Vinn nätagg från Seasonic

Öppna källkods-kampanjen End of 10 växer

Permalänk
Medlem

Haft så mycket problem med inte minst drivrutiner (att försöka få en X570-RAID att fungera på Linux var en huvudvärk utan dess like, medan det i Windows var att installera en drivrutin med ungefär ett musklick och vips fungerade den direkt, även att konfigurera ett Creative Sound Blaster X AE-5 slet jag mitt hår med, medan det i Win10 bara var att installera mjukvaran och pilla runt) att Linux inte är intressant för en överskådlig framtid.

Att lära sig ett nytt filsystem eller två inte minst sitter också långt inne, jag vill ha koll på det som sker bakom kulisserna och då jag kört MS sedan DOS-dagarna så sitter mycket i ryggmärgen kring hur mycket är uppbyggt. Jag känner helt enkelt inte att jag har tid och energi att lägga för att bygga ens en bråkdel av förståelsen för *NIX, och så länge det är såpass stora skillnader bakom kulisserna som det ändå är så är det för mig inte intressant, tyvärr. :/ Skulle gärna vilja då kunskap sällan är tung att bära, men jag orkar inte.

Moddar/tweakar dessutom en del till spel och att lära sig debugging i ett nytt OS känns som ytterligare en huvudvärk att slänga på.
Att ändra minnesadresser med CheatEngine har räddat mig ett antal gånger, inte sett något motsvarande enkelt verktyg för Linux ex. Och kör mycket äldre/obskyra spel och program som jag inte heller hittat någon direkt kompatibilitet för.

Och även om förvåningen är ungefär totalt obefintlig så är det lika tragikomiskt som vanligt att se fanboys på var sida om staketet försöka övertyga de andra. Linux är inte guds gåva till mänskligheten, så inte heller Windows. Båda har sina styrkor och svagheter, på en rad olika sätt. Alla "drabbas" inte av alla.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Bra initiativ, dock så är och förblir det grundläggande problemen med Linux bristen på mjukvarusupport från större program och basal användarvänlighet.
.exe är såklart en säkerhetsrisk i sig men förbaskat smidigt för installation av mjukvara. Ett klick så löser sig allt. Där har Windows en fördel

NJA. Jag håller med om känslan, men det är i verkligheten LÅNGT från ett klick.

Du ska klicka upp webbläsare, klicka in på sida, hitta nerladdning, klicka på den, vänta på den, klicka på filen, nästa, osv osv osv.

Men kör du till exempel Linux med lämplig pakethanterare så .. räcker det nog ändå inte med ett klick, du måste nog markera programvaran och sen klicka installera. Men det räcker. Mycket mer likt iPhone/Android's Appstore.

Nog för att windows nu på senare år även skaffat sin windows Store eller vad den heter men, den har då hittills inte hjälpt mig en sekund.

Vill man dock ha något som inte är officiellt (vilket relativt sällan är fallet, men jag har också sideloads på mobilen..) så är en exe smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Online med antifusk kan du spela, dock har vissa utvecklare specifikt sagt nej till Linux av lite vaga anledningar.

Utvecklare vill nog inte såra folk i onödan och säger det inte rent ut men alla vet ju att utvecklingskostnader för max 2% av marknaden (enligt Steam) inte är lönsamt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Snusfri

Linux största fördel och problem är just alla "smaker".

Med tusentals olika distros och hundratals olika DE's så kommer Linux aldrig att bli något på skrivbordet för gemene man.
Gnome, KDE, LXDE, Cinnamon, MATE osv gör Linux till ett icke-val för 95% av användarna.

Är man som dom flesta som hänger här lite tekniskt lagd så är det oftast inga problem att kunna använda Linux och välja Dist/DE men för resterande folk så är det ett icke alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Utvecklare vill nog inte såra folk i onödan och säger det inte rent ut men alla vet ju att utvecklingskostnader för max 2% av marknaden (enligt Steam) inte är lönsamt.

