Haft så mycket problem med inte minst drivrutiner (att försöka få en X570-RAID att fungera på Linux var en huvudvärk utan dess like, medan det i Windows var att installera en drivrutin med ungefär ett musklick och vips fungerade den direkt, även att konfigurera ett Creative Sound Blaster X AE-5 slet jag mitt hår med, medan det i Win10 bara var att installera mjukvaran och pilla runt) att Linux inte är intressant för en överskådlig framtid.
Att lära sig ett nytt filsystem eller två inte minst sitter också långt inne, jag vill ha koll på det som sker bakom kulisserna och då jag kört MS sedan DOS-dagarna så sitter mycket i ryggmärgen kring hur mycket är uppbyggt. Jag känner helt enkelt inte att jag har tid och energi att lägga för att bygga ens en bråkdel av förståelsen för *NIX, och så länge det är såpass stora skillnader bakom kulisserna som det ändå är så är det för mig inte intressant, tyvärr. :/ Skulle gärna vilja då kunskap sällan är tung att bära, men jag orkar inte.
Moddar/tweakar dessutom en del till spel och att lära sig debugging i ett nytt OS känns som ytterligare en huvudvärk att slänga på.
Att ändra minnesadresser med CheatEngine har räddat mig ett antal gånger, inte sett något motsvarande enkelt verktyg för Linux ex. Och kör mycket äldre/obskyra spel och program som jag inte heller hittat någon direkt kompatibilitet för.
Och även om förvåningen är ungefär totalt obefintlig så är det lika tragikomiskt som vanligt att se fanboys på var sida om staketet försöka övertyga de andra. Linux är inte guds gåva till mänskligheten, så inte heller Windows. Båda har sina styrkor och svagheter, på en rad olika sätt. Alla "drabbas" inte av alla.