Anmäl dig till Roborock Challenge!

Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Medlem

Definitivt MSN messenger!!!

Hatar att det enda vettiga alternativet just nu är Discord. Jag vill inte ha en tjänst som försöker vara allt möjligt, jag vill ha en renodlad chatt-tjänst som fokuserar enbart på den där personliga interaktionen mellan en eller flera användare.

Skulle även ge nästan vad som helst för ett nysläpp av Windows 7, med säkerhetsuppdateringar i ytterligare 10 år + kernel-uppdateringar.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Rekordmedlem

MSN Messenger var otroligt trevligt och hade rätt funktioner, Skype var också skapligt men när de slogs ihop behöll man det sämsta från båda och tog bort det bästa.
E-kort var också nått som verkligen skulle behövas, idag har betalaren mycket sämre kontroll än när de fanns och dagens virtuella kort ger inte samma kontroll till betalaren, konstigt att ingen längre vill erbjuda en riktigt konsumentsäker kortbetalningslösning.
Saknar också en del chatsiter likt WBS snarare än dagens motsvarigheter som är mycket jobbigare för spontanchat med okända snarare än folk man måste lägga till som vän och liknade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, tillbaka med MSN! Kom ihåg att jag fixade något mod så jag kunde spamma vibbar och spamma notisar (byta status fort) hehe Inte riktigt en tjänst, men jag vill också ha tillbaka 3D maze screensavern från Windows 98... Kunde stirra på den hur länge som helst, tills råttan kom fram och skrämde skiten ur en!

Och gamla goda hamsterpaj, på Windows XP. Mycket jag vill ha tillbaka!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z170X Gaming 3 | CPU: i7 6700K @ 4,4GHz | Grafikkort: ASUS GTX 1070 8GB STRIX | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Kingston HyperX 16GB 2133MHz | SSD: Samsung 850 EVO 1TB & 500GB Chassi: FD Define S

Permalänk
Medlem

Videotext - använde skolans abodemang en hel somma.
Annars var Kombaserade BBS systemen trevliga-

Permalänk
Medlem

Jag saknar Sparvar, mycket innehåll och framför allt en väldigt trevlig community.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Fan vad bra Stadia var! Jag tycker Google gav upp alldeles för tidigt med det.

Permalänk
Medlem

Kan jag få ta bort en tjänst i stället? Match masking. Saknar att onlinespel byggde på små communityn som skapades på varje server. Fusk eller "smurfande" var non issues eftersom varje individuell server modererades aktivt av det community som spelade där utifrån den nivå som förväntades på servern. Ville jag ha mer motstånd så hittade jag en server med bättre spelare eller började spela scrims. Klaner, rivaliteten, brackets, etc. Allt var så mycket bättre för att ge dig exakt den upplevelsen du ville ha.

Match making är bara ett slutet system för att ge dig en upplevelse utvecklaren styra över.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dhanjel:

Minns fortfarande mitt nummer, 113231051

Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

Skrivet av doomas:

56460072 här

65885957

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Rss flöden på de flesta ställen saknar jag. Google reader och andra rssläsare gjorde konsumtion av innehållet väldigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Rss flöden på de flesta ställen saknar jag. Google reader och andra rssläsare gjorde konsumtion av innehållet väldigt trevligt.

Jag kör FreshRSS på min server och sen Reeder på iOS för en liknande upplevelse. Fortfarande många site:r som använder RSS.

Permalänk

Jag kommer inte på någon tjänst jag saknar, men däremot forumsdöden. Det fanns hur många svenska forum som helst för 20år sedan, idag betydligt mindre och mindre aktiva. Speciellt när det kommer till frågor som YH vs högskola inom programmering.
Det finns många anledningar till detta, en är att jag är en gammal gubbe och de har flyttat någon annanstans. En annan är att det finns så mycket mer på nätet som väldigt många filmtjänster.

Något jag saknar dock mycket är begränsade bankkort som någon nämnde, man sätter in ett begränsad belopp och tidsbegräns på denna sedan handlar man. Jag vill t.ex hyra ljudböcker, det finns flera stora tjänster för detta. I betyg för dessa tjänster skriver flera att de på alla sätt och vis säger upp abonnemanget, de får bekräftelse på det är uppsagt, men de fortsätter lika förbannat att dra pengar.
Hade man då haft ett spärrat kort, så kan de ej dra mer pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag kommer inte på någon tjänst jag saknar, men däremot forumsdöden. Det fanns hur många svenska forum som helst för 20år sedan, idag betydligt mindre och mindre aktiva. Speciellt när det kommer till frågor som YH vs högskola inom programmering.
Det finns många anledningar till detta, en är att jag är en gammal gubbe och de har flyttat någon annanstans. En annan är att det finns så mycket mer på nätet som väldigt många filmtjänster.

Något jag saknar dock mycket är begränsade bankkort som någon nämnde, man sätter in ett begränsad belopp och tidsbegräns på denna sedan handlar man. Jag vill t.ex hyra ljudböcker, det finns flera stora tjänster för detta. I betyg för dessa tjänster skriver flera att de på alla sätt och vis säger upp abonnemanget, de får bekräftelse på det är uppsagt, men de fortsätter lika förbannat att dra pengar.
Hade man då haft ett spärrat kort, så kan de ej dra mer pengar.

De flesta forum har mer eller mindre flyttat till facebook eller discord. Tråkigt men lite aktivitet finns det på vissa äldre.

Msn och mer aktiva forum inom de flesta områden. Hittat några gamla forum som idag är stendöda, tråkigt med tanke på hur livliga de en gång var.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta forum har mer eller mindre flyttat till facebook eller discord. Tråkigt men lite aktivitet finns det på vissa äldre.

Msn och mer aktiva forum inom de flesta områden. Hittat några gamla forum som idag är stendöda, tråkigt med tanke på hur livliga de en gång var.

Ja, flytten av communities till Discord är inget annat än en regelrätt katastrof.

1.) Informationen där är inte sökbar.
2.) När Discord eventuellt släcks ner så kommer all den informationen försvinna för evigt.

Discord är ett jävla svart hål på nätet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag packade upp mina Amiga-filer som jag har nedpackad i zip för att kolla mitt nummer nu:
22096464 hade jag som nummer på ICQ

Skrivet av Hejss:

Använder dagligen RSS från massa nyhetssidor som fortfarande har det, och även youtubekanaler som jag följer lite sådär. Och kan tipsa om Feedbro som finns både till Firefox och Chromiumbaserade. Den är så klockren på alla sätt. Har testat massor andra RSS-system men inget slår enkelheten och hur den presenterar rss-flöderna. Bara fungerar utan krångel år efter år.
T.ex har jag RSS-flöden från en del forumdelar här på SweC, de stora tekniksidorna, youtube-kanaler

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

ICQ, MSN messenger
StingNet (en BBS Expressen hade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Ja, flytten av communities till Discord är inget annat än en regelrätt katastrof.

1.) Informationen där är inte sökbar.
2.) När Discord eventuellt släcks ner så kommer all den informationen försvinna för evigt.

Discord är ett jävla svart hål på nätet.

Skulle nog säga tvärtom. All information finns kvar för evigt och kommer till slut användas öppet till en AI. Discord kommer inte försvinna för all den data som de sparar kommer vara mycket eftertraktad och kommer köpas upp till slut.
Eller om de själva kommer med en AI som använder alla användarnas alla chattar. Såg en video igår om att All chat sparas i kanalerna ända från starten.

De ska ju börsnoteras nu också är det tänkt. Lite offtopic nu kanske

IRC 2.0 tack. Eller om Matrix blir större.

Det jag skulle säga är att jag saknar internet som det var förr. Utan Snapchat, Instagram, twitter och även alla dessa sega javscript-sidor som alla skapar nu för tiden. Snabbare datorer och internet man lika slöa sidor som förr.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge vad som helst att få tillbaka tiden då Internet var nytt (för mig), och kunskapens dörrar stod öppna. ALLT var intressant: jag upptäckte Unix tack vare högskolan, lärde mig SQL och C, upptäckte Linux och FreeBSD, hittade en massa MUDs på nätet och det blev ett rabbit hole så det skrek om det och studierna blev allvarligt lidande. Sedan kom man igång med FTP/FSP och mot slutet av 90-talet DC. Detta var för mig definitionen på 90-talet. No regrets.

Gäller frågan specifika program och tjänster får jag nog säga ICQ, då det verkligen var en revolution. Jag saknar också ofta DC++ vilket var väldigt spännande. Man visste aldrig vad man kunde finna, och det var som att gå på skattjakt, bläddra igenom andras hårddiskar efter "loot". Det gick många timmar åt det. Jag inser att DC++ finns fortfarande, men tja, det är nog inte samma sak som då det begav sig.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Kom på en till. Saknar Game Trailers även om dom på sätt och vis har återuppstått i ny form (Easy Allies), med bl.a. Daniel Bloodworth, Brandon Jones, Michael Daminai, Michael Huber m.fl. Saknar dock bl.a. Kyle Bosman och Geoff Keighley från GT tiden, men jag antar att Easy Allies är bättre än inget.

Kom på en till. Alla bra forum som fanns förut. Vi verkar vara ett utdöende släkte som föredrar forum upplägget över annat.

Permalänk
Medlem

Mer än specifika tjänster och program saknar jag att det inte var så jäkla kommersiellt och all data används till att rikta reklam.
Seriöst skrivna tester, recensioner, artiklar och inte bara 1000 versioner av "x apps you can't live without.

Kan vi få ihop lite nördar som börjar om från scratch och gör "internet classic"

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är många tjänster som "finns kvar" men drabbats mycket av enshittification ( https://en.wikipedia.org/wiki/Enshittification ). T ex Facebook, Google sök, Coursera, Agoda etc.

ChatGPT är ju guld just nu, men risken är att den inom kort dels kommer drabbas av enshittification, och dels att folk kommer på hur de får in massa skräp i den för att förstöra på samma sätt som linkfarms och clickfarms osv gjort med vanliga webben.

Permalänk
Medlem

Det skulle i sådana fall vara MSN, och då med helvägskryptering.

Skrivet av krEJZi:

CS 1.6 saknar jag. Släng CSGO/CS2 och gå tillbaka till 1.6 eller något ännu tidigare (1.5)! Det var tider de.

Ja, oja! CS (som per automatik alltid är CS 1.6) och Ventrilo. Mycket goa tider! Skicka gärna ett PM om du vill spela lite någon gång

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

saknar tiderna när man satt på mirc det var så jävla nice vore kul o Swec hade en kanal

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Messenger. Varje gång man startade datorn fick man notis om man hade ett mail. Nu måste man aktivt gå in på mailen och titta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Winamp finns ju fortfarande kvar.

Skrivet av Pirum:

Google location history på webben var ju bra. Nu har jag det bara lokalt i mobilen. Inställningarna för att säkerhetskopiera location history hittar jag inte heller. Åtminstone inte tydliga sådana. Tror jag har all synkning påslaget, men fan vet.

Tycker Google skrivit tydligt hur man gör här https://support.google.com/maps/answer/14169818?hl=en&co=GENI... eller svenska: https://support.google.com/maps/answer/14169818?hl=sv&co=GENI...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av superpwnguin:

Jag också!

NOOB!
Mvh 6786140

uin: 6575004

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Live Messenger efter en runda med A-patch! Inte för att någon egentligen ville chatta med en men det var riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att dagens digitala mötesplatser på ett övergripande plan är väsentligt mer lättillgängliga än det vi hade förr. Både ICQ mIRC/irssi (whatever man använde för att komma åt IRC-nätverk) var kul och det finns än i dag en viss nostalgi i att ansluta till exempelvis IRCnet eller EFnet. Men båda antingen var eller är svårare att komma igång med än exempelvis Snapchat eller TikTok. De senare är ju till och med enklare än Bluesky och då är ändå Bluesky något som Jay Graber m.fl. har startat upp relativt nyligen.

Men visst, för att bidra till den nostalgiska tanken så är det väl ICQ som i så fall är det som jag kan sakna idag. Och gamla mötesplatser så som Helgon eller Lunarstorm. Där behövde man faktiskt aktivt göra något för att både hitta vänner och för att ta del av "content". Idag matar apparna och webbplatserna allt möjligt skräp och behåller den hjärndöda statusen hos redan hjärndöda människor.

Möjligtvis kan jag också sakna det här kloka i att jag betalar en engångssumma och sedan "äger" jag min kopia av mjukvaran. Jag blir något så där frustrerad över att det mesta nu mer går över till prenumerationsbaserat användande. Jag vill inte behöva betala en summa varje månad, eller en gång per år, för att få en rimlig ordbehandlare (ja, jag vägrar köra något annat än Microsoft Office). Snart får väl Microsoft en "briljant" idé om att även göra reklamfria versioner av Windows till prenumerationstillgång.

Permalänk
Medlem

Myspace ( )

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Speldemos.
Det var nice förr när man gratis kunde testa ett spel innan köp.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Saknar Wii Shop Channel. Musiken, lättillgängligheten och utbudet var riktigt bra. Något liknande till Switch istället för alla dessa förbannade prenumerationstjänster vore trevligt som omväxling. Kommer så klart inte att hända, men man kan ju alltid drömma sig tillbaka och bli lite nostalgisk.