Vilka tjänster från förr vill du ha tillbaka?

Permalänk
Medlem

MSN Messenger, den saknar jag.

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Har återuppstått. Habbo Origins

Inte samma sak när det inte är på svenska

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Skulle väl inte säga att det är så mycket tjänsterna i sig - de flesta sög faktiskt jämfört med det som finns idag - som pionjärandan, undergroundkänslan och klientelet från den tiden jag saknar. Det var mest bara geeks som utforskade, warezade, diskuterade inte alltid helt rumsrena ämnen, och kanske rent av byggde taffliga hemsidor om sina specialintressen.

Efter sekelskiftet nångång blev det socialt acceptabelt att sitta vid datorn. Till och med de coola kidsen i högstadiet började göra det. Nätet blev packat av bloggdrottningar, influencers och allmänna normies. Och den satans reklamen. Det hela blev streamlinat, kommersialiserat och politiskt korrekt, en digital reflektion av IRL.

Man kanske kan summera det med att nätet inte var bättre förr, men betydligt roligare?

På Fidonet fördes många seriösa diskussioner, men eftersom det var ett nätverk som krävde datorintresse blev det en naturlig barriär. BBS-tiden var rolig, men det var dyrt... Jag minns vilken lycka det var när 2600 Hz-buggen fanns i Sverige – man kunde ringa en PBX som kopplade vidare till AT&T, sedan bröt man linjen med 2600 Hz, och därefter kunde man sitta i timmar och tanka varor från Australien gratis – även kallat blueboxing.

Sidorna såg kanske inte så vackra ut i början, men de innehöll något. Driver någon en nördsajt idag, så ska den bajsas sönder med reklam – även om innehållet är av lågt värde. (Nej! SweClockers och Flashback har anständig nivå på reklam.) Många sidor produceras numera bara för att skapa klick.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Vad kul! Kommer du ihåg kamrat.com? Jag träffade mina nu bästa vänner där för 17 år sen.

Jag tror jag inte hade någon profil där, men jag tror jag såg att den fanns om inget annat, för mig va det mest lunarstorm och skunk xD

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hamachi /vpn för LAN spel online

saknar hamachi som det funkade från början. relativt problemfritt LAN spelande via VPN nät online. funkade superbra för att lana med polare online för äldre spel som funkar i lan men inloggnings servarna ej funkade på längre. tyvärr förstördes det när dom blev uppköpta. så saknar en fungerande VPN tjänst som bara funkar direkt problemfritt med lanspel över nätet.

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Medlem

arenan.org

Spenderade många år där i min ungdom

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Nätradiostationen Mixing of Particulate Solids från Bratislava och Buzz.bazooka.se saknar man mycket

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

På Fidonet fördes många seriösa diskussioner, men eftersom det var ett nätverk som krävde datorintresse blev det en naturlig barriär. BBS-tiden var rolig, men det var dyrt... Jag minns vilken lycka det var när 2600 Hz-buggen fanns i Sverige – man kunde ringa en PBX som kopplade vidare till AT&T, sedan bröt man linjen med 2600 Hz, och därefter kunde man sitta i timmar och tanka varor från Australien gratis – även kallat blueboxing.

Sidorna såg kanske inte så vackra ut i början, men de innehöll något. Driver någon en nördsajt idag, så ska den bajsas sönder med reklam – även om innehållet är av lågt värde. (Nej! SweClockers och Flashback har anständig nivå på reklam.) Många sidor produceras numera bara för att skapa klick.

Hehe, jo, använde också Fidonet lite lätt när det begav sig. Var dock inte särskilt gammal eller vass på engelska, så användandet var begränsat. Det var väl mest diskussionerna om pyroteknik och allmänt jävulskap som var intressanta, exempelvis phreaking för att spinna vidare på din tråd. Det är väl preskriberat nu, roade mig en del med beigeboxing. Den stora drivkraften för mig på BBS-tiden var annars warez.

Ja, precis, på den tiden fanns det fri hosting som inte tryckte din sajt full av reklam. Man ansåg väl att exponeringen av den egna domänen räckte, eller så körde man det med förlust i hopp om first mover advantage när det blev kommersiellt gångbart.

Som du är inne på fanns inte det där med affiliatesajter och SEO-länknätverk då heller. Idag är det förvånansvärt hur stora delar av nätet som består av sådant, rena spamsajter med andra huvudsyften än att förmedla information.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Swedbanks virtuella betalkort(e-kort) Var ju perfekt när man skulle handla på nätet. Kändes väldigt säkert.
Saknar också ICQ.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Windows Phone...!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

arenan.org

Spenderade många år där i min ungdom

Arenan
Dekrim
Gangsterhood

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Hehe, jo, använde också Fidonet lite lätt när det begav sig. Var dock inte särskilt gammal eller vass på engelska, så användandet var begränsat. Det var väl mest diskussionerna om pyroteknik och allmänt jävulskap som var intressanta, exempelvis phreaking för att spinna vidare på din tråd. Det är väl preskriberat nu, roade mig en del med beigeboxing. Den stora drivkraften för mig på BBS-tiden var annars warez.

Ja, precis, på den tiden fanns det fri hosting som inte tryckte din sajt full av reklam. Man ansåg väl att exponeringen av den egna domänen räckte, eller så körde man det med förlust i hopp om first mover advantage när det blev kommersiellt gångbart.

Som du är inne på fanns inte det där med affiliatesajter och SEO-länknätverk då heller. Idag är det förvånansvärt hur stora delar av nätet som består av sådant, rena spamsajter med andra huvudsyften än att förmedla information.

Inte tala mängden traffik som är botnar.. Har en word press sajt idag, det är många försök per dygn att komma över lösenordet till sajten.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Vad var MSN och ICQ bättre på än dagens chattjänster? Om de hade släppts idag, hade ni använt dem då?

Nej. I dag är det moderna appar som Signal som gäller, för mig iaf, och som har riktig säkerhet och end-to-end-kryptering.

ICQ och MSN/Win Messenger skulle inte hålla måttet i dag. Så är nog mer enkelheten från den tiden jag saknar ibland. Saknar inte det dåliga säkerhetstänket (även om det skall sägas att världen är värre och mer utsatt i dag jämfört med då).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Windows Phone...!

Håller med 100%!

Kör mest iOS-prylar i dag, men har även ett par Android-telefoner. Dock så saknar jag verkligen det praktiska användargränssnittet från WP, dess mellanting mellanting mellan flexibilitet-säkerhet (där iOS och Android är på varsin extrem sida), samt dess enorma effektivitet och hårda optimering (körde extremt mycket snabbare och mer laggfritt än både iOS och Android).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Swedbanks tjänst E-kort, som de tog bort när Flash gick i graven, istället för att skriva om den i något modernare ramverk.

Ironiskt nog var deras huvudargument "säkerhetsskäl". Säkerhetsmässigt är det ju ett jäkla nerköp att sluta med virtuella engångskort till förmån för att användarna sprider sina faktiska kortuppgifter över högt och lågt.

Kände mig tvingad att skaffa ett extra konto och ett extra kort som jag själv flyttar pengar till vid behov. Swedbank hade säkert ersatt de virtuella e-korten med en liknande service om de kunde tjänat pengar på det.

On topic: Google när det var en sökmotor och inte en annonsmotor.

Permalänk
Medlem

BBS:er... Visst det rullar en del även några på dåtidens hårdvara, men som det var saknar jag, även riktiga MUD's

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DirtyHandz:

Noob!
Mvh 242004

Damn. Jag är slagen. Mvh 316886 (som fortfarande är aktivt)

Permalänk
Medlem

27772666

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
  • All seeing eye och Gamespy - med stöd i spelen för detta

• Hur spelcommunitues fungerade, allt från xbox forumen till irckanaler för specifika spel etc

• (En vettigare samtalston)

• Sparbankens virtuella kort

• Windows XP/Windows 7 (ett renare Windows)

• Youtube när det uppstod massor av små communities - innan rötan som är Youtube idag

Permalänk
Medlem

Ni som saknar virtuella kort, Klarna har samma sak, engångkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThurahT:

Den har aldrig försvunnit. Varit där hela tiden. #sweclockers irc.quakenet.org (stockholm.se.quakenet.org) Men det är mest gubbar som sitter och "bröölraapar" och skriver 1337 när klockan är det. Skryter om hur mycket vodka de dricker och är allmänt äckliga. Speciellt ngn som kallar sig Wasa.

haha vafan , det låter ju sådär

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av babbelfisk:

Damn. Jag är slagen. Mvh 316886 (som fortfarande är aktivt)

ICQ är nedlagt, så hur är det fortfarande aktivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Ni som saknar virtuella kort, Klarna har samma sak, engångkort

Japp, även Revolut har engångskort och virtuellt kort

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Risken är att man bara låter som en sur boomer, men jag saknar internet utan kontroll. Konglomeraten har förstört allt. Och nu AI på toppen av allt. Känns som .com igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk

Google Stadia

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Viasat motor för 199:-

Permalänk
Medlem

Oavsett om det var ICQ, MSN, Skype eller Facebook messenger så saknar jag att när någon var online så svarade dom när man skickade ett meddelande. "Online" betydde ju på den tiden att personen satt framför datorn och var inte inne i något spel. Idag kan det betyda lite vadsomhelst och man vet aldrig om personen kommer svara eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

saknar hamachi som det funkade från början. relativt problemfritt LAN spelande via VPN nät online. funkade superbra för att lana med polare online för äldre spel som funkar i lan men inloggnings servarna ej funkade på längre. tyvärr förstördes det när dom blev uppköpta. så saknar en fungerande VPN tjänst som bara funkar direkt problemfritt med lanspel över nätet.

Lirar tjernobog (diablo 1 moddat till tusen) lite då å då i mp. De som utvecklar modden hänvisar hela sin mp-bas till zerotier som är liknande som hamachi fast mer cleant. Testa det vetja. Det är faktiskt en av få saker som blivit bättre än originalet 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Allt! Gamla internet. Den som genomsyrades av nybyggaranda utan att monopolistiska storföretag tagit mandat på mänsklighetens attentionism. Personliga ställen där man kunde bygga en profil utan överdrivna restriktioner och vara allmänsocial med andra internetpionjärer utan att för den sakens skull vara en utpräglad dejtingsajt, så som det kommit att bli idag med den typen av plattformar. Någon ska sko sig på precis allt. Ingen driver något ideellt där annonsintäkterna från banners endast går till att hålla igång driften av servrarna. De som finns kvar, typ helgon är ju snarare gravplatser tillhörande det som en gång var. Facebook dödade internet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...