Swedbank och Google Wallet fungerar inte

Permalänk
Medlem

Swedbank och Google Wallet fungerar inte

Skaffade ny telefon i förra veckan (Android), strulat med att lägga till kort från Swedbank i Wallet.
Tydligen så har Swedbank slutat tillåta att deras kort läggs till i Wallet för påstådda säkerhetsproblem.

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/swedbank-har-slutat-fung...

https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/digitala-b...

Detta har visst varit ett problem i flera månader nu. Gamla kort som redan är tillagda sen innan problemet uppstod fungerar fortfarande.
Blir nu tvingad att använda deras egna totalt värdelösa plånboks-app som endast stödjer mina egna kort, det går alltså inte lägga till gemensamma kort t.ex. som frugan och jag nyttjar för mat-betalningar.

När sista bundna lånet går ut blir det bankbyte, sista droppen som fick bägaren att rinna över nu.

Har inget egentligen som ska diskuteras, ville bara lyfta fram problemet och gnälla lite.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bara gnälla mer till Swedbank så löser det sig efter ett tag. Eventuellt.
Enbart Swedbank har (iaf hade) problem med betalning på Pressbyråan, fick alltid slita fram mitt faktiskt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Skaffade ny telefon i förra veckan (Android), strulat med att lägga till kort från Swedbank i Wallet.
Tydligen så har Swedbank slutat tillåta att deras kort läggs till i Wallet för påstådda säkerhetsproblem.

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/swedbank-har-slutat-fung...

https://www.swedbank.se/privat/betala-och-overfora/digitala-b...

Detta har visst varit ett problem i flera månader nu. Gamla kort som redan är tillagda sen innan problemet uppstod fungerar fortfarande.
Blir nu tvingad att använda deras egna totalt värdelösa plånboks-app som endast stödjer mina egna kort, det går alltså inte lägga till gemensamma kort t.ex. som frugan och jag nyttjar för mat-betalningar.

När sista bundna lånet går ut blir det bankbyte, sista droppen som fick bägaren att rinna över nu.

Har inget egentligen som ska diskuteras, ville bara lyfta fram problemet och gnälla lite.

Jag undrar då vilket säkerhetsproblem det är, för det är bara Swedbank som har sagt detta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag undrar då vilket säkerhetsproblem det är, för det är bara Swedbank som har sagt detta

Mycket oklart. Läste nåt på reddit där man tjabbade nåt om att Google pay hade haft problem med rootade telefoner men inte mer än så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Mycket oklart. Läste nåt på reddit där man tjabbade nåt om att Google pay hade haft problem med rootade telefoner men inte mer än så...

Google Pay har aldrig gillat rootade enheter, utan man har behövt använda Magisk Hide eller liknande för att dölja root för att kunna använda Google Pay, men det senaste året eller 2 så har Pay blivit mer o mer bökigt att användas på custom roms. Känns inte som om det är anledningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gissar att de kostar? Och de kanske får provision att sälja på Mastercard versionen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Gissar att de kostar? Och de kanske får provision att sälja på Mastercard versionen

Nej. Google tar ingen avgift för Google Pay

Visa signatur

Permalänk
Medlem

japp åkte på den också, slutade med att jag skaffade Norwegian kortet som inte har några avgifter, överförde en slant och den fungerar fint med Wallet, har Swedbank som backup med deras egna sketna app, har också Handelsbanken men det har aldrig fungerat med Google bara Samsung pay.

https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

japp åkte på den också, slutade med att jag skaffade Norwegian kortet som inte har några avgifter, överförde en slant och den fungerar fint med Wallet, har Swedbank som backup med deras egna sketna app, har också Handelsbanken men det har aldrig fungerat med Google bara Samsung pay.

https://www.banknorwegian.se/kreditkort/

Yeah, har ett kreditkort från Morrow Bank som funkar fint, men tappar ju kopplingen till ICA stammis när man inte kan lägga till det gemensamma kortet... ruttet är vad det är :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Yeah, har ett kreditkort från Morrow Bank som funkar fint, men tappar ju kopplingen till ICA stammis när man inte kan lägga till det gemensamma kortet... ruttet är vad det är :/

Kan du inte koppla ditt nya kort till ICA stammis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hanzooon:

Skrivet av jnsson:

Men en ny google wallet måste du ändå koppla om ica stammis. det virtuella kortet får ett nytt nummer när du byter mobil, eller om du skulle ta bort och lägga till samma kort igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Men en ny google wallet måste du ändå koppla om ica stammis. det virtuella kortet får ett nytt nummer när du byter mobil, eller om du skulle ta bort och lägga till samma kort igen.

Precis. Det var det jag menade

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av Haptic:

Skrivet av jnsson:

Precis. Det var det jag menade

Jo absolut så kan man göra, men vi har ju ett gemensamt konto där matpengarna ligger. Och det kontot står min fru som "ägare" på så jag får ju inte upp det i Swedbanks Plånbok. Jag kan ju koppla stammis till mitt egna kort, men då måste jag betala med det kortet och föra pengar mellan kontona..

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att Swedbank verkar ha fixat till det. Även fast dereas support håller fast vid att det inte ska fungera så kunde jag aktivera idag. Min bror kunde för några veckor sedan (samma bank och enhet).

Ett tips kan vara att säkerställa att ni har Strong device integrity hos google play. Jag kör rootat med knep för att dölja root.

Edit: stäng av eventuella VPN/Adblockers också.

Permalänk
Medlem

Även supporten bekräftar nu att det fungerar.

Själv lyckades jag precis ansluta kortet i min Pixel 9.