Lenovo Ideapad Gaming 3 (15ACH6) Windows 11 Home
Hej,
tar tacksamt emot tips, råd och annat gällande nedan problem:
För en tid sedan noterade jag att datorns fläktar inte gick ner i varv, varpå jag kontaktade Lenovo supporten. De konstaterade att jag hade en 17 versioner gammal BIOS, och man rekommenderade en uppgradering.
Jag installerade senaste versionen (H3CN47WW(V3.05) och det löste problemet, fläktarna arbetar nu som de ska och tystnar vid låg belastning.
Det tråkiga var att jag därefter fick andra problem. Det första är att jag nu inte kan justera skärmens ljusstyrka, och den är vidare fast på maximalt ljus. Jag kan justera (dra markören längs linjen till höger och vänster) men ljusstyrkan ändras inte. Har även testat funktionsknapparna (Fn) med samma resultat.
Har också uppgraderat datorns grafik till de senaste versionerna, utan effekt.
Lenovo supporten ville testa att nedgradera BIOS, för att se om det löser problemet. Detta kräver en ändring av en inställning i BIOS. Då upptäcker jag att jag inte kan komma åt BIOS. Vid samtliga försök (via Windows, via omstart och tryck på funktionsknapp eller via Lenovos knapp "Novo") så svartnar skärmen. Både ser och hör att processen startar, men då skärmen är svart kommer jag inte vidare.
Har också testat Lenovos Recovery program via USB-sticka, samt Microsofts egna ominstallation via USB-sticka. Även dessa försök resulterar i detsamma, skärmen är svart och jag kommer inte vidare.
Nu hävdar Lenovo-supporten att det är ett troligt fel i moderkortet, och föreslår ett byte (ca 8000 spänn). Jag är inte helt övertygad om detta, och dessutom tänker jag inte lägga dessa pengar på en 3 år gammal dator.
Av denna anledning tar jag tacksamt emot tips, råd eller annat som kan hjälpa mig att möjligen åtgärda problemen med min PC?