Går ej att komma i kontakt med min brf, vad göra?

Permalänk

Går ej att komma i kontakt med min brf, vad göra?

Är medlem i en brf där styrelsen gjort sig helt oanträffbar i princip. Det finns inget telefonnummer att ringa, dom svarar ej på mejl och kontoret är stängt. Mig veterligen är det första gången detta inträffat, och efterlyser tips på vad man skall göra.

Är det någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Är medlem i en brf där styrelsen gjort sig helt oanträffbar i princip. Det finns inget telefonnummer att ringa, dom svarar ej på mejl och kontoret är stängt. Mig veterligen är det första gången detta inträffat, och efterlyser tips på vad man skall göra.

Hej!

Det här låter inte så bra!

Om jag hade varit i dina kläder, så skulle jag försöka kontrollera hur föreningens ekonomi ser ut. Finns det t.ex obetalda skulder? Är föreningen på obestånd?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

* Vad gäller det?
* Pratat med grannar?

Försökt hitta andra nummer, d.v.s. har du gjort lite efterforskningar på BRF/styrelsen?

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Det här låter inte så bra!

Om jag hade varit i dina kläder, så skulle jag försöka kontrollera hur föreningens ekonomi ser ut. Finns det t.ex obetalda skulder? Är föreningen på obestånd?

Håller med, inget bra tecken att det ej går att komma i kontakt med dom.
Finns det ingen myndighet eller liknande man kan kontakta för att påtala problemet?
Har ingen koll på ekonomin, hur och vart hittar jag den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Finns det ingen myndighet eller liknande man kan kontakta för att påtala problemet?

www.allabolag.se är en början...

Permalänk
Skrivet av Falcon:

* Vad gäller det?
* Pratat med grannar?

Försökt hitta andra nummer, d.v.s. har du gjort lite efterforskningar på BRF/styrelsen?

Det gäller lite bekymmer i min bostadsrätt, där ett svar behövs från styrelsen.
Har pratat med någon granne, och där var det inga muntra ord.
Har lekt lite detektiv och bara hittat några namn på personerna i styrelsen.

Går det att hitta kontaktuppgifter till dessa personer på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Det gäller lite bekymmer i min bostadsrätt, där ett svar behövs från styrelsen.
Har lekt lite detektiv och bara hittat några namn på personerna i styrelsen.

Går det att hitta kontaktuppgifter till dessa personer på något sätt?

Styrelsen i en "riktig" BRF går att hitta, se mitt inlägg tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Tolkar det som att även hen var irriterad/störd på BRF? Och inte dig?

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Tolkar det som att även hen var irriterad/störd på BRF? Och inte dig?

Helt rätt, man byter några ord när man springer på varann.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Eduardo_S:

Hur länge har du varit medlem? Årsredovisning skall finnas tillgänglig för alla medlemmar innan den ordinarie (och årliga) föreningsstämman.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Falcon:

Ah, nu hittade jag t om ett nummer!
Tydligen telefontider så jag får prova en annan dag.

Permalänk
Skrivet av twit:

Hur länge har du varit medlem? Årsredovisning skall finnas tillgänglig för alla medlemmar innan den ordinarie (och årliga) föreningsstämman.

ca 4 år.
Skall kolla igenom den senaste årsredovisningen vid tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Du borde hitta din BRF på denna sida https://sv.allabrf.se/ där du får viktigaste information direkt utan att behöver vara inloggad

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nej, det är verkligen inget gott tecken. Å andra sidan kan orsaken till tystnaden vara annat än just obestånd. Men obestånd är ju inte så långsökt med dagens höga omkostnader och annat som har med ekonomi att göra.

Det finns ju Hyresgästföreningen, men jag vet inte om de ger råd till brf-ägare. Det kanske finns något motsvarande för er.

Någon myndighet säger du...inget som jag känner till, men det gör det säkert tror jag.

Hur kolla föreningens ekonomi? Vet inte det heller, men kanske hos skatteverket?
Någon annan än jag kanske har lite vettigare tankar.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Eduardo_S:

Skall kolla igenom den senaste årsredovisningen vid tillfälle.

