Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag älskar UniFi och rekommenderar det till alla. Dock är Dream Routern svår att få tag på. Jag själv kör med en UniFi Cloud Gateway Ultra, POE swich och UniFi APs och det är en riktigt bra kombo. Kör på minst U6+ AP. Du behöver nog bara en till 54 kvm.

Det blev UCG Ultra och u7 pro ap för mig den sks vara lite kraftigare än dream router🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kika på denna. https://eu.store.ui.com/eu/en/category/all-cloud-gateways/pro...

Kör själv en Dream Router men om du har snabbt internet klarar den inte mer än 600/700 på WLAN porten CPUn e för klen tyvär i den modellen.

Kanske lite off-topic och har dålig koll på just Ubiquiti men är det inte lite märkligt att några av deras produkter som trots allt kostar några tusenlappar inte klarar av att maxa WLAN:et på 1000/1000 när valfri konsumentrouter som kostar ~500kr klarar detta?

(Ja, jag vet att man tappar lite i overhead men får ut 930/930 på min 1000/1000 Mbit/s-lina och Asus-router)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Kanske lite off-topic och har dålig koll på just Ubiquiti men är det inte lite märkligt att några av deras produkter som trots allt kostar några tusenlappar inte klarar av att maxa WLAN:et på 1000/1000 när valfri konsumentrouter som kostar ~500kr klarar detta?

(Ja, jag vet att man tappar lite i overhead men får ut 930/930 på min 1000/1000 Mbit/s-lina och Asus-router)

ja, men det står också på hemsidan... Vet ej varför de bara inte kan uppgradera CPUn...riktigt dåligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Bor på typ 60kvm, skulle behövt en asus router som är vettig kring tusenlappen.

Några förslag? AX53U har fått blandade reviews

Permalänk
Medlem

@zyrien: RT-AX57 har betydligt bättre specs och möter din budget precis:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8400208

Jämförelse RT-AX53U vs RT-AX57:
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=20870,15583&Le...

(Klicka ur "Hide Similarities" om du vill se en fullständig jämförelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@zyrien: RT-AX57 har betydligt bättre specs och möter din budget precis:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8400208

Jämförelse RT-AX53U vs RT-AX57:
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=20870,15583&Le...

(Klicka ur "Hide Similarities" om du vill se en fullständig jämförelse)

Tack! Är inte jätteinsatt i routrar, att ena är mycket bättre, på vad? Bättre räckvidd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Tack! Är inte jätteinsatt i routrar, att ena är mycket bättre, på vad? Bättre räckvidd?

Räckvidden är nog ungefär samma lika. AX57U har dock bättre teoretisk bandbredd trådlöst, AX3000 vs AX1800 samt betydligt bättre CPU och 1 mer LAN-port.

Har du inga speciella krav så lär AX53U räcka mer än väl.

Permalänk
Medlem

Ny router

Hej allesammans.

Ute efter nätverkslösning i ny lägenhet. Fiber, 1000mbs upp/ner, 72 kvm, nätverksuttag i varje rum. Relativt knepig planlösning med tjocka betongväggar. Nuvarande router är från internetleverantör och sitter i "nätverksbox" inbyggd i väggen. Tanken är att köra en router i nätverksboxen och sen koppla in en accesspunkt i vardagsrum för att köra trådbundet till TV + PS5. Måste ha routern med WAN inuti nätverksboxen, inte aktuellt att dra kabel och ställa routern utanför boxen.

Min första tanke var en mesh-lösning främst pga små enheter som får bra plats i boxen utan externa antenner.
Helst en router med 4 gigabitswitchar.

Jag tänker mig någonstans runt 2000-4000kr.

Jag har sneglat på D-Link M30 Aquila Pro, någon med erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabibazz:

Hej allesammans.

Ute efter nätverkslösning i ny lägenhet. Fiber, 1000mbs upp/ner, 72 kvm, nätverksuttag i varje rum. Relativt knepig planlösning med tjocka betongväggar. Nuvarande router är från internetleverantör och sitter i "nätverksbox" inbyggd i väggen. Tanken är att köra en router i nätverksboxen och sen koppla in en accesspunkt i vardagsrum för att köra trådbundet till TV + PS5. Måste ha routern med WAN inuti nätverksboxen, inte aktuellt att dra kabel och ställa routern utanför boxen.

Min första tanke var en mesh-lösning främst pga små enheter som får bra plats i boxen utan externa antenner.

Hetaste just nu är väl UniFi Cloud Gateway och så köper du en Flex Mini switch och en AP7.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabibazz:

Hej allesammans.

Om du har nätverksuttag i varje rum, så är dessa ofta dubbla.
Du skulle då kunna skicka WAN till en port i ett annat rum, koppla en router där, för att sen ta en kabel från routen till den andra porten och då få nätverk tillbaka.

Detta gör att du inte behöver ha din router i nätverksboxen om du har ont om plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dabibazz:

Hej allesammans.

Kolla bara så att det inte är plåtlock på boxen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Har denna kundvagn på Unfi-prylar, men är osäker på om jag borde välja en Switch Lite 8 PoE istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Har denna kundvagn på Unfi-prylar, men är osäker på om jag borde välja en Switch Lite 8 PoE istället?
<Uppladdad bildlänk>

Beror helt på hur många POE enheter du ska driva. Annars ta den billigaste.

Behöver du bara POE för en enhet kan du välja poe injector och U7 Pro för typ samma pris istället för switch.

Permalänk

Sitter och väljer mellan om jag ska köra på en Router eller Mesh lösning.
Har kommit fram till att jag vill ha ASUS pga de oändligt många funktionerna samt parental control funktionerna utan kostnad.

Har ett hus med Entreplan 122kvm + Källarplan 122kvm som ska täckas men framför allt ett garage ca 12m från huset där det sitter Wifi Kamera som i dagsläget knappt når till wifi routern.

De två jag väljer i mellan är ASUS GT 6 (2 pack) eller ASUS RT-BE92U

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Sitter och väljer mellan om jag ska köra på en Router eller Mesh lösning.
Har kommit fram till att jag vill ha ASUS pga de oändligt många funktionerna samt parental control funktionerna utan kostnad.

Har ett hus med Entreplan 122kvm + Källarplan 122kvm som ska täckas men framför allt ett garage ca 12m från huset där det sitter Wifi Kamera som i dagsläget knappt når till wifi routern.

De två jag väljer i mellan är ASUS GT 6 (2 pack) eller ASUS RT-BE92U

Antar att källaren har betongväggar.

Har du nätverkskabel framdraget till flera ställen i huset? Jag tror inte du kommer bli nöjd med WiFi-prestandan, om du köper en router med inbyggd WiFi, oavsett var du placerar den. Utan att veta mer om byggnaden skulle jag tro att du behöver minst två accesspunkter i källaren och en på övervåningen. 122kvm är dock stort, så kanske tre nere och två uppe, beroende på planlösning.

Generellt tips: Köp en router och komplettera med accesspunkter efter behov. Det är ofta som routerns placering inte är den bästa för WiFi-prestanda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag köpte ASUS RT-BE58U och ångrar mig lite, så tänkte kolla om ni har förslag på nåt bättre?

Det bästa jag gillade med ASUS RT-BE58U är deras VPN Client som är enkel att ställa in med NordVPNs token t.ex. Det vill jag gärna ha fortfarande. Det sämsta jag tyckte var räckvidden som är sämre än min gamla Netgear R7000.

Vill ha en ganska ny router som fortfarande får updates, vill inte använda third-party firmwares, bättre räckvidd än ASUS RT-BE58U samt endast ha stand-alone router (inga mesh etc). Tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Jag köpte ASUS RT-BE58U och ångrar mig lite, så tänkte kolla om ni har förslag på nåt bättre?

Det bästa jag gillade med ASUS RT-BE58U är deras VPN Client som är enkel att ställa in med NordVPNs token t.ex. Det vill jag gärna ha fortfarande. Det sämsta jag tyckte var räckvidden som är sämre än min gamla Netgear R7000.

Vill ha en ganska ny router som fortfarande får updates, vill inte använda third-party firmwares, bättre räckvidd än ASUS RT-BE58U samt endast ha stand-alone router (inga mesh etc). Tips?

Om du får sämre räckvidd från exakt samma position så beror det troligtvis på inställningarna (kanal, kanalbredd) på WiFi, om inte kringliggande förutsättningar har förändrats.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Om du får sämre räckvidd från exakt samma position så beror det troligtvis på inställningarna (kanal, kanalbredd) på WiFi, om inte kringliggande förutsättningar har förändrats.

Exakt samma position och ingen annan förändring. Men nja, testat med alla möjliga inställningar. Även testat med samma inställningar som jag hade på gamla routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Om du nu gillar Asus och vill ha en ny router som får uppdateringar länge är väl detta erbjudande svårslaget: sweclockers fyndlänk

Även om det betecknas som en Mesh-router så är ju det endast en inställning - denna har 4 portar: 2st 2.5Gbps och 2st 1Gbps (varav en 2.5Gbps är wan)

Ingen aning om hur länge erbjudandet gäller, men jag hittade det i söndags så det kanske bara gäller tills idag eller imorgon.

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Om du nu gillar Asus och vill ha en ny router som får uppdateringar länge är väl detta erbjudande svårslaget: sweclockers fyndlänk

Även om det betecknas som en Mesh-router så är ju det endast en inställning - denna har 4 portar: 2st 2.5Gbps och 2st 1Gbps (varav en 2.5Gbps är wan)

Ingen aning om hur länge erbjudandet gäller, men jag hittade det i söndags så det kanske bara gäller tills idag eller imorgon.

