Samsung svarar på oförändrat batteri i Galaxy Z Fold 7

Permalänk
Melding Plague

Samsung svarar på oförändrat batteri i Galaxy Z Fold 7

Samsung prioriterar tunnhet och kamera framför större batteri även i årets modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan de inte ännu producera Si/C-batterier i tillräckligt hög grad. De hade nog velat.

Permalänk
Medlem

Ge mig en telefon med 10000mAh, alltså ett dugligt flaggskepp med bra batteri

Jag hade köpt det alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem

Klämde på en Fold 7 igår. Den är i hopvikt läge mindre (och lättare) än min 15 Pro Max. Det är första gången jag testat en foldable som verkligen känns som en vanlig smartphone.

I öppnat läge är den helt ofattbart tunn! Blir nästan lite sugen, men min nuvarande telefon är lite för ny för att bytas ut redan nu.

Permalänk

Har inte läst artiklarna, men vad brukar batteritiden ligga på? Kör själv en xiaomi som jag är ganska nöjd med, men börjar bli dags att byta ut. Men battertiden där är ju cirka 24h eller lite mer, vilket jag känner mig ganska OK med. Går ju att ladda på 20min också.

Permalänk
Medlem

Mitt batteri på min S24 är 4800. Det är iofs aldrig tillräckligt, men ger mig något att jämföra med. Svårt att veta med dubbla skärmar och sånt iofs.

Jag är också sugen, har skippat alla versioner hittills pga tjocklek, men nu skippar de S-Pen och det är nog en diskvalificering för mig. Ingen 7a.

Saknar min Note 20, men den hade inte funkat längre.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Då prioriterar vi tjockare plånbok

Permalänk

De anpassar mobilen för den stora skaran och det är väl rätt val när de vikbara inte har slagit igenom så stort som man kunde hoppas. När mobilen blir tunnare och lättare så tilltalar den fler personer.
Vi andra som vill ha en lika tjock mobil med bättre batteritid, slippa en integritetskränkande kamera i skärmbilden etc. Ja, vi är en sådan liten grupp av konsumenterna så tillverkaren gör rätt att prioritera bort oss.

Se det lite som det finns folk på datorforum som gnäller på att det inte finns flagskeppsmobiler för långt över 20 000kr som har en skärmstorlek som påminner om en Nokia 3310. Ja, det är en liten skara högljudda personer som gnäller.

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen inga problem med batteriet i fold 7. Jag kommer ändå inte köpa en. Jag kan inte motivera för mig själv att lägga ut 25 tusen på en telefon.

Permalänk
Medlem

Tycker det är fascinerande hur det kan finnas en marknad för detta. Själv lägger jag max 4k på en mobiltelefon.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Telefoner får gärna vara lite tjockare om man kan dubbla batteriet imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Tycker det är fascinerande hur det kan finnas en marknad för detta. Själv lägger jag max 4k på en mobiltelefon.

Och sen finns det folk som klarar sig fint med en Intel celeron laptop för sina datorbehov, Som inte förstår varför man ska lägga pengar massa pengar på dyra komponenter som ryzen 9 5900x och RX 9070.

Folk prioriterar olika, och det finns folk som gör allt på telefonen och inte har en dator, spelkonsol, kamera då blir 20 000kr var 3-4 år kanske inte så svårt att motivera.
Gissar även att de allra flesta köper telefon via avbetalning. Är rätt mycket enklare för en försäljare att övertala någon att lägga 599kr i månaden på en telefon i 36 månader än att betala 21000kr för en telefon. Vilket kanske även det gjort det enklare för telefonerna att dra iväg i pris. Tror inte övrig teknik är lika vanlig att köpa på avbetalning (kanske har fel?)

Köpte min Iphone för runt 12-13 000kr och lär inte göra det igen, jag är nöjd så länge telefonen är snabb och det upplever jag även min Iphone XR som jag har på jobbet är.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur kan då Honor Magic v5 ha 32% högre batterikapacitet samtidigt som den är 0.1mm tunnare än Z Fold 7?

Detta handlar enbart om en ovilja att använda batterier som inte är producerade internt.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Hur kan då Honor Magic v5 ha 32% högre batterikapacitet samtidigt som den är 0.1mm tunnare än Z Fold 7?

Detta handlar enbart om en ovilja att använda batterier som inte är producerade internt.

Olika batteritekniker.
Silicon-carbon batteri i Honor Magic V5 och Fold kör gamla lithium polymer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Olika batteritekniker.
Silicon-carbon batteri i Honor Magic V5 och Fold kör gamla lithium polymer.

Jag är mycket väl medveten om hur det kommer sig att Z Fold 7 har en lägre batterikapacitet.

Frågan är varför Samsung väljer att använda utdaterad teknik i en telefon som kostar från 25k.

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Jag är mycket väl medveten om hur det kommer sig att Z Fold 7 har en lägre batterikapacitet.

Frågan är varför Samsung väljer att använda utdaterad teknik i en telefon som kostar från 25k.

Troligtvis har dem väl inte fått en vettig produktion av den nya batteri tekniken.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finwë:

Samsung, modellnummer 7 och för stort batteri har varit en dålig kombination tidigare. Kanske de vill vara på säkra sidan?
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Note_7

Jag personligen tycker oavsett batteriet i Fold 7 är riktigt dåligt bara så det kommer med här.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Jag är glad över att jag köpte en Oppo Find N5. 5600 mAh batteri och 80W trådad laddning (50w trådlös)
Var så otroligt leds på Samsungs 25W (Ja, de säger 45W men kan inte hålla det mer än 2 min).
Otroligt skönt att kunna slänga in laddaren i tio min och få en halv dags batteritid.

Otroligt förvånad över batteritiden dock. Får över 10h screen on time på full laddning när jag kör med båda skärmarna.
Samsung får jobba väldigt hårt för att få ta del av mina slantar igen, den saken är säker.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Är de mer tåliga nu än för någon gen sen?
Hade en Fold 5 i kring ett år innan jag en dag, tydligen råkade få in ett mindre gruskorn eller dylikt mellan de två skärmarna när jag skulle lägga den i fickan. Fick ett pyttelitet klämmärke på "plastramen" runtom bildskärmen och sen var den inre displayen död.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem

Villhöver-telefon:
Flip_________________Halverad längd, skydd.
Solid state bat______Lättare
QD-EL skärm ______Ljusare, ingen burn-in
Vikt 81 gr___________Märks inte i fickan (alls nästan) precis som Nokia 2760... kan godta upptill 120 gram.

Villhöver-telefon+:
Flip Utrullbar höjd___Veckfri, behändigt inrullad på 8×4cm precis com 2760 (4.48cm) för samtal och i fickan.
Inget mer "it's over 9000!"-bred (för att inte tala om höjden) Istället vrid 90° och dra ut för full surfning.

Men det kräver tyvärr något som ger stabilitet, tänker teleskopiska sidor. Det svåra är nog att få skärmen styv nog att slippa hängamatte-känsla.

Permalänk

Hade varit mer intressant om de svarade på varför de inte använder ”silicon carbon”-batterier. Huawei har med sin Mate X6 uppnått samma formfaktor med ett 20% större batteri.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem

Hade den haft snabbladdning hade jag kunnat leva med mindre batteri. Men halva hastigheten mot min s25u? Nej då skippar jag.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)