Hjälp med nytt köp av hörlurar och möjlig förstärkare (till datorn)?

Permalänk

Hjälp med nytt köp av hörlurar och möjlig förstärkare (till datorn)?

Hej !

Köpte nyligen en ny skärm (samsung oddyssey g5) och nytt grafikkort (9070xt) och är i stort sett mer än nöjd med min nuvarande dator.

Men jag saknar wow känslan med ljudet och funderar nu om mina snart 5 år gamla Philips Fidelio X2HR kopplade till moderkortet är "tillräckligt bra" eller om exempelvis ett köp av en förstärkare eller alternativt nya hörlurar skulle förbättra ljudet märkbart eller om det bara kommer ge en liten skillnad ?

Har i stort sätt ingen riktig budget för detta men om ett par hörlurar för låt oss säga 500€ skulle ge märkbart bättre ljud är det en summa jag anser vara värd att spendera !

Tack på förhand och trevlig midsommar !

Permalänk
Medlem

En dedikerad hörlursförstärkare är ju ingen dum idé. Även om just fidelio:rna inte är särskilt svårdrivna kommer du troligtvis märka skillnad.
En vettig förstärkare (typ fx-audio DAC-x6) går runt tusenlappen.

Vilka lurar som passar dig beror på användningsområde. Är det spel, film, musik som gäller?

Permalänk

X2HR är kompetenta nog för att anses som allmänt bra hörlurar för konsumering av media.
Min egen erfarenhet av att använda inbyggda ljudkort på moderkort är att de alltid är riktigt sunkiga oavsett hur de marknadsförs.

Kan varmt rekommendera att skaffa en hörlursförstärkare av något slag. Har ingen renodlad förstärkare att rekommendera då jag alltid använt mig av sk "audio interface", kan i så fall varmt rekommendera Audient id14. Med id14 kan du i så fall även använda dig av XLR-anslutna mikrofoner, samt koppla in instrument, högtalare, etc..

Permalänk
Medlem

En billig bra hörlursförstärkare typ iFi eller FiiO med ett par vettiga lurar (Beyerdynamic/Sennheiser) behöver inte kosta mycket.

Har själv ett par X2HR och de är helt ok, men sätter hellre på mig ett par Beyerdynamic DT 990 t ex, och de kostar under 2000 kr.