Vara som inte levererats - Vad gör man?
För att göra en lång historia kort, jag beställde en ny dator i delar för några veckor sedan, bl.a. ett chassi och en SSD disk för 3400kr från Computersalg. Jag fick chassit i sin originallåda, men ingen SSD disk. Efter lite turer med kundtjänst ska disken ha lagts i lådan för chassit, men då jag inte fått någon kan jag bara konstatera att den inte fanns där. Jag har inte slängt något och gått igenom allt 2 gånger utan att hitta den, så jag är relativt säker på att jag inte har missat den och den inte har slängts av misstag. I vilket fall, deras support har till slut kommit fram till att "Tyvärr måste vi avvisa ärendet då vi har förpackat varan korrekt, och Bring förnekar även att paketet öppnades eller försvann medan det var i deras vård.", och avslutat ärendet. Slutsats alltså: ingen disk och 3400kr mindre.
Jag är, milt uttryckt, aningen irriterad. Jag har dock aldrig varit med om något sånt här tidigare, så jag är osäker på vad man ska göra. Kontakta konsumentrådgivare är väl första steget, men är det ens värt det? Jag kan ju inte bevisa att jag inte har fått min vara, och hur säkra Bring och Computersalg än är på att de har gjort allt rätt så hjälper ju inte det mig att få varken disk eller pengar. Jag har ingen aning om hur mycket jobb som detta skulle innebära och om det ens kommer resultera i något annat än en mild smäll på fingrarna för dem på sin höjd. Jag antar att det är vad de kallt räknar med, att jag ska ge upp, och de har väl en poäng där för jag känner mig ganska uppgiven redan inför tanken på vad det innebär.
Så vad gör man? Är det bara att knyta näven i fickan, skriva en arg insändare, och se det som en viktig livserfarenhet för ytterligare en butik att undvika?