Radeon RX 9070 kommer ikapp RX 9070 XT med moddat BIOS

Permalänk
Melding Plague

Radeon RX 9070 kommer ikapp RX 9070 XT med moddat BIOS

Favorit i repris när ett gäng entusiaster låser upp högre prestanda på sina grafikkort genom att flasha ett nytt BIOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skön nostalgi.
Alltid kul att ha lite extra spelrum att leka med, även om det som vanligt inte finns några garantier.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

5600XT fick ju denna behandling officiellt. Mycket trevligt då den drog ikapp 2060 och gick om i vissa spel tom.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

5600XT fick ju denna behandling officiellt. Mycket trevligt då den drog ikapp 2060 och gick om i vissa spel tom.

Ja den fick högre minnesbandbredd iirc?
Sen kunde man ju också flasha ett upplåst BIOS ovanpå det för att springa ikapp storebror RX 5700 ... Det gjorde jag på min

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Undrar om 9070 XT kan få liknande behandling?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Med tanke på hur länge BIOS-moddning varit dött är det jättekul att sådant här pillas på, även om nu resultatet verkar vara måttligt stabilt utan mycket handpåläggning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Vi får vänta till AMD säljer snabbare kort. 9070XTX Mega? Eller USA versionen 9070XTX Maga 😂

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan inte kortet ta skada om det körs på ett sätt som det inte är byggt för?
Eller har de bara strypt 9070 mjukvarumässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Kan inte kortet ta skada om det körs på ett sätt som det inte är byggt för?

Ja och ja eller nästan.
Det är skillnad i hårdvaran. Men ofta är hårdvaran mer kapabel än vad dom säljer den som.
Det blir för lite skillnad annars för att motivera två modeller. Så dom stryper prestandan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Administrativ avgift

Som vanligt Poop artikel som inte nämner att kärnor inte låses upp utan att flasha 9070XT bios på ett 9070 är typ same/same som o dra power limit upp och överklocka kortet....

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Men du ifall det bara är mjukvaruskillnad mellan 9070 och 9070xt?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Som vanligt Poop artikel som inte nämner att kärnor inte låses upp utan att flasha 9070XT bios på ett 9070 är typ same/same som o dra power limit upp och överklocka kortet....

Jag är nästan helt övertygad om att det är något vi läsare tar för givet här.
Är det någon som läser detta som trodde annat? Om kärnor låstes upp skulle det varit en dundernyhet och stå i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Sen kunde man ju också flasha ett upplåst BIOS ovanpå det för att springa ikapp storebror RX 5700 ... Det gjorde jag på min

Hur känns kortet? "Svettas" det under load? Tror Du att det kommer att hålla lika länge som ett kort utan handpåläggning?

Skrivet av twit:

Med tanke på hur länge BIOS-moddning varit dött är det jättekul att sådant här pillas på, även om nu resultatet verkar vara måttligt stabilt utan mycket handpåläggning.

Mjo, alltid kul när man kan få mer prestanda för varje krona.

Dock funderar jag på om det är så bra för kortet - får det inte lägre livslängd då?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Jag minns varmast ’förra’ 9000-serien med 9700 framförallt, som också gick att låsa upp

Eller 6950 som gick att låsa upp till fullfjädrad 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag minns varmast ’förra’ 9000-serien med 9700 framförallt, som också gick att låsa upp

Eller 6950 som gick att låsa upp till fullfjädrad 6970

Fast om det är upp till tillverkaren huruvida man kan låsa upp den eller inte så känns det mindre kul.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken är Ärlig med sin: "Jag skiter i detta" -politik, Det Hurrar, Det hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av andra94:

Trist att du känner så. Övervägde att skriva att inga extra kärnor låses upp men tänkte att det är bättre att skriva vad den gör snarare än inte gör. Det är nog inte helt enkelt att öka strömbudgeten på ett 9070 att nå samma nivåer som 9070 XT gör by default. Oftast är det ju en spärr i mjukvaran i hur högt störmbudgeten kan höjas över normalvärdet. Om det bara skulle vara att höja strömbudget och överklocka kortet hade det ju inte varit så nyhetsvärt nej.

Permalänk
Medlem

Så ännu en Vega 56-> 64 och 5700 -> 5700XT
Mycket trevligt, då finns det ju fog för att 9070 bara sparar plånkan $50 mot 9070 XT.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vi får vänta till AMD säljer snabbare kort. 9070XTX Mega? Eller USA versionen 9070XTX Maga 😂

Mega är givetvis EU-versionen...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av CrispVanDahl:

Trist att du känner så. Övervägde att skriva att inga extra kärnor låses upp men tänkte att det är bättre att skriva vad den gör snarare än inte gör. Det är nog inte helt enkelt att öka strömbudgeten på ett 9070 att nå samma nivåer som 9070 XT gör by default. Oftast är det ju en spärr i mjukvaran i hur högt störmbudgeten kan höjas över normalvärdet. Om det bara skulle vara att höja strömbudget och överklocka kortet hade det ju inte varit så nyhetsvärt nej.

Det blir trist då ni inte själva har gjort något content på något så basalt som att överklocka korten, att man kan få 9070 till 9070xt nivå är något som är känt sen launch. NI missade helt enkelt att ens försöka överklocka korten, särskilt när 5080 och 9070xt klockar rejält bra, ex 5080 vram överklockar massor.

Så klagomålet är att detta borde ni själva ha kommit fram till när ni recenserade korten särskilt på ett överklocknings och enthusiast forum som sweclockers. Orkar ni inte överklocka så hade ni bara kunnat kolla in i Owners club för vad folk lyckas med eller varför inte hålla en härlig livestream där ni överklockar o pratar skit?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Det blir trist då ni inte själva har gjort något content på något så basalt som att överklocka korten, att man kan få 9070 till 9070xt nivå är något som är känt sen launch. NI missade helt enkelt att ens försöka överklocka korten, särskilt när 5080 och 9070xt klockar rejält bra, ex 5080 vram överklockar massor.

Så klagomålet är att detta borde ni själva ha kommit fram till när ni recenserade korten särskilt på ett överklocknings och enthusiast forum som sweclockers. Orkar ni inte överklocka så hade ni bara kunnat kolla in i Owners club för vad folk lyckas med eller varför inte hålla en härlig livestream där ni överklockar o pratar skit?

Jag håller faktiskt med här. Varför gör ni på swec inte överklocking osv? En livestream där ni överklockar/undervoltar osv o pratar skit som det står i texten ovan vore fantastiskt. Tänk så många som hade sett det. Swec var faktiskt mer underhållande förr med videos osv.
Vi vet att ni inte är experter, så en lyckad överklockning vore lika underhållande som en misslyckad. Får ni till en mindre brand så är allt perfekt 😂
Ni missar att göra kontent av Optiscaler, DLSS swapper, modda in FG och massa annat. Det vore jättetrevligt att se videos på svenska och speciellt av er. Jag har bett om ett underforum för detta, men inte ens ett svar.
Tänk på det. Ni har tid, om ni planerar för det

@redaktionen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Ja från 12000 mhz till 14000.

Men att flasha ett upplåst BIOS ovanpå detta? Var kan man hitta detta och hur gör man? Hade verkligen behövt mer prestanda nu då den nu går på knäna speciellt då jag spelar i VR och allt är så dyrt nu.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Får flashback till tiden jag moddade 2x sparkle gtx 465 till 470 och överklocka båda en bit över 900MHz nådde nästan upp till gtx 480 prestanda +-5%för halva priset.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Om årets black friday bjuder på 9070 under 7000(tveksamt men eh hoppas kan man) så blir det kanske ett sådant ändå, bra prestanda per krona!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Hur känns kortet? "Svettas" det under load? Tror Du att det kommer att hålla lika länge som ett kort utan handpåläggning?

Var ju ett tag sen men var ju klart varmare då. En sapphire pulse var det. Fick höja fläktarna en del för hålla OK temp.

Skrivet av jeffan97:

Ja från 12000 mhz till 14000.

Men att flasha ett upplåst BIOS ovanpå detta? Var kan man hitta detta och hur gör man? Hade verkligen behövt mer prestanda nu då den nu går på knäna speciellt då jag spelar i VR och allt är så dyrt nu.

Nu var det sådär fyra år sedan jag hade det kortet men jag ska se om jag kan leta upp detta. Har ditt kort dubbla BIOS? Mitt sapphire hade det och då vågade jag mig på det. Var ganska enkelt vill jag minnas trots allt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Fan, man blir allt lite varm i hjärtat över sånt här. Mys med nostalgi. Äger inget 9700 dock.

Satt på ett mobbat 3080 som inte varit riktigt sig själv sen vi delade på en stor cola utan is från donken. När jag såg alla nvidia-kort försvinna köpte jag mig ett 7900xtx ifall 9700xt skulle gå åt lika snabbt. Jag övervägde lite och beslutade att behålla det då jag spelar i 4k och minne är mums.

Permalänk
Medlem

@redaktionen, nu har ni chans att göra själ för hemsidans namn. Ni måste givetvis testa!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Var ju ett tag sen men var ju klart varmare då. En sapphire pulse var det. Fick höja fläktarna en del för hålla OK temp.

Nu var det sådär fyra år sedan jag hade det kortet men jag ska se om jag kan leta upp detta. Har ditt kort dubbla BIOS? Mitt sapphire hade det och då vågade jag mig på det. Var ganska enkelt vill jag minnas trots allt.

Det blir en bedömningsfråga i sista hand 🤚 d.v.s. OM man ska göra en handpåläggning vs. Prestanda och värme helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Grymt uppskattat! Men det stämmer bra att mitt har dubbla BIOS. Ett prestandaläge och ett som "sänker" fläktljudet. Tänker att man borde kunna flasha det på den som har lägre fläktljud för jag antar att den BIOSen har lägre prestanda så man kan offra den ifall något går snett. Så har man ändå det gamla läget som backup.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Kan den säkert få, däremot så är chansen och väntan på att där skall komma en officiell BOS, väldigt låg. Samt om det blir av, en bra bit in framtiden.

Skrivet av SCORPIUS:

Eller att man gör en "riktigt" moddad BIOS,

Det finns en del sidor och forum dedikerade för just modd av diverse UEFI Bios, GPU BIOS m.m.
Där dom även har en del verktyg som kan underlätta.

https://winraid.level1techs.com/c/bios-uefi-modding/bios-modd...

https://www.bios-mods.com/

https://www.techpowerup.com/download/bios-modding/

o.s.v.

Som alltid när man ger sig in på dom stigarna Man bör veta vad man gör!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kan den säkert få, däremot så är chansen och väntan på att där skall komma en officiell BOS, väldigt låg. Samt om det blir av, en bra bit in framtiden.

Eller att man gör en "riktigt" moddad BIOS,

Det finns en del sidor och forum dedikerade för just modd av diverse UEFI Bios, GPU BIOS m.m.
Där dom även har en del verktyg som kan underlätta.

https://winraid.level1techs.com/c/bios-uefi-modding/bios-modd...

https://www.bios-mods.com/

https://www.techpowerup.com/download/bios-modding/

o.s.v.

Som alltid när man ger sig in på dom stigarna Man bör veta vad man gör!

Men om man vet vad man gör så kan det ju gå rätt. Hur kul är det?
Detta är sweclockers, här felsöker vi för street cred.

Visa signatur