Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av stolleen:

Ursäkta min fullkomliga okunnighet inom ämnet.
Så skickar man WAN (i nätverksskåpet, antar jag?) till, låt oss säga "port 4" i skåpet som går till vardagsrummet.
Kopplar sedan in en router genom uttaget i vardagsrummet och sedan drar man en kabel genom första
porten i routern in i det andra nätverksuttaget så skall det fungera?

Som sagt. Okunnighetens moder här så har jag fattat allt fel så får du gärna rätta till dessa

Ja.

WAN är vad man brukar kalla inkommande internet. Det finns förhoppningsvis tydligt uppmärkt i nätverksskåpet. Med hjälp av en patchkabel (ethernet-sladd) kan du koppla ut det till vardagsrummet. Där sätter du routern. Uttag 4 kopplas ihop med routerns WAN-uttag med en erhernet-sladd. Nu har du fungerande internet.

Överkursen är att koppla routerns första LAN-uttag tillbaka till det andra uttaget i vardagsrummet och därmed tillbaka till nätverksskåpet. I nätverksskåpet placerar du en billig dum-switch som du kopplar till de övriga uttag du vill aktivera.

Poängen är stt alltid ha routern, med brandvägg och NAT, mellan dig och stora elaka internet. Kopplar du så kommer alla enheter i övriga rum att gå via routern i vardagsrummet. I vardagsrummet är det fritt fram att använda routerns lediga LAN-portar.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en router till min 50 kvadratare. I dagsläget har jag en från Telia som ibland funkar klockrent, och ibland har vi taskig signal i sovrummet, när dörren är stängd.

Den sitter i ett plåtskåp i köket, och det äter väl lite signal antar jag...
Har 800mbit och vill ha bra stabilitet och bra hastighet utan att lägga mer pengar än vad som behövs.
Tips?

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Jag behöver en router till min 50 kvadratare. I dagsläget har jag en från Telia som ibland funkar klockrent, och ibland har vi taskig signal i sovrummet, när dörren är stängd.

Den sitter i ett plåtskåp i köket, och det äter väl lite signal antar jag...
Har 800mbit och vill ha bra stabilitet och bra hastighet utan att lägga mer pengar än vad som behövs.
Tips?

Samma tips som du fått om du läst de senaste sidorna i tråden... (vilket man bör göra i en sån här sorts tråd)
https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus RT-AX59U för några månader sen och den fungerade väldigt bra till en början. Men nu har den krånglat ganska länge, det var bara helt plötsligt en dag som det började med att man ofta måste refresha sidor igen för att den misslyckas första gången. Otroligt irriterande.

Finns det något jag kan göra eller är det bara att lämna in den till butiken?

Har provat fabriksåterställa och ny firmware fanns det inte att uppdatera till.

Permalänk
Medlem

Har idag en TP-Link Archer C50 som fungerat klockrent (lite svagt wifi i vissa rum lägenhet 60m^2).

Har nu bytt till 250/100 och behöver rekommendation på ny router.

Prio är:
1. Billig
2. Wifi "ok" för 60m^2

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Skrivet av Zoler:

Har idag en TP-Link Archer C50 som fungerat klockrent (lite svagt wifi i vissa rum lägenhet 60m^2).

Har nu bytt till 250/100 och behöver rekommendation på ny router.

Prio är:
1. Billig
2. Wifi "ok" för 60m^2

Tacksam för alla tips!

Lite svårt att veta vad man ska rekommendera. Är det enda problemet med nuvarande router att täckningen inte klarar dina 60 kvm? Det borde nästan vilken router som helst klara nämligen. Är det ett nybygge med innerväggar som blockerar wifi-signalerna? Isf kanske du bör satsa på ett mesh-system.

Samt vad innebär "billig"? Så billigt eller prisvärt som möjligt eller har du en faktiskt begränsad budget? Bara nytt som gäller eller kan begagnat funka?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Lite svårt att veta vad man ska rekommendera. Är det enda problemet med nuvarande router att täckningen inte klarar dina 60 kvm? Det borde nästan vilken router som helst klara nämligen. Är det ett nybygge med innerväggar som blockerar wifi-signalerna? Isf kanske du bör satsa på ett mesh-system.

Samt vad innebär "billig"? Så billigt eller prisvärt som möjligt eller har du en faktiskt begränsad budget? Bara nytt som gäller eller kan begagnat funka?

Ah nej utan det är att jag ökat hastighet från 100/100 till 250/100, så min gamla router bör inte klara detta? Det är ett 50-tals hus så väggarna blockerar inte speciellt mycket.

Prisvärt är viktigast, men jag vet inte riktigt vad man får för pengarna. Så länge den kan hantera 1 enhet med nätkabel och flera enheter med wifi så räcker det.

Nytt är nog enklast.

Permalänk
Skrivet av Zoler:

Ah nej utan det är att jag ökat hastighet från 100/100 till 250/100, så min gamla router bör inte klara detta? Det är ett 50-tals hus så väggarna blockerar inte speciellt mycket.

Prisvärt är viktigast, men jag vet inte riktigt vad man får för pengarna. Så länge den kan hantera 1 enhet med nätkabel och flera enheter med wifi så räcker det.

Nytt är nog enklast.

Ok. Är det trådat du vill kunna få ut 250 Mbit så kan du köpa valfri router från välkänt märke runt 800 kr. Det klarar alla moderna trådlösa routrar, även budgetmodellerna. Bör ha tillräcklig trådlös täckning för att klara 60 kvm också så länge du inte har några specifika krav och ge rätt bra hastighet.

Typ denna om du har varit nöjd med Tp-link: https://www.pricerunner.se/pl/168-3200366159/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3225475482/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3200031881/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3202691887/Routrar/ASUS-RT-...

Vill du ha bättre trådlös kapacitet så får du gå upp i prisklass till runt 1000-2000 kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