Microsoft släpper MS-DOS editor till Linux

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper MS-DOS editor till Linux

Är ingenting heligt längre?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kanske trevligt som ett modernare alternativ till Vi samt Pico/Nano?

Dock har väl egentligen denna editorn inget med MS-DOS att göra?

Blir till att testa under GNU/Linux för mig, men lär inte överge varken Gedit eller Nano i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Dock har väl egentligen denna editorn inget med MS-DOS att göra?

Som jag fattar det så har de bara gjort lite ändringar i gamla "edit" för att kompilera det på Linux.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Som jag fattar det så har de bara gjort lite ändringar i gamla "edit" för att kompilera det på Linux.

Nja, Microsoft släppte en helt ny version för 64-bitars Windows med inbyggt stöd för Unicode, RegEx, radnummer m.m. för ett par månader sedan.

Finns en tråd kring det redan, där jag visade skillnaderna mot starkt begränsade MS-DOS versionen.

MS-DOS Editor != Microsoft Edit

Hittade mitt gamla inlägg:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Modernare? Svårt att förbättra vi f.ö. då det redan är perfektion.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nja, Microsoft släppte en helt ny version för 64-bitars Windows med inbyggt stöd för Unicode, RegEx, radnummer m.m. för ett par månader sedan.

Finns en tråd kring det redan, där jag visade skillnaderna mot starkt begränsade MS-DOS versionen.

Okey, det har jag missat. Intressant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan på tiden med en texteditor till Linux som man inte behöver en termin studier för att lära sig använda.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ett direkt resultat av att Linus och Bill träffades tidigare i veckan. 👍

Visa signatur

AMD Ryzen Threadripper 3970X | Corsair iCUE H150i RGB PRO XT | Corsair Vengeance LPX 128GB (4x32GB) 3600MHz | MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X | Samsung 980 Pro series 4TB (2x2TB RAID 0) M.2 | Corsair MP600 PRO 1TB M.2 | Seagate Exos 128TB (8x16TB) | 80TB LaCie d2 Professional (10x8TB) | Corsair HX1000i 1000W | Fractal Design Define 7 XL Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Sant! Dock är min kunskapsnivå i Vi begränsad till ":q" i ren frustation. Har svårt att överleva en Linux-miljö utan Pico/Nano.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Nej, detta handlar om en helt ny editor (dessutom skriven i Rust, så väldigt tydligt ur ett tekniskt perspektiv att den inte är tagen ur MSDOS).
Den enda faktiska kopplingen är att den nya också heter "edit" och att den lånat lite inspiration för den övergripande UI-designen.

Huvudanledningen, vad jag förstått, att det skapades en ny edit är att den gamla var just en 16bit DOS-applikation som därmed inte öht går att köra i 64bit Windows. Dvs, det följer i dagsläget inte med någon editor öht som fungerar i kommandoraden i 64bit Windows, och de ville täppa igen det hålet.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sant! Dock är min kunskapsnivå i Vi begränsad till ":q" i ren frustation. Har svårt att överleva en Linux-miljö utan Pico/Nano.

Printa ut ett cheat sheet och ha i närheten.
https://cheatography.com/ericg/cheat-sheets/vi-editor/

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hah, det där känner jag igen. ":q" är livsnödvänd8gt i en linux-miljö tyvärr. //Stolt emacs-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag skulle säga att det i första hand är ett alternativ till pico/nano.
(pico är ju i grund och botten textredigeraren till den gamla klassiska mailklienten pine, och nano är en senare pico-klon, bara som perspektiv sett till vad det är för funktionalitet vi pratar om)

edit här har ju inte alls samma funktionalitet som t.ex. ett vi, emacs, osv. Ser ingen större konkurrens eftersom de har så olika funktionsuppsättning. Är i de allra enklaste sammanhangen där man egentligen inte alls behövde ett vi eller emacs i första läget.
(I en Windowsjämförelse typ som att någon skulle mena att "ja, men nu med den nya Notepad-uppdateringen så behöver man inte längre Notepad++ eller VS Code"... det kan stämma för någons användningsområde men generellt lever de ju i olika världar sett till funktion)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag måste citera Gert Fylking här och utropa "ÄNTLIGEN!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jo, RGB saknas

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Jo, RGB saknas

Inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

nu tänkte jag iofs på såndär animerad regnbåge-effekt som brukar vara standard på prylar.

Men det går väl att skripta det för den som vill

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Jo, RGB saknas

It's not a bug, it's a feature

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Blir roligt när man uttalar Edit på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Blir roligt när man uttalar Edit på svenska.

"Jag ska bara använda Edit en liten stund"

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Hah, det där känner jag igen. ":q" är livsnödvänd8gt i en linux-miljö tyvärr. //Stolt emacs-användare

emacs i all ära men har man lärt sig vi så har man glädje av snabb-kommandona överallt, more, man-pages o.s.v. Och när det sitter i ryggraden så varför skulle man då inte editera också med vi? (bortsett från fördelen att vilket unix/linux system du än hamnar vid så finns vi där utan att behöva installera extra bloatware såsom emacs. )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Gör den rätt nyrad? Eller kommer den sabba grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Gör den rätt nyrad? Eller kommer den sabba grejer?

Du kan välja mellan CR och CR/LFCRLF/LF

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan välja mellan CR och CR/LF

LF eller CRLF antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

LF eller CRLF antar jag?

macOS körde ju med CR förut så om de vill vara helt kompatibla borde det stödjas.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

LF eller CRLF antar jag?

Skulle ha litat mer på mitt tidigare inlägg. Får dubbelkolla vid tillfälle.

Har dubbelkollat nu. Det är CRLF samt LF som går att växla mellan.

Edit:
När jag testkörde Microsoft Edit 1.2.0 i Windows 10 här, så märkte jag däremot att typsnittet (Fira Code) som jag använde i version 1.0.0 numera renderar vissa element felaktigt i gränssnittet.

Någon som vet om det finns något typsnitt som fungerar till 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

macOS körde ju med CR förut så om de vill vara helt kompatibla borde det stödjas.

Ja, om man ska täcka in alla alternativen så borde ju det också finnas att välja. Men det är ju å andra sidan rätt så utdött sett till aktivt bruk. "Klassiska" MacOS övergavs ju för över 20 år sedan och typ inget annat gör väl så.

Så enbart CR är ju inte särskilt praktiskt relevant idag, och om det nu är två alternativ så lär det vara de två varianter som är i aktivt bruk; CRLF - Windows och LF - typ allt annat.

(MacOS X och framåt, som nu kallas bara "MacOS" igen, använder mycket riktigt LF, precis som andra Unix/Unixliknande OS. Men det är ju också i mångt och mycket ett Next-derivat snarare än ett MacOS-derivat.)

Visa signatur

Permalänk
Datavetare

Det kompilerade och startade i alla fall blixtsnabbt. Men "don't see the point..." (Emacs var bloated när 8 MB RAM var mycket, Eight Megabytes And Constantly Swapping, det är irrelevant idag)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Sötast

Och om 6 månader så har den stöd för office365 och tvång för onedrive och har inbyggd mspaint och kräver ett onlinekonto.

Permalänk

Långt ifrån nödvändigt och kan 1% av vad neovim kan men lite gulligt hur som helst.