Skrivet av Massy:
Man kan ju förvisso fundera på vad syftet med denna tråd är om man inte kan diskuteras och jämföra fynden med konkurrerande produkter och vad dessa kostar och har för bättre/sämre funktion.
Känns som även allt kring leveranser etc tas bort.
Vad fyller diskussionstråden egentligen för syfte? Känns mycket oklart vad man faktiskt får skriva här.
Syftet med tråden är att diskutera de tips som dyker upp i Dagens fynd (bara tips, ingen diskussion). Eftersom vissa tips leder till omfattande diskussion, det till och från dyker upp väldigt mycket fyndtips under kort tid vilket resulterar i många separata diskussioner, vissa diskussioner snabbt tappar sin fyndrelaterade relevans och så vidare behöver vi också, för att hålla denna tråd i funktionellt skick, gå in och avbryta exempelvis spår som halkar ifrån ett tipsat fynd eller diskussioner som når sådan omfattning att de kväver ut alla andra tips.
Jag gick in lite på detta för några dagar sedan här.
Vad gäller just diskussioner av köprådsart är det något som hela tiden förekommer i tråden och är okej, så länge det är kopplat till ett fyndtips. Exempelvis "jag funderar på att köpa denna tipsade grej, hur är den?" och så blir det lite diskussion kring det - kanske det finns bättre lämpade grejer, kanske leverantören är kass, kanske någon annan har köpt grejen och är jättenöjd et cetera. Når den diskussionen punkten "okej den tipsade grejen verkar inte bra, vad skall jag då istället köpa" så har det halkat ifrån fyndtipset och blivit en generell köprådsfråga, vilket då hellre tas i en separat tråd i bäst lämpad forumdel. Detsamma gäller inlägg som "hej jag vill köpa grej, vilken?" som från början helt saknar koppling till ett fyndtips. Känner man att diskussionen sväller eller tappar relevans till det tipsade fyndet funkar det jättebra att starta en ny tråd som man länkar i denna tråd med ett "vi fortsätter diskussionen om TV-köpet här istället" eller liknande. Det spår om NUC jag raderade tidigare hade lämnat fyndtipset och glidit över i en diskussion om NUC generellt.
Vad gäller "allt kring leveranser etc" är det lite svårt att avgöra vad du avser. Bitvis svämmar tråden över av inlägg av typen "nu har jag köpt grej / jag har inte köpt grej än men skall snart / jag har fått grej! / vilken grej? / jag vill köpa grej / är det för sent att köpa grej? / jag har inte fått grej / min grej har kommit bort / hur funkar benify? / VILKEN GREJ! / min grej är fin / vaddåe benify? / vafan var är min grej?!?" etc. etc. och då rensar vi, av förklarliga skäl, ganska hårt.
Eftersom det är kul att skriva av sig kring sina beställda och/eller levererade grejer har vi både Vänta på paket-tråden! och Bilder på ditt senaste inköp där man kan få sin grej-fix tillfredsställd
Det är tusentals medlemmar som samsas i tråden och målsättningen med modereringen är att möjliggöra detta.
Vill man diskutera detta vidare föreslår jag Dags att uppdatera reglerna för "Dagens fynd"-tipstråden? eller annan tråd i feedbacksektionen, där sådan diskussion både tillåts, upskattas och synliggörs.
- MOD