Det är inget som behöver utvecklas något speciellt, bara att dem låter bli att aktivt blockera Linux vilket är precis vad som sker i en del spels fall idagens läge.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Haft så mycket problem med inte minst drivrutiner (att försöka få en X570-RAID att fungera på Linux var en huvudvärk utan dess like, medan det i Windows var att installera en drivrutin med ungefär ett musklick och vips fungerade den direkt, även att konfigurera ett Creative Sound Blaster X AE-5 slet jag mitt hår med, medan det i Win10 bara var att installera mjukvaran och pilla runt) att Linux inte är intressant för en överskådlig framtid.

Att lära sig ett nytt filsystem eller två inte minst sitter också långt inne, jag vill ha koll på det som sker bakom kulisserna och då jag kört MS sedan DOS-dagarna så sitter mycket i ryggmärgen kring hur mycket är uppbyggt. Jag känner helt enkelt inte att jag har tid och energi att lägga för att bygga ens en bråkdel av förståelsen för *NIX, och så länge det är såpass stora skillnader bakom kulisserna som det ändå är så är det för mig inte intressant, tyvärr. :/ Skulle gärna vilja då kunskap sällan är tung att bära, men jag orkar inte.

Moddar/tweakar dessutom en del till spel och att lära sig debugging i ett nytt OS känns som ytterligare en huvudvärk att slänga på.
Att ändra minnesadresser med CheatEngine har räddat mig ett antal gånger, inte sett något motsvarande enkelt verktyg för Linux ex. Och kör mycket äldre/obskyra spel och program som jag inte heller hittat någon direkt kompatibilitet för.

Och även om förvåningen är ungefär totalt obefintlig så är det lika tragikomiskt som vanligt att se fanboys på var sida om staketet försöka övertyga de andra. Linux är inte guds gåva till mänskligheten, så inte heller Windows. Båda har sina styrkor och svagheter, på en rad olika sätt. Alla "drabbas" inte av alla.

FRÅN CP/M TILL LINUX – SLÄKTSKAPET MELLAN OPERATIVSYSTEMEN
När man jämför dagens moderna operativsystem med deras föregångare, är det slående hur många idéer som återkommer – ibland i ny tappning, ibland nästan oförändrade.
Ta till exempel CP/M, ett av de tidigaste operativsystemen för persondatorer. Det använde redan på 1970-talet bokstäver för att beteckna olika enheter – A: för diskettenhet, B: för nästa osv. Denna idé togs senare över av MS-DOS, som i sin tur inspirerade Windows att behålla den traditionen. Samtidigt valde UNIX och dess släktingar en annan väg – där allt, från hårddiskar till USB-minnen, monteras in i ett och samma filsystemsträd med rotpunkten /. Den här strukturen lever vidare i både Linux och macOS.
Men varifrån kom egentligen CP/M:s kommandon? Det är inte helt tydligt om de direkt kopierades från UNIX, men det råder ingen tvekan om att de hade gemensamma rötter i 1970-talets operativsystem, särskilt de från Digital Equipment Corporation (DEC). UNIX och CP/M utvecklades parallellt, men löste liknande problem, vilket gjorde att vissa kommandon – som DIR, COPY och REN – påminner om sina UNIX-motsvarigheter.
MACOS: FRÅN NEXTSTEP TILL UNIX-CERTIFIERAT
Dagens macOS är mycket mer UNIX än man kan tro. Det moderna systemet är en direkt arvtagare till NeXT STEP, ett UNIX-liknande system som utvecklades av Steve Jobs företag NeXT efter att han lämnat Apple på 1980-talet. När Apple köpte NeXT i slutet av 1990-talet blev NeXTSTEP grunden för macOS. Under huven kör macOS ett system kallat Darwin, som är baserat på BSD – en UNIX-variant från Berkeley.
Det är därför som macOS idag är ett fullt UNIX-certifierat system (UNIX 03), till skillnad från exempelvis Linux, som är UNIX-liknande men inte en officiell UNIX-variant.

OCH LINUX DÅ?
Namnet Linux står för "Linux Is Not UniX", vilket kanske låter som att det inte har något med UNIX att göra. Men det är snarare ett lekfullt sätt att säga att Linux är skrivet från grunden och inte innehåller kod från det ursprungliga UNIX. Däremot är det starkt inspirerat av UNIX-filosofin: allt är en fil, små program gör en sak väl, och systemet styrs via ett kraftfullt kommandoskal.
Det gör att Linux i praktiken fungerar mycket som UNIX – och därmed även som macOS under ytan.

ÅTERBRUKA ISTÄLLET FÖR ATT KASSERA
I dag, när mycket fokus ligger på hållbarhet och återbruk, finns det starka argument för att ge äldre datorer nytt liv. Många moderna datorer, särskilt från Apple, har utmärkt byggkvalitet. En 27-tums iMac från några år tillbaka har fortfarande en fantastisk skärm och kraftfull hårdvara – men kanske inte längre stöd för det senaste macOS.
Då kan Linux vara ett utmärkt alternativ. Med rätt distribution (t.ex. Ubuntu, Mint eller Elementary OS) kan man förvandla en åldrande iMac till en snabb och stabil surfdator.

VAD ANVÄNDER VI EGENTLIGEN DATORER TILL?
För många är svaret enkelt:
• Surfa på webben
• Titta på SVT Play
• Lyssna på musik via Spotify eller YouTube
• Läsa mejl och betala räkningar
För sådana vardagliga uppgifter fungerar Linux alldeles utmärkt – utan krav på dyra licenser eller nyinköpt hårdvara.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med tusentals olika distros och hundratals olika DE's så kommer Linux aldrig att bli något på skrivbordet för gemene man.
Gnome, KDE, LXDE, Cinnamon, MATE osv gör Linux till ett icke-val för 95% av användarna.

Är man som dom flesta som hänger här lite tekniskt lagd så är det oftast inga problem att kunna använda Linux och välja Dist/DE men för resterande folk så är det ett icke alternativ.

Eller inte! Det visar bara på mångfald. Att det finns olika varianter av fönsterhanterare visar bara att det finns anpassningar för olika typer av datorer och skärmstorlekar. Volvo bygger ju inte bara XC90 – de bygger även Volvo 66, P1800S, V60 och så vidare. Modeller för olika grupper.

Samma sak gäller med Linux. Men jag kan hålla med om att det ibland kan upplevas som ett härke. Därför är förslaget att man som nybörjare håller sig till Ubuntu eller Linux Mint, eftersom de är mer användarvänliga och väldokumenterade.

En ny trend inom Linuxvärlden är att allt fler distributioner lämnar X Window System och går över till Wayland som standard.

Det blir väldig DDR mässig om man bara köpa en bil modell, det är en Trabant och den har 15 års leveranstid.

Men personligen skulle jag vilja se att någon skapade ett enklare operativsystem baserat på Linux – där man har skalat bort en massa onödiga saker. Ett system där det finns färdiga videor som förklarar olika begrepp på ett lättbegripligt sätt. Där man enkelt kan ställa in datorn i olika lägen, beroende på vem som är användare.

Windows 11 har en massa lull-lull, och om man råkar komma åt fel ställe med muspekaren så poppar det upp en massa trams.

Visa signatur

Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Om inte Microsoft säljer fortsatt stöd med uppdateringar till Windows 10 för ett rimligt pris så är det definitivt slut för min del med Windows, aldrig i livet att jag skaffar W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Bra initiativ, dock så är och förblir det grundläggande problemen med Linux bristen på mjukvarusupport från större program och basal användarvänlighet.
.exe är såklart en säkerhetsrisk i sig men förbaskat smidigt för installation av mjukvara. Ett klick så löser sig allt. Där har Windows en fördel

Det där är ju det absolut sämsta med windows. När man är van med att allt sköts automatiskt via mobilernas butiker eller linuxrepon så ska man på windows leta upp någon obskyr fil, välja vart programmet ska installeras (på riktigt?!), välja om du vill installera någon spionmjukvara maskerad som antivirus och så vidare. Användarvänligt är det sista jag skulle kalla den konvulanta processen.

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

FRÅN CP/M TILL LINUX – SLÄKTSKAPET MELLAN OPERATIVSYSTEMEN

OCH LINUX DÅ?
Namnet Linux står för "Linux Is Not UniX", vilket kanske låter som att det inte har något med UNIX att göra. Men det är snarare ett lekfullt sätt att säga att Linux är skrivet från grunden och inte innehåller kod från det ursprungliga UNIX. Däremot är det starkt inspirerat av UNIX-filosofin: allt är en fil, små program gör en sak väl, och systemet styrs via ett kraftfullt kommandoskal.
Det gör att Linux i praktiken fungerar mycket som UNIX – och därmed även som macOS under ytan.

Du tänker nog på GNU, som står för GNU's Not Unix!. Linux har inget sådant, utan det var andra som inte tyckte om att Linus Torvalds skulle döpa det till Freax.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är inget som behöver utvecklas något speciellt, bara att dem låter bli att aktivt blockera Linux vilket är precis vad som sker i en del spels fall idagens läge.

Samtliga utvecklare som blocker sina spel har gjort det ganska tydligt att det är för att deras DRM och anti-cheat system inte fungerar eller kan kringås i Linux. Alltså är det något som måste utvecklas...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Samtliga utvecklare som blocker sina spel har gjort det ganska tydligt att det är för att deras DRM och anti-cheat system inte fungerar eller kan kringås i Linux. Alltså är det något som måste utvecklas...?

https://www.gamingonlinux.com/2021/09/epic-games-announce-ful...

Citat:

Epic Games announce full Easy Anti-Cheat support for Linux including Wine & Proton

Sadly it's not an automatic thing for Wine and Proton, as developers do need to actively go and do those "few clicks" but it's a huge step. In the documentation, it says how developers need to "test and activate client module updates for Linux regularly in addition to Windows".

By Liam Dawe - 23 Sep 2021 at 6:29 pm UTC
113 comments

Last updated: 27 Sep 2021 at 12:03 pm UTC

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

Det finns kommando i windows för att ladda ner och installera 3'e parts program direkt från commandline även om det inte är lika använt som apt i linux.

winget install <paket>

provade med handbrake och det enda om kom upp var en uac prompt, behövde inte trycka mig genom installern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men personligen skulle jag vilja se att någon skapade ett enklare operativsystem baserat på Linux – där man har skalat bort en massa onödiga saker.

Grejen är att detta finns redan, och har funnits i flera år. Problemet är att folk i allmänhet har noll intresse för dels datorer, och i förlängningen operativsystem. Värre än så: de allra flesta vet inte ens vad det är och tittar på dig med en tom blick om du försöker förklara det. "Ljuset är tänt men ingen är hemma"-syndromet.

Man kör på med det som datorn levererades med en gång i tiden, och i allra bästa fall tillåter man systemuppdateringar när OS't ber om det / tvingar en till det. That's it.

Linux är verkligen inte lösningen på allt, däremot har det under årens lopp blivit riktigt bra. Dock är det mest lämpat för de som har någon form av intresse för sin dator, och som är villiga att ta till sig ny information, utforska saker osv. Det skulle förvåna mig enormt om den gruppen användare utgör mer än nån enstaka procent av helheten. 30+ år i näringslivet har inte gett mig direkt hopp om framtiden inom IT - tvärtom. Framtiden kommer sannolikt inte innehålla datorer alls, inte på det sättet vi använder dem idag. Många använder redan bara sina telefoner, och många fler lär det bli.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Grejen är att detta finns redan, och har funnits i flera år. Problemet är att folk i allmänhet har noll intresse för dels datorer, och i förlängningen operativsystem. Värre än så: de allra flesta vet inte ens vad det är och tittar på dig med en tom blick om du försöker förklara det. "Ljuset är tänt men ingen är hemma"-syndromet.

Man kör på med det som datorn levererades med en gång i tiden, och i allra bästa fall tillåter man systemuppdateringar när OS't ber om det / tvingar en till det. That's it.

Linux är verkligen inte lösningen på allt, däremot har det under årens lopp blivit riktigt bra. Dock är det mest lämpat för de som har någon form av intresse för sin dator, och som är villiga att ta till sig ny information, utforska saker osv. Det skulle förvåna mig enormt om den gruppen användare utgör mer än nån enstaka procent av helheten. 30+ år i näringslivet har inte gett mig direkt hopp om framtiden inom IT - tvärtom. Framtiden kommer sannolikt inte innehålla datorer alls, inte på det sättet vi använder dem idag. Många använder redan bara sina telefoner, och många fler lär det bli.

Nej! Det finns inga genomtänkta Linux-distributioner som är anpassade för äldre människor. Linux är vad du gör det till – det är ett system uppbyggt av många byggstenar. Precis som med Lego kan du forma det till vad du vill.

Det räcker att se vad Linux används till idag. Att bygga en Linux-distribution där allt är enkelt och tillgängligt är fullt möjligt. Många äldre har ju redan lärt sig använda både datorer och smarta telefoner.

Tyvärr krävs det mycket humankapital för att uppnå detta, och därför lär det förbli en vision snarare än verklighet.

Visst finns ChromeOS, men det är ett inlåst system som inte går att köra på valfri hårdvara – ren skit, helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Du tänker nog på GNU, som står för GNU's Not Unix!. Linux har inget sådant, utan det var andra som inte tyckte om att Linus Torvalds skulle döpa det till Freax.

Nej! GNU står också för GNU Is Not UNIX. Men linux har likadant. Linux Is Not UniX.. Idag är väl snart UNIX bortglömt och linux har tagit över UNIXs roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket distro är bäst (flest fps) att köra Minecraft på? Lite äldre laptop som ska få agera spelmaskin åt sonen och MC är enda spelet som spelas. Har Windows 10 för tillfället.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det du listar som Windows fördelar, anser jag är totalt felaktigt.

Mjukvarusupport. Där ser vi nu just problemet med Windows. Att du INTE får fler säkerhetsuppdateringar till t.ex. windows 10. Sen kommer vardagsanvändaren aldrig köpa support från tredjepart för Windows eller annan mjukvara. OpenSource mjukvaror fortsätter att supportas tills projektet är dött. Och då kan det utvecklas bra porteringsverktyg till nästa generation av mjukvaror.

Det finns motsvarande installations sätt som .exe på Linux. den, appimage, etc. Men sedan med smartphones intåg så är vardagsanvändaren mer van med en applikationsbutik. Vilket i princip alla Linux distributioner har idag.

Det finns inte några egentliga anledningar att inte gå över, förrutom att just din specifika applikation inte funkar på Linux. Men om viljan finns. Så har någon annan tänkt tanken, och försökt få igång det på Linux genom Proton eller motsvarande projekt.

Men alla har sin egen vilja och tycke. Ni gör som ni vill. Men jag personligen kommer inte gå tillbaka till Windows. Finns verkligen ingen fördel med Windows längre.

Permalänk
Medlem

Köp en begagnad dator som HP Elite Desk eller Dell Optiplex Micro för att prova Linux ordentligt. Det är inte så krångligt som ni fått för er.

Dessutom. Vad är smdiigare än att lösa problem via fjärrstyrning om morsans dator krånglar?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Jag har regelbundet prövat Linux av alla möjliga varianter sedan jag läste följande artikel i tidningen "Boot" 1997.

Min rekommendation till den som vill pröva Linux utan att mecka med att installera en dedikerad hårddisk (eller gud förbjude pröva dualboot = ominstallation av befintlig OS) är att pröva "Tails".

Det är en Linux variant avsed för att inte lämna några spår på datorn. OS:et skrivs på en USB-sticka som man bootar datorn från. Inga förändringar på datorn eller USB-stickan sparas så man kan lugnt "Go Crazy".

Här ser ni vad som väntar er: https://tails.net/doc/first_steps/desktop/index.en.html

OBS försöker ni boota om enligt instruktionerna i screenshotet nedan kan det vara bra att ha mus/tangentbord med sladd, fråga inte hur jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Smidigt är väl att skriva in vad man vill ha, klicka installera.

Det är ju inte ett klick, det är sök upp webbsida, scrolla ner och lista ut var nedladdningssidan är, välj version / arkitektur, ladda ner, installera.

Store och dess Linux derivat är grymt mycket smidigare, snabbare och säkrare än att själv googla fram exe-filer på nätet (använder folk ens det idag, brukar vara .msi som gäller nu…)

Kan ju även tillägga att du får exakt samma funktionalitet med .deb-filer så jag vet inte om det är USPen du tror att det är…

Edit*
….men annars håller jag med, men det är samtidigt inget jag stött på då mer eller mindre alla mjukvaror jag har har Linux-varianter eller rullar felfritt i Wine.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Inte för att vara sån men installation i linux är fasen så mycket enklare än i Windows

En av dom stora grejerna med Windows är just det är en executable och man ska först ut på hemsidan, ladda ner, öppna exen, klicka nästa, godkänner avtalen, vänta, trycka finnish.

I linux är det bara ett kommande bort, ibland ett y och enter sedan är väntar man tills det är installerat.

Och jag vet vissa kommer tänka, "men omg alla kommandon går ju inte hålla reda på!!!"

För debain med apt(vilket är på dom flesta nubörjar vänliga distros): sudo apt install *insert program här*

Sudo är samma som admin/UAC prompt i windows basically, en elevering av behörighet. Apt är pakethanterare för att installera och install *program*.. ja det det är ganska självklart

Njae, Windows behöver en rejäl reboot, för så som detär idag så är det bara en hög med ofärdig sörja.

Fast windows har också en pakethanterare i winget
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/package-manager/win...

Men visst är det lättare att installera med en pakethanterare, åtminstone om du är van vid att göra det

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Det du listar som Windows fördelar, anser jag är totalt felaktigt.

Det finns motsvarande installations sätt som .exe på Linux. den, appimage, etc. Men sedan med smartphones intåg så är vardagsanvändaren mer van med en applikationsbutik. Vilket i princip alla Linux distributioner har idag.

Här tror jag det råder stor förvirring och mycket missförstånd, folk har sett nån polare för 15år sen installera nått program i Linux med -apt get genom kommandotolken o fått intrycket att man måste vara nån "über-h4xor-ma5ter" för att använda.

Inget kunde ju vara längre från sanningen med dagens "software manager" som ser ut och fungerar som precis vilken "app-store" som helst oavsett plattform.
Den sköter ju även om uppdatering av all mjukvara som installerats den vägen, precis som folk är vana vid från sina smartphones, om man så vill. Då kommer det bara upp en liten dialogruta lite nu o då som säger att nu finns dessa uppdateringar tillgängliga och sen presenteras en lista där man kan välja att "installera allt" eller ta bort krysset i de rutor som man inte önskar, sen bara trycka på "ok".......

Precis som du säger så är idag enda logiska anledningen till att inte använda Linux att man är beroende av någon specifik mjukvara som inte finns tillgänglig. Exemplen på dessa blir dock färre o färre i en rasande takt, för de allra flesta handlar det nu om nått enstaka program.

När det gäller spel så har jag viss förståelse då många "AAA-titlar" fortfarande inte fungerar.
Personligen offrar jag gladeligen möjligheten att "spela alla spel" då jag anser att fördelarna med råge överväger den uppoffringen. Det är bara att kryssa i den rutan i Steam så att enbart spelen som fungerar syns i listan, jag har inte tid att spela mer ändå.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Jag är så trött på Windows och Microsoft och är på många sätt så sugen på att byta.

Men, är samtidigt så bekväm och orkar inte lära om mig och vill bara att all teknik ska funka nuförtiden.

Permalänk

Jag har provat på diverse olika versioner av linux under åren och det har varit riktigt roligt. Stundtals oerhört frustrerande, speciellt när man suttit och kollat igenom guider i några timmar och försökt att följa dem steg för steg och sedan nästan slängt ut datorn då det inte fungerade som man tänkt sig. xD

För mer "vanligt/vardagligt" användande så kan jag använda MacOS/Linux/Windows. Där spelar det ingen roll då det finns likvärdiga program hos alla tre.

Tyvärr så är man ju mer eller mindre tvungen att använda mängder av program som saknar motsvarighet i annat än just Windows.

Permalänk
Medlem

Mina problem brukar vara wifi, och att grub eller något brukar mosa Windows eller MacOS boot, eller tvärtom, förr eller senare vid någon uppdatering. Men, det är som det är, jag har kanske bara otur. Kör triple boot och dual boot på min burk, det kanske kan spela in.

Däremot undrar jag vilken Linux-dist av standardsnitt som kommer med en bra filhanterare? Eller där man kan ersätta den medföljande med en bra, som tillåter Merge av folders etc,på ungefär samma sätt som Windows Explorer gör? (MacOS Finder erbjuder "merge" ibland, men fortfarande inte riktigt alltid, även om det är bättre än förr, känns lite risky)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Hade gärna kört med Linux på min NUC dator som är till TV:n, men får absolut inte HDMI ljud att fungera i Linux. Fungerar alldeles utmärkt i Windows, inklusive 11:an som den inte har officiellt stöd för.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilket distro är bäst (flest fps) att köra Minecraft på? Lite äldre laptop som ska få agera spelmaskin åt sonen och MC är enda spelet som spelas. Har Windows 10 för tillfället.

I stort sett alla distar. Sedan beror det på om det sitter amd, nvidia eller intel som grafikkort.

Jag gillar MXLinux på min bärbara (dock lite kraftfullare företagsmodell) den kör XFCE som skrivbordsmiljö, och ser väldigt snarlik ut windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det nog så tänk många äldre som vana vid windows 10 och uppåt. Själv har gått över helt Linux mesta funkar med drivers , program valde jag Libreoffice sen mail thunderbird. Fått world och warcraft att funka via Lutris spellouncher.

Tro de som kan någorlunda data kan säkert använda Linux man be en vän hjälpa göra det lätt att använda ju.

De linux distro som kommer ut över sommaren är har mesta i drivers och mjukvara men funkar ingen drivers får man leta upp finns ingen gå tillbaka till Windows 10/11.

Jag är nöjd med de linux fått in här.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Håller med om det. Man skall acceptera sina begränsningar, alla klarar inte av nya saker. Låt dessa stanna kvar i windowsträsket.

Förståeligt, men samtidigt så skulle Linux inte vara problem för dom flesta som bara använder dator för surf och enkel ordbehandling. Runt 2011/12 någon gång så hjälpte jag min farmor som hade en gammal Dell som körde Windows 2000. Den gick trögt men med tanke på den ekonomiska situationen så installerade jag Ubuntu 10 eller vad det hette då. Fungerade utmärkt. Datorn kändes som ny, surfa och titta på Youtube var inga problem. En bonus att hon inte behövde oroa sig för virus heller.

Kunde min extremt otekniska farmor som bara använt Windows från före XP eran lyckas använda Ubuntu utan att ringa efter hjälp en enda gång tills datorn gav upp helt, för över 10 år sedan så tycker jag många bör klara av att använda ett modernt Linux. Har precis införskaffat ny PC och valde att inte skaffa Windows alls, den kör Bazzite med Plasma och jag har inte behövt använda terminalen för att installera saker, att hitta inställningar och så är mycket enklare än Windows 11. W11 har även alldeles för mycket buggar. Visst är det inte perfekt men det blir bara bättre hela tiden. Vi nördar borde hjälpa fler att installera Linux. Nu med handhelds med SteamOS så kanske nästa steg är att det kommer datorer förinstallerade med Linux.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube