Radeon RX 9070 kommer ikapp RX 9070 XT med moddat BIOS

Permalänk
Medlem

Jag hittade själv nyligt More Power Tool till mitt AMD 6600(utan XT) skulle tro det är liknande som används här?

Lite kul att leka med obegränsad strömbudget bara synd bara tempen skenar på en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men om man vet vad man gör så kan det ju gå rätt. Hur kul är det?
Detta är sweclockers, här felsöker vi för street cred.

Är ändå lätt även för den som vet vad den gör att bricka ett kort. Främst då BIOS moddning baserar sig på att någon har hittat vad som kan göras på kort X och man själv använder kort Y, samtidigt så har tillverkaren av kort X gett ut en rev på kort X i form av kort Z.
Kan även vara så att man är den som hittat hur man gör på kort X, det man har hittat i förhållande till det man inte hittat är lite av en rysare. Alltså, man vet inte om någon annan har gjort det tidigare. Börjar blind.

Referensdesigner är något enklare, då mer är känt och fler brukar mecka med dom.

Där är alltid mindre faktorer som är lätta att missa, men som har stor betydelse vilket påverkar om det blir en framgång eller brick...
Värst är nog ändå när allt ser bra ut, för att plötsligt en dag tvärdö. Då har man för det mesta inte en susning.

Är många år sen som jag moddade BIOS, drivet att göra modden är givetvis att man ser en vinst som borde vara värd det. Samtidigt så kommer nagelklipparen på tredje plats. Finns alltid, är det rätt/korrekt nu, eller har jag missat något...

Som med RX 9070 XT, som köpts för väl sparade pengar, brickas det då vet man hur lång tid innan man är tillbaka...

Mesta av tiden man lägger är efterforskning och kontroll, fortsatt efterforskning och kontroll, gång på gång.
Bara några ynka procent är egentligen riktig aktion, där det händer. När blodtrycket stiger och knogarna vitnar...

Så givetvis sätter jag en varning!
Swec består av entusiaster till olika grad, samtidigt så får man räkna med att där finns ett antal fler "lurkers" som läser och tar intryck, testar... Främst var varningen till dessa "lurkers".
.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av andra94:

Det blir trist då ni inte själva har gjort något content på något så basalt som att överklocka korten, att man kan få 9070 till 9070xt nivå är något som är känt sen launch. NI missade helt enkelt att ens försöka överklocka korten, särskilt när 5080 och 9070xt klockar rejält bra, ex 5080 vram överklockar massor.

Så klagomålet är att detta borde ni själva ha kommit fram till när ni recenserade korten särskilt på ett överklocknings och enthusiast forum som sweclockers. Orkar ni inte överklocka så hade ni bara kunnat kolla in i Owners club för vad folk lyckas med eller varför inte hålla en härlig livestream där ni överklockar o pratar skit?

Nu överklockade vi ju partner RTX 5080-korten jag testade och fick rätt bra resultat. Under hela våren har mitt fokus varit att försöka få ut testerna på grafikkort i tid och det är en av anledningarna att det var svårt att gå in på djupet mer än vad vi har i våra standardtester då vi gjorde 1-2 tester per vecka.

9070 XT och 9070 gav i princip ingenting med den pre-release driver vi hade från AMD när jag testade våra Powercolor-kort. Visst har dom en liten fabriksöverklockning redan från fabrik men jag skippade att ta med det i testet då jag helt enkelt inte fick resultat värda att redovisa. Det är inte frågan om att vi inte orkar så det är direkt osant. I det här fallet har det handlat om att det har varit abnormalt många releaser samtidigt som jag haft en ny kollega i testlabbet som jag har behövt lära jobbet samtidigt som vi testar.

Permalänk
Medlem

Just att modda bios på saker som inte har möjlighet till flashback gör det till en HÖG risk sak.
Blir något fel, startar inte kortet och du kan inte flasha om det..

Får lite flashbacks till när man flashade PSP förr i tiden och folk brickade dom till höger och vänster

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Men du ifall det bara är mjukvaruskillnad mellan 9070 och 9070xt?

<Uppladdad bildlänk>

Personen frågade väl bara?
Det var inget påstående

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Underbart att se var lääänge sen man lekte med sånt. Minns ett par 9500 jag hade som jag låste upp till 9700 med flytande silver man målade mellan 2 punkter på kortet "gratis prestanda"

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Jag hittade själv nyligt More Power Tool till mitt AMD 6600(utan XT) skulle tro det är liknande som används här?

Lite kul att leka med obegränsad strömbudget bara synd bara tempen skenar på en gång

RDNA3 och (jag gör en säker antagning) RDNA4 kan inte använda MorePowerTool, deras VBIOS är låsta för justering

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ja den fick högre minnesbandbredd iirc?
Sen kunde man ju också flasha ett upplåst BIOS ovanpå det för att springa ikapp storebror RX 5700 ... Det gjorde jag på min

Det gjorde jag häromveckan på mitt 5600XT till extradatorn haha. Från 1560mhz till 2070mhz på core hahah

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Ja från 12000 mhz till 14000.

Men att flasha ett upplåst BIOS ovanpå detta? Var kan man hitta detta och hur gör man? Hade verkligen behövt mer prestanda nu då den nu går på knäna speciellt då jag spelar i VR och allt är så dyrt nu.

https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/j9zuyb/tutoria...

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 merc 6700xt 2800mhz@1100mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Det var nog guiden jag nyttja. Tack för du länka

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Underbart att se var lääänge sen man lekte med sånt. Minns ett par 9500 jag hade som jag låste upp till 9700 med flytande silver man målade mellan 2 punkter på kortet "gratis prestanda"

Ja och trick med blyertspenna på tidiga Intel (?) om jag inte minns fel? Kanske var det amd

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tackar!!

Tyder detta på att jag har Micron minnen som detta verkar kräva. Blir lite konfunderad då det står GPU0 men Micron nämns i rubriken. Hoppas mitt 500W Nätagg klarar detta dock.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

Ja och trick med blyertspenna på tidiga Intel (?) om jag inte minns fel? Kanske var det amd

AMD-processor, Nvidia-chipset, vMod på mängder av saker. Kommer inte ihåg att jag använt blyerts eller silverfärg på en Intel-processor däremot.

Roligt att det fortfarande finns någon klassisk överklockning. För 20 år sedan skulle vi låsa upp "pipes" på/softmodda Nvidia 6800-kort och det var lite lotteri-känsla. Vega 56 till 64 var nog sista gången jag försökte spara pengar och hellre överklocka för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

AMD de också. Duron och Athlon

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Tackar!!

Tyder detta på att jag har Micron minnen som detta verkar kräva. Blir lite konfunderad då det står GPU0 men Micron nämns i rubriken. Hoppas mitt 500W Nätagg klarar detta dock.

<Uppladdad bildlänk>

Ja det skulle jag säga

Du kan kolla med GPU-Z också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Det var tider

Använde inte själv flytande silver, däremot tejp, blyertspenna, lack, kniv, borr och lödpenna.

Intressant var att när man lyckats väl med över-klocknng och moddning av det mesta, så gick man över till undervolt och under-klockning av sådant som man inte behövde prestandan på. Tog ner en Pentium II på 350 MHz till 133 MHz på en server, just för att den inte behövde mer kräm, var nästan aldrig att fläkten ens snurrade efteråt.

Det med gratis kärnor eller shaders, lyckades jag aldrig med. Grattis!

Man har nog blivit lat, eller så går tiden till annat

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Instabilitetsproblemet påstås ha lösts med ny drivrutin, om jag tolkar tyskan rätt.

Citat:

I was able to resolve the initial issues of instability in idle mode and with ULPS on the flashed RX 9070 by installing a fresh driver. So, the cards are fully functional after the flash without any side effects.

Får hoppas att priserna trillar ner till lanseringspris igen, i så fall blir det nog ett 9070 (icke-XT)

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD