Vara som inte levererats - Vad gör man?

Permalänk
Medlem

Vara som inte levererats - Vad gör man?

För att göra en lång historia kort, jag beställde en ny dator i delar för några veckor sedan, bl.a. ett chassi och en SSD disk för 3400kr från Computersalg. Jag fick chassit i sin originallåda, men ingen SSD disk. Efter lite turer med kundtjänst ska disken ha lagts i lådan för chassit, men då jag inte fått någon kan jag bara konstatera att den inte fanns där. Jag har inte slängt något och gått igenom allt 2 gånger utan att hitta den, så jag är relativt säker på att jag inte har missat den och den inte har slängts av misstag. I vilket fall, deras support har till slut kommit fram till att "Tyvärr måste vi avvisa ärendet då vi har förpackat varan korrekt, och Bring förnekar även att paketet öppnades eller försvann medan det var i deras vård.", och avslutat ärendet. Slutsats alltså: ingen disk och 3400kr mindre.

Jag är, milt uttryckt, aningen irriterad. Jag har dock aldrig varit med om något sånt här tidigare, så jag är osäker på vad man ska göra. Kontakta konsumentrådgivare är väl första steget, men är det ens värt det? Jag kan ju inte bevisa att jag inte har fått min vara, och hur säkra Bring och Computersalg än är på att de har gjort allt rätt så hjälper ju inte det mig att få varken disk eller pengar. Jag har ingen aning om hur mycket jobb som detta skulle innebära och om det ens kommer resultera i något annat än en mild smäll på fingrarna för dem på sin höjd. Jag antar att det är vad de kallt räknar med, att jag ska ge upp, och de har väl en poäng där för jag känner mig ganska uppgiven redan inför tanken på vad det innebär.

Så vad gör man? Är det bara att knyta näven i fickan, skriva en arg insändare, och se det som en viktig livserfarenhet för ytterligare en butik att undvika?

Permalänk
Medlem

Jag hamnade i en liknande situation en gång, och då bad jag dem bevisa att varan hade packats.
Det kunde de inte göra, och till slut fick jag varan skickad på nytt.

Hur har du betalat?
Det du kan göra är ju att bestrida fakturan, om du får en sådan. Alternativt skicka ett betalningskrav till Computersalg för att få tillbaka dina pengar för icke levererad vara.
Nekas betalningskravet kan du lämna det till kronofogden, rent krasst.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så är det säljaren som ska bevisa att SSDn har packats. Inte bara komma med påstående om att de gjort det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

"disken ha lagts i lådan för chassit" låter inte detta väldigt märkligt? Får de ens öppna lådan till chassit och lägga disken i där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hur har du betalat?
Det du kan göra är ju att bestrida fakturan, om du får en sådan. Alternativt skicka ett betalningskrav till Computersalg för att få tillbaka dina pengar för icke levererad vara.
Nekas betalningskravet kan du lämna det till kronofogden, rent krasst.

Jag betalde direkt med banköverföring, så det finns ingen faktura att bestrida. Det skulle väl i så fall vara om jag kan be Swedbank att häva köpet på något sätt, men pengarna är redan skickade sedan länge så det är nog inte aktuellt. Jag har ingen aning om hur man gör ett betalningskrav.

Jag har i alla fall kontaktat konsumentrådgivare och väntar på svar. Känns bara så hopplöst att behöva ge sig in i sånt här utan att veta något om det. Det finns ju en smärtgräns för hur mycket 3400kr är värt, och just nu är det mest vrede som är min motivation. Den lär väl brinna ut så småningom dock...

Permalänk
Medlem

Kreativ packning. Märkte du om chassilådan var fabriksförseglad eller inte? Fick du en följesedel? Var låg den?

Det svider nog en hel del om du går via banken/kortföretaget och ser till att få pengarna för den obetalda varan tillbaka. Det kräver så klart att du handlat med kreditkort (inte debitkort) och åberopar konsumentkreditlagen.

En butik som råkar ut för det tillräckligt många gånger kommer inte kunna ta betalt med kreditkort. En konsument som utnyttjar möjligheten på fel sätt kommer antagligen inte kunna betala med kreditkort.

Att nämna möjligheten kan hjälpa.

Edit: För långsam. Direkt bankbetalning = inte mycket skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

"disken ha lagts i lådan för chassit" låter inte detta väldigt märkligt? Får de ens öppna lådan till chassit och lägga disken i där?

Jag reagerade på att jag borde ha fått ett till paket redan när jag hämtade chassit, men just då ryckte jag bara på axlarna och tänkte att det kommer väl senare då. Chassi och disk skickades från olika lager hade jag redan fått veta, så just då tänkte jag inte så mycket på det.

Jag vet inte vad de får göra och inte, men i efterhand noterade jag att det fanns en klisterlapp på danska som sa att det fanns andra varor ompaketerade. Det verkar alltså som det i alla fall inte är en efterhandskonstruktion för att skylla från sig. Om de faktiskt har lagt i disken eller inte är svårare att svara på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kreativ packning. Märkte du om chassilådan var fabriksförseglad eller inte? Fick du en följesedel? Var låg den?

När jag studerar lådan så här i efterhand så kan jag kanske notera att tejpningen ser lite onaturlig ut, men det kan lika gärna vara för att jag förväntar mig att det ska se annorlunda ut. Jag fick ingen följdesedel vad jag kan hitta, men jag kan inte svära på att jag inte slängt den separat (dock vore det osannolikt med tanke på att jag sparat allt annat skräp). Det är inte direkt så att jag dokumenterat varje detalj.

Jag ser dock också att den ser ut att ha fått en stötskada i ena över hörnet, och att delar av lådan runt det hörnet har gått sönder. Det är inte mycket, men om jag ska försöka hitta en möjlig hypotes så skulle den kunna ha fått tejpen att släppa nog mycket för att få en glipa, och om lådan transporterats med ovansidan neråt skulle den eventuellt kunna ha fallit ut. Jag beställde en disk av samma modell fask mindre storlek från en annan butik, så paketet för disken är litet och smalt nog för att det skulle kunna vara möjligt, om än långsökt.

Permalänk
Medlem

Oproffsigt bemötande av supporten. Skam.

Edit: Oavsett ligger bevisbördan på dom.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Jag reagerade på att jag borde ha fått ett till paket redan när jag hämtade chassit, men just då ryckte jag bara på axlarna och tänkte att det kommer väl senare då. Chassi och disk skickades från olika lager hade jag redan fått veta, så just då tänkte jag inte så mycket på det.

Om chassi och SSD har skickast ifrån olika lager så kan de ju omöjligen ha öppnat chassi kartongen och lagt i SSDn?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Om chassi och SSD har skickast ifrån olika lager så kan de ju omöjligen ha öppnat chassi kartongen och lagt i SSDn?

Nja, som jag förstår det så ska de ha skickat chassit till någon sorts mellanlager, lagt i disken där, och sedan skickat den vidare. Så möjligt är det väl, de har ju i alla fall satt på sin klisterlapp i något skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas H:

Nja, som jag förstår det så ska de ha skickat chassit till någon sorts mellanlager, lagt i disken där, och sedan skickat den vidare. Så möjligt är det väl, de har ju i alla fall satt på sin klisterlapp i något skede.

Då är det dax att dom levererar bevis på att dom också har gjort så. Det är alltid lätt för dom att säga det, men dom måste ju även kunna bevisa det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att de krånglar om detta. Kanske är det någon som stoppat disken i fickan istället för din kartong. Eller så är det ett rent misstag från deras sida.

Hur som helst. Det är fall som detta som är orsaken till att jag anser att man alltid ska köpa på kredit när man köper på nätet. Kreditkort, klarna, svea eller någon fakturatjänst. Dvs ligg inte ute med pengarna själv. Jag har kontaktat klarna i något besvärligt fall där kundtjänsten inte var hjälpsam och jag hade tidigare blivit lovad prisavdrag men inte lyckats få det sen, men då var klarna mycket hjälpsamma och det tog inte lång tid innan jag fick mina pengar..

Permalänk
Medlem

Du har kontrakt med Computersalg. Dom måste följa svensk lag när dom bedriver verksamhet i Sverige.
Du ska ha din vara eller pengarna tillbaka. Konsumentskyddet är väldigt tydligt så här tidigt i ett avtal.
Om dom inte kan bevisa att varan levererats så får dom driva det mot speditören, inte dig. Öppna upp ärendet igen och skicka bilder på att paketet var skadat och tejpat. Högst oseriöst låter det som.

Kan vara värt att återupprepa det Eismannen skrev. Bäst att köpa på faktura eller dylikt så att dom måste leverera varan innan man själv betalar. Bästa vapnet i en tvist av det här slaget är innehållande av betalning efter skriftlig reklamation eller bestridande.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Som andra nämner be dem vänligt bevisa att de faktiskt lagt disken i lådan.

Och inte för att det hjälper nu men absolut säkrast är att alltid handla med kreditkort. Då kan du alltid ställa samma krav på kreditgivaren som leverantören om det trilskas.

Permalänk
Medlem

Knepigt, blir ju ord mot ord men jag tycker ändå att nog har dom glömt lägga in ssdn och dom säger såklart motsatsen det är fan inte okej...

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Precis mycket märkligt! Be dom förklara detta!
Har dom trollat! 🙂

Permalänk
Medlem

Stå på dig,de har bevisbördan och utan egentligen film på paketet och allt sådant samt bevis att det är din produkt så har de inget att komma med.

Sen är det stor tveksamhet att de skulle skicka två varor till ett tredje lager för ompackning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Jag har pratat med Bring som fraktat och de säger i princip, på diplomatspråk, att de skiter högaktningsfullt i mitt problem. Jag gör väl ett försök till att kontakta ComputerSalg och ber dem om att förtydliga händelseförloppet och skicka eventuella bevis/förklaringar, och när de högst sannolikt vägrar eller inte ens svarar, så får jag väl se vad man kan göra. Jag har kontaktat konsumentvägledningen men inte fått något svar än, så förhoppningsvis kan de ge mig lite råd och eventuell hjälp med att anmäla. En anmälan hos ARN kostar visserligen 150kr, och även om sannolikheten att det kommer leda till något får betraktas som låg, men då har jag i alla fall gjort något.

Ska dock inte ljuga, adrenalinet har lagt sig och det börjar kännas meningslöst. Det närmaste jag har i bevishåll är att jag nämnde min irritation till en kollega över att inte ha fått disken direkt efter att jag återvänt till jobbet efter att ha lämnat av chassit hemma (och öppnat lådan lite snabbt för att se att allt stämde), men det är ju inte mycket att komma med. De har ju redan mina pengar, så det enda de behöver göra för att behålla dem är ju bokstavligen ingenting. Jag, däremot, måste lägga ner tid, möda och pengar för att ens någon ska höra talas om det.

Blir däremot sista gången jag handlar från ComputerSalg, och lyckas jag bara få någon att välja en annan butik nästa gång så kanske jag kan få ut någon lite småaktig tillfredställelse av det.

Permalänk
Medlem

Var är din fighting spirit? Du kan ju inte bara låta dem köra över dig på det viset. Att "be dem skicka eventuella bevis/förklaringar" låter ju helt tamt och duger inte... Säg åt dem att "skicka *beviset* på att disken är skickad".

Hade detta hänt mig, så hade jag redan lagt negativa betyg på varenda rating-site i hela världen, och sett till att de förlorar minst samma summa i supportkostnader och den tiodubbla i utebliven försäljning genom negativ publicitet, men det är ju jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pny:

Var är din fighting spirit? Du kan ju inte bara låta dem köra över dig på det viset. Att "be dem skicka eventuella bevis/förklaringar" låter ju helt tamt och duger inte... Säg åt dem att "skicka *beviset* på att disken är skickad".

Hade detta hänt mig, så hade jag redan lagt negativa betyg på varenda rating-site i hela världen, och sett till att de förlorar minst samma summa i supportkostnader och den tiodubbla i utebliven försäljning genom negativ publicitet, men det är ju jag det.

Tyvärr har jag en del andra saker på gång som jag helst inte vill gå in på. Sammanfattningsvis har jag begränsad tid och energi att lägga på det, och i sammanhanget är några tusenlappar ett relativt litet problem just nu. Det är surt, men jag måste välja mina strider.

Jag skickade ett betydligt mer formellt mail till dem och efterfrågade en del information, frågade om varför de bryter fabriksförsegling och inte inkluderar en följesedel, namn på kontaktperson o.s.v. och antydde att det var för att vidarebefordra för eventuell anmälan (vilket väl inte direkt är en lögn, jag kommer ju definitivt ge allt jag har om det går så långt). Jag hoppas på att de ska komma fram till att det inte är värt mödan innan jag gör det. Sedan får jag väl se vad konsumentrådgivare har att säga om saken. Kanske är jag godtrogen när jag förväntar mig att företag ska försöka lösa sånt här, men oavsett så vill jag i alla fall försöka förhandla innan krigsförklaringen.

Permalänk
Medlem

Jaha, nu fick jag efter att ha begärt det för andra gången ett svar med det bevismaterial som de ska ha för att de har lagt ner disken i lådan:

Och för att förtydliga, ja, det är verkligen en 70KB, 247x174 PNG bild som visar något vagt vitt objekt i en låda som i alla fall ser ut att vara till ett Fractal Design chassi. Ingen förklaring på varför de förändrar en lådas innehåll, ingen förklaring på varför de inte inkluderar en sedel som deklarerar vad som finns i lådan då det har ändrats, inga kontaktuppgifter eller något annat jag begärt. Utöver det, en kommentar på danska som de inte ens brytt sig om att översätta:

"Du får hermed et billede af vores pakning, hvor SSD’en lægges ned i kassen sammen med kabinettet. Dette billede er tidligere sendt til dig. Du er velkommen til at fortsætte med sagen, da vi afslutter den herfra."

Så för att sammanfatta: här har du en bild som du har fått tidigare (NB: det har jag inte, dubbelkollade tidigare mail och det finns ingenting), gör vad du vill för nu skiter vi i det här.

Så vad är nästa steg? ARN? Helt uppenbart är ju att ComputerSalg inte bryr sig, och Bring har redan avskrivit sig allt ansvar. Som sagt, jag har ju noll påtryckningsmedel här eftersom de redan fått mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Borde väl va okej för att spara på frakt.

Jag beställde ett hemmabio-system från Hi-Fi Klubben då hade de öppnat kartongen på 2st paket där högtalare var och där hade de lagt ner kablarna jag beställt. Paketen va märkta på utsidan att det låg annat också i paketen. Va inge problem för mig då allt va med.

Permalänk
Medlem

Captain Hindsight här. Mina tips är:

1. Betala alltid med kreditkort eller på faktura.
2. Filma alltid när du öppnar paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Captain Hindsight här. Mina tips är:

1. Betala alltid med kreditkort eller på faktura.
2. Filma alltid när du öppnar paket.

Jo, det är väl vad jag har lärt mig nu också. Jag väljer företag jag köper från baserat på hur seriösa de verkar, men tydligen kan man ha fel. Så här i efterhand har jag fått lite varningstecken från vad andra har sagt om deras support, men lite sent för det nu. Jag har köpt från ComputerSalg flera gånger tidigare och det har aldrig varit något problem, men å andra sidan har jag inte behövt lösa något med dem heller. Det är kanske då man verkligen får veta hur de är.

Permalänk
Medlem

Du är inte kund hos Bring, du får vända dina krav till återförsäljaren. Återförsäljaren har inte visat att de har levererat varan till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är inte kund hos Bring, du får vända dina krav till återförsäljaren. Återförsäljaren har inte visat att de har levererat varan till dig.

Om de nu har en film på packningen så skulle jag gissa på att de vinner i en domstol.

Låter som en riktigt jobbig situation för trådstartaren att vara i. Man kan förvisso hålla på och tjata och anmäla till ARN osv, det kostar ju inget mer än tid. Ska man skicka till kronofogden eller lämna in en stämningsansökan kanske det kostar pengar om man förlorar dock, har inte riktigt koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Om de nu har en film på packningen så skulle jag gissa på att de vinner i en domstol.

Låter som en riktigt jobbig situation för trådstartaren att vara i. Man kan förvisso hålla på och tjata och anmäla till ARN osv, det kostar ju inget mer än tid. Ska man skicka till kronofogden eller lämna in en stämningsansökan kanske det kostar pengar om man förlorar dock, har inte riktigt koll på det.

Finns rimligen inget sätt för de att bevisa att de levererat då paketet inte ens kommer ha vägts av Bing vid utlämning, vilket är vad de behöver bevisa inte att de packat. Allt detta ligger på säljaren ingen annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns rimligen inget sätt för de att bevisa att de levererat då paketet inte ens kommer ha vägts av Bing vid utlämning, vilket är vad de behöver bevisa inte att de packat. Allt detta ligger på säljaren ingen annan.

Jag ingen jurist, men jag vet hur det svenska rättssystemet fungerar rent teoretiskt. Man behöver inte "bevisa" någonting i ett civilrättsligt mål. De dömer efter vad de finner troligast. Om den ena parten är ett väletablerat, seriöst företag med stor omsättning och visar en film som de säger visar att produkten har packats, och den andra parten är en privatperson som inte har något annat att säga emot än "det låg ingen SSD där när jag öppnade paketet" har jag mycket svårt att tro att de skulle gå på privatpersonens linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag ingen jurist, men jag vet hur det svenska rättssystemet fungerar rent teoretiskt. Man behöver inte "bevisa" någonting i ett civilrättsligt mål. De dömer efter vad de finner troligast. Om den ena parten är ett väletablerat, seriöst företag med stor omsättning och visar en film som de säger visar att produkten har packats, och den andra parten är en privatperson som inte har något annat att säga emot än "det låg ingen SSD där när jag öppnade paketet" har jag mycket svårt att tro att de skulle gå på privatpersonens linje.

Inte så det fungerar med bevisbördan. Om han inte fått en följesedel så blir det ju svårt för företaget att hävda något också. Att ens skicka en jurist för målet kostar mer än ssdn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop