utmärkt att installera. Eller har de tagit bort den varianten nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag brukar bara se till att vara utan internetuppkoppling så går det utmärkt att installera. Eller har de tagit bort den varianten nu?

Vad jag minns så tog de bort detta i någon av de senaste versionerna. Dvs, installationsprogrammet säger bara åt dig att ansluta till nätverket istället för att låta dig välja att låta bli.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag minns så tog de bort detta i någon av de senaste versionerna. Dvs, installationsprogrammet säger bara åt dig att ansluta till nätverket istället för att låta dig välja att låta bli.

Aha, bäst jag låter min usb sticka med win 11 vara då helt enkelt.

Permalänk
Medlem

För de som undrar finns det en sida som kan generera en autounattend fil. Gå igenom inställningarna, ändra det som man önskar (det mesta kan lämnas som det är om man är osäker), och ladda ner XML-filen. Använd valfritt program som kan redigera ISO-filer för att lägga in den i rooten på en ISO fil för W11 installation, skapa ett bootningsbart USB-minne från den redigerade ISO-filen, och installera.

Finns även inställningar för att slå av kraven på TPM/processor o.s.v. för de som sitter på en lite äldre dator. Har testat på en PC med 4:e gen Intel och avsaknad på allt vad TPM heter, och den gick glatt med på det.

Om du använder en ISO baserat på 24H2 så kan det vara problem med autounattend p.g.a. någon ändring som Microsoft gjorde i installationsprogrammet, så jag skulle rekommendera att använda 23H2 för installationen och sedan uppdatera manuellt, antingen från en 24H2 ISO eller via Update.

Permalänk
Medlem

Tryck på Shift + F10 för att öppna Kommandoprompten.

Kör sedan följande kommando:

start ms-cxh:localonly

Detta kringgår Microsoft-kontot och låter dig skapa ett lokalt konto direkt, utan att behöva starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stege99:

En gång i tiden sa Microsoft att Windows 10 skulle bli det sista operativsystemet.
Så kommer det nu bli ändå för mig.
Det som MS blivit ska bekämpas.

Det har aldrig Microsoft officiellt sagt, det var något som en individuell anställd sagt

Skrivet av Eismannen:

Det är borttaget sedan flera år tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blev helt tagen på sängen när man måste vara uppkopplad till nätet och logga in med sitt konto osv med W11 när jag hjälpte en polare bygga dator nyligen...Vad är det för trams? Vad tillför det ens för Microsoft att ha det så?

Antar att det kanske är tänkt att strömlinjeforma upplevelsen för okunniga kanske? Enda förklaringen som ens känns lite rimlig. Man får sin nya dator och den börjar med inlogg och konfiguration. Känns ju dock som ett svagt argument för att inte ha en rullgardins meny och välja starta offline eller ngt för den som vill.

Aja, verkar ju finnas vägar runt det för mig som inte vill ha med sånt där är göra. När det väl är dags att (motvilligt) ta klivet över till W11... Jag är van vid W11 på jobbet där vi haft det i två år nu. Och det har inte tillfört något öht på nya CAD burkarna förutom strul. Sjukt med en produkt man tycker borde vara mogen vid detta laget. W12 är väl runt hörnet gissar jag iom W10 är på väg ut med huvudet före?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är borttaget sedan flera år tillbaka

Njae, flera år är det då inte. Tankade ner min från MS hemsida för drygt 1-1,5 år sedan vill jag minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Blev helt tagen på sängen när man måste vara uppkopplad till nätet och logga in med sitt konto osv med W11 när jag hjälpte en polare bygga dator nyligen...Vad är det för trams? Vad tillför det ens för Microsoft att ha det så?

För mig tillför det en hel del. Syncning av en del inställningar mellan mina enheter bland annat. Väldigt trevligt faktiskt. Så behöver jag inte ange Wi-Fi lösenord till alla enheter (och efter en ominstallation så hämtas de ner igen efter att jag anslutit datorn till internet). Finns en hel del som jag gillar

Skrivet av Eismannen:

Njae, flera år är det då inte. Tankade ner min från MS hemsida för drygt 1-1,5 år sedan vill jag minnas.

Sedan 22H2 har både Home och Pro versionen krävt MS konto och jag kunde inte komma förbi Wi-Fi delen varken i 23H2 eller 24H2 utan Wi-Fi/internet (utan att gå via CMD), så det är några år sedan, åren går fort nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Läste att man kan använda
@echo off

reg add HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OOBE /v BypassNRO /t REG_DWORD /d 1 /f

shutdown /r /t 0

Det ska vara vad bypasssnro gör

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag antar att Rufus är även känt bland er SweClockare.

Kör Rufus när jag gör en nyinstallation av Windows och vill ha ett lokalt konto...
Rufus

Finns en artikel här på SweClockers...
Rufus gör det enkelt att installera Windows 11 24H2 på äldre dator

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera alla som vill göra en clean windows 11 installation med bara lokalt konto att använda sig av rufus för att göra bootbara stickor.

https://rufus.ie/en/

Har kunnat ignorera microsoft konto med en enkel ibockning i det programmet förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Windows 11 Pro går att köra på lokalt konto utan Microsoft-konto har jag för mig att jag läst någonstans.

Skrivet av Markusas:

Än så länge går det fint att välja sign in options -> Domain join instead -> skapa lokalt konto.

Dessa refererar till samma sak - har man Win 11 Pro så kan man säga att man skall ansluta datorn till en domän för att kunna skapa ett lokalt adminkonto och sedan bara strunta i att ansluta till någon domän. Det funkar dock inte på Home.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Men suck. Inte så att man använt det varje gång vi blåser system vilket sker stup i kvarten. Ffs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Har ni länk till detta? Mina googleskills failade mig..

Nej , har kontakt med det "i arbetet" , men om du tänker "logist" så finns lokala domäner kvar tex. Du kan inte ansluta en dator mot Azure AD för att sedan Ansluta till Lokalt AD, dvs det går att hoppa över.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Rufus helt enkelt. Kör det överallt och slipper online-konto samt tråkiga frågor vid installationen.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Men suck. Inte så att man använt det varje gång vi blåser system vilket sker stup i kvarten. Ffs.

Bara att köra på 24H2 installationen då och sedan uppgradera

Skrivet av SirMacke:

Rufus helt enkelt. Kör det överallt och slipper online-konto samt tråkiga frågor vid installationen.

Vi får hoppas på att Rufus kan fixa detta även när 25H2 kommit ut då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hum man har tydligen hittat en ny bypass.

Har dock inte testat den själv.

Discovered by user @witherornot1337 on X, typing "start ms-cxh:localonly" into the command prompt during the Windows 11 setup experience will allow you to create a local account directly without needing to skip connecting to the internet first.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tänker de oxå inkludera ALLA wifi/nätverksdrivrutiner oxå då inklusive ej släppta nätverkskort alternativt ett enkelt sätt att installera dom under windows-installationen? (den vanligaste anledningen för mig personligen att skriva in oobe\bypassnro)

Det går att lägga till WiFi-drivrutiner via en USB-sticka men då måste man ha en annan dator för att kunna ladda ner dem.
Så utan en extra dator är det är fysiskt omöjligt att installera Windows 11 på t.ex. en laptop som bara har WiFi och inga drivrutiner finns inbyggda.

Så kommer Microsoft numera att skicka med en extra dator när man köper Windows 11 så man kan installera det, är frågan.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Joppis:

Detta hade varit riktigt trevligt som en guide här på Sweclockers om det inte redan finns?

Jo!

Vi har ju denna: Så installerar du Windows 11 utan Microsoft-konto

Den är uppdaterad med nya infon, så det stämmer!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Cyberz:

Läste att man kan använda
@echo off

reg add HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\OOBE /v BypassNRO /t REG_DWORD /d 1 /f

shutdown /r /t 0

Det ska vara vad bypasssnro gör

I CMD behöver du inte använda "echo off"

Rekommenderar alternativt en AutoUnattend.xml från: W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ni kör väl Pro? Då fungerar fortfarande sättet som beskrivs i inlägget ovanför ditt

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se en artikel där swec prövar en övergång till Linux. Börjar onekligen bli dags att lämna Microsofts beteenden bakom sig.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk

Jag kommer hoppa över till Linux så fort när hela kernel level anti cheat prylen blir löst.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 9800X3D || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Arctic Liquid 3 || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Vengeance CL28|| Gigabyte Eagle B850 || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Razer Blackshark V2 || Wooting 80 HE || WLMouse Beast X ||

Permalänk
Medlem

Vore det inte bra att slå ihop med denna https://www.sweclockers.com/artikel/38346-sa-installerar-du-w...
som det ofta görs i forum...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk