Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Medlem

E-kort saknar jag verkligen, det var en tjänst med kunden i fokus och som på det hela taget fungerade bra. Swedbank borde skämmas för att ha tagit bort den! Jag saknar det gamla Spotify där musik var i fokus. Nu är det så jäkla mycket bjäfs och skit som man får nerkört i halsen. Detsamma gäller det mesta, vi har gått från att vara kunden till produkten, även när vi betalar för oss.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Allt efter MSN Messenger 7.0 var ett misstag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag trivdes bättre på IRC än på Discord
Men SweClockers består

Skrivet av Mindfighter:

Ooo irc, det var tider det!

Skrivet av Dhanjel:

The Buyers Guide, ICQ, IRC, Helgon

Skrivet av Lagers:

Allra mest Mirc med IRC där man kunde ha flera chatfönster bredvid varandra. Tycker verkligen inte om Discord.

Skrivet av Oneone:

saknar tiderna när man satt på mirc det var så jävla nice vore kul o Swec hade en kanal

Skrivet av Necrophor:

Kan upplysa om att #sweclockers på Quakenet lever och frodas, är aktivitet i princip 24/7/365, men vi är rätt jävla galna

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Speldemos.
Det var nice förr när man gratis kunde testa ett spel innan köp.

Att köpa dessa dator / spel tidningar enbart för att få tillgång till demo spel / program var en rolig tid när man inte kunde köpa full versioner

Permalänk
Medlem

IRC 100%
ICQ var lagom tyckte jag, inte massa extra mög. Hatade MSN personligen även om det var dit man drogs när det blev större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, flytten av communities till Discord är inget annat än en regelrätt katastrof.

1.) Informationen där är inte sökbar.
2.) När Discord eventuellt släcks ner så kommer all den informationen försvinna för evigt.

Discord är ett jävla svart hål på nätet.

Hittade ett dött forum för ett spel där jag ville ha alla moddar och saker till det(total annihilation). Alla länkar på forumet var döda och efter VÄLDIGT lång tid svarade någon. Ja det var discord som gällde.
Blev inbjuden men det funkade inget, efter det hörde jag inget mer.

Är även medlem i ett par bilklibbar och det mesta sker på facebook som jag inte har.

Brorsans barns skola har instagram som kommunikations plattform = vansinne.

Eller varför inte bankid som ägs av bankerna...ja listan kan göras milslång.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Awesome!

För någon som aldrig engagerat sig att lära sig hur android funkar, hur lägger man in det ljudet som sms signal?

Permalänk
Medlem

Inte direkt en tjänst men Snyggast.se. Instagram fast utan filter om man inte klassar dåliga 640x480 webbkamerors brus som filter.

Var mer genuint än dagens sociala medier.

Lunarstorm var coolt med men nog inte lika kul nu som när man var 15. Det var inte lika mycket fokus på reklam och scams och algoritmer på den tiden.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Habbo Hotel

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Kan helt ärligt inte komma på en enda tjänst som var bättre förr, jämfört med det vi har i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

OT:
Saknar inte men min första kontakt via modem med övriga världen, Bulletin Board System jösses vad imponerad jag vart.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns någon mjukvara jag saknar, är bättre med vad som finns idag imo.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mindboggle:

Awesome!

För någon som aldrig engagerat sig att lära sig hur android funkar, hur lägger man in det ljudet som sms signal?

Det är väl enklare än iPhone ?
För där är det ett jäkla meck om man vill göra det själv / gratis. Jag köpte den via iTunes för 10-12kr vill jag minnas 🙈😅

På android bör det vara betydligt enklare / mer öppet. Jag tänker typ lägg in ljudfil och välj den i inställningar? 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har alltid saknat "FTP filesearch" som Yahoo köpte upp och slaktade, som dom sen lade ner ett par år efter köpet med standardmotivet "Ingen använder tjänsten!". Vilket är rätt naturligt när man på mindre än en månad förstört i princip alla funktioner...

FTP filesearch fanns i slutet av 90-talet och början av 00-talet...

Antagligen så hade den tjänsten inte haft mycket berättigande idag, ändå saknade

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kanske faller utanför vad som är tillåtet, men oink.me.uk va fan guld innan man kunde streama musik! Även Swebits eller vad det hette va ett bra ställe med ett förhållandevis vettigt forum som bonus.

Permalänk
Medlem

PCgamer när man fick med en demoskiva

Permalänk
Medlem

Tiden innan discord kom. Uppfattar att spelare blivit latare sedan discords intåg och orkar således inte ta sig in på vanliga forum för att läsa. Discord är bra på mycket, men som forum så suger det enligt min mening. Guilded var på gång att ta över med vettigt forum inbyggt, men pga hög latens så blev det ingen hit.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Saknar uppföljaren tll Demonsaw som aldrig blev klar. Sen Google cardboard, chromecast audio och Picasa

Permalänk
Medlem

Forumdöden..... Samt alla "chat-tjänster" typ ICQ och msn som så många har nämnt redan.

Det som stör mig mest med det hela är att det är folks slappa inställning och flathet till att sälja ut sin personliga integritet och acceptans av att ständigt få sin aktivitet övervakad och kartlagd i syfte att få något "gratis" i utbyte mot riktad reklam som orsakat att dessa tjänster bytts ut mot facebook-grupper och "messenger"...

Hade lagstiftarna tagit striden för 20-25år sen att när det hela var i sin linda kriminalisera den integritetskränkande insamlingen och processandet av "användardata" så hade den digitala världen helt klart sett annorlunda ut idag.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Swedbanks tjänst E-kort, som de tog bort när Flash gick i graven, istället för att skriva om den i något modernare ramverk.

Ironiskt nog var deras huvudargument "säkerhetsskäl". Säkerhetsmässigt är det ju ett jäkla nerköp att sluta med virtuella engångskort till förmån för att användarna sprider sina faktiska kortuppgifter över högt och lågt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Forumdöden..... Samt alla "chat-tjänster" typ ICQ och msn som så många har nämnt redan.

Det som stör mig mest med det hela är att det är folks slappa inställning och flathet till att sälja ut sin personliga integritet och acceptans av att ständigt få sin aktivitet övervakad och kartlagd i syfte att få något "gratis" i utbyte mot riktad reklam som orsakat att dessa tjänster bytts ut mot facebook-grupper och "messenger"...

Hade lagstiftarna tagit striden för 20-25år sen att när det hela var i sin linda kriminalisera den integritetskränkande insamlingen och processandet av "användardata" så hade den digitala världen helt klart sett annorlunda ut idag.

Haha ja. Vid den tiden blev det exempelvis fullständig cirkus om Intels processor-ID i Pentium 3, som i princip bara möjliggjorde saker som spårning av vilket processorexemplar som satt i en dator en fil härrörde från, kopplade upp på nätet, osv. Vem som ägde datorn osv var förstås inte spårbart via ID:t.

Det är liksom ingenting jämfört med vad techbolagen håller på med idag, men då var skandalen tillräckligt tung för att Intel skulle tvingas totalpudla. Vill till och med minnas att man erbjöd ersättningsprocessorer utan ID-nummer till de som redan köpt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det jag saknar är dataföreningar som fanns i verkliga livet förr. Jag var medlem i en som låg på Engelbrektsgatan 4 i Stockholm, där kunde man hänga hela sommarnätter 1995 och spela Doom i lan. ( Långt innan LAN party blev verklighet )

Jag saknar även Fidonet och de gamla forumen. Idag finns det bara några få kvar, som SweClockers och Flashback.

Fidonet fanns innan internet, men när internet väl kom fanns det en anda – man kunde starta en egen sajt, koda ihop något i PHP. Jag skrev min egen portal redan 2001, då jag köpte ett domännamn och behövde något att posta nyheter i.
Idag har vi WordPress. Men de stora teknikjättarna slukar allt – och om inte de gör det, hittar EU på något som förstör den fria tanken.

Permalänk
Medlem

Räknas KickassTorrents och RARBG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Habbo Hotel

Har återuppstått. Habbo Origins

Permalänk
Medlem

[quote postid="20864183" userid="3909" name="SuperNova"]
Flera har ju redan tagits upp.

Swedbanks virtuella betalkort var ju toppen! Logga in på banken, skapa ett virtuellt kort, sätt en gräns i belopp och datum. Riltigt bra!
/quote]

Jaaaaa! Snälla jag vill ha tillbaka det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Definitivt MSN messenger!!!

Hatar att det enda vettiga alternativet just nu är Discord. Jag vill inte ha en tjänst som försöker vara allt möjligt, jag vill ha en renodlad chatt-tjänst som fokuserar enbart på den där personliga interaktionen mellan en eller flera användare.

WhatsApp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

ICQ var ganska nice

Skrivet av Opatagio:
Skrivet av bärplockaren:
Skrivet av Dhanjel:
Skrivet av Viceroy:

MSN Messenger

Skrivet av krEJZi:
Skrivet av gisburne:

ICQ, MSN messenger

Skrivet av osgorth:

Gäller frågan specifika program och tjänster får jag nog säga ICQ, då det verkligen var en revolution.

Skrivet av Airikr:

Det skulle i sådana fall vara MSN, och då med helvägskryptering.

Skrivet av Necrophor:
Skrivet av Kasken:

Samt alla "chat-tjänster" typ ICQ och msn som så många har nämnt redan.

Vad var MSN och ICQ bättre på än dagens chattjänster? Om de hade släppts idag, hade ni använt dem då?

Permalänk
Medlem

Brs fråga, för jag vet ej

Permalänk
Medlem

www, det var bättre förr, före Google, Youtube och Facebook.

Altavista.com <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

WhatsApp?

Har inte lust att ge ut mitt telefonnummer hur som helst och en ännu mindre önskan att koppla min riktiga identitet till en chatt-tjänst.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |