Permalänk
Medlem
Skrivet av stolleen:

Ursäkta min fullkomliga okunnighet inom ämnet.
Så skickar man WAN (i nätverksskåpet, antar jag?) till, låt oss säga "port 4" i skåpet som går till vardagsrummet.
Kopplar sedan in en router genom uttaget i vardagsrummet och sedan drar man en kabel genom första
porten i routern in i det andra nätverksuttaget så skall det fungera?

Som sagt. Okunnighetens moder här så har jag fattat allt fel så får du gärna rätta till dessa

Ja.

WAN är vad man brukar kalla inkommande internet. Det finns förhoppningsvis tydligt uppmärkt i nätverksskåpet. Med hjälp av en patchkabel (ethernet-sladd) kan du koppla ut det till vardagsrummet. Där sätter du routern. Uttag 4 kopplas ihop med routerns WAN-uttag med en erhernet-sladd. Nu har du fungerande internet.

Överkursen är att koppla routerns första LAN-uttag tillbaka till det andra uttaget i vardagsrummet och därmed tillbaka till nätverksskåpet. I nätverksskåpet placerar du en billig dum-switch som du kopplar till de övriga uttag du vill aktivera.

Poängen är stt alltid ha routern, med brandvägg och NAT, mellan dig och stora elaka internet. Kopplar du så kommer alla enheter i övriga rum att gå via routern i vardagsrummet. I vardagsrummet är det fritt fram att använda routerns lediga LAN-portar.

Permalänk
Medlem

Jag behöver en router till min 50 kvadratare. I dagsläget har jag en från Telia som ibland funkar klockrent, och ibland har vi taskig signal i sovrummet, när dörren är stängd.

Den sitter i ett plåtskåp i köket, och det äter väl lite signal antar jag...
Har 800mbit och vill ha bra stabilitet och bra hastighet utan att lägga mer pengar än vad som behövs.
Tips?

Permalänk
Skrivet av Lagom:

Jag behöver en router till min 50 kvadratare. I dagsläget har jag en från Telia som ibland funkar klockrent, och ibland har vi taskig signal i sovrummet, när dörren är stängd.

Den sitter i ett plåtskåp i köket, och det äter väl lite signal antar jag...
Har 800mbit och vill ha bra stabilitet och bra hastighet utan att lägga mer pengar än vad som behövs.
Tips?

Samma tips som du fått om du läst de senaste sidorna i tråden... (vilket man bör göra i en sån här sorts tråd)
https://www.telia.se/bredband/routrar/asus-bt8

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus RT-AX59U för några månader sen och den fungerade väldigt bra till en början. Men nu har den krånglat ganska länge, det var bara helt plötsligt en dag som det började med att man ofta måste refresha sidor igen för att den misslyckas första gången. Otroligt irriterande.

Finns det något jag kan göra eller är det bara att lämna in den till butiken?

Har provat fabriksåterställa och ny firmware fanns det inte att uppdatera till.

Permalänk
Medlem

Har idag en TP-Link Archer C50 som fungerat klockrent (lite svagt wifi i vissa rum lägenhet 60m^2).

Har nu bytt till 250/100 och behöver rekommendation på ny router.

Prio är:
1. Billig
2. Wifi "ok" för 60m^2

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Skrivet av Zoler:

Har idag en TP-Link Archer C50 som fungerat klockrent (lite svagt wifi i vissa rum lägenhet 60m^2).

Har nu bytt till 250/100 och behöver rekommendation på ny router.

Prio är:
1. Billig
2. Wifi "ok" för 60m^2

Tacksam för alla tips!

Lite svårt att veta vad man ska rekommendera. Är det enda problemet med nuvarande router att täckningen inte klarar dina 60 kvm? Det borde nästan vilken router som helst klara nämligen. Är det ett nybygge med innerväggar som blockerar wifi-signalerna? Isf kanske du bör satsa på ett mesh-system.

Samt vad innebär "billig"? Så billigt eller prisvärt som möjligt eller har du en faktiskt begränsad budget? Bara nytt som gäller eller kan begagnat funka?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Lite svårt att veta vad man ska rekommendera. Är det enda problemet med nuvarande router att täckningen inte klarar dina 60 kvm? Det borde nästan vilken router som helst klara nämligen. Är det ett nybygge med innerväggar som blockerar wifi-signalerna? Isf kanske du bör satsa på ett mesh-system.

Samt vad innebär "billig"? Så billigt eller prisvärt som möjligt eller har du en faktiskt begränsad budget? Bara nytt som gäller eller kan begagnat funka?

Ah nej utan det är att jag ökat hastighet från 100/100 till 250/100, så min gamla router bör inte klara detta? Det är ett 50-tals hus så väggarna blockerar inte speciellt mycket.

Prisvärt är viktigast, men jag vet inte riktigt vad man får för pengarna. Så länge den kan hantera 1 enhet med nätkabel och flera enheter med wifi så räcker det.

Nytt är nog enklast.

Permalänk
Skrivet av Zoler:

Ah nej utan det är att jag ökat hastighet från 100/100 till 250/100, så min gamla router bör inte klara detta? Det är ett 50-tals hus så väggarna blockerar inte speciellt mycket.

Prisvärt är viktigast, men jag vet inte riktigt vad man får för pengarna. Så länge den kan hantera 1 enhet med nätkabel och flera enheter med wifi så räcker det.

Nytt är nog enklast.

Ok. Är det trådat du vill kunna få ut 250 Mbit så kan du köpa valfri router från välkänt märke runt 800 kr. Det klarar alla moderna trådlösa routrar, även budgetmodellerna. Bör ha tillräcklig trådlös täckning för att klara 60 kvm också så länge du inte har några specifika krav och ge rätt bra hastighet.

Typ denna om du har varit nöjd med Tp-link: https://www.pricerunner.se/pl/168-3200366159/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3225475482/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3200031881/Routrar/TP-Link-...
Eller https://www.pricerunner.se/pl/168-3202691887/Routrar/ASUS-RT-...

Vill du ha bättre trådlös kapacitet så får du gå upp i prisklass till runt 1000-2000 kr.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kommer att flytta till en bostad där Telenor råder (via BRF). Vet inte hur deras router är, men gissar på medioker. Är en trea, vill ha fullt klös i alla rum, så nära trådat man kan komma (men däremot inte för dyrt). Kör mest CS2 och FS2020/24. Linan är 500/500 som jag minns det.

Bara säg nån bra router, så kör vi på det! Måste jag kontakta Telenor om jag kör egen lösning?
Nej, ethernet är inte draget till olika rum, men kommer nog fixa det senare. Men har fått för mig (?) att wifi idag kan vara riktigt bra. Korrekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kommer att flytta till en bostad där Telenor råder (via BRF). Vet inte hur deras router är, men gissar på medioker. Är en trea, vill ha fullt klös i alla rum, så nära trådat man kan komma (men däremot inte för dyrt). Kör mest CS2 och FS2020/24. Linan är 500/500 som jag minns det.

Bara säg nån bra router, så kör vi på det! Måste jag kontakta Telenor om jag kör egen lösning?
Nej, ethernet är inte draget till olika rum, men kommer nog fixa det senare. Men har fått för mig (?) att wifi idag kan vara riktigt bra. Korrekt?

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk

....en Telia router?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

....en Telia router?

ASUS, säljs för halva priset hos Telia, många som köpt den, använder den själv med 1000/1000 från Bahnhof.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det går öht och om det är en bra idé att blanda två Asus routrar i mesh som inte har samma stöd för Wifi?

Funderar på att beställa en Asus BT-8 från Telia medans jag skickar in min knasiga AX59U på lagning och sedan utöka räckvidden på BT-8 med AX59 sen när jag får hem den igen.

BT-8 är ju både Wifi 7 och tre bands. AX59 bara Wifi 6 och två bands.
Kör dessa två samma sorts AiMesh?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Någon som har koll på om det går öht och om det är en bra idé att blanda två Asus routrar i mesh som inte har samma stöd för Wifi?

Funderar på att beställa en Asus BT-8 från Telia medans jag skickar in min knasiga AX59U på lagning och sedan utöka räckvidden på BT-8 med AX59 sen när jag får hem den igen.

BT-8 är ju både Wifi 7 och tre bands. AX59 bara Wifi 6 och två bands.
Kör dessa två samma sorts AiMesh?

Nu kör jag själv inte Asus, men det borde inte vara något problem. Du kommer få wifi 7 när du är ansluten till BT-8 och wifi 6 när du är ansluten till AX59. Det är iallafall så UniFi, som jag kör, fungerar ohch jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda med Asus.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

ASUS, säljs för halva priset hos Telia, många som köpt den, använder den själv med 1000/1000 från Bahnhof.

Bra tips ju!! =D Blev lite paff då jag trodde det var en vanlig Teliarouter. Men den är bra alltså?
Måste jag kontakta Telenor om jag vill använda denna istället eller måste både deras och denna vara linkade på något vis?

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Bra tips ju!! =D Blev lite paff då jag trodde det var en vanlig Teliarouter. Men den är bra alltså?
Måste jag kontakta Telenor om jag vill använda denna istället eller måste både deras och denna vara linkade på något vis?

Tack!

det är väl den bästa man kan få för pengarna just nu med tanke på hårdvaran samt att den använder 3xA73 CPU kärnor istället för A53 som länge använts i routrar, den har även stöd för Openwrt den dagen ASUS slutar uppdatera den, så man kan väl räkna med lätt över 10 år från Openwrt iaf, R7800 från 2016 får fortfarande Openwrt uppdateringar.

det ska inte behövas, ska bara räcka med koppla in och köra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Köpte en Asus RT-AX59U för några månader sen och den fungerade väldigt bra till en början. Men nu har den krånglat ganska länge, det var bara helt plötsligt en dag som det började med att man ofta måste refresha sidor igen för att den misslyckas första gången. Otroligt irriterande.

Finns det något jag kan göra eller är det bara att lämna in den till butiken?

Har provat fabriksåterställa och ny firmware fanns det inte att uppdatera till.

Märker du någon (tillfällig) förbättring när du startar om routern?

Liknande problem kan uppstå om man sitter bakom CGNAT.
(Dvs att isp inte tilldelar en publik ip-adress)
Speciellt om problemen är värst under högtrafiktimmar, typ: 19:00-22:00

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

det är väl den bästa man kan få för pengarna just nu med tanke på hårdvaran samt att den använder 3xA73 CPU kärnor istället för A53 som länge använts i routrar, den har även stöd för Openwrt den dagen ASUS slutar uppdatera den, så man kan väl räkna med lätt över 10 år från Openwrt iaf, R7800 från 2016 får fortfarande Openwrt uppdateringar.

det ska inte behövas, ska bara räcka med koppla in och köra.

Kommer jag få stor skillnad, rent generellt mot deras standardrouter? 3 rummare, 60-tals-lägenhetshus....
Vad är det som kommer bli "bättre" än det vi annars kommer ha? Antar att man inte kan önska sig magi, men vad kommer jag notera vid byte? (har inte flyttat in ännu dock).

Tack igen för tipset!! =D

Visa signatur

Permalänk

Stort tack för tipset med Telias kampanj på BT8, beställt en som ska ersätta min AC87U som är gammal och trött.

Permalänk
Medlem

Dags att byta router.
Budget är upp till 2500kr.

Kraven ligger mest i att kunna begränsa och ha koll på barnen. (Ja, en öppen dialog är alltid bäst men barn runt 10år gör inte alltid som man säger)

Vill kunna blockera och även ha så pass mycket koll på trafiken att man kanske kan bandbredds begränsa vissa tjänster.
Doom scrolling på ex. YouTube och snap mf. Är tyvärr det nya.
Jag förstår dem.. det är svårt att låta bli.
Vore dock nice om man kunde sakta strypa bandbredden över tid så det typ inte går att bara sitta och dumskrolla.

Så bästa router för övervakning/styrning av bandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Dags att byta router.
Budget är upp till 2500kr.

Kraven ligger mest i att kunna begränsa och ha koll på barnen. (Ja, en öppen dialog är alltid bäst men barn runt 10år gör inte alltid som man säger)

Vill kunna blockera och även ha så pass mycket koll på trafiken att man kanske kan bandbredds begränsa vissa tjänster.
Doom scrolling på ex. YouTube och snap mf. Är tyvärr det nya.
Jag förstår dem.. det är svårt att låta bli.
Vore dock nice om man kunde sakta strypa bandbredden över tid så det typ inte går att bara sitta och dumskrolla.

Så bästa router för övervakning/styrning av bandbredd?

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen vara en bra deal.
Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har en Archer C5 idag som jag haft några år. Är trött på täckningen som känns dålig, blivit segare med åren känns det som. Är nu på jakt efter en ny och såg erbjudandet som så fint länkades här. Den där Teliaroutern BT8, kan man anta att den skulle kännas som en inoljad hingst i jämförelse med Archern? Ska täcka 86 KVM. Rekommenderar ni BT8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Jag har en Archer C5 idag som jag haft några år. Är trött på täckningen som känns dålig, blivit segare med åren känns det som. Är nu på jakt efter en ny och såg erbjudandet som så fint länkades här. Den där Teliaroutern BT8, kan man anta att den skulle kännas som en inoljad hingst i jämförelse med Archern? Ska täcka 86 KVM. Rekommenderar ni BT8?

jadu routern du har nu är från 2014...så lär bli stor skillnad.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Beställde BT8an igår.
Har 108kvm den ska täcka, testar med en först för att se om det räcker.
Ska försöka komma tillbaka med feedback när jag fått den.

Permalänk
Skrivet av laukan82:

Beställde BT8an igår.
Har 108kvm den ska täcka, testar med en först för att se om det räcker.
Ska försöka komma tillbaka med feedback när jag fått den.

Gärna och tar även kommentarer och tankar från er som redan kör den! =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Gärna och tar även kommentarer och tankar från er som redan kör den! =D

Fick hem den idag och håller på att installerar allt.

Första stora minuset är att den inte går att väggfästa.

Verkar inte finnas något fäste till den heller så måste bygga/köpa något.. zzz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Fick hem den idag och håller på att installerar allt.

Första stora minuset är att den inte går att väggfästa.

Verkar inte finnas något fäste till den heller så måste bygga/köpa något.. zzz.

detta borde ju fungera annars, har satt upp surround högtalare på 2KG så lär fungera på routern.

https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-pow...

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

detta borde ju fungera annars, har satt upp surround högtalare på 2KG så lär fungera på routern.

https://www.bauhaus.se/dubbelhaftande-monteringstejp-tesa-pow...

Rollade väggar och vill kunna ta ned den vid tillfälle så inte något "permanent"

Permalänk
Medlem

Lutar åt denna: https://printshape.se/asus/kopia-av-asus-zenwifi-bt6-bt8-bt10...

Över lag nöjd såhär långt annars.