Ser intressant ut! Den borde ha bättre räckvidd än RT-BE58U? Ser kanske lite ostabil ut om man skulle ha det ståendes på ett bord t.ex, men kanske den inte är.

Permalänk
Medlem

Om räckvidden är bättre vågar jag inte svara på, men står väldigt stabilt - ja

Permalänk

Sitter på en TUF-AX5400 som har börjat strula rejält och vill köpa en ny router. Vad har ni att säga om denna, eller finns det andra bra alternativ säg mellan 1500-2500?

https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Skrivet av ante_ante:

Sitter på en TUF-AX5400 som har börjat strula rejält och vill köpa en ny router. Vad har ni att säga om denna, eller finns det andra bra alternativ säg mellan 1500-2500?

https://www.webhallen.com/se/product/358250-TP-Link-Archer-AX...

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8 (har stöd för Openwrt om det är intressant)

btw, vad strular med AX-5400? är väl en bra router, har också stöd för Openwrt om du vill testa det.

https://openwrt.org/toh/asus/tuf-ax4200

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8 (har stöd för Openwrt om det är intressant)

btw, vad strular med AX-5400? är väl en bra router, har också stöd för Openwrt om du vill testa det.

https://openwrt.org/toh/asus/tuf-ax4200

Internet på 2.4ghz funkar inte och den är bara allmänt seg när man surfar via kabel. Har resettat flertal gånger och kört både Asus egna och Merlins fw. Så nu får den åka ut känns de som.

Openwrt har jag ingen koll på vad de är.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

På jakt efter en router, inget hyperavancerat vill ha nåt som bara kopplas in och funkar med minimalt arbete.

Dator kopplas in med sladd och sen lite mobila enheter och smått som robotdammsugare, fläkt o strömbrytare.
routern ska stå i vardagsrummet och behöver nå ~10 meter(2 väggar med dörröppningar) för att täcka alla enheter i köket, det går så lite trafik över wifi att hastigheten i praktiken är irrelevant för typ allt nytt är flera gånger snabbare än vad som behövs.
2.5Gbit ethernet är ett plus men inget krav, ska kunna skruvas upp på väggen.
använder mullvad vpn så en router som kan koppla upp sig automatiskt hade inte varit fel OM det fungerar bra och stabilt.

Vad ska jag titta efter som inte kostar skjortan?

Permalänk
Skrivet av raven6666:

På jakt efter en router, inget hyperavancerat vill ha nåt som bara kopplas in och funkar med minimalt arbete.

Dator kopplas in med sladd och sen lite mobila enheter och smått som robotdammsugare, fläkt o strömbrytare.
routern ska stå i vardagsrummet och behöver nå ~10 meter(2 väggar med dörröppningar) för att täcka alla enheter i köket, det går så lite trafik över wifi att hastigheten i praktiken är irrelevant för typ allt nytt är flera gånger snabbare än vad som behövs.
2.5Gbit ethernet är ett plus men inget krav, ska kunna skruvas upp på väggen.
använder mullvad vpn så en router som kan koppla upp sig automatiskt hade inte varit fel OM det fungerar bra och stabilt.

Vad ska jag titta efter som inte kostar skjortan?

passa på medans den fortfarande säljs för ca halva priset mot ordinare pris.

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på de olika tjänsterna som säljs för ökad router säkerhet som tp-link homecare, asus aiprotection eller netgear armor? Är orolig för malware och dylikt och vill köpa en som är säker. Räcker det med att ha firmware uppdaterad och stänga av WPS och uPnP osv eller behöver man en av de här extra tjänsterna? Routern ska tjäna tv, ps5 och diverse smartprylar.

Permalänk

Hej behöver en stabil router då jag ska livestreama via kabel. Inga andra speciella krav. Max budget är 1 400 kr. Tack

Permalänk
Skrivet av Workout51:

Hej behöver en stabil router då jag ska livestreama via kabel. Inga andra speciella krav. Max budget är 1 400 kr. Tack

https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

passa på.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Om du har nätverksuttag i varje rum, så är dessa ofta dubbla.
Du skulle då kunna skicka WAN till en port i ett annat rum, koppla en router där, för att sen ta en kabel från routen till den andra porten och då få nätverk tillbaka.

Detta gör att du inte behöver ha din router i nätverksboxen om du har ont om plats.

Ursäkta min fullkomliga okunnighet inom ämnet.
Så skickar man WAN (i nätverksskåpet, antar jag?) till, låt oss säga "port 4" i skåpet som går till vardagsrummet.
Kopplar sedan in en router genom uttaget i vardagsrummet och sedan drar man en kabel genom första
porten i routern in i det andra nätverksuttaget så skall det fungera?

Som sagt. Okunnighetens moder här så har jag fattat allt fel så får du gärna rätta till dessa