Är tacksam för tips om bättre ventilation, lite svalare kanske inte lika dammigt dator

Permalänk

Är tacksam för tips om bättre ventilation, lite svalare kanske inte lika dammigt dator

Hejsan! Jag har denna burken

H7 Chassi, Nzxt Z63 AIO, 13 gen i7, 3090 Suprim x, 32 gb minne, 2 fläktar framtill. Tycker det blir snabbt dammigt, varmt som fan i rummet. Även tacksam för tips om positionering av buken. Matta i rummet, ståendes på golvet. Är lite novis med Spelande. Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa med en fläkt som utblås på baksidan så att luften försvinner lite snabbare från insidan och ha chassit på skrivbordet eller på en bänk så den kommer upp från golvet för mindre damm. Det finns inget dammfilter i fronten? Men att det är varmt som fan i rummet gör ju saken lite svårare. Kanske öka hastigheten på frontfläktarna också.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Att det blir varmt i rummet tyder på att datorn får ut värmen från sig, så det är ju bra faktiskt.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Hejsan! Jag har denna burken<Uppladdad bildlänk>
H7 Chassi, Nzxt Z63 AIO, 13 gen i7, 3090 Suprim x, 32 gb minne, 2 fläktar framtill. Tycker det blir snabbt dammigt, varmt som fan i rummet. Även tacksam för tips om positionering av buken. Matta i rummet, ståendes på golvet. Är lite novis med Spelande. Tack på förhand

Blir det varmt i rummet så är det väl snarare rummets ventilation du behöver se över, inte datorns

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Hejsan! Jag har denna burken<Uppladdad bildlänk>

Ingen fläkt eller kyllösning i världen kan sänka tempen inuti datorn utan att värmen måste transporteras någon annanstans, i det här fallet (och för de flesta andra) så hamnar värmen utanför lådan och värmer upp rummet den står i.

Löser du det här problemet så nalkas nobelpris om revision av varenda fysikbok som någonsin har publicerats, det kan jag lova

Mot damm brukar det hjälpa att inte ha burken direkt på golvet, jag har min på ett litet soffbord, typ 50 cm ovanför golvet.

Permalänk
Medlem

För att motverka damm så kan du prova att öka hastigheten på frontfläktarna för att öka positivt tryck i datorn (gäller att det sitter fläktfilter av något slag där). Är de för klena så skaffa fler/större fläktar i fronten. Prova sänka fläktarna för radiatorn/utsug om CPU temp kan hållas okej fortfarande.

Vill du ha mindre påverkan på temp i rummet så lär du antingen sänka spänning/effekt på CPU och/eller GPU eller skaffa strömsnålare komponenter. Bättre kylning kommer bara effektivisera förflyttning av värme från datorn till rummet då spillvärmen är densamma.

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

[/quote]

Hej

1: Ladda hem gratisprogrammet HWmonitor för att kontrollera att ingen datorkomponent blir för varm. Att ha koll på alla temperaturer är nästan som en liten hälsoundersökning. Enkelt gjort, men kan ibland säga mycket!

2: Se till att datorn står i bordshöjd om detta är möjligt. Damm ansamlas ju som allra mest i golvhöjd.

3: Om en dator står t.ex. på ett bord och den ändå blir snabbt dammig inuti, så tyder det på att det troligen är fel balans i chassits under/övertryck. Det i sin tur har med chassits fläktar att göra. Eller ibland både chassit och dess fläktar.

Läs på om Under & Övertryck i Chassi för att förstå vilken åtgård som just du kanske kan behöva göra med just din dator.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk

Blåser nätagget ut nedåt? Är det mellanrum mellan chassi och mattan?

Visa signatur

//

Permalänk

sälj grafikkortet och sluta spela spel. det gjorde jag. då blev det inte lika varmt och dammigt kan jag lova. bästa jag gjort, jäklar vad mycket tid man fick över till att göra sånt som är viktigt i livet. 3090 är ju som ett element dessutom

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat, att det blir varm i rummet är väntat och inget att göra åt, vad datorn gäller. En dator är i princip ett värmelement, all energi som förbrukas omvandlas till värme. Så drar den 700w så blir effekten detsamma av att ha ett värmeelement på 700w i rummet.

Blir dessutom en ond cirkel, då ju varmare luften i rummet blir, desto sämre kyls datorn och varmare blir den som resultat.

Har själv en dator med ett RTX 3090 Ti och en Ryzen 5950x. Den fick jag flytta till ett annat rum för att mitt sovrum är för litet och har för dålig luftcirkulation. Att sedan köra den under högsommaren är bara att glömma!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

När rummet blir varmt försämras kylningen av datorn, så då får man antingen öppna fönstret eller montera in forcerad ventilation i rummet. Någonting liknande dessa kanske:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Tänk på att ta reda på hur ventilationen i huset fungerar, det är ingen hit om du skapar övertryck som motverkar dina grannars ventilation även om det skulle bli energieffektivt då du värmer upp deras lägenheter indirekt. Om du bor i hus blir det dock en vinst om du kan ta tillvara varmluften i ditt rum och sprida den till resten av huset.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Jag skulle testa med en fläkt som utblås på baksidan så att luften försvinner lite snabbare från insidan och ha chassit på skrivbordet eller på en bänk så den kommer upp från golvet för mindre damm. Det finns inget dammfilter i fronten? Men att det är varmt som fan i rummet gör ju saken lite svårare. Kanske öka hastigheten på frontfläktarna också.

Tror det blev något varmare för damm samlingen, jag skall prova att öka hastigheten på fläktarna där fram. Även komplettera med en fläkt där bak

Permalänk
Skrivet av strongliquid:

Blåser nätagget ut nedåt? Är det mellanrum mellan chassi och mattan?

Det blåser bakåt, har tagit bort mattan, vilket jag tror var en damm samlare. Dammsugit o rengjort golvet. Sen blåst datorn, alla fläktar. Vilket hjälpte en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Tror det blev något varmare för damm samlingen, jag skall prova att öka hastigheten på fläktarna där fram. Även komplettera med en fläkt där bak

Tänk på en sak om du ska laborera med fläktar:

Så fort man lägger till/tar bort/justerar en eller flera fläktar i ett chassi, så rubbar man på balansen i chassits under/övertryck. Och det måste du troligen göra också, men det måste göras på ett kontrollerat sätt och inte på chans. Annars är det stor risk för obalans och kanske ännu mer än det eventuellt var innan!
Det är därför som det är så bra att läsa på lite innan om detta.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeRadeon:

Det blåser bakåt, har tagit bort mattan, vilket jag tror var en damm samlare. Dammsugit o rengjort golvet. Sen blåst datorn, alla fläktar. Vilket hjälpte en hel del

Jag tror att den allra största och bästa effekten får du om du flyttar upp datorn minst 50 cm från golvet!
Då blir jag inte förvånad om den åtgärden kommer att räcka.

Visa signatur

Permalänk

Jag kör med mitt nätagg vänt med fläkten uppåt så den drar luft under grafikkortet istället för under chassit.

sänkte min gputemp med typ 10°´c och ingen nämnvärd ljudnivåökning snarare sänkning iom att gpufläktarna kunde hugga av typ 500RPM vid arbetstemp från ~2500 till <2000 rpm.

men samtidigt har mitt gammla R3 chassi problemet att luften under gpu knappt kan ta sig där ifrån utan blir stående och bildar bastu under grafikkortet.

så mitt råd är testa dig fram.

och med det sagt rekomenderar jag även att inte ha insug under datorn i den mån det går.

och att försöka hålla insug i fronten och resterande som utblås men att frontflätarnas totala flyttade mängd luft ska hållas högre än utblåsens och kan man inte få ihop det med fläktplatserna är det bättre att istället plugga ett fläkthål och varken ha insug eller utblås i platsen utan istället en täckbricka över hålet.

eftersom du ser ut att dra ut luft ur chassit genom cpukylaren i toppen så skulle jag sätta täckbricka över bakre fläktplatsen som du inte använder på din bild.

sedan skulle jag nog antinen montera en fläkt i nerdersta platsen i fronten eller en täckbricka.

att det blir varmt i rummet är inte datorns fel utan det handlar om att din kylning faktiskt gör det den ska. aka flytta värmen från cpu/gpu/annat chippet till luften sen är det rummets ventilation som ska göra sig av med värmen i luften.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag kör med mitt nätagg vänt med fläkten uppåt så den drar luft under grafikkortet istället för under chassit.

sänkte min gputemp med typ 10°´c och ingen nämnvärd ljudnivåökning snarare sänkning iom att gpufläktarna kunde hugga av typ 500RPM vid arbetstemp från ~2500 till <2000 rpm.

men samtidigt har mitt gammla R3 chassi problemet att luften under gpu knappt kan ta sig där ifrån utan blir stående och bildar bastu under grafikkortet.

så mitt råd är testa dig fram.

och med det sagt rekomenderar jag även att inte ha insug under datorn i den mån det går.

och att försöka hålla insug i fronten och resterande som utblås men att frontflätarnas totala flyttade mängd luft ska hållas högre än utblåsens och kan man inte få ihop det med fläktplatserna är det bättre att istället plugga ett fläkthål och varken ha insug eller utblås i platsen utan istället en täckbricka över hålet.

eftersom du ser ut att dra ut luft ur chassit genom cpukylaren i toppen så skulle jag sätta täckbricka över bakre fläktplatsen som du inte använder på din bild.

sedan skulle jag nog antinen montera en fläkt i nerdersta platsen i fronten eller en täckbricka.

att det blir varmt i rummet är inte datorns fel utan det handlar om att din kylning faktiskt gör det den ska. aka flytta värmen från cpu/gpu/annat chippet till luften sen är det rummets ventilation som ska göra sig av med värmen i luften.

Tack för tipsen! Du tror mer på bara en där fram? Täcka bak, inte fläkt där med? Jag gjorde en liten justering i NZXT Cam på dem två i fronten,, skifta dem till GPU vilket sjukt nog gjorde att GPU tempen nästan sjönk med 10 grader. Körde Witcher 3 i går på ultra vilket var sjukt påfrestande för gpun, har i dag omformterat alla appar och annat skit som jag slarvat och gått i bakgrunden. Även stängt av flera program i aktivitets hanteraren, Nu kan jag köra på Ultra + Allt annat på högsta, dock med Ray Spårning avstängt. Den går inte mycket över 60 grader. Tar med mig det med Psun

Permalänk
Skrivet av FreddeRadeon:

Tack för tipsen! Du tror mer på bara en där fram? Täcka bak, inte fläkt där med? Jag gjorde en liten justering i NZXT Cam på dem två i fronten,, skifta dem till GPU vilket sjukt nog gjorde att GPU tempen nästan sjönk med 10 grader. Körde Witcher 3 i går på ultra vilket var sjukt påfrestande för gpun, har i dag omformterat alla appar och annat skit som jag slarvat och gått i bakgrunden. Även stängt av flera program i aktivitets hanteraren, Nu kan jag köra på Ultra + Allt annat på högsta, dock med Ray Spårning avstängt. Den går inte mycket över 60 grader. Tar med mig det med Psun

jag hade nog personligen pluggat hålet i baksidan och monterat en till fläkt där fram även om fläkten där fram troligen inte kommer göra så stor skillnad mer än att du kummer kunna köra ett lägre varvtal och ändå flytta ungefär samma mängd luft som 2 fläktar.

och du garanterar i princip att du alltid kommer ha ett "övertryck" i chassit sålänge frontfläktarna drar in mer luft än din cpukylare kan drar ut ur chassit och du kommer iaf delvis ta bort dina problem med damm i chassit såvida fronten har dammfilter dvs.

och med fördelen att om ända vägen ut för luften är genom cpukylaren kommer kommer frontfläktarna hjälpa cpufläktarna att trycka bort värme från kylaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows