Nvidia Geforce RTX 5060: Bäst, men otillräcklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Nu är man kanske jäkligt kinkig men att ett kort släpps 2025, för detta pris och leverarar "god prestanda" med fakepixlar i 1080p...
Känns riktigt dåligt ärligt talat. God prestanda i 1080p var väl normen 2005 eller nått

Möjligt att det är "dåligt".
Men är det hårdvaran eller mjukvaran som är "dålig"?

Överlag lite allergisk mot att sätta bra eller dåligt på en upplösningssiffra - utan egentlig kontext.

Och man kan iaf säga att ijmf med riktigt gamla kort så är 5060 ett fantastiskt 8K kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Knotvillage: Tycker du säger emot dig själv lite 😘.

Ditt exempel visar tydligt att 8GB för gaming är otillräckligt 2025.

Visst, vissa e-sport titlar osv. fungerar men tycker det argumentet är relativt tunt.

Detta kort är extremt icke framtidssäkert och kommer knappt vara värt en back läsk (boomer referens)
på begagnatmarknaden om några år.

Undvik köp!

Har sett dessa argumenten ända sedan jag började intressera mig för datorhårdvara ~2010, men har fan aldrig sett det vara ett stort problem. Du kanske inte kan köra med högupplösta texturer i 4k, men tror du på riktigt det kommer vara en trevlig upplevelse med detta kortet ändå? Beräkkingskraften sätter i princip alltid stopp före, och i de udda fallen de inte gör det så är det inte mycket man tappar på att sänka texturdetaljerna ett snäpp.

När jag läser sammanfattningen så tycker jag mig se hur redaktionen försöker blidka den elitistiska inställningen man allt för ofta ser här. Detta är ett utmärkt kort för sin målgrupp. Sen kan man argumentera för att det bör vara ännu billigare, men det var inte motivationen till utnämkingen "missar målet". Om målet är att spela 1920x1080 utan RT så är detta klockrent.

Och jag säger detta som någon som sitter på ett 5090.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av dr904:

Varför jämför ni inte med fler xx60 kort???

De flesta uppgraderar ju inom samma kategori. Från ett gammalt xx60 kort, till ett nytt xx60 kort. osv.
Hade ju varit mer logiskt om ni testat denna emot RTX 2060 och 3060, istället för 2080Ti och 3070.

Svaret har du redan i tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ett så pass enkelt grafikkort som RTX 5060 hantera ray tracing. Ja, absolut. Om du samtidigt aktiverar DLSS, (Multi) Frame Generation och sänker grafikinställningarna något. Med testsvitens upplägg är dock enbart tre av åtta titlar i spelbart skick, varvid det gör resultaten något meningslösa att diskutera.

Hittar inte resultatet för MFG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Har sett dessa argumenten ända sedan jag började intressera mig för datorhårdvara ~2010, men har fan aldrig sett det vara ett stort problem. Du kanske inte kan köra med högupplösta texturer i 4k, men tror du på riktigt det kommer vara en trevlig upplevelse med detta kortet ändå? Beräkkingskraften sätter i princip alltid stopp före, och i de udda fallen de inte gör det så är det inte mycket man tappar på att sänka texturdetaljerna ett snäpp.

När jag läser sammanfattningen så tycker jag mig se hur redaktionen försöker blidka den elitistiska inställningen man allt för ofta ser här. Detta är ett utmärkt kort för sin målgrupp. Sen kan man argumentera för att det bör vara ännu billigare, men det var inte motivationen till utnämkingen "missar målet". Om målet är att spela 1920x1080 utan RT så är detta klockrent.

Och jag säger detta som någon som sitter på ett 5090.

Varken sagt eller tror att någon köper detta kort för att driva 4K-upplösning.

Håller med dig i sak men jag driver tesen om minnesmängden. Hardware Unboxed och flera andra har påtalat att även i 1080p i flera moderna titlar, till exempel Last of Us I/II (förvisso med visst ögongodis uppdraget) så räcker inte 8GB RAM till och bland annat 1% low blir ren skit.

Det är för dåligt i min värld och inte värdigt ett 60-series kort 2025.

Permalänk
Medlem

Om ett kort kostar över 3000kr idag så ska det klara 1440p.
Tycker Arc B580 e betydligt vettigare val i det scenariot faktiskt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Knotvillage: Tycker du säger emot dig själv lite 😘.

Ditt exempel visar tydligt att 8GB för gaming är otillräckligt 2025.

Visst, vissa e-sport titlar osv. fungerar men tycker det argumentet är relativt tunt.

Detta kort är extremt icke framtidssäkert och kommer knappt vara värt en back läsk (boomer referens)
på begagnatmarknaden om några år.

Undvik köp!

Nej. Det blev lite rörigt. Men många kanske väljer bort HD texturer och kör med ett 8gb kort istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Jag sitter fortfarande på ett Vega 56 och spelar Delta Force i 1440 och tycker det fungerar bra (100+ FPS). Blir spännande och se skillnaden när jag byter upp mig under året.

Permalänk
Medlem

Roligt ändå vad modellbeteckningarna (eller våra krav?) glider.
När Sweclockers en gång i tiden recenserade RTX 2060 så var det ett kort för "övre mellanklassen". RTX 5060 är istället ett instegskort.

Det var också bra mycket roligare på den tiden. RTX 4060 placerade sig precis ovanför ett 1070 Ti i Sweclockers prestandaindex...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska vara försiktigt med att försöka spå hur framtiden ser ut som i denna artikel.

Jag anar att försäljningssiffror av spel är lite småviktig när utvecklare tar fram spel. Klarar inte motorn att stödja (20-30%?) av konsumentbasen på PC? Då är det faktiskt inte svårt att se att man väljer bort en motor av sådan anledning.

Att argumentera för att nåt ska hända utan att konkretisera tidsram för sitt påstående är konstigt. För sådan argumentation kommer alltid bli korrekt, som i detta fall om man väntar tillräckligt många år. Hur många år är det intressanta, något som inte anges här. Spekulativa argument är missledande.

Det kan dock absolut finnas poäng för sådan spekulation och värde av sådan, men bör hålla denna utanför betygssättandet.

Jag förstår att det är svårt att skriva resencioner i detta klimat, med uppskalning, AI och allt vad det heter. Men detta är snarare än mer anledning att hålla sig till konkreta värdesättningar som grund för sin recension.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

När Sweclockers en gång i tiden recenserade RTX 2060 så var det ett kort för "övre mellanklassen". RTX 5060 är istället ett instegskort.

Det var också bra mycket roligare på den tiden. RTX 4060 placerade sig precis ovanför ett 1070 Ti i Sweclockers prestandaindex...

Förväntningar och den mediala uppmärksamheten kring gpu'er är numer närmast tusenfalt högre. Branchen är även mycket mer skicklig på att skapa hype över sina produkter.

Det finns t ex inget som motsäger att det kan helt och fullt ut vara en medial strategi från Nvidia, att skapa medial uppmärksamhet över 5060 och få alla med på tåget om att 8gb är för lite, och sen vid tester visa på med sin teknik DLSS, att det går att spela de allra flesta AAA titlar med acceptabel prestanda och kvalitet.

Det kanske inte är så, men det kan vara så.

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen! Suveränt skriven!

Läst/sett ett par recensioner nu och ptjaa, presterar ungefär som förväntat. Förstår inte varför Nvidia valde att inte skicka ut recensionsexemplar som vanligt. Prestanda per krona i 1080p verkar helt okej? Nja jag vet inte riktigt men, kanske? Om man har extremt stram budget och aldrig kommer fundera på 1440p i framtiden? Försöker verkligen se något positivt annat än DLSS/MFG, hah.

Dock känns kortet inte framtidssäkert över huvud taget med tanke på att dagens spel redan börjat kräva 8GB VRAM. Att man i framtiden kan få problem att använda högupplösta texturer eller att spelet är mer eller mindre helt ospelbart p.g.a VRAM måste vara del i utvärderingen. Texturer som ser ut att höra hemma i spel från ~2018 går inte att "lösa" med uppskalning.

Visst, på med ett par skygglappar och stirra på DLSS/FSR/FG så är det lätt att få 8GB-korten att se vettiga ut i dagens spel men, jag är helt övertygad att alternativen med mer VRAM kommer åldras f*n så mycket bättre och vara väl värd kostnadsökningen i budgetfokuserade byggen. Att spara en månad extra för att ha råd med ett 12GB+ (oavsett upplösning) är det enda vettiga imo.

Håller tummarna att 9060XT 16GB kostar och presterar som utlovat, eller/och en prissänkning av 5060Ti 16GB.
8GB är dött.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Den slår inte ens 3070… vad är det för skräp helt ärligt?

Permalänk
Medlem

Amen shit vilket jävla skräp!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Nu tröttnar jag på nvidias priser. Har idag beställt ett 9070 då Nvidia inte ge något till spelarna oavsett prisläge. Idag ångrar jag köpet av 3090 då jag den gången gav pengar till ett företag som inte gynnar de som byggt företaget Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den slår inte ens 3070… vad är det för skräp helt ärligt?

Att ett **60 kort inte presterar bättre än ett 5 år gammalt **70 kort är riktigt uselt. De kunde skitit i hela 5000-serien. enstaka procent bättre än sina föregångare. Prestandavinsten mellan generationerna är nästan lägre än vad man kan förvänta sig av mognande drivrutiner.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

Elva watt idle för grafikkortet antar jag är när man sitter och läser passivt på skärmen. Går det att säga något om förbrukningen för lite mera aktivt kontors-"arbete" i 2D, som att titta på en Youtube t.ex. Skruvar den upp +50W för sådant, eller håller den sig lugn och sval, allt jämfört med de 145W som den drar i tungt 3D-arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

3060 presenterar bättre än 3070 Ti i FC6. Ungarna spelade det, samma hårdvara och efter 15 min spel dyker FPS ner till 5 med 3070 Ti, HD texturer. Slår man av det funkar det igen, den andra som har 3060 12gb har inte dessa problem, med det sagt så duger 8gb för insteg. Många vill bara kunna spela, inte köra allt på max. RT tycker jag fortfarande är en ploj som tar onödigt med resurs. Krävs fan side by side för att kunna se skillnad.

Nu är de ganska få spel som använder RT fullt ut. Men i ett spel gör de under för betydligt verklighetstrogna skuggor (ser skit ut utan RT).

Sen kan man fråga sig om vart felet verkligen sitter. Har funnits spel längre tillbaka med någon form av RT utan RT.

Sen har grafiken utvecklats baklänges, är ju spel som är 5/10 år gamla som ser bättre ut. Trots dessa inte är lika krävande som dagens spel.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

När jag sett videos som jämför RTX 4060 mot Pascal kort så brukar RTX 4060 slå GTX 1080 och ibland även GTX 1080 Ti.

Skrivet av airhead:

Om man slår upp "dumsnål" i en ordbok hittar man en bild på 5060.

Nja,
Säg om man går upp till RTX 5070 så får man mer GPU prestanda, mer VRAM och mer minnesbandbredd,
Men prisskillnaden är också ganska stor.

Vad som är bäst (minst dåligt ?) beror på behov och budget.
Men generellt känns det som att det inte riktigt finns några klockrena alternativ.
Jag tycker alla grafikkort idag är för dyra mot vad de borde kosta.
Säg ett sånt här RTX 5060 för ca 2500kr eller ett RTX 5070 för ca 5000kr hade varit bra alternativ.

Beroende på ens behov kan eventuellt AMDs eller Intels kort vara bättre alternativ.
Men det är ju inte på nivån att de är tveklöst bättre alternativ för nästan alla.
Utan det är ju ganska mycket, det beror på...

Säg om Nvidia släpper ett RTX 5060 Super 12GB VRAM första halvan 2026 och det får ett pris runt ~ 3500kr så skulle det kunna vara intressant om inte AMD eller Intel kontrar med något intressantare.
Men då får man också kanske vänta 6-12 månader.

Permalänk
Medlem

Slöare än 3070, slöare än 4060 Ti... jomensåatt...
Ja, OK, för 3 papp kanske.

Bättre än ett RX 580 eller GTX 1060/1070, definitivt ett steg upp därifrån. Det kanske är det bästa användningsområdet.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Elva watt idle för grafikkortet antar jag är när man sitter och läser passivt på skärmen. Går det att säga något om förbrukningen för lite mera aktivt kontors-"arbete" i 2D, som att titta på en Youtube t.ex. Skruvar den upp +50W för sådant, eller håller den sig lugn och sval, allt jämfört med de 145W som den drar i tungt 3D-arbete.

Har inte kollat hur det ser ut specifikt för 5060.
Men generellt vad man sett på den typen av tester är att flerskärmssetup, alltså 2 eller fler skärmar till samma dator kan ha en betydande skillnad på idle förbrukningen. Har för mig blandade upplösningar och uppdateringsfrekvenser kan vara svårare för grafikkorten att hantera strömsnålt än att ha två likadana skärmar/samma inställningar.

Men annars så brukar väl skillnaden för den typen av användning göra liten skillnad för grafikkortets strömförbrukning.
Vid video kan det väl spela viss roll vad det är för video.
Alltså inte om du tittar på dokumentärer eller sci-fi
Utan typ 1080p30 eller 4K60 eller högre. Vad för codecs och inställningar osv.
Video kan vara krävande om man vill göra det krävande.
Men typ 1080p BluRay eller motsvarande brukar vara lättdrivet för moderna datorer.
Så det är inte så att du behöver titta på VHS kvalitet eller sämre för att det ska vara lättdrivet.

Permalänk
Medlem

Minnet spelar mindre roll på ett lågpresterande kort som detta. I 1080p som kortet är riktat till passar minnet bra. Framtidssäkerhet fungerar sällan vilket vi ser på 11 och 12 gb korten som hamnar bakom detta.
Utöver det är prestandan förvånande dålig, klarar inte ens att kliva förbi 4060 ti i de flesta fall. Tycker det borde plocka 3070 i allafall men trots samma minnes mängd så faller det hopplöst bakom detta gamla kort.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tycker det var bättre när 60 kortet gav ungefär förra generationens 80 korts prestanda. Har vi tur så kanske 6060 kommer förbi 3070 om det fortsätter såhär.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

När Sweclockers en gång i tiden recenserade RTX 2060 så var det ett kort för "övre mellanklassen".

2060 kostade betydligt mer än 5060 omräknat för inflation, var även betydligt dyrare än 1060. Vi pratar ett kort som i USA MSRP hade kostat närmare 450 dollar än 400 i dagsläget ställt mot $299 för 5060. Sen att dollarkursen gör att 5060 inte är mycket billigare idag än 2060 2019 är ett helt annat problem. 2060 hade kostat en runt 5000 minst med dagens dollarkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

2060 kostade betydligt mer än 5060 omräknat för inflation, var även betydligt dyrare än 1060. Vi pratar ett kort som i USA MSRP hade kostat närmare 450 dollar än 400 i dagsläget ställt mot $299 för 5060. Sen att dollarkursen gör att 5060 inte är mycket billigare idag än 2060 2019 är ett helt annat problem. 2060 hade kostat en runt 5000 minst med dagens dollarkurs.

2060 hade ett launchprice på $350
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/geforce-rtx-2060.c3310

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

3990kr kostade founders enligt sweclockers.
https://www.sweclockers.com/test/26804-nvidia-geforce-rtx-206...

Och minns jag inte fel så var det typ 4500-lite över 5000kr många köpte 2060 för.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja, absolut, det svenska priset sätta ju dock i förhållande till dollarkursen just då, och ville mest besvara kommentaren om att det skulle ha varit $450

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

3060 presenterar bättre än 3070 Ti i FC6. Ungarna spelade det, samma hårdvara och efter 15 min spel dyker FPS ner till 5 med 3070 Ti, HD texturer. Slår man av det funkar det igen, den andra som har 3060 12gb har inte dessa problem, ...

Precis, det är en av dimensionerna jag saknar; de flesta spelar längre än en minut, den tid en testrunda körs. Vad händer efter kanske 10 minuter? Många spel lär storkna. Ghostwire: Tokyo med max RT börjar runt 7-8 GB VRAM, sen ökar det sakta. Det hade säkert funkat bra på 8 GB, men hur många minuter? Många spel som i korta testsekvenser ser ut att fungera bra på 8 GB kommer inte att göra det vid verkligt spelande.

Det finns fler dimensioner att tänka på; målgruppen för det här kortet har inte toppsystem med 9800X3D utan är betydligt långsammare. Det är helt ok att testa för att få bästa möjliga prestanda, men hur skalar kortet då? Dessutom har målgruppen kanske PCIe 4 eller tom PCIe 3 på äldre Intelsystem. 5060 har bara PCIe 5.0 x8, dvs halva bredden, vilket jag faktiskt inte tror står i recensionen? Det är ju en stor begränsning, och hur påverkar det prestandan? Några sampelpunkter i olika spel vore intressanta att se på sämre system som mer motsvarar målgruppens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Precis, det är en av dimensionerna jag saknar; de flesta spelar längre än en minut, den tid en testrunda körs. Vad händer efter kanske 10 minuter? Många spel lär storkna. Ghostwire: Tokyo med max RT börjar runt 7-8 GB VRAM, sen ökar det sakta. Det hade säkert funkat bra på 8 GB, men hur många minuter? Många spel som i korta testsekvenser ser ut att fungera bra på 8 GB kommer inte att göra det vid verkligt spelande.

Det finns fler dimensioner att tänka på; målgruppen för det här kortet har inte toppsystem med 9800X3D utan är betydligt långsammare. Det är helt ok att testa för att få bästa möjliga prestanda, men hur skalar kortet då? Dessutom har målgruppen kanske PCIe 4 eller tom PCIe 3 på äldre Intelsystem. 5060 har bara PCIe 5.0 x8, dvs halva bredden, vilket jag faktiskt inte tror står i recensionen? Det är ju en stor begränsning, och hur påverkar det prestandan? Några sampelpunkter i olika spel vore intressanta att se på sämre system som mer motsvarar målgruppens.

Hur länge man spelar ska inte spela någon roll för hur mycket minne som behövs. Gör det det så är där en minnesläcka och det är helt och hållet på spelutvecklarna. Då spelar det dessutom ingen roll hur mycket minne du har för förr eller sennare kommer det ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Lite till ingenting alls, generellt sett skulle jag tro. Vi har 2.0 x8 8GB/s, 3.0 x8 16GB/s, 4.0 x8 32GB/s och 5.0 x8 64GB/s.
Räcker inte VRAM:et till och mjukvaran frekvent behöver slaska in data från primärminnet... ja då dyker det nog en del, så där kan det börja spela roll.

Så om ett exempelsystem är PCIe 4.0 x8 så hade den optimalt dragit in hela minnesmängden från en dator med 32GB RAM på en sekund, eller kanske mer relevant fyllt hela sina 8GB på 250 millisekunder.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|