Ja det är ju en bra grej att göra med tanke på att du själv blir lidande om ekonomin missköts. Revisionsberättelsen skall skickas med kallelsen innan ordinarie stämma, den är också vettig att läsa.

Ja, och att närvara på stämman då, givetvis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När hade ni årsstämma? Kanske en ny styrelse formas?
Sen finns det inga krav att vara kontaktbar eller svara inom X antal dagar vad jag vet.
Många föreningar kör på minimum 2 veckor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Du borde hitta din BRF på denna sida https://sv.allabrf.se/ där du får viktigaste information direkt utan att behöver vara inloggad

Har hittat alla personer i vår styrelse, med tillhörande ålder.
Är det här som Mr.Koll kommer in i bilden?

Permalänk
Rekordmedlem

Är ni del av nån moderorganisation typ HSB eller Riksbyggen så har de uppgifter.
Å andra sidan verkar det ju även som en del bedragare använder BRFer för sin verksamhet och då är det nog värre att få tag i dem för de vill inte bli hittade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Yepp om inte hitta.se , Eniro etc fungerar.

Det jag syftade med min länk vara att du får ganska bra översikt hur din BRF ligger till rent ekonomiskt.

Samt är din BRF helt fristående?

Många BRF är under ¨företag¨ till HSB, Riksbyggen etc så får man ej tag på styrelsen så kan man vända sig till ¨huvud¨ företaget som borde ha all information/kontaktuppgifter till styrelsen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas någon form av vaktmästare, akutnummer dagtid eller liknande.
Annars låter detta väldigt konstigt.

4 år säger du och inga problem alls tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ratsit brukar fungera bäst för min del, där brukar även vara enkelt att se om det finns någon fru eller någon annan på samma adress om dom saknar telefonnummer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varje årsmöte väljer en valberedning som har till uppgift att föreslå bra personer som vill sitta i styrelsen vid nästa ÅM, det skall framgå av årsmötesprotokollet vilka dessa är. Ta kontakt med dem och diskutera situationen med nuvarande styrelse, förmodligen kommer du att få en fråga om du vill engagera dig i styrelsearbetet. Ett par år som suppleant ger dig en inblick i hur din förening sköts.

Om du misstänker ekonomiska oegentligheter så kontaktar du revisorerna, jag har gett dem hicka ibland vilket framtvingat retroaktiva årsmötesgodkännanden för att undvika polisanmälan (ja även revisorerna har ett ansvar så fort de blir varse om uppgifter)!

Gå på årsmötet och gör din röst hörd, de övriga deltagarna (ofta ja-sägare) kommer att uppskatta dina frågor till den nyvalda styrelsen.

Permalänk
Medlem

Tror du får skilja på förvaltare och styrelse, alla saker behöver inte gå till styrelsen och en del saker kommer förvaltaren hjälpa till att ta upp med styrelsen. Styrelsemedlemmarna är ju dina grannar, då de normalt måste vara medlem i föreningen. Går inte förvaltare att kontakta så tror jag inte någon styrelsemedlem tycker det är konstigt att du hör av dig direkt till dem.

Vid akuta saker bör det finnas en jour du kan kontakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Gå och knacka på hos ordföranden?

DEt borde sitta anslag i porten med information om styrelsen, men det kanske det inte gör?
Om du har bott där i 4 år så har du ju fått årsredovisning och kallelse till årsstämma (borde varit en nyligen), där står det väldigt tydligt vilka som ingår i styrelsen. (För och efternamn) men även valberedningen.
Din förening finns listad på www.allabolag.se
Sök upp den där. och under "befattningar" så står alla medlemmar i din styrelse.

Kolla på hitta.se, inga telefonnummer? Du bor ju i samma fastighet som dem, gå och knacka på.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Är ju snart dags för årsmöte om de följer den vanliga årscykeln. I god tid innan ska styrelsen också skicka ut information till alla medlemmar om var och när denna hålls.

Får ni ingen information rullande i mail eller brevlåda?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz