Vilken mjukvara använder du oftast?

Permalänk
Medlem

Firefox, equalizer apo + Peace, Audacious, VLC, Prusaslicer är de jag som standard alltid installerar först. Men givetvis långtifrån de enda program jag installerar.

Permalänk
Medlem

winlogon.exe

Permalänk
Avstängd

Thunderbird för mail, VS Code, Chrome, Terminator (en bra terminal i Linux-miljö), Telegram och libreoffice. Som operativsystem kör jag Ubuntu 24.04 LTS. Ibland kör jag Emacs eller Nano.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Oftast Firefox tätt följt av Dolphin, Darktable, DaVinci Resolve och Notepadqq.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Webbläsare; Edge/Safari/Chrome är det som körs absolut mest av tiden.

På mina jobbdator dessutom mycket Outlook, Teams och Slack (samt Office 365 någon gång ibland, som tex. Excel).

På fritidsdatorer dessutom Spotify/Apple Music, Facebook Messenger och Copilot (och andra AI-chattar).

Det är väl det som körs allra mest.

Ibland mer specialprogram för kreativa ändamål så som VS Code, Capture One, Affinity Photo, Davinci Resolve, Ableton Live, Native Instruments Traktor och Arturia V Collection.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Riktiga män och kvinnor använder inte mjukvara utan endast hårdvara.
Min senaste köpta dator saknar mjukvara helt och jag har den främst som sittplats år katten.

Permalänk
Medlem

Cubase 13 Pro är väl det som går mest både hemma och på jobbet.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Reaper, foobar2000 och Adobe After Effects. Säkert 2 timmar per dag i snitt.

Förstås webbläsare, använder faktiskt Firefox (HLTV, Twitch), Chrome (generell surfning) och Edge (Home Assistant + katt GPS (Tra).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Då jag sällan eller aldrig använder mig av datorn privat så skulle jag säga att elprocad är det jag aldrig stänger ner ☺️

Permalänk
Medlem

Spotify, Firefox, Total Commander, Dawinci Resolve och VS Code (selfhost) är Top 5

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

protonvpn
greenshot.....
discord...

dom är alltid på dygnet runt.
sen beror det på vad man gör dagligen.
discord kommer att bytas ut då det ska börjas visa reklam där, fuckem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Riktiga män och kvinnor använder inte mjukvara utan endast hårdvara.
Min senaste köpta dator saknar mjukvara helt och jag har den främst som sittplats år katten.

Goa katter tycker om värme, har du en Intel-processor eller kör du värmedyna?

Permalänk
Medlem

Chrome men just nu håller jag på att finjustera OC på grafikkortet så mycket HW Info och Asus Tweak nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Firefox såklart!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem

Firefox

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F Gaming | AMD Ryzen™ 9 5900XT | Kingston FURY Renegade 64 GB
Red Devil AMD Radeon™ RX 6950 XT 16GB | CREATIVE Sound BlasterX AE-9
Phanteks Enthoo Pro II Server Edition | Phanteks Glacier One 420D30
LG 32" UltraGear 180Hz 32GS85Q | BenQ 32" 60Hz PD3200Q
Glorious GMMK 3 100%| Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Total Commander
Firefox
Thunderbird
Notepad++
Putty
Cubase PRO

Permalänk
Medlem

Senaste terminen har Zotero varit extremt väl använt på både dator och platta under tiden jag skrivit uppsats.

Ska jag räkna in jobbet är terminalen och Excel igång jädrigt ofta men obesegrad mästare i tid som det används kär vara Teams.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Följande är igång nästan 24/7:

• Gajim (alltid igång, även vid "zen coding" (inga distraktioner, endast kodning och musik, statusen ändras då till "upptagen"))

• Telegram (stängs av titt som tätt)

• Lutris (alltid igång då den inte har någon chatt (skönt, fullt fokus på spel))

• Mullvad VPN (alltid igång, stängs aldrig ner; startar med Linux och stängs ner när datorn startas om eller stängs av)

Följande är vad jag önskar vore igång 24/7 (brist på folk, Discord är för populärt):

• Mumble

• Jitsi Meet (kan ses som en Discord-klon (typ samma design/layout) minus permanenta rum (kanaler))

Följande använder jag ofta:

• Firefox

• Lite XL

• qmmp

• GIMP

• Gramps

• FreeFileSync

• VirtualBox

• Thunderbird

• Shotcut

• Skanlite

• Vivaldi (i stort sett endast för Jitsi Meet)

• Gyroflow

• OBS Studio

• Terminalen, och då Alacritty

Skrivet av pagu0191:

discord kommer att bytas ut då det ska börjas visa reklam där, fuckem!

Bra! Vilken mjukvara tänkte du ersätta Discord med?

Korrigering
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Det som ligger på autostart...

Battle.net
Nvidia Drivrutin
Razer Synapse 4 (kasst är bara förnamnet)
Windows Defender

Sen efter det är det väl Google Chrome eller Brave Browser beroende på vad jag ska göra

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mullvad autostartar innan Firefox, så det är nog det.

Det slog mig att jag varit trogen kund till Mullvad sedan jag köpte 2 månader i augusti 2010 - det kostade mig 100 bitcoins (som jag köpt på en osäker marknadsplats för 76kr)

Ibland undrar jag om jag inte skulle klarat mig 2 månader utan Mullvad och sparat dem tills idag 😁

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Mullvad autostartar innan Firefox, så det är nog det.

Det slog mig att jag varit trogen kund till Mullvad sedan jag köpte 2 månader i augusti 2010 - det kostade mig 100 bitcoins (som jag köpt på en osäker marknadsplats för 76kr)

Ibland undrar jag om jag inte skulle klarat mig 2 månader utan Mullvad och sparat dem tills idag 😁

Äsch det motsvarar bara… 100 Msek 🫠😄

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Första man installerar och som alltid är igång är Chrome.

Därtill är det nog outlook, sticky notes och spotify som alltid har ett fönster uppe.
Minimerat ligger steam, onedrive och msi afterburner.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Skrivet av TimmyQ:

Första man installerar och som alltid är igång är Chrome.

du menar Firefox så man slipper adds var 5e sekund i videos på nätet utan att betala för något som borde vara mänsklig rättighet att få neka gratis oavsett ägare av sidan...

Skrivet av TimmyQ:

Därtill är det nog outlook, sticky notes och spotify som alltid har ett fönster uppe.
Minimerat ligger steam, onedrive och msi afterburner.

steam och afterburner samma här autostartar med datorn

resten vet jag inte om jag äns har installerat onedrive är typ första som åkte ut så den är jag rätt säker på att jag avinstallerat eller iaf stängt av autostarten på.

möjligen spotify isf men nog inte använt det på ett par år minst.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nvidia broadcast, extremt bra på att ta bort alla bakgrundsljud (cherry mx blå tex) så den går konstant, enda nackdelen är att den slutar funka med några dagars mellanrum och kräver då en omstart

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Just nu är det utan tvekan edge, med Chrome och discord på delad andra plats.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hmm, måste ändå vara webläsaren Vivaldi genom vilken jag sedan kör massor med webgränsnitt till diverse system, tex Discord och Proxmox.

Fast det vore kanske intressant med en annan fråga: vilka program autostartar i ditt system ?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Blir Edge när man väl sitter vid datorn.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Vilken mjukvara jag använder mest i burken? Den torde bli lätt å svara på. Windows såklart 😆

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Brave 90%
Visual Studio Code
Xampp

Permalänk
Medlem

Firefox går varmt, men även så Battle.net's launcher samt Focusrite's ljudprogram