AI gör oss sämre på att tänka själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

AI är här för att stanna. Det som oroar mig mest är att de flesta inlägg om AI handlar om hur bra, häftigt och allt där i mellan det är medan man nästan aldrig läser om hur farligt det kan vara. Eller så hänger jag bara på fel forum helt enkelt.

Vi som inser det finns, men blir ofta överröstade av AI-fantasterna. Själv vägrar jag, som programmerare, att använda mig utav AI-genererad kod utan använder det mest som bollplank/gummianka.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ingen har nämnt den ännu; slutresultatet blir Idiocracy. Någonting i den filmen har sett till att samhället fungerar överhuvudtaget, möjligen en AI som blivit matad med data från en allt dummare befolkning.

Permalänk
Medlem

Problemet är att den absoluta majoriteten tolkar svaren från "AI" som absolut sanning.

Men i själva verket är det:
Skit in -> Skit ut

"AI" som den ser ut idag har många användningsområden men precis som allt annat så ska resultaten granskas på ett kritiskt sätt. När ni får ett svar på en fråga, be om en källa. Inte helt ovanligt att svaret blir www.reddit.com/... Eller valfritt forum.

Så problemet är egentligen att folk slutar vara källkritisk! Ofta hör man folk säga påståenden (som låter lite suspekta) och när man frågar hur de fått reda på detta så blir svaret ofta typ "första svaret på google" eller AI.

Permalänk
Medlem

Känns lite som ett verktyg för de styrande att dumma ner befolkningen så de lättare kan styra och ha makt.

I vissa länder har de nått liknande resultat men gjort det lättare att kontrollera, de förbjuder kvinnor att gå i skolan, ta körkort etc

Permalänk
Medlem

Tror inte att jag helt förstår problemet, då att sätta sig in i något själv eller att "fråga någon som kan mycket om det / fråga en ai" för att lite snabbt kunna repetera stegen är så uppenbart två olika saker till att börja med. Men ja, en överförlitelse på något som gör saker lättare speciellt om det handlar om ointresserade elever som självklart ofta går minsta motståndets väg kan leda till mindre förståelse, men tror att grundproblemet där är ointresserade elever.

"AI ger användaren färdiga svar, vilket gör att användaren inte behöver fundera över innehållet eller sätta det i eget sammanhang. Den som söker själv måste däremot jämföra källor, göra egna val och formulera egna slutsatser, vilket stärker förståelsen"

Säger ni det? Dags att mäta hjärnaktiviteten för att bekräfta detta "föbryllande" fenomen. För mig åtminstone är det ganska intuitivt att om du ber AI om hjälp med något som att göra en grönsaksodling så är det uppenbart att du får sabbt enkla svar i handen, och på så vis spar tid och att detta är i utbyte mot en djupare förståelse som du hade fått om du undersökt det själv. Men du var kanske inte intresserad av att förstå just detta så djupt, utan tyckte bara det var trevligt att du kunde få upp din odling. Vilket i sin tur skulle kunna väcka intresse för att lära sig mer.

De bör mäta hur mycket djup förståelse man får när en "kunnig anhörig" kommer över och hjälper en att sätta upp odlingen också lite snabbt, för jag tror ingen som tagit emot den hjälpen lever under en illusion att de kan lika mycket som om de hade undersökt allt själv.
Och jag tror att det samma kommer gälla framtida yrkesroller eller andra områden där ai är involverade. Eller tror vi nu att vibecoders och ai kostnärer är samma sak med samma djupa förståelse som programmerare samt traditionell konstär också?

Permalänk
Medlem

Ja det är klart att det blir så. Vi är hårdkodade att använda så lite energi för att göra så mycket som möjligt.

Nackdelen är just att vi får färdiga svar och behöver inte fundera på något runt det, i framtiden får dessutom alla samma typ av svart så allt kan bli rätt lika utan mänsklig fantasi och egen ingjuten design i saker och ting. Bara det mest effektiva kommer skapas.

"Ibland är det resan som är själva målet"

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag har varit en stor anhängare av Google för sökningar.
Nu är den så mycket sämre med sponsrade av irrelevanta resultat.

Så nu används AI för att får svar det jag frågar om.
Men hur länge!!!

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hmmm
Är det här samma forskare som påstod att;
- miniräknaren skulle göra oss oförmögna att räkna
- rollspel skulle göra alla tonåringar till mördare
- slappare restriktioner kring alkoholimport skulle göra oss till alkoholister
- mobiltelefonen skulle ge oss cancer i skrevet och hjärnan
- videokassetten skulle döda filmindustrin
....

Vi är väl inte ens helt inne i "AI-eran". Tror man behöver samla data över en så där 10-50 år innan man kan dra några kliniska slutsatser. Men men, sensajournalism säljer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
....

Vi är väl inte ens helt inne i "AI-eran". Tror man behöver samla data över en så där 10-50 år innan man kan dra några kliniska slutsatser. Men men, sensajournalism säljer...

Länka gärna till de forskningsstudier som lyfter fram de exempel du spaltade upp.

Artikeln handlar om en forskningsstudie som är gjord nyligen. Alltså nyhetsvärdig.

Permalänk

Tror ni stavade TikTok fel...

Permalänk
Medlem

Varenda gång man ser något negativt kring AI på Reddit så kan man känna sig säker i att ni kommer repetera det här.

Det har nog inte varit en enda positiv nyhet kring AI på Sweclockers på flera år nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Dessutom upplever jag att sökmotorerna har blivit sämre på senare år. Svårare att hitta relevanta träffar med bra info.

Måste du bläddra på flera sökresultat-sidor för att hitta det du söker kan Google visa mer reklam.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hmmm
....

Ja det känns ju lite som det "typiska" anti-whatever-den-nya-tekniken-är-just-nu så kommer den aktuella generationen förstöras.

Nu när jag tänker på det så såg jag ju video-film på 80-talet. Borde kanske spontant gå ut och göra lite karate-sparkar. (för det var vad man oroade sig för på den tiden. på riktigt.)

Bättre att försöka förstå tekniken än att vara rädd för den..

Permalänk
Medlem

Sa ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Ja det känns ju lite som det "typiska" anti-whatever-den-nya-tekniken-är-just-nu så kommer den aktuella generationen förstöras.

Nu när jag tänker på det så såg jag ju video-film på 80-talet. Borde kanske spontant gå ut och göra lite karate-sparkar. (för det var vad man oroade sig för på den tiden. på riktigt.)

Bättre att försöka förstå tekniken än att vara rädd för den..

Fast nu är det ju kanske så att det är just för att folk faktiskt förstår tekniken, som gör att de är "rädd för den".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Varför skulle någon begåvad människa ödsla tid på att lära sig hur en grönsaksodling fungerar när slutpriset ändå blir lägre av att handla grödorna i butik?
Korta och ytliga svar skulle jag tolka som mer önskvärda i sammanhanget och visa på större förståelse över vad man bör lägga sin energi på och inte.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Varför skulle någon begåvad människa ödsla tid på att lära sig hur en grönsaksodling fungerar när slutpriset ändå blir lägre av att handla grödorna i butik?
Korta och ytliga svar skulle jag tolka som mer önskvärda i sammanhanget och visa på större förståelse över vad man bör lägga sin energi på och inte.

Är 20% av grödorna ruttna men du kan inte avgöra om de är ruttna eller inte utan att du måste ta reda på hur grönsaksodling fungerar?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

(nu vill jag att alla ska veta att jag är VÄLDIGT RUND OM FÖTTERNA... om du inte förstår vad jag menar så är du för ung...antar jag..)

Nu vill jag inte klassificera mig som inteliggent eller begåvad (inte ens i närheten) Jag är inte smart. Jag har "begåvats" med ett bra minne. Om det beror på de typ 1,5 liter double espressos jag har druckit per dag sen jag va 13 so be it - ingen aning. Men gott minne har jag.

Men jag har en egenskap som jag TROR intelligenta människor har - Jag är nyfiken. Jag tycker fan allt är häftigt i naturliga världen. Ge ett par sekunder till att tänka hur jävla häftig vår värld är. Kolla ut genom fönstret och se vad människor har åstakommit. Titta på träden och tänk på vad "de har sett" - Vissa är 100-tals år gamla. Tänk på hur de växer. Att en stort jävla eldklot 1000-tals mil bort är vad de lever för....

Jag har ätit på resturang sen jag va 16 år gammal. Lunch och middag (har inte ätit frukkost sen jag va 10...). Inte för att jag tjänat bra utan för att jag är SJUKT JÄVLA LAT. Jag träffar människor dagligen som är så sjukt passionerade över matlagning och jag står där som ett fån och FATTAR INTE. Jag är en hund...Jag är hungring - jag vill ha mat...NU. Jag är som vilket djur som helst på den här planeten. Dvs mindre intelligent än en människa... (enligt dagens forskning... looking at you dolphins...42)

Att vara nyfiken är vad som lett oss till vart vi är idag. Om inte "ugg" grottmänniskan hade sett blixten träffa det fallna trädet och "skapat" eld så hade inte "ugg" vetat att eld är varmt - Han (HAN inte hen, ugg är ett manlig grottmänniska-namn..höhö) hade aldrig sträckt ut sin hand. Nyfikenhet är nyckeln. Att bli serverat allt på ett fat (mitt fall lunch och middag) gör oss lata. och det är här topicen är skrämmande. Om vi blir för lata... vad kommer hända med oss? JAG personligen ser upp till folk som faktiskt VILL lära sig fixa en trädgård, lära sig gro(?) saker för det är sak jag aldrig kommer bemästra för att jag ÄR LAT. Jag önskar jag hade "det i mig" men jag har verkligen ingen winner instikt i mig.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Först digitalisering med huvudet före och ingen hjälm, nu detta...

Galenskaperna fortsätter

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Då är det bra att vi är medvetna om detta. Jag gillar använda olika AI verktyg. Mest för min egna underhållning.
Jag har börjat med att lära mig att köra allt lokalt. Det är intressant och kul och man kanske lär sig nått.
Nog för att jag ör upp i åren så ajg inte riktigt bryr mig att bli duktigt på nå nytt. Jag är expert på det jag sysslar med och nöjd så. Fortfarand ekänns det som om man skulle behöva förlita sig på olika AI verktyg i sitt arbete allt för mycket skulle det skapa mycket huvudverk iaf för mig.

Precis som man inte ska lita på allt man läser på internet eller hör från folk, detsamma gäller med AI verktyg.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nja, efter 46 år tycker jag det är otroligt coolt att vi äntligen hittat vad vi faktiskt kan använda våra GPU:er till!

Det började med ett surr – inte ett vanligt datorfläkts-surr, utan det massiva bruset av tusentals grafikkort som drog igång samtidigt i en gammal ombyggd datahall i Luleå. Ingen kallade längre bygget för superdator; den gick nu under namnet DeepSeek R2.

Klockan 09.42, såklart, samlades teamet runt terminalen. Någon höjde på ögonbrynet, någon annan höll upp mobilen för att filma. Frågan skrevs in – den största vi kunde tänka oss:
“Vad är meningen med livet, universum och allting?”

Enter.
Plötsligt blinkade lysdioderna till, och skärmen svarade kort: BERÄKNAR…

Först var alla kvar, lite nervösa, lite euforiska. Små statusmeddelanden rasslade förbi:

• Initierar semantisk vektorrumsgraf.

• Läser in 1.34 PB mänsklig kultur.

• Avlusar memes från 2008.

Teamet skrattade. “Det här är klart före lunch,” sa någon optimistiskt.

Vid midnatt hade stämningen gått från energi till pizza, läckande kaffemuggar och trötta skratt. DeepSeek R2 fortsatte:

• Kontextualiserar existentiell ångest.

• Kompilerar poetiska kontradiktioner.

En praktikant hade somnat med kinden mot tangentbordet och vaknade med avtrycket “404” över pannan.

Dagarna gick. Skärmen började dra ut på stegen:
⧖ ... ⧖ ... ⧖
Någon skämtade om att vi borde uppgradera till nästa generations grafikkort mitt i alltihop – “ingen vill ha ett kosmiskt access denied”, svarade vi andra i kör. Ute på nätet exploderade memes om “Still Loading…”, och nyfikenheten spreds långt utanför hallens väggar.

Så, på den fyrtiotvånde dagen – klockan 09.42 – tystnade alla fläktar samtidigt. Det lät nästan som om någon tryckt på världens strömbrytare. Skärmen blinkade, och en ensam rad skrevs ut:

SVAR:

Ingen sa något. Terminalen blinkade igen, och där, mitt i all förväntan och tystnad, stod det:

42

Först började vi skratta. Skulle det verkligen vara så enkelt? Men ganska snabbt insåg vi att det handlade om hela resan: väntan, fläktsurret, nervositeten, gemenskapen, och modet att faktiskt våga fråga.

Och när någon nu frågar varför svaret blev just “42”, brukar jag bara le och säga att det kanske är nästa generations grafikkort – eller kanske DeepSeek R3 – som har kapacitet nog att förklara vad det egentligen betyder.

Permalänk
Medlem

De finns inget gott som inte har något ont med sig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

AI kan vara katastrofalt farlig om man lägger för stor tillit till den. Jag har flera gånger testat använda copilot för att hjälpa mig ta reda på fackkunskap och delvist enkel matematik som den uppenbart ljuger om när jag kontrollerar det den säger.

Den hallucinerar saker till och från så man vet aldrig om svaret man får är tillförlitligt.
Hur som helst är det typ alltid värt att göra en AI-sökning före man gör en vanlig sökning. En stor grupp människor vet inte hur man använder sökmotorer effektfullt för att hitta rätt och sedan också granska det man hittar. Det är nog ett stort lyft för många.

Dessutom upplever jag att sökmotorerna har blivit sämre på senare år. Svårare att hitta relevanta träffar med bra info.

Varit medveten strategi från Google för öka antalet sid visningar började redan 2018. Men inget är officiellt bekräftat, utan utgått ifrån att Google utvecklade strategi runt de året för öka inkomsterna bland annat.

Skrivet av Alexraptor:

Fast nu är det ju kanske så att det är just för att folk faktiskt förstår tekniken, som gör att de är "rädd för den".

Ingen förstår egentligen AI, inte ens de som utvecklat de. Vist vissa delar, men inte allt.

Okunskap är oftast de som föder rädsla, inte tvärt om. Ett typ exempel är "rädda barnen" från x för få genom lagförslag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ingen förstår egentligen AI, inte ens de som utvecklat de. Vist vissa delar, men inte allt.

Skitsnack, eller åtminstone en sanning med grov modifikation. Det stämmer att man inte vet exakt hur datan som matas in bearbetas, dvs det är svårt att spåra processen och förutspå ett output baserat på specifik input, men att säga att "ingen förstår egentligen AI" är att fara med osanning.

Skrivet av Broken-arrow:

Okunskap är oftast de som föder rädsla, inte tvärt om. Ett typ exempel är "rädda barnen" från x för få genom lagförslag.

Du menar alltså att folk är rädda för kärnvapen, för att de inte förstår hur kärnvapen faktiskt fungerar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt menar kritiker att minskad hjärnaktivitet inte nödvändigtvis är något negativt.

Finns säkert många företag och reklammakare som föredrar konsumenter som köper allt säljaren/reklamen försöker pracka på dem utan kritiskt tänkande om det är en produkt/tjänst de har behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skitsnack, eller åtminstone en sanning med grov modifikation. Det stämmer att man inte vet exakt hur datan som matas in bearbetas, dvs det är svårt att spåra processen och förutspå ett output baserat på specifik input, men att säga att "ingen förstår egentligen AI" är att fara med osanning.

Du menar alltså att folk är rädda för kärnvapen, för att de inte förstår hur kärnvapen faktiskt fungerar?

Och du beskyller mig för skitsnack. De är lite skillnad på kärnvapen, när mänskligheten fått se resultatet när dessa har använts.

Tänk på många ser mobilen som svart magisk låda som lyssnar på en 24/7.

Just de med förklarar en AI är ingen enkel sak. Den kan på flera spåk kolla grammatik fel och meningsuppbyggnad på unik text. Med få meningar skriva ut i många fall helt unik kod, vist den har fått vissa fall byggstenar men inte alltid hur dessa ska kombineras.

Nu är AI inte perfekt och använder flera källor och just kod är enkelt dels man har egen erfarenhet vad som fungerar. Kan på par sekunder testa koden. Men kan nämna att den blivit skrämmande bara och samtidigt måste man ha i åtanke den kan ha fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Vad baserar du det på? Nu har förvisso inte jag heller något direkt underlag för mitt påstående, mer än personlig erfarenhet, och det är att väldigt få, även bland utvecklare/programmerare inom främst web som är en stor målgrupp för dagens chatbottar/assistent, har förståelse för hur en "ai" modell tränas och vad det innebär. Nu är jag definitivt nybörjare själv, så beklagar verkligen om jag låter dryg, men att "folk faktiskt förstår tekniken" tror jag inte på. Alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Och du beskyller mig för skitsnack. De är lite skillnad på kärnvapen, när mänskligheten fått se resultatet när dessa har använts.

Exakt, folk innehar en rationell rädsla för kärnvapen för att de känner deras effekter, med andra ord: Rädsla född ur förståelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

AI ger snabb åtkomst till nästan allt och intresset för att lära sig saker har större fördel om det är mindre insats. Personligen suger jag in information som en tvättsvamp med hjälp av AI.

Allt jag läser, lär jag mig och memorerar. Precis som vilken bok eller arbetsuppgift som helst. Skulle det göra att jag tänker mindre?

Låter som propaganda.

Gör du - lär du dig verkligen? Kan du tillämpa det du läst på om genom AI, utan digitala hjälpmedel? Kan du hålla ett föredrag i ämnet utan extern hjälp, där avancerade koncept görs lättbegripliga?

Tvivlar på att du ens får korrekt information genom AI-verktygen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

AI ger snabb åtkomst till nästan allt och intresset för att lära sig saker har större fördel om det är mindre insats. Personligen suger jag in information som en tvättsvamp med hjälp av AI.

Allt jag läser, lär jag mig och memorerar. Precis som vilken bok eller arbetsuppgift som helst. Skulle det göra att jag tänker mindre?

Låter som propaganda.

Så om den AI du använder säger att din kognitiva förmåga försämras om du använder den, är det först då du lär dig det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)