Permalänk

Nytt bygge, AIO-whine

Hej,
Efter att länga ha letat olika "deals" här och på andra ställen köpte jag igår en "Elgiganten-build i delar".
https://www.sweclockers.com/marknad/252376-elgiganten-build-i...

Allt verkar funka bra, jag körde tidigare idag ett 60 minuters stresstest med Cinebench och Furmark. Resultaten blev ~22k i Cinebench, ~210 FPS i Furmark 1440p. Processorn höll sig runt 77C @ 5,3GHz, grafikkortet låg runt 67C.
Så långt känns det bra, vad jag sett så är det vad man kan förvänta sig så jag är nöjd.

Mitt enda problem är att AIO'n har ett högfrekvent oljud för sig. Om jag justerar hastigheten för "AIO pump" så ändras frekvensen på ljudet, så jag känner mig säker på att det är från den det kommer.
Jag har testat att vända datorn upp-och-ner och på sidan medan den är igång för att få bort eventuella luftbubblor. När jag gjorde det så "pös" det lite, ungefär som när man öppnar en läskflaska, men oljudet kvarstår.
AIO'n är en Cooler Master MasterLiquid 240 Core II RGB.

Nu, det hörs mest när datorn inte jobbar så hårt, om jag spelar ett spel så att grafikkortsfläktarna kommer igång så hörs knappt AIO'n, och jag brukar ha hörlurar på mig, så det är verkligen ett i-landsproblem. 🤣 Men ändå lite störigt. Jag satte ihop en dator till min sambos son för 2-3 år sedan som också har en AIO, kommer inte ihåg på rak arm vilket märke/modell, men den har inte ett högfrekvent oljud.

Har ni några tips? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är ljudet likt en elektrisk motor/vinande eller låter det mer som rinnande vatten i en fors? om det tidigare så är det troligtvis för att pumpen går på max eller nära max hastighet. Du kan testa dig fram till en procent-värde som du anser vara acceptabelt och köra stress-test igen.
Anektdotiskt har jag på min Artic Freezer 360 pump på 50% och fläktarna på 45% för en ljudnivå jag finner acceptabelt. högre på pump och det blir ett vinande. högre på fläktarna och det susar mer än önskvärt. Under spelande ligger CPU'n runt 70C.

Om det är det senare, alltså att det låter mer som vatten i en fors med "tydligt" ljud av bubblor så kan det bero på att radiatorn sitter fel och du får med luft med vattnet till pumpen. Du behöver då se över hur den sitter monterad i chassit.

Permalänk

Det är mer ett vinande än en rinnande fors.

Jag ska testa att sänka pumpen några snäpp till, tack för tipset!

Permalänk

Efter att ha sänkt pumphastigheten så har whine-ljudet försvunnit, men det har istället ersatts av ett typ "knastrande". Helt klart ett steg i rätt riktning! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmalmgren:

Efter att ha sänkt pumphastigheten så har whine-ljudet försvunnit, men det har istället ersatts av ett typ "knastrande". Helt klart ett steg i rätt riktning! 😂

Vad för varvtal rapporterar pumpen? (kan ses med hwinfo64, Hwmonitor t.ex.)
Ta gärna en bild på hur radiator sitter monterad i chassit och lägg upp här.
det kan bli ett knasterliknande ljud om det följer med/finns små mängder luft kvar i pumpen.

imgur eller annan valfri bild-site fungerar bra om du inte vill ladda upp bilden på via sweclockers funktion.

Permalänk

Pumpen snurrar på i ~2,200 rpm, och AIO-blocket sitter monterad med slangarna till höger, mot RAM-minnet. Fläktarna och radiatorn sitter i "taket" på chassit.